Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Strauja sirds, bet kājas lēnas

Jānis Gabrāns
11:18
21.01.2019
16

Ar šādu saukli Valsts policija pirmo reizi īsteno informatīvu drošības kampaņu gājējiem – senioriem, jo pētījumā noskaidrots, ka vairāk nekā trešdaļa jeb 38 procenti smagi cietušo gājēju ir vecumā virs 60 gadiem.

Saskaņā ar Valsts policijas datiem ik gadu ceļu satiksmes negadījumos traumas gūst vairāk nekā 200 gājēju vecumā virs 60 gadiem. Pērn negadījumos iekļuvis 231 seniors, no tiem 38 tika smagi ievainoti, bet 22 gāja bojā.

Valsts policijas pētījums rāda, ka katrs trešais gājējs – seniors negadījumā cietis savas vainas dēļ. Iemesli – savu spēju pārvērtēšana un ceļu satiksmes noteikumu neievērošana. Piemēram, ceļa šķērsošana neatļautās un nepārredzamās vietās, turklāt esot bez gaismu atstarojošajiem elementiem.

Valsts policijas Vidzemes reģi­ona pārvaldes Cēsu iecirkņa priekšnieks Aldis Pāže gan norāda, ka mūsu pusē šī statistika nav tik bēdīga, taču preventīvais, skaidrojošais darbs vienmēr ir noderīgs, jo, iespējams, ļauj izvairīties no kāda negadījuma.

“Ar cilvēkiem gados ir interesanti,” saka A. Pāže. “Negribētu teikt, ka viņi nesaprot, ko dara, bet redzam, ka bieži viņi rīkojas pēc ieraduma, tur gājis gadiem un turpina iet, kaut situācija uz ielas vai ceļa mainījusies. Ir daļa cilvēku, kuri vienkārši iet, neskatoties ne pa labi, ne pa kreisi, neaizdomājoties par sekām. Iespējams, viņi domā, ka viņam ir tiesības iet, lai tik braucējs pamēģina neapstāties, bet satiksmes noteikumi rakstīti ne tikai braucējiem, arī gājējiem.”

Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas Geron­to­loģijas klīnikas vadītājs Jānis Zaļkalns skaidro: “Nespējot pieņemt savu vecumu, zūd paš­kritika savu spēju novērtēšanai. Diemžēl ar gadiem maņas kļūst arvien vājākas – redze pasliktinās, reakcija palēninās, spēja paredzēt laiku, kādā transportlīdzeklis pietuvosies, samazinās, bet domas reizēm ir ātrākas par kāju veiklību. Brīdī, kad nepieciešams strauji reaģēt, notiek negadījums. Atbildīgi ir ne tikai seniori, bet arī viņu ģimenes locekļi, kuri, apzinoties savu tuvinieku cienījamo vecumu, nenovērtē apstākļus un ļauj viņiem piedalīties ceļu satiksmē vieniem.”
Valsts policijas statistika vēsta, ka tikai astoņiem no 22 seni­oriem, kuri pērn gāja bojā ceļu satiksmes negadījumos, bijusi transportlīdzekļa vadītāja apliecība. Tas norāda, ka,

iespējams, izvērtēt savas uzvedības riskus un adekvāti novērtēt situāciju ir daudz grūtāk, ja nav bijusi iespēja pašam vadīt transportlīdzekli, proti, saprast redzamības aspektus un bremzēšanas ceļa garumu.

A. Pāže to attiecina uz to, ka seniori arī ārpus apdzīvotām vietām bieži pārvietojas bez atstarojošajām vestēm, bez jebkādiem atstarojošajiem elementiem un bieži vien iet pa nepareizo ceļa pusi: “Grūti pateikt, kāds tam iemesls. Vai nu cilvēki kautrējas vilkt to vesti, kādam, iespējams, tiešām nav naudas tās iegādei, bet jāsaprot, ka tā tiek apdraudēta veselība un pat dzīvība.

Arī pilsētās cilvēki gados bieži neizvērtē transporta plūsmu, nepaskatās, vai mašīna apstāsies, nespēj, iespējams, izrēķināt, vai tā spēs apstāties. Cilvēks vadās pēc veciem stereotipiem, ja viņš uzlicis kāju uz gājēju pārejas, autovadītājam momentā jāapstājas. Bet satiksmes noteikumi skaidri nosaka, ka pirms brauktuves šķēr­sošanas pa gājēju pāreju vietās, kur satiksme netiek regulēta, jānovērtē attālums līdz transport­līdzekļiem, kas tuvojas, kā arī jānovērtē to braukšanas ātrums un jāpārliecinās par drošību. Īpaši ziemā jāsaprot, ka tik ātri kā vasarā apstāties nav iespējams, ka bremzēšanas ceļš būs krietni garāks. Arī ziemā taču paiet nevar tik ātri, kājas slīd, ja vasarā, iespējams, paspētu tikt pāri ielai, ziemā var neizdoties,” saka A. Pāže.

Viņš arī norāda uz situāciju, ar kuru saskāries vai katrs autovadītājs. Proti, autovadītājs, redzot, ka seniors piegājis pie gājēju pār­ejas, apstājas, bet gājējs viņam māj ar roku, lai taču brauc. Autovadītājs, zinot satiksmes noteikumus, gaida, un kādu brīdi neviens nekustas. Tad kustību sāk abi, jo autovadītājs nolemj, ka viņu tomēr laiž, un arī gājējs nodomā to pašu, rezultātā notiek negadījums.

“Protams, nav jau tā, ka grēko tikai vecāka gada gājuma cilvēki, arī jaunie bieži skrien pāri ielai, neskatoties ne pa labi, ne pa kreisi, bet atšķirība tajā, ka jaunie ir ātri, vajadzības gadījumā spēj ātri nozust no ceļa vai izvairīties, ko nevar cilvēki krietnos gados,” norāda A. Pāže.

Kampaņā seniori tiek aicināti nepārvērtēt savas spējas un aizdomāties ne tikai par savu, bet arī citu satiksmes dalībnieku drošību uz ceļa. Ja domās vēl ir straujums un pārliecība, tad fiziskās spējas un maņas var pievilt, vēsta policija.

Autovadītāju vidū ir zināms teiciens – ja brauksi, ievērojot visus likumus, un pieņemsi, ka neviens cits satiksmes dalībnieks tos nezina un neievēro, tad tu sevi pasargāsi no avārijām. To var arī pār­adresēt gājējiem – ievēro visu, bet domā, ka neviens cits, izņemot tevi, neievēros, tā tu pasargāsi sevi!

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
21

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
24
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
32

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
24

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
21

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi