Aprīlī Vidzemes skolu dabaszinātņu skolotāji devās trešajā, noslēdzošajā pieredzes apmaiņas braucienā ar mērķi aplūkot, kā Vidzemē pēc ERAF aktivitātes „Kvalitatīvai dabaszinātņu apguvei atbilstošas materiālās bāzes nodrošināšana” projektu īstenošanas mācību darbā tiek pielietoti jauniegūtie materiāltehniskie līdzekļi un pedagogu zināšanas, un kā skolas veido dažādu iniciatīvu mijiedarbību, lai uzlabotu dabaszinātņu apguvi. Kā informēja ES fondu informācijas centra tehniskās palīdzības projekta speciāliste Maija Rieksta, brauciena laikā 38 skolotāji no visas Vidzemes viesojās Cēsu, Priekuļu, Vecpiebalgas, Madonas un Cesvaines novadu izglītības iestādēs. Vispirms dalībnieki viesojās Cēsu 2. vidusskolā. Dalībniekiem šī bija iespēja iepazīties ar skolu vēl līdzšinējā veidolā, jo ar nākamo gadu Cēsu 2. vidusskola, reorganizācijas rezultātā, pārtaps par Cēsu pilsētas vidusskolu, mainot arī savu atrašanās vietu. Skolas dabaszinātņu skolotāji iepazīstināja ar savu darbu, daloties pieredzē ar savām mācību metodēm un izmantojamiem materiāliem. Īpaši uzmanību šeit izpelnījās skolas sociālās aktivitātes – iekārtota jauniešu istaba, māmiņu istaba, kā arī skolā īpašas programmas ietvaros mācās skolēni ar dažādām atkarībām. Cēsu Valsts ģimnāzijā īpaši pārsteidza bioloģijas skolotājas I. Kriškānes pieredze, kas jauno mācību saturu mēģina apvienot ar vecajām tradīcijām. Tika demonstrēti dažādi uzskates materiāli un izstrādātie laboratorijas darbu uzdevumi. Kā pierādījums skolotājas neatlaidīgajam darbam ir viņas izglītojamo panākumi – šogad valsts bioloģijas olimpiādē ir iegūtas 3 godalgotas vietas, kā arī iegūta atzinība pasaules olimpiādē.
Priekuļu vidusskola priecēja ar tās plašajām un dzīvespriecīgajās krāsās iekārtotajām telpām. Klausītāji šeit visvairāk tika aizrauti ar skolotāju stāstīto par skolas ilgstošo dalību ekoskolu programmā. Priekuļu vidusskolā brauciena dalībnieki varēja aizgūt dažādas radošas idejas par neskaitāmām aktivitātēm saistībā tieši ar vides jautājumiem. Kā labs avots dažādiem vides materiāliem tika rekomendēta mājas lapa www.the4elements.eu, kas izveidota Comenius projekta ietvaros, kurā iesaistījusies Priekuļu vidusskola. Lai nedaudz atvilktu elpu no informācijas gūzmas, ko piedāvā apmeklētās skolas, pieredzes brauciens turpinājās Valsts Priekuļu laukaugu selekcijas institūtā. Institūta direktore A.Kronberga labprāt stāstīja sīkāk par selekcijas būtību, par dažādajiem laukaugiem un to audzēšanas īpatnībām. Dalībnieki atzina, ka šī noteikti ir vieta, uz kurieni ir jāved skolēnu grupas, lai paplašinātu viņu zināšanas par selekciju un laukaugiem kopumā. Pirmās dienas noslēgumā dalībnieki devās aplūkot Vecpiebalgas vidusskolu, kas sagaidīja viesus ar skaistu muzikālu sveicienu. Trīs Vecpiebalgas vidusskolas skolnieces prezentēja savus zinātniski pētnieciskos darbus dabaszinībās, savukārt skolotāja A.Bērziņa dalījās pieredzē par dabaszinību aktivitātēm skolā. Vecpiebalgas vidusskolas apmeklējums lieliski apliecināja, cik ļoti skolas gaida un priecājas par ciemiņiem, rūpīgi saplānojot vizītes laiku, un ar lielu prieku daloties savās idejās. Pēc matemātikas skolotājas azartiskā stāstījuma par viņas pašas radītajām matemātikas spēlēm, kāda brauciena dalībniece uzsvēra, ka „skolotāji ir un paliek viena radoša, ar izdomu bagāta un ļoti strādīga tauta”. Otrā diena tika aizsākta Madonā, apmeklējot Madonas 1. vidusskolu un Madonas Valsts ģimnāziju. Šajās skolās īpaši varēja novērot pašvaldības lielo ieguldījumu skolu materiāltehniskās bāzes pilnveidošanā. ERAF projekta aizsāktie ieguldījumi dabaszinātņu attīstībā Madonas skolās ir turpinājušies ar pašvaldības atbalstu, jo Madonas novadā ļoti liels uzsvars tiek likts īpaši uz IT nozares attīstību un tās intensīvu apmācību sākot pat jau no 4. klases.
Madonas 1. vidusskolā dalībnieku starpā atsākās jau iepriekšējā dienā aizsāktā diskusija par pētnieciskajiem laboratorijas darbiem, to pielietojamību un lietderību turpmāk. Arī šajās skolās skolotāji dalījās pieredzē par izmantojamiem materiāliem, metodēm, kā arī par mācību stundu organizēšanas kārtību. Savukārt Madonas Valsts ģimnāzijā ar lielu interesi dalībnieki klausījās ķīmijas skolotājas stāstītajā un rādītajā par lielisku metodi – eidētiku, ar kuras palīdzību, izmantojot dažādas sakarības un tēlainības, ir iespējams iegaumēt formulas un sakarības.
Tālāk brauciena dalībniekus ceļš veda uz Cesvaini, kur tās direktors D.Baunis iepazīstināja ar skolu. Tā kā skola ir pavisam jauna, skolotājiem bija interesanti pavērot, kā ir iekārtoti kabineti jaunuzceltā skolā, kā šādā jaunā skolā jūtas skolēni un paši skolotāji. Kāda dalībniece šeit secināja, ka „problēmas visur līdzīgas, risinājumi dažādi, tādēļ šāda veida braucieni dod iespēju saskatīt daudzveidību”.
Kā norādīja ES fondu informācijas centra tehniskās palīdzības projekta speciāliste Maija Rieksta, saņemtie vērtējumi no brauciena dalībniekiem ir ļāvuši secināt, ka katrā braucienā katram dalībniekam ir izdevies aizgūt vairākas idejas, jau integrējot tās savā darbā, kā arī ir iegūtas daudz citas idejas, kuras noteikti tiks pielietotas gan dabaszinātņu mācīšanas procesā, gan arī darbā ar skolēniem kopumā. Tāpat ļoti daudziem dalībniekiem šī ir bijusi lieliska iespēja novērtēt savu darbu, redzot, kā strādā citur, apzināties, ka arī viņu pašu darbs un aktivitātes ir labas, vērtīgas un uz attīstību vērstas. Sagatavojusi Anda Dzenža
Komentāri