Plānotās izmaiņas dotāciju sistēmā būtiski ietekmētu pasažieru pārvadājumu reisu skaitu un biļešu cenas, tā nedēļas sākumā izskanējušo informāciju par plāniem mainīt dotāciju piešķiršanas kārtību pasažieru pārvadājumu zaudējumu segšanai komentē SIA “VTU Valmiera” valdes loceklis Aigars Vītols.
Viņš pauda cerību, ka netiks pieņemti sasteigti lēmumi un tiks labi izsvērti visi iespējamie attīstības scenāriji un to sekas.
Patlaban spēkā esošā kārtība paredz, ka peļņu, kas gūta rentablajos reisos, pārvadātājs novirza nerentablo reisu zaudējumu segšanai, tādējādi samazinot šim mērķim nepieciešamo valsts budžeta dotācijas apjomu. SIA “VTU Valmiera” ar peļņu strādā tikai daži reisi maršrutā Valmiera-Rīga un Valmiera-Cēsis.
Taču visi maršruti kopumā joprojām nes zaudējumus. Pārējie starppilsētu reisi, piemēram, maršrutos Valmiera-Rēzekne, Valmiera-Alūksne, Valmiera-Saulkrasti, Valmiera-Salacgrīva, diemžēl kursē ar zaudējumiem. Ja ievērojami tiks mainīta dotāciju piešķiršanas kārtība starppilsētu maršrutiem, lielākie zaudētāji būs cilvēki, kuri dzīvo attālāk no novadu un pilsētu centriem un kuriem sabiedriskais transports ir vienīgā iespēja nokļūšanai tuvākajā pakalpojumu saņemšanas punktā, piemēram, lai saņemtu veselības aprūpes vai citus pakalpojumus. Iespējams, sadārdzināsies biļešu cenas, nāksies samazināt reisu skaitu. Protams, cietīs uzņēmuma darbība un darbinieki, kā arī apdraudētas pēdējos gados veiktās investīcijas autobusu parka atjaunošanā, skaidro Vītols.
Sabiedriskā transporta sektorā, iespējams, būs novērojamas vairākas galējības – no pārpildītiem reisiem atsevišķos maršrutos, jo reisu skaits nebūs pietiekams, līdz tukšiem reisiem lauku rajonos. Jau šobrīd Vidzemē ir maršruti, kuros sabiedriskais transports kursē tikai reizi nedēļā. Jāsaprot, ka cilvēkiem ne vienmēr ir iespējams visus jautājumus novadu centrā vai galvaspilsētā nokārtot vienas dienas laikā un vēl atgriezties dzīves vietā. Ir situācijas, kad nepieciešams izmantot arī vairākus reisus un sabalansēt maršrutus, piemēram, lai nokļūtu no Kārķiem uz Rīgu, taču tas ne vienmēr ir iespējams, ja nav pietiekams reisu skaits.
“Ir apsveicams ministra viedoklis cīnīties ar nelegālajiem pārvadājumiem, taču grūti būs cīnīties ar iedzīvotāju protestu pret sabiedriskā transporta kursēšanu, pareizāk sakot, nekursēšanu un tā dārdzību. Pārvadātāji jau šobrīd saskaras ar situācijām, kad novados dzīvojošie iedzīvotāji, piemēram, dodoties uz darbu, neizmanto sabiedrisko transportu, bet gan vienojas paši savā starpā, kopīgi izmantojot privāto transportu,” saka Vītols.
Viņš arī piebilst, ka komercsabiedrības darbību jau tā būtiski ietekmējusi pievienotās vērtības likmes palielināšana. Bažas rada arī plāni to mainīt no 2011.gada, kas noteikti ietekmēšot biļešu cenas un pasažieru skaitu.
Jau ziņots, ka šīs nedēļas sākumā satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) paziņoja, ka plāno mainīt dotāciju piešķiršanas kārtību pasažieru pārvadājumu zaudējumu segšanai. Augulis pirmdien intervijā Latvijas Radio stāstīja, ka nākamgad plānots vairs nedotēt tos pārvadājumus, kas ir rentabli. Savukārt atbalsts tiktu sniegts tiem pārvadātājiem, kas apkalpo pasažierus lauku reģionos.
LETA
Komentāri