Cēsu pilsētas domes attīstības plānošanas nodaļas speciāliste vides politikas jautājumos
No 16. līdz 22. septembrim valstī izsludināta ikgadējā Mobilitātes nedēļa.
Mobilitātes nedēļas tiek rīkotas jau kopš 2002. gada visā Eiropā ar mērķi pievērst uzmanību ne tikai transporta jautājumam, bet arī klimata pārmaiņām. Mērķis ir veicināt ilgspējīgu mobilitāti pilsētās un informēt sabiedrību par pašreizējās mobilitātes ietekmi uz vidi.
Šā gada Mobilitātes nedēļas tēma ir “Tīrs gaiss visiem!”. Tā vērsta uz aktuālu vides jautājumu – transporta radīto piesārņojumu. Tēma uzsver nepieciešamību uzlabot gaisa kvalitāti pašvaldībās, jo transporta radītais gaida piesārņojums pieaug ik gadu.
22. septembris visā Eiropā pasludināts par dienu bez auto. Arī Cēsu pilsētas dome aicina cilvēkus vairāk padomāt par to, kādēļ viņi brauc ar automašīnām un kādēļ nevarētu izmantot alternatīvus pārvietošanās veidus, piemēram, uz darbu doties kājām vai ar velosipēdu. Pārdomāt, vai ar auto nevarētu braukt mazāk un vismaz mazus attālumus pieveikt pastaigājoties.
Cēsis līdz šim Mobilitātes nedēļā iesaistījušās aktīvi. Arī šogad atbalstām ideju, tomēr īpašas akcijas un pasākumi netiks rīkoti. Taču daudzviet Eiropas valstīs transportlīdzekļu plūsmai tiks slēgtas pat konkrētas ielas, lai cilvēkus mudinātu auto izmantot mazāk.
Manuprāt, reizi gadā rīkot šādas aktivitātes ir ievērojami par maz, turklāt nedēļas laikā problēmas atrisināt nav iespējams. Tomēr, no otras puses – ir labi, ja par šiem jautājumiem domā vismaz reizi gadā.
Arī Cēsīs aktuāli kļūst sastrēgumi, kas veidojas krustojumos, turklāt automašīnu kļūst aizvien vairāk. Tai pašā laikā cilvēki aizvien vairāk pievērš uzmanību veselībai, tam, ko dzer, ēd un elpo. Man šķiet – vairs pat nav vajadzīgas īpašas akcijas, bet ir lietas, kas jau notiek un attīstās.
Kad iesākām piedalīties veloprojektā „Riteņbraukšana apkārt Baltijas jūrai”, akcentējām, ka Cēsīs nepieciešams attīstīt veloceliņus, izveidot stāvvietas velosipēdiem. Pirms diviem gadiem pie Valsts ģimnāzijas tika atklāta jauna velosipēdu stāvvieta ar jumtu. Tā bija skolēnu prasība, jo novietošanas iespēju trūkums bija viens no iemesliem, kādēļ viņi nebrauca ar velosipēdiem. Pēc stāvvietas izveidošanas tā vienmēr bija piepildīta, pat siltajās ziemās. Arī citas skolas izteica šādu vēlmi, un šonedēļ pie pilsētas pamatskolas tika atklātas divas velonovietnes ar 32 stāvvietām. Šī lieta virzās uz priekšu, lai tas notiktu, vairs nav nepieciešami īpaši pasākumi. Tomēr arī uzņēmumiem un iestādēm vajadzētu iesaistīties un veicināt darbinieku pārvietošanos nevis ar mašīnām, bet velosipēdiem. Viens veids, kā to izdarīt, ir izbūvēt pie darba vietām velostāvvietas.
Cēsīs, veicot ielu rekonstrukciju, atbilstoši teritorijas plānojumam tiek izskatīta iespēja izveidot veloceliņus. Pērn veloceliņi kopā ar ietvi izveidoti Piebalgas, Viestura un Lenču ielā. Šogad rekonstrukcija notika Noras un Rīgas ielā, kur arī izveidoti veloceliņi. Pašlaik rekonstruē Festivāla ielu, un arī tur būs veloceliņš. Mēs dodam sabiedrībai iespēju nebraukt ar mašīnu, bet pārvietoties ar velosipēdu. Lai gan pagaidām ir vēl daudz šķēršļu, turklāt ne visi veloceliņi ir savienoti kopējā sistēmā, tomēr uz to virzāmies un nākotnē tas būs.
Arī akcijas Cēsīs jau ir bijušas, vēršot uzmanību tam, kā nedēļas nogalēs iespējams atpūsties videi draudzīgi, izmantojot alternatīvos pārvietošanās veidus. Otro gadu notiek Cēsu velomaratons, arī „SEB Unibanka” maratoni. Cilvēki aktīvi izmanto šīs iespējas. Arī ikdienā uz ielas var pamanīt, ka ne tikai skolēni uz skolu brauc ar velosipēdiem, bet arī pieaugušie uz darbu.
Ja Eiropā videi un sabiedrībai draudzīgais velotransports un sabiedriskais transports ir attīstījies, arī pie mums ar laiku tas notiks. Domāju, nekas nav neiespējams. Tas, protams, prasa līdzekļus, taču tie ir mērķi, uz ko tiekties. Pierakstījusi Māra Majore – Linē
Komentāri