Piektdiena, 11. oktobris
Vārda dienas: Monta, Tince, Silva
casibom jojobet giriş jojobet Casibom holiganbet giriş casibom giriş Casibom casibom casibom giriş CASİBOM holiganbet Casibom Giriş casibom casibom güncel giriş casibom güncel Casibom Casibom holiganbet holiganbet casibom güncel giriş

Ar kino un mīlestību sirdī

Druva
23:00
04.10.2007
4

Kino mākslinieks Gunārs Balodis un režisore Guna Balode šā gada sākumā svinēja savas zelta kāzas. Tik ilgs kopā pavadītais dzīves laiks ir apbrīnojams, īpaši mūsdienās, kad daudzi pāri šķiras jau pēc pāris kopā pavadītiem gadiem.

Aktīvie darba gadi jau pagājuši, bet abi vēl aizvien bez darba nespēj. Guna četrus gadus veltījusi grāmatas veidošanai par savu mammu, vienu no pirmajām Nacionālās operas baletdejotājām. Vēl jauna meitene būdama, māte sākusi rakstīt dienasgrāmatu, un tagad Guna, izmantojot to, kā arī pētot tā laika dzīvi un mākslu, raksta grāmatu. Savukārt Gunārs aktīvi seko līdzi politiskajai un mākslas dzīvei Latvijā. Satikšanās studiju laikā

Gunārs jūtas kā īsts cēsnieks, lai gan daudzi gadi pavadīti Rīgā. Jau pēc 4. klases pabeigšanas Cēsīs viņš uzsācis mācības Rīgā, J. Rozentāla mākslas skolā. Vēlākos gados bijusi doma mācīties arhitektūru, jau iesniegti dokumenti universitātē, taču gandrīz uzreiz tie izņemti. Gunārs nolēma doties studēt kino mākslinieka profesiju Maskavas Vissavienības valsts Kinematogrāfijas institūtā. Izvēli doties prom no Latvijas Gunārs skaidro: „Tolaik valdīja sociālistiskais reālisms – glezniecībā visam bija jābūt tikai tonītī, nedrīkstēja būt nekas spilgts, pārdrošs un krāsains. Mākslas akadēmijā studijas bija garlaicīgas. Arī Latvijas arhitektiem būtībā nebija ko darīt, jo visi projekti nāca no projektēšanas institūtiem Maskavā, Ļeņingradā. Latvijā arhitekts varbūt tualeti vai vannas istabu varēja pārvietot no vienas dzīvokļa malas uz otru.

Taču kino bija sirdij vistuvāk – tur bija gan celtniecība, gan dekorāciju veidošana, gan gleznošana un zīmēšana. Bija nepieciešama izdoma, bija jāprojektē, jāceļ un jāskicē.

Uzskatīju, ka tā man ir īstākā un piemērotākā profesija. Un jāatzīstas, ka neesmu kļūdījies – 36 gadus nostrādāju kinostudijā, esmu bijis mākslinieks 37 mākslas filmās, vienā leļļu filmā, apmēram desmit pasūtījuma filmās un īsfilmās dažādām ministrijām.”

Studējot institūtā, Gunārs ne tikai guva neatsveramas zināšanas, bet iepazinās arī ar Gunu, kura studēja režiju. Abiem bijušas īstenas studentu kāzas, ar daļu viesiem satiekoties pēc 50 gadiem, ar prieku pārskatītas fotogrāfijas no vienkāršajām, bet jautrajām un sirsnīgajām kāzām.

Ar mazākām iespējām, bet lielāku dvēseliskumu

Kā mīļāko vai, kā Guna piebilst, grūtāko Gunārs atzīst darbu pie filmas “Akmens un šķembas” jeb “Es visu atceros, Ričard!”(1966.), kā arī filmu „Piejūras klimats” (1974.).

„Tagad jau ir lielas iespējas būvēt un veidot dekorācijas, bet nav naudas. Padomju laikos tika piešķirta konkrēta naudas summa, vidēji 300 tūkstoši rubļu vienai mākslas filmai. Šādai summai nebija nepieciešams Maskavas apstiprinājums, tādēļ lielākā daļa filmu tajā iekļāvās. Ja bija nepieciešama lielāka summa, vajadzēja skaidrot, kādēļ un ko paredzēts par to darīt. No šiem 300 tūkstošiem apmēram 100 tūkstoši bija nepieciešami dekorāciju izveidošanai. Pārējā nauda tika sadalīta algām, transporta izdevumiem un citām vajadzībām.

Ja par 100 tūkstošiem rubļu bija jāuztaisa desmit dekorācijas, tad katrai bija desmitā daļa. Līdzekļi bija ierobežoti, bija jādomā, kā visu paveikt. Neko daudz nevarēja, jo nekad nebija tas, ko vajadzēja – ne tādas krāsas, ne materiāla. Varēja jau visu kaut ko izdomāt, bet nebija no kā uzbūvēt…

Atceros, kad taisījām dekorācijas filmai „Sprīdītis” (1985.), bijām Čehoslovākijā, Barandova kinostudijā. Rīgas kinostudijas rekvizītu noliktavā bija kādas piecas lustras, tas viss, no kā varēju izvēlēties. Tad vajadzēja domāt – ja ir sešas dekorācijas, bet tikai piecas lustras, kur tad ņemt sesto. Bet varbūt kādu no piecām likt tālāk, lai nepamana, ka tā jau bijusi kur citur? Barandova studijas noliktavās bija nevis piecas, bet 500 lustras – kas tad tur ko nestrādāt!

Tāpat arī lieliska bija Maskavas slavenā Gorkija studija. Tās pagalmā bija milzīgs, liels baseins, kur tika filmēti visi jūras kauju skati. Iedomājieties – slīd burinieki, šauj lielgabali, ir lieli viļņi, bet tas viss notiek baseinā. Tāpat arī otrajā lielākajā Padomju Savienības kinostudijā „Mosfiļm” bija baseins. Filmas „Aleksandrs Ņevskis” kaujas ar vācu bruņiniekiem uz Peipusa ezera tika filmētas baseinā, nevis uz ezera.”

Tomēr Gunārs neapskauž mūsdienu iespējas: “Nē. Tās, protams, ir lielas, ir dažādi tehniskie risinājumi, ko es pat nevaru saprast, piemēram, kā var uztaisīt filmu par

skudrām, „Gredzenu pavēlnieku”, „Juras laikmeta parku”. Tomēr domāju, ka, ja es strādātu mūsdienās, arī tādu varētu uztaisīt. Vienkārši jāzina tehnika, kā to var pielietot. Bet tā ir tehnika… Tās jau vairs nav pat dekorācijas.

Domāju, ka mēs ar visu nabadzīgo tehniku un iespējām strādājām ne sliktāk, ja būtu bijušas un būtu amerikāņu iespējas, mēs uztaisītu ne par matu efektīgākas filmas. Tomēr latviešu veidotajās filmās ir daudz vairāk sirds mīlestības.”

Guna savukārt dziļdomīgi vērtē: “Mēs esam pēckara paaudze. Lai gan mums nekā nebija, lai gan uz skolu gājām tenisčībiņās, bijām ļoti radoši. Visi domājām – nu tik nāksim un nu tik izdarīsim. Agrāk bija lielāks pacēlums, bet, ja tas nav, tad jau māksla vispār nevar būt. Man šķiet, ka mūsdienās radošo saārda naudas būšana. Pazūd kaut kas būtisks.

Lai filma būtu laba, ļoti daudz atkarīgs no radošās grupas, no tā, vai viņu vidū rodas ķīmija, vai viņi cits citu uzkurina. Viņi nedrīkst būt aprēķinātāji, skaitļotāji. Tieši tas, nevis moderna tehnika, ir būtiski. “

Gunārs vērtē, ka nekad nav bijis godkārīgs, tomēr ar dziļu sāpi stāsta par gadījumu, kad augstākais apbalvojums mākslā – PSRS Valsts prēmija – tika piešķirta filmas „Ilgais ceļš kāpās” filmēšanas grupai, taču sākotnēji izņemot mākslinieku. Tas bijis sāpīgs moments, jo sagatavotas 27 paviljona dekorācijas un ap 50 objekti dabā: “Viss taču bija jāizveido, jo tādas jūrmalas, kāda redzama filmā, dabā vairs nebija. Nebija ne zvejnieku laivu, ne tīklu, ne būdu. Tas viss tika taisīts. Tas viss bija darbs.” Beigu beigās, pateicoties Gunāra taisnības cīnītāja dabai, prēmija tomēr saņemta.

Lai gan pagātnes likstas mākslinieks nav aizmirsis, tomēr tās nav aizēnojušas mākslas mīlestību. Gunas un Gunāra dzīve bez mākslas būtu neiedomājama, arī meita Laila un dēls Andris turpina vecāku iesākto mākslas ceļu. Abi priecājas, ka Laila sevi atradusi glezniecībā, bet Andris mūzikā.

Radošums, māksla un ģimene

Guna atklāj, ka kopdzīves laikā abi tomēr nav pilnībā pieslīpējušies, aizvien ir jautājumi, par kuriem abiem ir krasi atšķirīgas domas un uzskati. Tomēr Gunārs atzīst: „Ja jau divi cilvēki dzīvo kopā, viņiem ir jācenšas vienam otru saprast. Piemēram, dzīvokļu rindā kā pirmie Rīgā gaidījām 17 gadus. Dzīvokli būtu dabūjuši dažu gadu laikā, taču man nebija labas attiecības ar Kinematogrāfijas savienību un kompartijas centrālkomiteju. Izdarīju vēl arī muļķību un uzrakstīju savienībai atklātu vēstuli, kurā apvainoju centrālkomiteju. Ar Gunu dzīvojām šauri un saspiesti, bet par savu rīcību nekad nedzirdēju nevienu pārmetumu.”

Gunārs piekrīt sievas teiktajam un atzīst, ka īpaši mantai nav nozīmes pieķerties. Pirms nu jau vairākiem gadiem nodegusi mākslinieka darbnīca – pāri nepalika nekas: „Man bija paredzēta jubilejas izstāde Teātra muzejā. Bija savāktas apmēram 200 bildes, tās visas sadega, tāpat kolosāla bibliotēka, kurā bija ap trīs tūkstošiem mākslas grāmatu. Mantai pieķerties nav jēgas, tikai žēl neatjaunojamas lietas. Mākslinieki organizē mūža darbu izstādes, bet man palikušas tikai atmiņas un filmas.”

Guna uzskata, ka radošais darbs attiecības un ģimeni neietekmēja, jo abi strādājuši atšķirīgās iestādēs: „Protams, viens par otra panākumiem priecājāmies, tomēr man

šķiet, ka bija pat labi, ka strādājām katrs savā vietā, jo, ja kopīgais

darbs vēl turpinātos mājās, būtu grūti. Es pat drusciņ apbrīnoju cilvēkus, kuri tā var – kopā strādāt un kopā būt arī mājās.

Ja man bija jāgatavojas kam svarīgam, es nemaz negribēju, lai kāds zina, kādas ir problēmas. Tāpat arī es nejaucos Gunāra radošajā darbā, kad viņš stundām ilgi sēdēja darbnīcā.

Radošā ziņā bijām katrs par sevi, manas režisores problēmas bija citādas, nekā Gunāram viņa mākslinieka problēmas.”

Radošā procesa specifika ir tā, ka tas neapstājas līdz ar darba pabeigšanu. Guna atceras, ka bijušas reizes, kad, atnākot mājās no izrādes, viņa nav varējusi atbildēt pat uz vienkāršiem jautājumiem.

Guna vērtē: „Dzīve jau nav vienkārša. Ir daudz grumbuļu, taču tagad mākam novērtēt, cik labi ir, ka līdzās ir mīļš cilvēks, jo pasaule reizēm ir tik sveša un auksta, arī draugu mūsu vecumā kļūst aizvien mazāk. Ir jānovērtē tas, kas ir, un tas ir daudz. Priecājamies, ka bērniem iet labi, un viss pārējais nav tik būtisks.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Nemainīgie rudens jautājumi

00:00
11.10.2024
11
1

Līdz ar pirmajām rudens salnām sākusies apkures sezona daudzdzīvokļu namos Namu apsaimniekotāji “CDzP”    ir uzņēmums ar ilgstošu pieredzi, tā vadītājs Ģirts Beikmanis atzīst, ka jautājums par to, kad pieslēgt siltumu, ik rudeni ir nemainīgs domstarpību iemesls dzīvokļu īpašniekiem. “Vieni gatavi pieciest drēgnumu, vilkt biezu džemperi un tīties segās, lai tikai nesāktos apkures sezona. Bet, […]

Izskan dzeja latviešu un ukraiņu valodā

00:00
10.10.2024
35
1

Ik rudeni arī Jaunpiebalgā izskan Dzejas dienas, pulcējoties piebaldzēniem, kuriem dzeja ir dvēseles valoda. Šogad Jaun­piebalgas Kultūras centra Velvju zālē aizvadītajā dzejas vakarā “Atkal šai rudenī…” skanēja dzeja latviešu un ukraiņu valodā. Dzeja, mūzika, dziesmas un skaistais iekārtojums ar rudens ziediem un dārza veltēm radīja ģimenisku un emocionāli siltu noskaņu. Piebaldzēns Jānis Mājenieks jeb Slēģu […]

Skanīga jubileja nākotnei

00:00
09.10.2024
37
1

Koncerta nosaukumā liekot vārdus no Māras Zālītes un Jāņa Lūsēna “Sidraba birzs” – “Es Tevi pazīstu jau sen”-, vecākais Cēsu koris “Vidzeme” skanīgi nosvinēja 80 gadu jubileju. Klausītāju, kuru vidū bija daudzi bijušie koristi, priekam koris bija izvēlējies pazīstamas E. Dārziņa, P. Barisona, R.Paula, S.Mences, J. Jančevska, L.Jēkab­sones un citu komponistu kora dziesmas, tautā populāras, […]

Jāņmuižā 10.oktobrī notiks militārās mācības

14:34
08.10.2024
80

Jāņmuižā, ceturtdien, 10. oktobrī, notiks militārās mācības, ziņo Zemessardze. To laikā iespējama pastiprināta operatīvo dienestu transportlīdzekļu pārvietošanās, militārpersonu klātbūtne, bet būtiski satiksmes ierobežojumi nav plānoti. Mācību laikā tiks lietota mācību munīcija un sprādzienimitācijas līdzekļi, kas rada troksni, bet neapdraud apkārtējo veselību un dzīvību. Uzmanību sabiedriskā transporta lietotājiem! Mācību dienā, 10.oktobrī, A/S “CATA” autobusu pietura “Jāņmuiža” […]

Spāņiem patīk latviešu dejas

09:32
08.10.2024
45
1

Priekuļu kultūras nama deju kolektīvu “Jumis”, “Zelta Virpulis” un Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma “Virpulis” dejotāji jauno deju sezonu atklāja Spānijā. “Piedalījāmies deju festivālā “XII International folklore festival “Alegria de danzar Costa Brava”,” stāsta kolektīvu vadītājs Uldis Blīgzna un uzsver, ka dejotājiem braucieni ir ļoti svarīgi, jo ir iespēja iepazīt citas kultūras, pabūt kopā. Festivālā […]

Arodbiedrība dāvina svētku mirkli

00:00
08.10.2024
122

Izglītības darbinieku arodbiedrības Cēsu novada arodorganizācijas valde Skolotāju dienas noskaņās teica paldies izglītības iestāžu vadītājiem, kuri ir arodbiedrības biedri. “Mācību iestādēs, kurās arī vadītājs ir arodbiedrības biedrs, pedagogi jūtas drošāk, ir vieglāk noskaidrot dažādus jautājumus un ikviens strādājošais cenšas piederēt arodbiedrībai,” pastāsta Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) Cēsu novada arodorganizācijas priekšsēdētāja Ausma Klētniece […]

Tautas balss

Pastaigu laikā jāpiesēž

20:28
08.10.2024
14
Pastaigu cienītāja Ē. raksta:

“Mēs, tie, kam patīk pastaigas un kas izmanto lielisko gājēju celiņu no Cēsīm uz Līvu ciematu, ļoti gaidām soliņus. Nav vairs jaunība, vajag pa laikam piesēst, ar autobusu pieturas soliņu ir par maz,” sacīja pastaigu cienītāja Ē.

Neaptveramās zāļu cenas

20:27
08.10.2024
13
11
Seniore raksta:

“Kad klausos, cik maksā zāles, lai ārstētu vai nepieļautu atkārtoties vēzim, mati ceļas stāvus. Grūti saprast, kas tik astronomisks jāiegulda, lai medikamenta deva maksātu tūkstošiem, pat desmitiem un simtiem tūkstošus eiro! Un šausmīgi saprast, ka jāmirst, jo nevari to atļauties, bet valsts nekompensē,” pārdomās dalījās seniore.

Laukos saites ciešākas

20:26
08.10.2024
16
Lasītāja V. raksta:

“Otrdienas “Druvā” izlasīju par senioru biedrībām, kas ražīgi darbojas un gādā par sava vecuma cilvēkiem. Droši vien viens otram vairāk palīdz laukos, kur cits citu pazīst, Cēsīs tas grūtāk. Pilsēta pietiekami liela, apvienot visus vienā organizācijā nav viegli,” sprieda lasītāja V.

Kā vecās filmās

13:10
01.10.2024
30
1
Cēsnieks raksta:

“Notikumi gluži kā senā zinātniskās fantastikas filmā vai romānā. Kos­miskajā stacijā iestrēguši divi ASV astronauti, kuriem vajadzēja tur pavadīt dažās dienas, bet nu jau ir vairākus mēnešus. Un tagad gatavo glābšanas misiju. Saki nu, ka māksla un literatūra nepareģo nākotni,” sprieda cēsnieks.

Lauki kļūst tukšāki

13:10
01.10.2024
36
1
Seniore raksta:

“Laukos paliek arvien mazāk cilvēku, lai kā televīzijā stāsta par jaunajām ģimenēm, kas izvēlas dzīvot viensētās. Daudz vairāk, nekā pārceļas uz pagastiem, no tiem aiziet, to taču var redzēt statistikas datos,” pauda seniore.