Pirmdiena, 15. decembris
Vārda dienas: Johanna, Hanna, Jana

Maršrutu slēgšanā steigai nav pamata

Jānis Gabrāns
23:00
02.05.2018
40
Autobusi Fotomarta 1

Gada sākumā rakstījām par sabiedriskā transporta problēmām, proti, ka valsts, redzot, cik daudz līdzekļu nākas tērēt dotācijām šajā jomā, nolēma aicināt samazināt maršrutu, reisu skaitu, nobraukto kilometru garumu.

2017. gada nogalē plānošanas reģioni saņēma vēstuli no Autotransporta direkcijas (ATD), kurā bija minēti priekšlikumi reisu samazinājumiem konkrētos maršrutu tīklos. Vidzemē to rosināja samazināt par gandrīz vienu miljonu kilometru gadā. Minētajā vēstulē tika minēti arī konkrēti reisi, ko ATD uzskatīja par nerentabliem un slēdzamiem.

Gada sākumā ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš “Druvai ” norādīja, ka valstī kopumā reģionālajā maršrutu tīklā ir ap 1100 maršrutu un tikai aptuveni viens procents maršrutu ir rentabli, proti, to uzturēšanai vispār nav nepieciešams valsts finansējums. Viņš norādīja, ka no 60 AS “CATA” apkalpotajiem maršrutiem, kas atrodas vēsturiskajā Cēsu rajonā, nepilni 22 procenti ir tādi, kuru uzturēšanai valsts sedz 80 procentus un vairāk izmaksu, bet tas nenozīmējot, ka visi šie maršruti tiks slēgti vai tajos samazinās reisu skaitu. K. Godiņš atzina, ka sabiedriskais transports daļēji pilda arī sociālu funkciju.

Pagājis zināms laika sprīdis, un “Druva” jautāja Vidzemes plānošanas reģiona Sabiedriskā transporta nodaļas vadītājai Initai Ozoliņai, kā veicies ar reisu samazinājumu. Kā nekā miljons kilometru gadā taču ir gana liels apjoms. Viņa atgādināja, ka plānošanas reģionā ATD minēto nerentablo reisu sarakstu izskatīja, tomēr nesteidzās pieņemt lēmumu, uzskatot, ka nepieciešama rūpīgāka izpēte par katru piedāvāto reisu.
“Atskaitēs par pirmo ceturksni minējām, ka samazinājums panākts par nedaudz vairāk kā 59 000 kilometru. Varbūt mūsu aprēķini atšķiras no ATD skaitļiem, jo viņi matemātiski skaita, par cik samazinājums, mēs rēķinām re­ālo iznākumu. Proti, kādu maršrutu samazinot, citu pagarina, lai iedzīvotāji nepaliktu galīgi bešā, tāpēc mēs rēķinām, kāds ir reālais samazinājums.

Valsts skatās rentabilitātes rādītāju, uzskatot, ja 75 procenti jādotē, tas ir slikts rādītājs. Mūsuprāt, jāskatās plašāk, tāpēc savā statistikā rēķinām autobusa noslodzi, cik vidēji reisā bijis pasažieru. Pieci seši cilvēki Pierīgā droši vien ir slikts rādītājs, bet attālākos lauku novados arī šiem pieciem cilvēkiem ir jābrauc,” skaidro I. Ozoliņa.

Viņa stāsta, ka kilometrāžas samazināšanas process turpinās, bet notiek lēnām, maziem solīšiem. Nevar no vidus izraut vienu it kā nerentablu maršrutu, jo tas saskaņots kopējā plūsmā un noslodzē. Pārvadātājiem svarīgi arī, lai autobusu noslogojums būtu optimāls, lai pa vidu nav garas dīkstāves.

Dzirdēts, ka citos reģionos, arī Pierīgā samazināts krietni vairāk kilometru. I. Ozoliņa norāda, ka Pierīgā vieglāk kādu reisu noņemt, jo visi maršruti, kas no reģioniem iet uz Rīgu, pietur Pierīgas pieturvietās. No Vidzemes braucot, visi pietur, piemēram, Vangažos. Ja noņem kādu maršrutu Rīga – Vangaži, iedzīvotāji īpaši necietīs. Būs nedaudz tālāk jāiziet līdz Vidzemes šosejai, bet tur autobusi kursē bieži, turklāt tad arī tajos būs vairāk pasažieru. Savukārt, ja reģi­onos noņem kādu reisu, kāds ciemats var vispār palikt bez sabiedriskās satiksmes.

Reisu pārskatīšana notiek, par pamatu ņemot ATD piedāvāto variantu, katru maršrutu izvērtējot kopā ar pasažieru pārvadātāju un novadu pašvaldībām. Nereti redzējums uz vietas atšķiras no ATD piedāvātā. Piemēram, ieteikums slēgt sešus reisus maršrutā Cēsis – Rīga – Cēsis. “CATA” norāda, ka tad šajā maršrutā sāks darboties nelegālie pārvadātāji, un plānošanas reģions šim argumentam piekrīt.

“Ir laba sadarbība ar pārvadātājiem, pašvaldībām, pretējā gadījumā mēs būtu kā dzirnakmeņos – starp viņiem no vienas puses un ATD no otras. Tajā pašā laikā saprotam, ka valdības rīkojums jāpilda, tāpēc turpinām analizēt, diskutēt, skaidrot. Valdība gan aicina strādāt aktīvāk, bet mēs norādījām, ka nosacījumu par nepilna miljona samazinājumu nesasniegsim,” saka I. Ozoliņa.

Lielāku samazinājumu varētu sasniegt, slēdzot kādus tālsatiksmes maršrutus, piemēram, Rīga – Cēsis – Smiltene – Gulbene – Madona – Rēzekne. Kilometru tajos daudz, bet visas pašvaldības nepiekrīt šādam risinājumam. Ja Līgatnes, Amatas, Cēsu, Raunas novada pašvaldībām nav iebildumu, Gulbenes, Madonas puses novadiem tie ir. Tur norāda, ka šis ir vienīgais reiss konkrētajā laikā, bez tā nevar. Lejasciema cilvēki esot ļoti aktīvi, tiklīdz padzird par iecerēm ko mazināt, uzreiz sākas parakstu vākšana. Līdzīgi ir ar citiem tālajiem maršrutiem, kuri cilvēkiem ir vajadzīgi.

I. Ozoliņa arī norāda, ka reisu samazināšanā jābūt zināmai loģikai: “Daudzviet reisi tā samazināti, ka nav vairs piecas dienas nedēļā, piemēram, ir maršruti, kuros vasarā autobusi kursēs tikai pirmdien un piektdien. Nokļūt uz darbu nav iespējams, bet tad jau šādiem reisiem zūd jēga. Kaut kur izskanēja piedāvājums, ka autobuss varētu kursēt katra mēneša otrajā sestdienā, bet tad tas var nekursēt vispār! Tā valstī veidojas tāds kā apburtais loks – cilvēki neizvēlas dzīvot laukos, jo tur nav pieejams sabiedriskais transports, bet transporta nav tāpēc, ka nav cilvēku.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
27

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca tiekas Ieriķos

00:00
14.12.2025
61

Nepieredzētu atsaucību piedzīvoja biedrības “Cēsu mantojums” sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību 5. un 6. decembrī rīkotā vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca, kas notika “Baložu mājā” Ieriķos jeb vēsturiskajā Ieriķu pasta ēkā. Sestdien Ieriķos sastaptie meistarklases organizatori “Dru­­­­vai” atzina, ka pieteikušies 40 dalībnieki, kas esot tiešām daudz. Meistardarbnīcas mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas par vēsturisku ēku siltināšanu […]

Jaunās telpas Rainī apskatījuši pirmie interesenti

00:00
13.12.2025
82

Šajās dienās iespējams pieteikties biroja telpu nomas tiesību izsolei radošas un digitālas komercdarbības veikšanai Cēsīs, Raiņa kvartālā, Raiņa ielā 27. Cēsu novada pašvaldībai piederošajā ēkā, kas ieguvusi pilnīgi jaunas aprises, reizē saglabājot industriālās vides elpu, piedāvātas 11 biroja telpas ēkas pirmajā stāvā – piecas ar skatu uz iekšpagalmu un sešas ar skatu uz Raiņa ielu. […]

Katru gadu aizvien vairāk skaistu sētu

00:00
12.12.2025
153

Dzērbenes pils, tērpta greznā rotā un mirdzot Ziemassvētku ugunīs, jau attāli sveic ikvienu. Vecpiebalgas apvienības pārvaldes konkursa “Sakoptākā sēta”  dalībnieki un kaimiņi, saposušies šīgada laureātu godināšanas reizei, piepilda Tautas nama zāli. Jau astoto gadu vistumšākajā laikā, kad vakari gari un rīti vēli, cilvēki satiekas, lai atcerētos vasaru un domās jau būtu pavasarī, lai kopā priecātos par […]

Cēsīs izskan koncerts “Veltījums Djūkam Elingtonam”

00:00
11.12.2025
52
1

Djūks Elingtons noteikti ir bijis viens no galvenajiem personāžiem, kas veidojis džeza mūziku un lielās džeza mūzikas orķestrācijas. “Viņa darbības laikā arī pamazām izveidojies tāds klasiskais bigbenda sastāvs, kādu to redzam šobrīd, arī šeit uz skatuves,” sestdien, 6.decembrī, uzsākot uzstāšanos koncertzālē “Cēsis”, atzina Latvijas Radio bigbenda vadītājs Kārlis Vanags. Koncertā sestdien izskanēja Latvijas Radio bigbenda […]

Piparkūkas, vaska sveces, egļu smarža un dziesmas

00:00
10.12.2025
147

Skan Ziemassvētku dziesmas, muzicē Aivars Lapšāns. Tā ir sestdiena, kad Cēsu tirgus rosība dzirdama tālu, jo daudzi laiku velta, lai iepirktos. Jau rīta agrumā cēsnieki un iebraucēji no pagastiem ir klāt īpašajā Zie­massvētku tirdziņā. Tirdzi­nie­ki stendos radījuši gaidāmo svētku noskaņu, piedāvā gan saldus, gan ceptus, žāvētus, skābētus un marinētus kārumus, gan kaut ko jauku daiļumam […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
25
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
23
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
39
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
41
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
39
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi