Pirmdiena, 15. decembris
Vārda dienas: Johanna, Hanna, Jana

“CATA” cels kvalitātes rādītājus

Druva
00:00
30.01.2008
26

No šī gada janvāra stājies spēkā jaunais Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums, kas sabiedriskā transporta sniedzējiem nesis daudz jaunu vēsmu un skaidrus norādījumus nākotnē. Segs zaudējumus pārvadātājiem

A/s „CATA” izpilddirektors A.Malkavs stāsta, ka līdz ar jauno likumu spēkā stājušies arī daudzi citi normatīvie akti. Taču galvenais, ko no jaunā sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma pārvadātāji gaidīja, ir reāls solījums, ka turpmāk pārvadātāju zaudējumus segs

valsts.

„Ar šo likumu parādās jēdziens – pasažieru pārvadājumu finansēšana, kas līdz šim nebija. Jaunajā likumā iestrādāts, ka pasūtītājs pārvadātājam garantē segt visus zaudējumus. Ceram, ka tā arī būs. Likumā iestrādāts tas ir, bet pagaidām viss vēl ir tikai uz papīra,” saka A.Malkavs un uzsver, ka likuma mērķis ir nodrošināt iedzīvotājiem drošus un pieejamus sabiedriskā transporta pakalpojumus, kā arī attīstīt un saglabāt pārvadājumus.

„Pirmām kārtām, jānodrošina, lai sabiedriskais transports spētu veikt galvenās funkcijas – skolēnu nogādāšanu uz skolu un mājup, strādājošo nogādāšanu uz darbu un mājup. Lai vispārpieņemtajā darba laikā iedzīvotājus nogādātu uz medicīnas un valsts iestādēm. Protams, transporta satiksme jānodrošina uz rajona centriem, rajona centram ar galvaspilsētu. Domāju, ka rajona satiksmi esam sakārtojuši, cik vien tas bija iespējams. Tagad šīs iespējas palielināsies,” atzīst a/s „CATA” izpilddirektors un stāsta, ka pašreiz ar Satiksmes ministriju ir noslēgti līgumi par tālsatiksmes apkalpošanu tādā pat apjomā kā pērn. Līgumi par vietējās nozīmes maršrutu apkalpošanu noslēgti ar trim rajoniem – Cēsu, Limbažu un Rīgas.

„Līgumi beidzas gada beigās, un nekādus kalnus pagaidām negāzīsim. Turpmākā dzīve pārvadātāju sfērā paredzēta uz konkursu pamata, tam nopietni jāgatavojas ,” skaidro A.Malkavs.

Virzība uz autobusu parka atjaunošanu

Arī šogad a/s „CATA” turpinās jaunu autobusu iegādi.

„Orientēsimies tieši uz jaunu autobusu iepirkšanu, jo lietotu autobusu Eiropā gandrīz vairs nav. Parks varētu pamazām uzlaboties. Un rēķinām, ja viena autobusa mūžs ir apmēram līdz desmit gadiem, tad katru gadu vienu desmito daļu autobusu parka vajadzētu nomainīt. Tie varētu būt apmēram 15 jauni autobusi katru gadu. Šogad, protams, 15 vēl nebūs, bet pamazām uz to ceram,” stāsta A.Malkavs un piebilst, ka atbilstoši Ministru kabineta jaunajiem noteikumiem ir noteikti kvalitātes rādītāji, kādi ikvienam pārvadātājam jāsasniedz.

„Tur tiek skaidri norādīts, ka tuvākajā nākotnē autobusi pamazām būs jāpiemēro arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. 2009.gadā maršrutos, kas saistīti ar Rīgu, būs jābūt vismaz vienam reisam turp – atpakaļ ar platformu, kurā varētu iebraukt pasažieris ar ratiņkrēslu. Tāds pats autobuss būs arī maršrutā Limbaži – Rīga. Rajona satiksmē tas uzreiz prasīts nav, bet ar laiku būs jābūt šādiem autobusiem. Jaunie noteikumi arī paredz, ka tālsatiksmē visiem autobusiem jābūt aprīkotiem ar gaisa dzesēšanas un autonomām apsildes iekārtām. Tā kā mērķis, uz kuru tiekties, ir,” saka izpilddirektors.

„Taču, runājot par autobusu kvalitāti, jāsaka- vismaz maršrutā Cēsis – Rīga esam virs noteiktajiem standartiem. Rīgas mēs braucam ar tūrisma autobusiem, un skaidrs, ka jaunus tādus maršrutu apkalpošanai nepirksim. Jaunie autobusi būs līdzīgi tiem, kādus pērnā gada nogalē jau iegādājāmies. Tajā pat laikā vietējiem maršrutiem slikto ceļu dēļ piemērotu autobusu nav,” stāsta A.Malkavs.

Biļetes pirks, izmantojot arī mobilos telefonus

Vienotas sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecības, rezervēšanas un uzskaites sistēmas izveidošanas un uzturēšanas kārtības noteikumi nosaka to, ka sistēmas lietotājs biļešu tirdzniecībā, rezervēšanā un uzskaitē izmantos maksājumu reģistrēšanas elektroniskās ierīces un iekārtas, datorprogrammas, globālās pozicionēšanas un telemātikas iekārtas, kā arī nodrošinās to aparatūras, programmatūras un datu apmaiņas veida savietojamību ar datubāzi.

“Šajā jomā iecerētas ļoti progresīvas izmaiņas. Jau šogad būtu jāstājas spēkā biļešu realizācijai vienotā tīklā. Plānots, ka autobusa biļeti varēs iegādāties kaut ar mobilā telefona starpniecību. Turklāt visi autobusi tiks aprīkoti ar globālās pozicionēšanās iekārtām jeb GPS. Lai Satiksmes ministrija un Valsts SIA ”Autotransporta direkcija” varētu kontrolēt visu tālsatiksmes autobusu maršrutus, atiešanas laikus vai atrašanās vietu. Ir arī ideja papildināt autobusu kases ar papildierīcēm un panākt, ka, nopērkot biļeti, informācija uzreiz nonāk centrālajā datu bāzē. Tādā veidā autotransporta direkcija spētu analizēt pasažieru plūsmu valstī un domāt par uzlabojumiem vai grozījumiem,” saka A.Malkavs un atklāj, ka maršrutu tīkla vietējās nozīmes maršrutos pārvadātājiem un pakalpojumu sniedzējiem šie normatīvie akti paredz pildīt no šī gada 1.oktobra, bet maršrutu tīkla reģionālajos starppilsētu nozīmes maršrutos no 1.jūlija.

„Domāju gan, ka šis termiņš nedaudz atvirzīsies, jo vispirms visas nepieciešamās iekārtas jāiegādājas, jāuzstāda un vēl būs jāapmāca personāls. To nevar izdarīt tādā tempā. Katrā autobusā būs jābūt raidīšanas ierīcei. Tās, protams, ir arī izmaksas. Pašiem sākumā iekārtas būs jānopērk un jāuzstāda,” stāsta A.Malkavs. Pasažierim sava, bagāžai cita biļete

Runājot par pasažieru bagāžas pārvadājumiem, a/s „CATA” izpilddirektors vērš uzmanību, ka pasažieriem par bagāžu, kuru novieto autobusa bagāžas nodalījumā, jāpērk atsevišķa biļete, kas veido 50 procentus no braukšanas biļetes cenas.

”Ieteicams šo biļeti iegādāties jau uzreiz autoostā, pērkot braukšanas biļeti. Taču arī, runājot par bagāžas uzglabāšanu bagāžas nodalījumā, ir vēl pāris lietas, kas pašiem tuvākajā laikā jāsakārto. Jāievieš sistēma, lai neizveidotos situācija, ka, piemēram, Vangažos jauneklis izkāpj, bet savas somas vietā paņem citu vai vairākas uzreiz. Taču tas viss ir sakārtojams,” saka A.Malkavs. Algas darbiniekiem cels atbilstoši kvalitātei

A.Malkavs stāsta, ka šogad darbiniekiem plānots celt darba algas atbilstoši darba tirgum. Bet algas palielinājums būs cieši saistīts ar darba kvalitāti.

