Svētdiena, 24. novembris
Vārda dienas: Velta, Velda

Stambulas konvencija un cīņa ar iedomām

Jānis Buholcs
18:06
31.01.2018
12

Pirms pāris gadiem Latvija parakstīja Stambulas konvenciju jeb Eiropas Padomes konvenciju par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu. Lai dokuments stātos spēkā, tas vēl arī jāratificē, taču politiska atbalsta tam nepietiek. Iemesli tam ir jāmeklē nevis konvencijas saturā, bet politiķu galvās.

Latvijā netrūkst dažādu organizāciju un arī politiķu, kas prot uzburt drāmu no nekā. Stambulas konvencija tam ir piemērs. Do­kuments, kura mērķis ir “aizsargāt sievietes no jebkādas vardarbības un novērst vardarbību pret sievietēm un vardarbību ģimenē, sodīt par to un to izskaust”, dažās aprindās tiek raksturots kā tāds, kas grauj “tradicionālās vērtības” un ir pretrunā Latvijas Sa­tver­smei.

Diezin vai vardarbība ir Latvijas “tradīcija”. Turpretī saskaņā ar Labklājības ministrijas teikto vardarbība ģimenē un pret sievietēm Latvijā ir vairāk izplatīta nekā Eiropas Savienības valstīs vidēji.

Par dzimumu un dzimti

Dokumenta kritika, cik nojaušams no publiskajā telpā izskanējušajiem skaļākajiem apgalvojumiem, ir centrēta ap dažiem jēdzieniem un pašu apgalvotāju pat­vaļīgi definētu šo jēdzienu izpratni. Viens no šiem jēdzieniem ir konvencijā lietotais “sociālais dzimums” jeb dzimte.

Dokumentā ir paskaidrots, ka ar to “tiek saprastas sociālās lomas, uzvedība, nodarbošanās un īpašības, ko konkrēta sabiedrība uzskata par atbilstošām sievietēm un vīriešiem”. Stāsts ir par nošķīrumu starp bioloģisko dzimumu un sociālo dzimti. Pirmajā runa ir par cilvēka anatomiju ar vīrišķajām un sievišķajām pazīmēm, bet otrajā – par lomām un uzvedības modeļiem, kas konkrētajā sabiedrībā tiek saistīta ar vīrišķīgumu un sievišķīgumu vai kas izriet no paša cilvēka identitātes. Sa­biedrības uzskati dažādās sociālajās grupās un valstīs var atšķirties. Un, pats galvenais, dzimtes lomas, kuras cilvēki ieņem, ne vienmēr sakrīt ar viņu bioloģisko dzimumu. Nepastāv viens vienīgs veids, kā būt “vīrietim” un kā būt “sievietei”.

Attiecīgo nozaru akadēmiskajā literatūrā šis nošķīrums ir labi pazīstams un plaši akceptēts jau vairākus gadu desmitus. Turpretī Latvijā dažs labs izturas tā, itin kā šādi priekšstati būtu nez no kurienes pēkšņi uzradušies aizvakar. Turklāt tā nebūt nav radikāla teorētiska konstrukcija, kuru kāds mēģina uzspiest sabiedrībai. Ja konvencijas kritiķi rūpīgāk paraudzītos apkārt, viņi redzētu, ka tā ir realitāte neatkarīgi no tā, vai Stambulas konvencija tiek pieņemta vai netiek.

Šī ir tāda realitāte, kam nav nekādas vainas. Jomās, kas attiecas uz cilvēka paša privāto dzīvi, cilvēkus nevajag likt kastītēs un mēģināt viņiem iestāstīt, kādiem tiem būtu jābūt. Taču kritiķi, pat nemēģinot saprast, ko īsti nozīmē dzimtes jēdziens, metas uzbrukumā un mēģina šīm idejām pierakstīt paši savas fantāzijas. Viena no tādām: tagad vīrieši brīvi varēšot sevi pasludināt par sievietēm un sievietes – par vīriešiem.

Taču dzimte nav stāsts par vienkāršām un acumirklī maināmām iegribām. Tā nav par izlikšanos par to, kas tu neesi. Dzimte attiecas gan uz to, kā cilvēks sevi identificē, gan arī – kā viņu redz un uztver citi. Tas nav nemaz tik vienkārši maināms.

Satversme un “loģika”

Tieslietu ministrs Dzintars Rasnačs, viens no konvencijas pretiniekiem, ir stāstījis, ka dokuments pārstāvot “radikālā feminisma ideoloģiju”. Taču šis drīzāk ir mēģinājums izmantot emocionālus apzīmējumus, lai radītu negatīvu priekšstatu par apspriežamo tēmu.

Ideju par “radikālo feminismu” Stambulas konvencijas sakarā ministram ir devis kāds cits dokuments – pašas pirms pāris gadiem viņa ministrijas pasūtītā “juridiskā analīze”, kur visai radošā veidā konvencija tika interpretēta. Ar īstu juridisku analīzi dokumentam gan bija maz sakara, tas bija neakadēmisks un ideoloģiski motivēts sacerējums. Tur cita starpā bija mēģināts minēt dažādus iemeslus, kāpēc Stambulas konvencija ir pretrunā Satversmei un tās preambulai.

Viens no aizkustinošākajiem mēģinājumiem bija šāds. Preambulā rakstīts: “Latvijas tauta [..] godina savus brīvības cīnītājus, piemin svešo varu upurus, nosoda komunistisko un nacistisko totalitāro režīmu un to noziegumus.” Tam pretī “juridiskajā analīzē” nostādīta tēze no konvencijas: “Vardarbība pret sievietēm liecina par vēsturiski izveidojušos sieviešu un vīriešu varas nevienlīdzīgu sadalījumu, kura dēļ vīrieši dominē pār sievietēm un diskriminē sievietes un ir apgrūtināta sieviešu pilnīga attīstība.” Seko graujošs secinājums: “Bez Latvijas brīvības cīnītājiem, kuri pārsvarā bija tieši Latvijas vīrieši, mums tagad nebūtu savas valsts. Mēs nevaram godāt savus brīvības cīnītājus, vienlaicīgi pasakot, ka viņi jau toreiz (vēsturiski) apgrūtināja sieviešu pilnīgu attīstību un dominēja pār sievietēm.”

Atzīt, ka vīriešiem vēsturiski ir bijis krietni vairāk varas nekā sievietēm, nenozīmē, ka viņi ar šo varu neko labu nav izdarījuši. Taču vienlaikus brīvības cīnītāju sasniegumi viņiem nesniedz imunitāti pret kritiku. Vēsturiskie notikumi būtu jāizzina un jāizprot to sarežģītībā. Godīga attieksme pret pagātni nenozīmē ignorēt panākumus un labos darbus. Tas nav pretrunā ar preambulu.

Slidenā nogāze

Ar šāda līmeņa interpretāciju, kā arī piepalīdzot reliģiskajam lobijam, kas ar līdzīgiem vēstījumiem apstaigā Saeimas frakcijas, liela daļa partiju nu ir nospriedušas, ka Konvencijas ratifikācija pavēršot vārtus visādām nelaimēm – ar to domājot izmaiņas izglītībā, ģimenes institūtā un tamlīdzīgi.

Ir kāda argumentācijas kļūda, kas pazīstama ar nosaukumu “slidenā nogāze”. Tā izpaužas apgalvojumos, ka notikums “A” novedīs pie notikuma “B”, kurš ir draudīgs un nevēlams. Argu­mentētājs uzmanību virza uz notikumu “B”, kuru daudzi negribētu piedzīvot, – un pats skaidrojums par to, tieši kā “A” izraisīs “B”, paliek otrajā plānā un netiek pietiekami pamatots.

Šajā gadījumā notiek līdzīgi. Konvencijas kritiķi ir izdomājuši, ka dokumenta ratificēšana novedīšot, piemēram, pie viendzimuma laulību legalizācijas. Tas ir visnotaļ pārgalvīgs domu lēciens, it sevišķi tāpēc, ka konvencijas mērķi taču ir pavisam par ko citu. Laulību juridiskais regulējums joprojām ir pašas valsts ziņā.

Protams, arī pati konvencijas ratificēšana negarantēs vardarbības izskaušanu. Taču līdzīgā kārtā jau arī Vispārējā cilvēktiesību deklarācija pati par sevi automātiski neievieš cilvēktiesības – šie mērķi ir praktiski jārealizē pašiem cilvēkiem, organizācijām, valdībām.

Konvencija ir dokuments, kurā valstis apliecina atbalstu noteiktām vērtībām un vēlmi risināt noteiktas problēmas. Latvijas politiķu centieni konvencijas un tagad jau vairuma Eiropas valstu idejās saskatīt kaut ko pretlatvisku, pretvalstisku ir cīņa pašiem ar savām iedomām.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Vitamīni, uztura bagātināji. Vai vienmēr ir palīglīdzekļi veselības uzlabošanai?

10:59
22.11.2024
16

Ieejot aptiekā, acu priekšā ņirb dažādas kastītes ar uzrakstiem, kas mudina aizdomāties – varbūt man arī vajag šo. Pie kasēm viegli pamanāmos plauktos rindojas multivitamīni dažādām cilvēku grupām – no raibiem gumijlācīšiem bērniem līdz specializētām zivju eļļām un vitamīnu kompleksiem senioriem. Tam visam blakus daudz dažādu “anti-stresa” uztura bagātinātāju un pat melatonīna tablešu. Lūk, viss […]

"Miera plānu konkurss"

10:38
21.11.2024
19

Jaunievēlētais ASV prezidents Donalds Tramps veido savu valsts vadības komandu. Tu­vākajās dienās būs skaidrs par tās sastāvu, jo pašlaik vēl kaut kas var mainīties. Eksperti jau vērtē Trampa izraudzītās personas un piesardzīgi cenšas prognozēt, kāda būs Trampa politika, ko viņš darīs vai nedarīs. Pirms vēlēšanām viņš sarunājis daudz, arī vispretrunīgākās lietas. Gan jau laiks parādīs […]

Bēdas, skumjas un prieks – viss vienmēr līdzās

10:31
21.11.2024
33
1

Pelēkais, drēgnais, tumšais laiks rada sajūtu, ka Veļu laiks turpinās, lai gan pēc latviskām tradīcijām Mārtiņos tas beidzas un sākas Sala laiks. Vēlajā rudenī šķēpi tiek lauzti par to, cik daudz bērnu svin importēto Halovīnu un cik maz latviskos Mārtiņus un Miķeļus. Šogad Halovīnā lija, bija pavisam nemīlīgs laiks, bet pilsētā visur bija redzami bērni, […]

Pārtikas cenas - realitāte un solījumi

10:29
21.11.2024
36

Dzirdēts jau, ka runāt var nezin ko, tāpat arī katrs vārds jāvērtē kritiski. Bet visdrošāk ir ik vārda patiesību pārbaudīt pašam. Kurš gan nav dzirdējis, ka pārtikas cenas nepārtraukti, pa centam vien, palielinās. To stāsta tie, kuri iepērkas. Un uz veikalu, tirgu nedodas vien retais.    Ekonomikas ministrija apstiprina, ka    oktobrī bija cenu kāpums […]

Sašņorēts Ikars vistu kūts laktā

11:38
20.11.2024
29

Nedēļas sākumā Valmieras pievārtē atklāja Industriālā parka būvniecību. Gandrīz 60 ha plaša teritorija, kas jau nākamajā gadā būs sagatavota rūpnieciskai apbūvei, stratēģiski izdevīgā vietā ar dzelz­ceļa pievadu, elektroenerģijas pieslēgumu, visu nepieciešamo    uzņēmējdarbībai. Būs parks ar potenciālu kļūt par jaudīgu ekonomisko dzinēju visai Vidzemei. Kā jau atklāšanā, bija uzrunas, vēstījuma kapsulas iemūrēšana, atbildes uz žurnālistu […]

Salnu mēneša pelēcītis

14:51
14.11.2024
27

Tagad esam tumšajā gada pusē, kad naktis ir garākas par dienām. Teorētiski tajā esam kopš rudens saulgriežiem, Miķeļdienas 29. septembrī, taču tagad, kad pulksteņi tikuši pagriezti par stundu atpakaļ, dienas gaismas šķiet vēl mazāk. Ik gadu ap šo laiku no daudziem paziņām dzirdu, cik grūti, ka pie mums ziema un uzkrītoši pelēcīgais, drēgnais un vīrusiem […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
49
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
16
14
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
33
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
27
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
66
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi