Sestdiena, 12. jūlijs
Vārda dienas: Indriķis, Ints, Namejs

No idejas līdz tās īstenošanai

Marija Rubene
23:00
11.10.2023
73
Jaunpiebalga 1

Skolēnu pašpārvaldes ir būtisks skolu ikdienas elements. Tās pilnveido skolēnu prasmes, turklāt palīdz skolā radīt vidi, kurā bērni jūtas labi un saprasti.

Skolēnu labbūtībai

Jaunieši ir lieliski, idejām bagāti un enerģiski! “Pašpārvalde ir kā vidutājs starp audzēkņiem un skolas vadību, lai kopā ar bērniem veidotu tādu vidi, kurā skolēniem ir interesanti un labi,” saka Jaunpiebalgas vidusskolas sociālā pedagoģe un pašpārvaldes konsultante Baiba Damroze. Viņa paskaidro, ka pašpārvalde pārstāv visus audzēkņus un pašpārvalžu darbībai ir būtiska loma bērnu un jauniešu labbūtības nodrošināšanā.

“Dalība pašpārvaldē ir brīvprātīga. Tas ir pareizi, jo katram, kurš tajā sāk darbību, ir kādi mērķi, skatījums, vēlmes. Tikšanās ir regulāras, reizi nedēļā. Skolēnu vēlme darboties ir liela, bet ne vienmēr tam pietiek laika un spēka, jo slodze mācībās un ārpusskolas aktivitātēs arī ir liela,” atzīst B.Damroze.

Pašpārvaldes sākumskolā ir tikpat nozīmīgas kā mācību iestādēs, kurās ir arī vecāki audzēkņi, pauž Cēsu Pastariņa sākumskolas pedagoģe Laila Meluškāne. “Bērnu iesaiste skolas dzīves veidošanā un organizēšanā ir būtiska gan skolotājiem, gan audzēkņiem. Šī ir iespēja pilnveidot, veidot interesantāku skolas dzīvi. Tieši bērni ir tie, kuri to var vislabāk! Pašpārvalde pārstāv skolēnu viedokli, šis ir arī informācijas avots,” vērtē L.Meluš­kāne un pastāsta, ka sākumskolas posmā pašpārvaldes darbība notiek skolotāja vadībā. 4. līdz 6. klašu skolēni kopā sanāk reizi mēnesī, ja gatavojas kādam pasākumam, tiekas ik nedēļu vai pat biežāk.

Jaunpiebalgas vidusskolas 12. klases audzēkne Zanda Logino­va, kura darbojas pašpārvaldē, “Druvai” pastāstīja, ka iesaistījusies ar vēlēšanos līdzdarboties, veidojot skolas dzīvi interesantāku: “Dalība pašpārvaldē ir iespēja īstenot savas idejas, radīt sev un visiem skolēniem saistošāku skolas vidi. Uzklausām citus skolas biedrus. Pieaugušie, lai kā censtos, nevar tik labi izprast bērnu un jauniešu intereses, vēlmes, kā skolēni paši tās var formulēt. Skolas vadība, skolotāji ļoti ieklausās mūsu viedoklī, ir atsaucīgi, mūsu ierosinājumi saņem atbalstu.”

Vai izdodas iesaistīt arī sabiedriski mazāk rosīgos skolēnus? Z. Loginova uzskata, ka svarīgi ir stāstīt un skaidrot, kā arī organizēt daudzveidīgus pasākumus, lai tie būtu interesanti plašākam skolēnu lokam: “Iesaistoties, pamēģinot nereti arī tiem, kuri ikdienā ir mazāk darbīgi, rodas interese un vēlēšanās ne tikai piedalīties kādā aktivitātē, bet arī pievienoties pašpārvaldei.”

Līgatnes Jauno Līderu vidusskolas direktora vietniece izglītības jomā Gundega Pētersone atzīst, ka tas, cik aktīva un skolas dzīvē pienesumu nesoša ir paš­pārvalde, ir atkarīgs no tajā iesaistītajiem skolēniem. Līderu vidusskolā tajā darbojas 5. līdz 12. klase audzēkņi un pašpārvalžu darbs ik gadu ir atšķirīgs. “Tā ir viena no skolas iekšējām institūcijām, kurai atbilstoši normatīviem ir jābūt. Situācijas bijušas dažādas. Reizēm pašpārvaldes darbība ir skolas vadības motivēta, veidota, tādos gadījumos tā nebūs tik efektīva kā tad, ja skolēni paši ir iniciatori un vēlas darboties. Piemēram, pērnais gads mūsu skolā bija brīnišķīgs piemērs tam, cik pozitīvi daudz paš­pārvalde var paveikt, kādu pienesumu tā var dot skolas dzīvē. Līdz šim skolēni vairāk aktīvi bijuši pasākumu organizēšanā, bet iesaiste var būt skolas padomē, dokumentu veidošanā, iekšējās kārtības noteikumu mainīšanā un citos jautājumos. Pašpārvalde pārstāv visu skolēnu viedokli. Iespējas un loma var būt ļoti plašas. Tas ir spēks, kas ir jāņem vērā!” stāsta G. Pētersone.

Pieredze, kas noder dzīvē

Plānošana un vadības iemaņas, prasme sadarboties, sevis apliecināšana ir svarīgs ieguvums bērniem un jauniešiem, un tieši to veicina darbošanās pašpārvaldē. Tā atzīst visi “Druvas” uzrunātie pedagogi. B. Damroze saka: “Skolēnu pašpārvaldēs jaunieši var gūt pieredzi, kā radīt idejas, kā tās īstenot, turklāt – kā pēc tam paveikto arī novērtēt. Ne visas idejas izdodas īstenot, bet arī tas dod pieredzi. Savukārt, ja iecere īstenota, tas sniedz lielu motivāciju darboties tālāk. Šī ir arī sadraudzības, sadarbības pieredze. Tās ir papildu zināšanas, kas noder visu dzīvi.”

Līdzdalības, sadarbības, komunikācijas, plānošanas, atbildības pieredzi var krāt jau sākumskolā, atzīst L. Meluškāne un piebilst, ka ļoti svarīgi – tā tiek attīstīts arī radošums! G. Pētersone vērtē, ka dalība pašpārvaldē veido skolēniem pašpārliecinātību, prasmi saskatīt savu spēju, prasmju robežas un tās paplašināt. “Šī ir lieliska pirmā pieredze, īstenojot savas iniciatīvas, izsakot viedokli, aizstāvot idejas,” saka G.Pētersone.

Komentārs

Biedrības “Pašpārvalžu atbalstam” pārstāve Brigita Medne komentē, kādēļ skolēnu pašpārvaldes ir svarīgas ne tikai skolēniem, bet arī skolām un sabiedrībai kopumā: “Skolēnu pašpārvalde nav tikai pasākumu organizatori. Pašpārvalžu darbība ir ieguvums ne tikai to dalībniekiem, bet plašākai sabiedrībai. Tās ir iespēja piedalīties lēmumu pieņemšanā par visiem jautājumiem, kas skar skolēnus. Tās ir arī viņu tiesības – būt daļai no lēmuma pieņemšanas procesa. Tā ir iesaiste mācību un audzināšanas darbā, kur skolēni var būt sadarbības partneri, arī mobinga mazināšanā, jauniešiem aktuāla mācību satura radīšanā. Ieguvumu ir daudz.

Esot pašpārvaldē, skolēns iemācās daudz, izmēģina aktivitātes, iespējas, lai izprastu, ko vēlas darīt nākotnē, mācās sadarboties ar citiem, uzņemties atbildību, izpildīt pienākumus. Tas ir ieguvums arī skolai, kurā tiek veidota interesanta, saistoša, labestīga vide, kurā jaunieši paši jūtas komfortabli. Tieši skolēns var identificēt arī problēmas, kuras pieaugušajiem nav pat redzamas. Tātad – var palīdzēt meklēt arī risinājumus.

Skolas vadībai, pedagogiem tā ir iespēja iegūt lieliskus sadarbības partnerus, ar kuriem kopā izvērtēt skolas darbību un uzlabot to. Tas ir arī ieguvums Latvijai kopumā, lai būtu foršas, uz skolēnu vajadzībām, interesēm balstītas mācību iestādes, sadarbībā ieinteresēti pedagogi un skolēni. Ja skolēni iegūst līdzdalības, cieņpilnas sadarbības pieredzi jau skolā, ticu, ka tas rada labu augsni, lai veidotos sabiedrība, kas vēlas iesaistīties, līdzdarboties, piedalīties vēlēšanās, izteikt viedokli un iesaistīties aktivitātēs, kas uzlabo vidi.

Ir prieks redzēt, ka aizvien vairāk pedagogu, skolu, kā arī pašu jauniešu apzinās, cik svarīgas ir pašpārvaldes. Ir pašpārvaldes, kuras darbojas arī ārpus skolas, sadarbojoties ar pilsētas, novada jauniešiem, politikas veidotājiem. Potenciāls ir ļoti liels. Pozitīvi, ka izpratne par to, ka pašpārvaldes ir labs sadarbības partneris lēmumu pieņemšanā, uzlabojas, veidojas arī atbalsta mehānismi skolēnu pašpārvalžu projektu īstenošanai.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Atver mājas durvis, lai runātu par māju

00:00
12.07.2025
24

Tradicionālais festivāls “Rauna” šovasar bija veltīts mājai. Rauna atvēra savas durvis festivālā, kurā satiekas cilvēki, domas un radīšana, mudinot ikvienu pārdomāt, ko viņam nozīmē māja, piederība un atgriešanās. Fes­tivā­la moto tik pazīstamie vārdi: “Nekur nav tik labi kā mājās” atklājās divu dienu programmā. Kā pasākumā pierasts, festivāls sākās ar kluso koncertu, šoreiz baznīcā, kuru dēvē […]

Lapsu un Piebalgas ielas krustojums vismaz līdz 22.jūlijam būs pieejams satiksmei

13:19
11.07.2025
42

Lapsu un Piebalgas ielas Cēsīs krustojuma pārbūves uzsākšana kavējas, darbus tajā plānots sākt 22.jūlijā. Tad arī krustojumu slēgs satiksmei un būs jāizmanto apbraucamai ceļš. “Druva” 11.jūlija, piektdienas numurā, raksta, ka Lapsu un Piebalgas ielas krustojumā darbu sāks 16.jūlijā, trešdien, un transporta plūsmu virzīs pa apbraucamo ceļu. Taču jau tajā pašā dienā, 11.jūlijā, “Druva” saņēma ziņu, […]

Lietavas padara bīstamas dabas takas

12:27
11.07.2025
25

Laikapstākļu dēļ Dabas aizsardzības pārvalde (DAP) aicina ikvienu dabā gājēju izvērtēt īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas takas, laikapstākļu piemērotību pastaigām, taku aprakstu un savu un līdzgājēju prasmes pārvarēt dabas radītos šķēršļus, aģentūru LETA informēja DAP Komunikācijas un dizaina nodaļas vadītāja Ilze Reinika. Vairāku nedēļu lietusgāžu rezultātā daudzviet upes ir izgājušas no krastiem, dabas takas vietām […]

Gaidpilni, stiprinoši un vienoti

00:00
11.07.2025
29

Plašajā programmā viens no Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku pasākumiem šodien, 8.jūlijā, ir kokļu mūzikas koncerts “Dzīslojums” Dailes teātrī, kurā piedalās 56 koklētāju ansambļi. Koncerta aprakstā lasāms: “Koncerta daudzslāņainais repertuārs ar maigumu satvers skatītāja roku, lai vestu līdzi pa krāsainajiem ceļiem un taciņām, kuras iedzīvina koklētāju rokas. Tās izvilina no stīgām gan jautrus tautas […]

Koru karos iegūst Zelta un Sudraba diplomus

00:00
10.07.2025
62

Cēsu Valsts ģimnāzijas meiteņu koris “Volante” un jauktais koris “Tomēr”, Cēsu 1. pamatskolas zēnu koris un Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas jauktais koris bija to 76 labāko koru sastāvā, kuri XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku ieskaņā sevi pierādīja Koru konkursa finālā. Konkursa fināls notika četrās kategorijās: zēnu kori, 4.-9. klašu kori, 5.-12. […]

Lapsēns nav rotaļlieta. Tam jādzīvo savvaļā

06:11
09.07.2025
32

Līgatnes dabas takas kļuvušas par mājvietu diviem lapsēniem, kas jau ieguvuši vārdus Bonija un Klaids. Lapsēni nonāca cilvēku gādībā, kad Dzīvnieku policija sadarbībā ar medību inspektoru un dzīvnieku patversmi “Ulubele” saņēma izsaukumu uz Valmieras novadu. Dabas aizsardzības pārvalde (DAP) ziņo, ka kāda ģimene bija atņēmusi savvaļas mazuļus mātei un turējusi nelielā būrī mājas apstākļos. Pieradināti […]

Tautas balss

Neskaidrības un jautājumi

16:12
12.07.2025
7
E. raksta:

“Kā rīkoties, ja mani četri bērni manā 60.jubilejā katrs uzdāvinās 200 eiro, lai varu aizbraukt ceļojumā? Ja pieņems jauno ienākumu deklarēšanas kārtību, tad man būs jāpierāda, kur to naudu ņēmu. Pierādīt jau varu, tikai iedomājos, cik daudz būs dažādu gadījumu, kad tādas un līdzīgas summas cilvēks gribēs ieskaitīt savā bankā. Un tad katrs būs jākontrolē. […]

Kailgliemežiem patīk nepļautas vietas

21:09
09.07.2025
28
Cēsniece raksta:

“Tagad saka, ka zāli pirmo reizi var pļaut jūlija vidū vai pat vēlāk, lai izsējas savvaļas augu sēklas. Tas ir lieliski, taču ir cita nelaime. Kur zāle augsta, labvēlīga vairošanās Spānijas kailgliemežiem, īpaši jau šajā slapjajā vasarā. Tā laba doma pārvēršas par sliktu dabai un videi. Manuprāt, šovasar ar zāles pļaušanu pilsētā, piepilsētā un ciemu […]

Tūlīt pēc saullēkta pamodina zāles pļāvējs

12:13
06.07.2025
44
A. raksta:

“Nepatīkami, ja brīvdienu rītos modina zāles pļāvēja vai cita ārtelpas kopšanas tehnika. Dažviet to sāk darbināt jau no rīta septiņos un pat agrāk. Negribu mest akmeni tikai tiem, kas aprūpē pašvaldības teritorijas, arī privātmāju saim­nieki nereti sāk darbu rīta agrumā, nepadomājot, ka daudzi vēl bauda rīta miegu. Varbūt varētu izdot kādus noteikumus, no cikiem brīvdienu […]

Kravas auto atstāj dubļus

10:12
05.07.2025
23
Lasītāja raksta:

“Cēsīs notiek lieli ielu remonti un citi būvniecības un zemes darbi. Tas labi, bet lielās kravas mašīnas mēdz uz brauktuves atstāt lielus dubļus. Tad nu citi nošķiež mašīnas, bet sausā laikā ceļas lieli putekļi. Šajā jautājumā gribētu lielāku kārtību,” pauda lasītāja, kas Cēsīs dzīvo Saulrītu pusē.

Sešos gados uz skolu

13:46
22.06.2025
41
Vecmāmiņa raksta:

“Jau atkal runā, ka bērniem skolu vajadzētu sākt sešu gadu vecumā. Un tūlīt būs nezin cik protestu. Bet, ja mierīgi padomājam, bērni to, ko agrāk sāka mācīties tikai skolā, apgūst jau bērnudārzā. Velk uz papīra aplīšus, stabiņus, mācās burtus, ciparus. Tātad faktiski izglītoties sāk jau piecu gadu vecumā. Turklāt apmeklēt pirms­skolu ir obligāti, jo tā […]

Sludinājumi