„Jāatzīst, ka šobrīd no dažām nozarēm algu jautājumos ievērojami atpaliekam un domājam, kā šo situāciju mainīt. Taču domājam arī par to, kā veicināt autobusu šoferu darba kvalitāti. Ja cilvēks nostrādā mēnesi un par viņa darbu neko sliktu nevar teikt, tad viņš var saņemt piemaksu. Nenoliegšu, ka ik pa laikam dzirdam sūdzības par šoferiem, kuri aizbrauc pirms laika, pasažieriem nav izdevuši biļetes. Arī ar to centīsimies šādā veidā cīnīties,” skaidro A.Malkavs un piebilst, ka uzņēmums oficiāli saņēmis ISO 9001:2000 kvalitātes vadības sistēmas sertifikātu, kas klientiem un sadarbības partneriem apliecina, ka regulārie pasažieru pārvadājumi atbilst starptautiskajam standartam. Pie tam uzņēmums gatavojas kvalitātes rādītāju izcelšanai, jo ar nākamo gadu darbs būs jāiegūst konkursa kārtībā.

Būs vai nebūs autoosta?

Jaunie noteikumi par autoostas reģistrācijas kārtību, autoostās obligāti sniedzamajiem pakalpojumiem un kārtību, kādā autobusi iebrauc un stāv autoostas teritorijā, paredz, kā ir jāizskatās ikvienai

valsts autoostai.

„Tas ir vesels dokuments, kā visam būtu jānotiek un jāizskatās, bet Cēsīs autobusi neiebrauc un nestāv, jo tiem nav vietas, kur stāvēt. Arī autoosta ir sen sasāpējis jautājums,” saka A.Malkavs un turpina: „Autoosta nepieciešama iedzīvotājiem , kurus pārstāv pašvaldība. Cēsīs autoostas nav. Kaut kā šo pakalpojumu kopumu līdz šim sniedzām, bet jaunie noteikumi nosaka, ka autoostai jābūt pieejamai cilvēkiem ar īpašajām vajadzībām, jābūt tualetēm ar pieejamību invalīdiem un atsevišķai telpai mātēm ar bērniem. Par ko mēs šobrīd vispār varam runāt? Dzelzceļa ēka ir sliktā stāvoklī- tek jumts, logi nemainīti, apkures nav… Kaimiņpilsētā Limbažos vecu dzelzceļa ēku sakārtojām. Tagad tur ir gaiša autoosta ar piekļūšanu invalīdiem un atsevišķu istabu māmiņām ar mazuļiem. Tur darbojas Narvesen ar karstām maizītēm un kafiju. Limbažos pilsētas dome meta savu artavu, rajona padome savu, un mēs uzņēmāmies paveikt savu. Kopīgiem spēkiem izdarījām daudz. Iedzīvotāji ir apmierināti. Pērn valstī šī autoosta pavasara skatē – konkursā tika atzīta par labāko. Saņemta arī specatzinība par labo pieejamību cilvēkiem ar speciālām vajadzībām. Nesen sazinājos ar Latvijas Dzelzceļu, ko darīs Cēsīs ar novecojušo un nolaisto ēku, kur iedzīvotājiem nevar sniegt normatīvajos aktos noteiktos pakalpojumus. Tur teica, ja Cēsu pilsētas dome izrādīs iniciatīvu stacijas attīstībā, kaut kas tiks darīts. Cēsīs situācija ar autoostu kļūst kritiska.”

Uzņēmuma izpilddirektors atzīst, ja nekas tuvākajā laikā nemainīsies, Cēsu autoostu izslēgs no reģistra, jo tā vienkārši neatbildīs likumā noteiktajām prasībām.

„Neatņemama autoostas funkcija ir stāvlaukums autobusu novietošanai starpreisu laikā. Ar tirgus pagaidu būvi šim nolūkam izmantotā teritorija ir būtiski samazinājusies un tirgus apmeklētāju dēļ kļūs grūti izmantojama, tāpat arī līdz šim ērtākā izbrauktuve no autoostas uz Uzvaras bulvāri. Autobusi pagaidām klīst pa pilsētu un meklē brīvas vietas, kur palikt” atzīst A.Malkavs un piebilst, ka pie šī pārvadājumu finansēšanas modeļa ”CATA” līdzekļi iespējami tikai autoostas funkciju nodrošināšanai. Autoostas nākotne ir valsts un pašvaldības rokās.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
27

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca tiekas Ieriķos

00:00
14.12.2025
61

Nepieredzētu atsaucību piedzīvoja biedrības “Cēsu mantojums” sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību 5. un 6. decembrī rīkotā vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca, kas notika “Baložu mājā” Ieriķos jeb vēsturiskajā Ieriķu pasta ēkā. Sestdien Ieriķos sastaptie meistarklases organizatori “Dru­­­­vai” atzina, ka pieteikušies 40 dalībnieki, kas esot tiešām daudz. Meistardarbnīcas mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas par vēsturisku ēku siltināšanu […]

Jaunās telpas Rainī apskatījuši pirmie interesenti

00:00
13.12.2025
82

Šajās dienās iespējams pieteikties biroja telpu nomas tiesību izsolei radošas un digitālas komercdarbības veikšanai Cēsīs, Raiņa kvartālā, Raiņa ielā 27. Cēsu novada pašvaldībai piederošajā ēkā, kas ieguvusi pilnīgi jaunas aprises, reizē saglabājot industriālās vides elpu, piedāvātas 11 biroja telpas ēkas pirmajā stāvā – piecas ar skatu uz iekšpagalmu un sešas ar skatu uz Raiņa ielu. […]

Katru gadu aizvien vairāk skaistu sētu

00:00
12.12.2025
153

Dzērbenes pils, tērpta greznā rotā un mirdzot Ziemassvētku ugunīs, jau attāli sveic ikvienu. Vecpiebalgas apvienības pārvaldes konkursa “Sakoptākā sēta”  dalībnieki un kaimiņi, saposušies šīgada laureātu godināšanas reizei, piepilda Tautas nama zāli. Jau astoto gadu vistumšākajā laikā, kad vakari gari un rīti vēli, cilvēki satiekas, lai atcerētos vasaru un domās jau būtu pavasarī, lai kopā priecātos par […]

Cēsīs izskan koncerts “Veltījums Djūkam Elingtonam”

00:00
11.12.2025
52
1

Djūks Elingtons noteikti ir bijis viens no galvenajiem personāžiem, kas veidojis džeza mūziku un lielās džeza mūzikas orķestrācijas. “Viņa darbības laikā arī pamazām izveidojies tāds klasiskais bigbenda sastāvs, kādu to redzam šobrīd, arī šeit uz skatuves,” sestdien, 6.decembrī, uzsākot uzstāšanos koncertzālē “Cēsis”, atzina Latvijas Radio bigbenda vadītājs Kārlis Vanags. Koncertā sestdien izskanēja Latvijas Radio bigbenda […]

Piparkūkas, vaska sveces, egļu smarža un dziesmas

00:00
10.12.2025
147

Skan Ziemassvētku dziesmas, muzicē Aivars Lapšāns. Tā ir sestdiena, kad Cēsu tirgus rosība dzirdama tālu, jo daudzi laiku velta, lai iepirktos. Jau rīta agrumā cēsnieki un iebraucēji no pagastiem ir klāt īpašajā Zie­massvētku tirdziņā. Tirdzi­nie­ki stendos radījuši gaidāmo svētku noskaņu, piedāvā gan saldus, gan ceptus, žāvētus, skābētus un marinētus kārumus, gan kaut ko jauku daiļumam […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
25
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
23
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
37
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
41
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
39
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi