Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas Cēsu filiāles vadītāja
Tālākizglītība mūsdienās lielā mērā kļuvusi par nepieciešamību. Arvien vairāk cilvēku vēlas izglītoties. Vecums un iepriekšējās zināšanas tam nav par šķērsli. Iestāšanās augstskolās sen vairs nav tikai vidusskolu beidzēju interešu lokā. Studējošo vidū, arī Cēsīs, netrūkst cilvēku, kuri augstāko izglītību iegūst vai papildina 40 un 50 gados. Daudzi apņemas zināšanas savā nozarē vēl padziļināt un iegūst arī maģistra grādu.
Taču mūžizglītība ietver ne tikai skološanos augstākajās mācību iestādēs. Ar to saprotam arī vēlmi sekot līdzi mūsdienu tehnoloģiju attīstībai. Tās apgūt nepieciešams ne vien jaunākajai un vidējai, bet noderīgi zināt arī vecākajai paaudzei. Pazīstu 78 gadus vecu kundzi, kura iemācījusies un tagad maksājumus kārto caur internetbanku, datorā
veic saraksti un izmanto skaipu sarunām ar meitu, kura strādā Amerikā. Strādāt pie datora cienījamā vecuma sieviete iemācījās tāpēc, ka bija liela nepieciešamība. Attālums, kas šķīra ar meitu, nu kļuva pārvarams. Taču ir daudz citu sadzīvisku situāciju, kurās dators un interneta vide ir noderīga. To vērts apgūt jebkurā vecumā.
Taču dators nav vienīgā mūsdienu tehnoloģija, kuras lietošana jāapgūst. Daudzi cilvēki nav iemācījušies strādāt ar sadzīves tehnoloģijām, piemēram, veļas mašīnu, jo nepietiek tikai iespiest pogu. Ir dažādi režīmi un to pārzināšanai vajadzīgas zināšanas. Pilnīgi pieļauju, ka cilvēkiem ļoti noderīgi būtu kursi par praktiskām lietām, kaut vai to, kā rakstīt iesniegumu. Pilsētā var likties, ka vairums jau apguvuši datora un interneta lietošanu, bet laukos šādu zināšanu iegūšana ļoti daudziem noderētu.
Sabiedriskas organizācijas ir vienas no tām, kas varētu uzņemties tālākizglītības projektu rakstīšanu un īstenošanu, jo var atrast programmas, kuras sniegtu finansējumu. Ja taptu šādi projekti, arī mēs, augstskola Cēsīs, būtu gatava sadarboties. Ir vairākas pēcpusdienas, kad datorklase un pasniedzējs ir brīvi un varētu strādāt ar jebkādas sagatavotības klausītājiem.
Rīgā jau šādi projekti darbojas. Daļa no tiem ir domāti tieši pensionāriem, kuri iemācās strādāt ar internetu – kā ieiet bibliotēkā, atrast vajadzīgo uzziņu literatūru, lasīt grāmatu, veikt pārskaitījumus. Tas viss ir vajadzīgs.
Attīstoties tālāk izglītības procesiem, rodas nepieciešamība pēc lektoriem, kas apmācītu pieaugušos. Tā kā Cēsīs pārstāvam pedagoģijas augstskolu, mēs neatteiktos pieslēgties projektiem, lai veicinātu lektoru izglītošanu. Piemēram, profesionāli bibliotekāri un citu apkalpojošo sfēru pārstāvji tālākizglītības kursos varētu iegūt prasmi strādāt ar pieaugušiem cilvēkiem. Tāda attīstība Cēsīs ir iespējama. Pierakstījusi Mairita Kaņepe
Komentāri