Otrdiena, 23. jūlijs
Vārda dienas: Magda, Magone, Mērija, Magdalēna

Lidot ir forši!

Jānis Gabrāns
05:43
21.09.2022
29
Pilots Marcis 1

Priekulietis Mārcis Ozoliņš mācās “Air Baltic” Pilotu akadēmijā un, kā liecina informācija, līdz šim ir vienīgais no Cēsu puses, kurš izvēlējies šo mācību iestādi profesijas apguvei. Pilotu akadēmija dod iespēju 18 mēnešos iegūt pilota licenci, lai varētu pilotēt lidmašīnas, kas veic komerciālos reisus.

– Kādēļ tāda izvēle?

– Mācoties Cēsu Valsts ģimnāzijas 12.klasē, nemitīgi domāju, ko darīt pēc skolas beigšanas. Skatījos vienu augstskolu, otru, trešo, bet īsti nekas nepiesaistīja. Īsi pirms kovida pandēmijas pārstāvji no Pilotu akadēmijas atbrauca uz skolu ar savu prezentāciju. Iepriekš nebiju domājis, ka pilota profesija man būtu pa spēkam, bet paklausījos un domāju, kāpēc nepamēģināt!

– Ko akadēmijā māca?

– Kā jebkurā profesionālajā izglītībā ir teorija un prakse. Teorētiskās nodarbības notiek Rīgā, treniņu centrā pie lidostas, tur māca visu, kas jāzina pilotam. Pirmām kārtām par lidmašīnām, smalki un sīki par katru tās sistēmu, kā katrs agregāts strādā. Māca par likumiem, kur drīkst lidot, kā drīkst lidot. Ļoti sīki par laika apstākļiem, jāprot pateikt, kādi ir mākoņi, vējš, tā plūsmas. Par navigāciju, kā orientēties kartē, kā aprēķināt attālumus, distances, par magnētiskajiem laukiem, kā tas ietekmē kompasu. Viss ir ļoti moderni, teoriju mācāmies no planšetdatoriem, lidošanu apgūstam modernās lidmašīnās.

Mūs māca arī situācijām, kas nenotiek ikdienā; ja notiek, lai esam tām gatavi, spējam reaģēt un pieņemt pareizos lēmumus.

– Populārzinātniskajos kanālos kā “Discovery” ir seriāli par aviokatastrofu izmeklēšanu. Vai topošajiem pilotiem liek tos skatīties?

– Esam skatījušies un analizējuši arī tādus gadījumus, jo avi­ācijā visas kļūdas    rakstītas ar asinīm. Mācāmies no citu kļūdām, lai tās nepieļautu. Aviācijā viss veidots tā, ka ir vairāki aizsargslāņi. Tāpēc ir divi piloti, viens otru visu laiku pārbauda, lai viss ir kārtībā.

– Mēdz teikt, ka aviosatiksme ir drošākā, kur negadījumi, salīdzinot ar citiem transporta veidiem, notiek ļoti reti.

– Tā ir. Protams, ja kaut kas notiek, par to visur ziņo, bet patiesībā aviācija tiešām ir droša. To mums arī no pirmās mācību dienas stāsta un māca, kā rīkoties ārkārtas gadījumos. Arī praksē, kad sākam mācīties lidot, iemāca pacelties, nosēsties, kā kontrolēt lidmašīnu, un uzreiz sāk par to, ko darīt, ja apstājas dzinējs, rodas citas problēmas. Kad sāc lidot, nākas uzņemt daudz informācijas. Viss ir ļoti intensīvi, divas nedēļas lido ar instruktoru, pēc tam jau pats.

Pilotu akadēmijai ir desmit mazās lidmašīnas ar vienu dzinēju un viena ar diviem. Visus pamatus apgūst ar viena dzinēja lidmašīnām, ar divu dzinēju lidmašīnām tikai tik daudz, lai saprastu atšķirības.

– Kādas ir sajūtas, pirmo reizi lidojot vienatnē?

-Vienreizējas! Citi saka, ka ir liels uztraukums, bet man ļoti patika. Protams, kādā brīdī saproti, ka lidmašīnā esi viens, ja kas atgadīsies, pašam būs jātiek ar visu galā. Taču mācības ir tik kvalitatīvas, informāciju saņemam tik noderīgu, ka, manuprāt, es zinātu, kā rīkoties. Lidot ir forši!

Lidošanas praksi apgūstam Liepājā un Ventspilī. Sākumā, kad lido viens, tikai pacelies, pāris reižu apriņķo ap lidostu un nosēdies. Kad jau nolidots zināms stundu skaits, vienatnē lidojam uz Rīgu, uz Lietuvu – Viļņu, Kauņu.

– Kurš ir satraucošākais brīdis?

– Laikam jau nosēšanās. Paceļoties iedod jaudu, un lidmašīna pacelsies, bet saspringtākais brīdis ir nosēšanās. Arī komerci­ālajā aviācijā, tieši nosēžoties, visbiežāk notiek negadījumi, tāpēc tur ne tikai jādomā, kas notiek konkrētajā brīdī, bet pāris soļu uz priekšu. To visu mums iemāca. Ļoti labi, ka instruktori ir “Air Baltic” piloti, kuri ne tikai izstāsta teoriju, bet var minēt daudz piemēru no savas prakses.

Kad sāku mācīties, uzreiz bija tāda ģimeniska sajūta, jo visi savējie, visi vienādi, neviens neskatījās, kāda pieredze. Tā ir gan skola, gan nākamā darbavieta, ja uzņēmums redzēs, ka atbilsti prasībām. Arī tas ir būtiski.

– Kad kļūsi par pilntiesīgu pilotu, saņemsi licenci?

– Nākamgad. Visu nedaudz iekavēja pandēmija. Teorijas eksāmenus esmu nokārtojis, atlicis nolidot noteiktās stundas, praksē jāsakrāj 250 stundas, un tad ir gala eksāmens.

Augustā bija nakts lidojumi, tas arī ļoti interesanti. Protams, lidmašīnā ir displejs, datori, kas vada, bet mūs mācīja naktī lidot pēc kartes. Uzzīmējam maršrutu,      jāizvēlas punkti, ko naktī no augšas varēs atpazīt, respektīvi, lielas pilsētas. Māca par optiskajām ilūzijām, ar ko naktī lidojot nākas bieži saskarties, kā rīkoties, ja pazaudē horizontu, jo priekšā tikai melna nakts. Tā tiešām ir dīvaina sajūta, kad naktī lido, skaties pa logu, bet neko neredzi. Māca nosēsties bez gaismām, visam sagatavo.

– Vai praksē ļauj lidot arī ar lielajām pasažieru lidmašīnām?

– Pagaidām vēl nē, tas būs prakses beigās. Vispirms būs lidojumi simulatorā, bet pēdējie lidojumi pirms eksāmena ir ar lielajām lidmašīnām, tiesa, bez pasažieriem.    Arī tas būs interesanti. Arī simulatorā viss tik ļoti re­āli, ka dažbrīd piemirstas – tā nav īstā lidmašīna. Bet, protams, lidot reāli tomēr ir citādi.

– Lidojumi uz citām lidostām svarīgi arī tāpēc, lai saprastu, kā notiek saziņa ar lidostu dispečeriem, lidojumu kontrolieriem.

– Tur ietilpst viss, sākot ar lidojumu plānošanu, kas arī nav vienkārši. Baltijas valstīs regulāri notiek aktīvās militārās mācības, tāpēc katru dienu jāpārbauda, vai izvēlētajā maršrutā nav kāda slēgtā zona. Svarīgi pabūt dažādās lidostās, nosēsties, pacelties tur, lai nav tā, ka tikai vienā lidostā visu māki, lai krājas pieredze par citām.

Katru dienu, kad ir lidojumi, nākas ņemt vērā laika apstākļus. Mums ir speciālās meteoroloģiskās kartes, kur var redzēt gaisa masu, ciklonu, anticiklonu kustības, vēju virzienus, varam prognozēt, vai būs lidojumam labvēlīgs laiks.

– Vai kļūstat par labiem meteorologiem, gluži kā Toms Bricis?

– Jā, par meteoroloģiju māca daudz, teoriju varam pārbaudīt, pielietot praksē. Tas tiešām ir ļoti interesanti. Jāteic, mācoties teoriju, nevienu brīdi nebija sajūta, ka tas tikai mācīšanās pēc. Te liela atšķirība no vidusskolas, kur daži priekšmeti bija jāmācās tikai tāpēc, ka tie ir programmā. Te viss, ko māca teorijā, jāpielieto un ir pielietojams un noderīgs praksē.

– Savu izvēli  nenožēlo?

– Absolūti nē! Īpaši tagad, kad sāku strādāt par stjuartu, izdzīvoju, kā ir lidot ikdienā. Sapratu, ka tas ir tiešām man! Lai arī liekas, ka visu laiku viss atkārtojas: pacelies, lido, nolaidies, bet faktiski katra diena ir citāda, ir atšķirīgi laika apstākļi, dažādi pasažieri, ar ko jātiek galā, lidostas atšķirīgas, dažādas kravas, un tā var skaitīt vēl un vēl. Tas ir vēl viens pluss, ko nodrošina akadēmija, ka varam strādāt nozarē, ja ir tāda vēlme. Lidojot kā stjuarts, uz visu raugos no profesionālās puses un domāju, ka, kļūstot par pilotu, tā būs priekšrocība, jo zināšu, kāda dzīve notiek lidmašīnas salonā. Cenšos analizēt pilotu darbību, ja tieku kabīnē, labprāt tur pasēžu, pavēroju viņus darbībā. Mēģinu paņemt maksimālo, lai gūtu arvien lielāku pieredzi turpmākajam.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Mazajam liepēnietim Kārlim īpaša uzmanība

00:00
22.07.2024
32

Vidzemes slimnīcā sagaidīts šī gada 400. bērniņš – puisītis Kārlis, kurš piedzimis liepēniešu ģimenei, informēja Vidzemes slimnīcā. Pasauli satikt Kārlis ieradās 10. jūlijā plkst. 11:52, mazulis dzimšanas brīdī svēra 3020 g un bija 51 cm garš. Tā kā arī abiem vecākiem – Kristiānai un Kristiānam – vārds sākas ar K, arī jaundzimušajam dots vārds, kas […]

Dienestu posteņiem būs ērtākas telpas

00:00
21.07.2024
36

Lai uzlabotu ēkas energoefektivitāti, aktīvi noris būvdarbi pašvaldības ēkā Brāļu Kaudzīšu ielā 9, Jaunpiebalgā. Ēkā atrodas Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) Jaunpiebalgas postenis. Darbi jau no pirmajām dienām pavasara beigās sokas raiti, vērtē Jaunpiebalgas apvienības pārvaldes vadītāja Dace Bišere-Valdemiere. Ja atklājas kādas problēmas, tām ātri rod risinājumu: “Bet jāteic, […]

Sirsnīgi un priecīgi nosvin Cēsu pansionāta jubileju

00:00
20.07.2024
66

Ar dziesmām, dejām, pansionāta jeb namiņa, kā iestādi dēvē darbinieki un iemītnieki, atmiņu stāstiem, svētku torti, daudziem sveicieniem, laba vēlējumiem, atzinības rakstiem un pateicībām aizvadīta Cēsu pilsētas pansionāta 30. jubileja. Svinot dienu, kad pirms 30 gadiem pašvaldības pansionāts pārcēlās no Glūdas kalna uz Cīrulīšiem, kopā ar iestādē dzīvojošajiem bija esošie un bijušie darbinieki, kādreizējie lēmumu […]

Sportiskā ģimenes diena Rīdzenē

00:00
19.07.2024
32

Ģimenes sporta dienā “Pilna laime, kad sporto saime!” Vaives pagasta Rīdzenē biedrība “Kiwanis Cēsis” otro gadu pulcināja vietējā un tuvējo pagastu iedzīvotājus aktīvi izkustēties. Uz pasākumu bija ieradies ap simt cilvēku. Ikviens varēja piedalīties skrējienā, mest šautriņas, spēlēt volejbolu, galda tenisu, kā arī dažādas lielformāta un neierastākas izklaidējošas spēles, būt kopā un noslēgumā ēst uz […]

Raunā Dziesmu svētkos svin Cimzes jubileju

00:00
19.07.2024
44

Raunā pie novadnieka Jāņa Cimzes pieminekļa dienas gaitā sagūla ziedu paklājs, bet brīvdabas estrādē izskanēja viņa 210.jubilejai veltītais koru koncerts “Rotā Dziesma”. Tā raunēnieši un astoņu kolektīvu dziedātāji godināja latviešu kora mūzikas pamatlicēju. Vai nu dienas gaitā mēģinājumos    pāri Raunai izskanējušās dziesmas, vai    vēlēšanās dzirdēt Raunas Dziesmu svētku kori, vai, iespējams, cita iemesla […]

Amatas apvienības svētkos ceļ godā pļaušanu ar izkapti

00:00
18.07.2024
155

Nītaurē tikās pieci pagasti, kas savulaik veidoja Amatas novadu, tagad svinot apvienības svētkus. Bija daudz aizraujošu atrakciju un koncertu, bet zīmīgākais notikums – nītaurieši uzspodrināja senāk laukos neaizstājamās prasmes, proti, rīkoties ar izkapti. “Pļaušanai ar izkapti Nītaurē ir tradīcijas. Nītaurieši gan bijuši labākie Latvijas čempionātā pļaušanā, gan paši bijuši šo sacensību rīkotāji,” stāsta Nītaures kultūras […]

Tautas balss

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
29
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Haoss ar pasažieru pārvadājumiem

17:28
15.07.2024
26
Lasītājs J. raksta:

“Ik pa brīdim parādās ziņas, ka nav skaidrs, kas mūspusē nodrošinās sabiedriskā transporta pakalpojumus. Valsts pasūtījumā ar līgumiem un pārsūdzībām tāds juceklis, ka neviens no malas netiek skaidrībā. Jūnija nogalē pakalpojumu atļāva veikt CATA, bet tikai līdz gada beigām. Taču nav dzirdams, ko atbildīgie dara, lai sajukums neturpinātos. Nesaprotu, kā Satiksmes ministrija pieļauj tādu bardaku,” […]

Nevar sagaidīt

16:55
15.07.2024
18
Piebaldzēns raksta:

“Sola un sola, ka Jaunpiebalgā drīz būs gatavs pansionāts, bet kā nav, tā nav. Gan jau vainojami būvnieki, bet žēl, ka vietējai varai nav nekādu iespēju procesu pasteidzināt. Tur būtu gan darba vietas vietējiem, gan pagastā apgrozītos vairāk cilvēku, proti, pie pansionāta iemītniekiem brauktu ciemos tuvinieki, draugi. Tirgotājiem būtu lielāks apgrozījums,” pārdomās dalījās piebaldzēns.

Botāniskais dārzs pilsētas centrā

16:54
15.07.2024
24
Cēsnieks O. raksta:

“Gāju Cēsīs pa Rīgas ielu, mani uzrunāja tūristi, ārzemnieki. Lūdza padomu, kā aizbraukt uz Līgatni, jautāja par Cēsīm. Un prasīja, kā var iekļūt Rīgas ielas botāniskajā dārzā. Jā, tur īpašums, kura adrese ir Rīgas iela 41, aizaudzis ar kokiem, krūmiem. No ielas to nodala dēļu žogs, gājējus šī vieta netraucē, bet iebraucējiem rada dīvainu iespaidu,” […]

Trūkst inženieru

10:49
09.07.2024
31
J. raksta:

“Ziņās televīzijā stāsta, ka Latvijā trūkst augsti kvalificētu speciālistu mežsaimniecībā un lauksaimniecībā. Jau labi zinām, ka trūkst arī celtniecības inženieru, elektroinženieru un līdzīgu profesiju speciālistu. Te nu esam nonākuši ar savu izglītības sistēmu. Ja bērnam skolā neiemāca rēķināt, ja viņš neapgūst fizikas, ķīmijas pamatus, tad vēlāk, protams, neizvēlas studēt inženierzinātnes, profesijas, kas saistītas ar matemātiku, […]

Sludinājumi