Pagājuši jau aptuveni septiņi gadi, kopš Cēsīs darbojas maksas autostāvvietas. Ja sākumā no daudziem bija jūtama liela pretestība, tagad autovadītāji pieņēmuši situāciju, jo reālajā dzīvē redzam, ka pilsētas centrā dienas laikā iespējams atrast brīvu vietu, kur novietot mašīnu. Maz ticams, vai tā būtu, ja par stāvēšanu ielas malās nebūtu jāmaksā. Pašlaik pilsētā uzstādīti astoņi maksas automāti, kas pilnībā nomainījuši kasierus. Privatizācija atteikta
Pērn dome saņēma iesniegumu, kurā tika izteikta vēlme privatizēt šo sabiedrību. Iesniegumu noraidīja, jo, kā atzīmēts domes lēmumā, privatizācijas gadījumā pilsētas dome nevarētu nodrošināt SIA kā privātpersonai iepriekš minēto uzdevumu veikšanu, jo pašvaldība nedrīkst radīt kādai privātpersonai jebkādas priekšrocības vai pat monopolstāvokli.
Arī „Cēsu maksas autostāvvietas” kapitāla daļu turētāja pārstāvis Arkādijs Suškins norāda, ka nav jau ko privatizēt, jo sabiedrība veic tikai Cēsu pilsētas pašvaldības nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un izpilda tās dotos uzdevumus, par to nesaņemot papildus finansējumu.
„Mums pieder tikai maksas aparāti, kas uzstādīti uz pilsētas zemes. Labi, var privatizēt tos, bet pašvaldība var nolemt, ka tur vairs maksas stāvvietas nebūs, un ko tālāk? Atdodot šo biznesu privātajiem, būtu grūtāk kontrolēt cenas, tāpēc pašvaldība nolēma turēt šo procesu savās rokās. Maksas autostāvvietu mērķis ir nevis pelnīt, bet ar maksas palīdzību regulēt mašīnu novietošanu pilsētas centrā,” saka A.Suškins. Maksa vēl nepieaugs
Pavisam nesen Rīgā maksa par auto novietošanu autostāvvietās tika dubultota. A.Suškins saka, ka pagaidām nav nepieciešams domāt par maksas paaugstināšanu, jo līdzekļu nepieciešamo funkciju nodrošināšanai pietiek. Katru gadu konkrēta summa tiek novirzīta arī ielu infrastruktūras uzlabošanai.
„Ja arī Cēsīs nolems paaugstināt cenu, tā netiks dubultota kā Rīgā. Lai paceltu cenu, jāiegulda lieli līdzekļi, proti, jāpārprogrammē visi maksas aparāti. Tas nav tik vienkārši. To veic rūpnīcas, kas aparātus izgatavo, speciālisti. No automātiem jāņem laukā programmu bloki, jāsūta uz rūpnīcu. Tāpēc pagaidām šis jautājums nolikts malā,” stāsta A.Suškins. Ieguldījums infrastruktūrā
A.Suškins informē, ka pērn sabiedrības ieņēmumi bijuši 37 960 lati: „Pēc operatīvās bilances aizvadītais gads nostrādāts ar peļņu. Galvenais uzdevums bija izpirkt automātus pirms termiņa, ko arī izdarījām. No ieņemtās naudas iztērējām 33 580 latus, lielākā daļa aizgāja tieši šī līzinga nomaksai.”
„Cēsu maksas autostāvvietas” par saviem līdzekļiem, ņemot vērā Cēsu domes norādījumus, veic autostāvvietu izveidošanu, uzturēšanu kārtībā, daļu no iekasētās naudas par autostāvvietu izmantošanu izlietojot pilsētas infrastruktūras sakārtošanā. Katru gadu noteikta summa tiek atvēlēta arī pilsētas infrastruktūrai. Līdz šim gadam ieguldījumi veikti gandrīz 16 tūkstošu latu apmērā.
„2005.gadā 3500 lati tika atvēlēti Lielās Katrīnas ielas gājēju ietves rekonstrukcijā. Pērn 6150 latus ieguldījām, lai organizētu maksas un bezmaksas autostāvvietu darbību Cēsu jubilejas pasākuma laikā. Darbs bija jāiegulda liels, jo nācās sagatavot stāvlaukumus pilsētā un tuvējās teritorijā 20 tūkstošiem automašīnu. Teritorijas tika nopļautas, izvesti gruži un lielie akmeņi, uzstādīti nožogojumi, tualetes, atkritumu urnas, sakārtoti piebraucamie ceļi. Pēc svētkiem visu vajadzēja novākt, atkritumus izvest. Stāvvietu izveidē un darbības nodrošināšanā tika iesaistīti 45 cilvēki. Mūsu darbu vislabāk raksturo tas, ka netika saņemta neviena sūdzība par mašīnu bojājumu vai aplaupīšanu. Visur bija izvietotas zīmes, lai braucēji viegli varētu atrast stāvvietas.
Protams, mašīnu bija krietni mazāk, nekā plānots, bet mums bija jābūt gataviem. Sliktāk būtu, ja nebūtu, kur likt. Darbojāmies operatīvi,” stāsta A.Suškins.
Šogad „Cēsu maksas autostāvvietas” gatavojas ieguldīt apmēram 4000 latus, lai atjaunotu ietvi Pils ielā gar māju, kur atrodas zonālais valsts arhīvs. Darbi tiks veikti pirmajā pusgadā. Jauni aparāti jaunās vietās
A.Suškins stāsta, ka šogad iecerēts iegādāties trīs jaunus maksas aparātus, nedaudz paplašinot to ielu sarakstu, kur par auto novietošanu būs jāmaksā. Pavasarī viens tiks uzstādīts Rīgas ielā posmā no Rožu līdz Līvu laukumam. Maksa būs pēc vecpilsētas tarifa – 40 santīmi par stundu, bet tāpat kā jebkurā citā vietā, mašīnu varēs novietot uz īsāku laiku, maksājot attiecīgi mazāk. Šajā ielā jau ilgus gadus ar ceļa zīmēm nesekmīgi cenšas regulēt mašīnu novietošanu.
„Uzskatu, ka nav jādarbojas ar aizlieguma metodēm. Jāļauj cilvēkiem nolikt mašīnu, bet par to jāmaksā. Vēl viens aparāts tiks uzstādīts Raunas ielā. Tur jau ir maksas zona, bet ar vienu aparātu par maz, jo autovadītājiem jāiet tālu. Tāpēc klientu ērtībām uz šīs ielas uzstādīsim divus.
Paredzēts iegādāties vēl vienu jaunu aparātu, ko nomainīsim pret kādu no esošajiem. Noņemto aparātu nemetīsim lūžņos, bet izmantosim rezerves daļām. Pērkot jaunu, izdevīgi, ka garantijas laikā apkalpošana un remonts ir bez maksas. Tāpēc, regulāri mainot aparātus, mums ir garantijas remonts, kā arī rezerves daļas,” saka A.Suškins.
Nākamais solis varētu būt Vaļņu iela, bet, kā atzīst A.Suškins, maksas stāvvietas paplašinās savu darbības teritoriju tikai tad, ja turpat netālu būs bezmaksas stāvvietas. Pašlaik tāda top Vaļņu ielas lejasgalā, arī pie „Maxima” ir stāvlaukums.
„Kad būs alternatīvās stāvvietas, cilvēks varēs izvēlēties, paiet kādu gabaliņu, vai piebraukt tieši konkrētā vietā, par to maksājot. Redzam, ka Vaļņu ielā rodas problēmas ar auto novietošanu, jo dažs to izmanto par stāvvietu visas dienas garumā. Arī zīmes, kas aizliedz stāvēt noteiktās diennakts stundās, netiek ievērotas, tādējādi apgrūtinot piebraukšanu atkritumu savākšanas mašīnai. Izveidojot maksas stāvvietas, situācija uzlabotos un mūsu kontrolieri spētu nodrošināt, lai vajadzīgajā laikā noteiktās stāvvietas netiktu aizņemtas,” saka A.Suškins.
Komentāri