Trešdiena, 2. aprīlis
Vārda dienas: Irmgarde

Sociālais pedagogs cīnās ar sekām

Druva
23:00
31.05.2006
49

Galvenās problēmas skolās ir saistītas ar audzēkņu uzvedību, kavējumiem un nevēlēšanos mācīties. Atšķirības starp problēmām lauku un pilsētu skolās nav novērojamas, ta-ču atšķirīgi ir to cēloņi. Pilsētās vecāki vairāk ir aizņemti darbos, retāk ir mājās. Savukārt laukos cēloņi vairāk saistīti ar alkohola lietošanu un bezdarbu. Bērnam var rasties sarežģījumi skolā, ja ģimenē valda autoritatīvs audzināšanas stils, ir uzmanības un mīlestības trūkums, ja ģimene ir šķirta.

Vainot varētu arī valsti, jo daudziem vecākiem

jāstrādā vairākos darbos, lai nopelnītu iztiku. Problēmas rodas, ja vairākas paaudzes dzīvo kopā, ja ir nepietiekami iztikas līdzekļi un vecāki aizbrauc strādāt uz ārzemēm. Vecāki saprot, ka viņi bērnam ir vajadzīgi, taču nav izejas un viņus nevar piespiest nebraukt darbā uz ārzemēm. Skolā esmu novērojusi, ja vecāki ir aizbraukuši strādāt uz ārzemēm, pirmajā gadā bērnam problēmas vēl neizpaužas, taču otrajā gadā viņš saprot, ka dienas režīms ir brīvāks. Ja vecāki aizbrauc, skolai nav ar ko sadarboties.

Ar meitenēm lielākās problēmas ir 6.klasē. Tad jārisina meiteņu sav-starpējo attiecību konflikti. Puišiem problēmas parādās 5.klasē, taču visizteiktāk 8.klasē, tad viņi vairāk grib sevi parādīt, nevēlas mācīties, sākas stundu kavējumi. Ja bērnam ir grūti

mācībās, viņš nevēlas nākt uz skolu. Tad dažkārt bērni samelo, ka skolā ir brīvdiena vai viņš jūtas slims, lai izvairītos no skolas apmeklējuma.

Sākumskolas klasēs problēmas vēl ir slēptas. Bet, ja vērojama neapmierinoša uzvedība vai mācību stundu kavēšana, audzinātāji paši tiek ar to galā. Vidusskolēniem parasti ir savas individuālās problēmas, kuras izteikti nav saistītas ar ģimeni. Viņiem vairāk vajadzīgs psihologa padoms, savukārt pamatskolā sociālā pedagoga atbalsts.

Jaunie vecāki nav informēti par bērna psiholoģiju, attīstību un vecumposmiem. Daudz vairāk varētu panākt, ja sociālie pedagogi būtu arī bērnudārzos. Viņi vajadzīgi arī sākumskolās un pamatskolās.

Esmu sociālā pedagoģe pilsētas pamatskolā ar 5.-9.klašu skolēniem, un tā jau ir cīņa ar sekām. Ja bērnu uzvedībai, savstarpējām attiecībām, attieksmei pret pieaugušajiem pakāpeniski pievērstu uzmanību jau bērnudārzā, daudzas problēmas varētu novērst savlaicīgāk. Bērnudārznieku vecāki ir atsaucīgāki. Viņi parasti uzskata, ka pamatskolas vecumā bērns jau ir paaudzies un viņam jābūt patstāvīgākam. Tādēļ vecāku ieinteresētība

nav liela. Tikai apmēram puse apmeklē vecāku sapulces skolā. Tie, kuru atvasēm ir problēmas, uz sapulcēm nāk reti.

Tagad jau vecāki zina, kas ir sociālais pedagogs, ko viņš dara, un, ja nepieciešams, paši lūdz palīdzību. Audzinātājas, mācību priekšmetu skolotāji pamana sarežģījumus, arī pati eju klasēs un aptaujās cenšos noskaidrot situācijas. Arī paši bērni atnāk un pasaka, ja draugam ir kādas nepatikšanas skolā vai mājās.

Sociālie darbinieki atbalsta un palīdz rast motivāciju. Sociālā pe-dagoga darbs skolā ir ļoti plašs un apjomīgs. Dažkārt problēmas risināšanā tiek iesaistīti ne tikai vecāki, bet arī radinieki, jo reizēm bērnam tante vai krustmāte šķiet uzticamāka. Tiekos ar vecākiem, skolotājiem, skolas vadību, lai noskaidrotu situāciju. Vispirms strādāju ar bērniem individuāli, cenšos ar viņiem parunāt, pamudināt, ja tas neizdodas, iesaistu vecākus. Nepieciešamības gadījumā tiek aicināti palīgā citi speciālisti. Ir laba sadarbība ar bāriņtiesu, sociālajiem darbiniekiem, policiju, nepilngadīgo lietu nodaļu. Lielākā daļa vecāku, ar kuru bērniem esmu strādājusi, ir atsaucīgi un ieinteresēti. Mūsu skolā mācās 815 bērni, mācību gada laikā vidēji tiekos ar 100-150 skolēniem. Tikai apmēram vienā procentā gadījumu esmu jutusi no vecākiem nevēlēšanos sadarboties. Nevar palīdzēt tiem bērniem, kuru vecāki nevēlas sadarboties un kuri paši negrib, lai kaut kas mainītos. Bet šādi ir tikai 3-4 gadījumi no 100.

Šogad pirmo gadu tiek organizēti ikmēneša semināri, lai sociālie pe-dagogi varētu dalīties savā pieredzē. Mācu bērniem jebkurā situācijā vispirms saskatīt pozitīvo, nevis meklēt vainīgo, bet gan atrast variantus, kā šo situāciju atrisināt. Bērniem jau problēmas radām mēs, pieaugušie. Ja vien vecāki situācijas uzlabošanā vēlas iesaistīties, rezultāti ir fantastiski – samazinās nesekmīgo atzīmju skaits, uzlabojas attiecības skolā un ģimenē. Pierakstījusi Sanita Saulīte

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Bez vietējiem ražotājiem nebūs vietējā tirgus

06:03
02.04.2025
7

Dzirdot vārdu tirgus, katrs iedomājas ko citu. Dažam prātā nāk ainiņas ar mutīgām zemniecēm, kas no sava pagraba atvedušas piena kannas, sviesta muciņas un siera rituļus, blakus tirgotājs ar pirmajiem kartupeļiem un skābētiem gurķiem, turpat smaržo pirms dienas no kūpinātavas izņemts cūkas šķiņķa gabals. Un kāds varbūt atceras trakos tirgus laikus Lietuvā, kad latvieši devās […]

Vai ASV un Krievija sadarbosies?

09:29
29.03.2025
69

Cilvēkus, brīvību un valstis nevar pirkt un pārdot, bet vēsturē tā noticis ne reizi vien, un arī 21. gadsimtā vēlme tirgoties nav zudusi. Sarunas par pamieru vai mieru Ukrainā ir sākušās, informācijas ir daudz, bet tā ir pretrunīga, un diemžēl brīžiem izskatās, ka politiķi labprāt lemtu par Uk­rainas likteni, nejautājot un nerēķinoties ar ukraiņiem, viņu […]

Skola, kas ceļ augšup… degunus

21:28
28.03.2025
45

Pagājušajā nedēļā pēc vairāk nekā divu gadu prombūtnes savā vēsturiskajā ēkā atgriezās Cēsu Valsts ģimnāzijas kolektīvs. Prieks un sajūsma par jaunā veidolā atdzimušo namu bija visiem, un, kā atklāšanas ceremonijā teica skolas direktore Ina Gaiķe, – Cēsu Valsts ģimnāzija stāv uz stipriem pamatiem. Var tikai piekrist direktorei, jo skola šogad atzīmē savu simtgadi un dažādos […]

Komunikācijas nepārvaramie vaļņi

13:59
27.03.2025
21

Lai gan dzīvojam laikā, kad esam cits citam sasniedzamāki kā jebkad agrāk, pateicoties mūsdienu tehnoloģijām, šķiet, komunikācijā un vienam otra saprašanā problēmu kļūst arvien vairāk. Turklāt ne tikai ikdienas saziņā, bet arī starp darba ņēmēju un darba devēju. Un tas sākas jau ar brīdi, kad uzņēmums vēl tikai meklē darbinieku. Te piedzīvojam vēl kādu savdabīgu […]

Ne pratības, ne prasmju, bet jādzīvo vien ir

13:43
24.03.2025
45

Bērnībā ne viens vien nosaukts par neprašu, tādā mīlīgā vārdā, lai norādītu, ka kaut ko izdarījis nepareizi, nevietā, nelaikā. “Viņš nu gan ir prasmīgs!” tā savukārt teica par kārtīgu amata meistaru, cilvēku, kurš zināja savu lietu. Pēdējos gados daudz tiek runāts par dažādu prasmju apgūšanu, kad kāds ko jaunu iemācījies vai vēlas to darīt. Un […]

Kaimiņos siro laupītājs, bet mēs turpinām svinēt

13:41
23.03.2025
58

Pagriezt pārvaldes institūciju darbības virzienus nav vienkārši un ātri. Pat tad, ja skaidri redzams – situācija deg spēcīgām liesmām un jauni lēmumi un virziena maiņa ir neatliekama. Redzam, cik grūti Eiropas Savienības līderiem tikt līdzi sprādzienbīstamām pārmaiņām, kuras globālajā politikā iemet pasaules lielvaras avantūriskā prezidenta ieraksti sociālajā tīklā. Jā, 27 valstīm, kur katrai savas ambīcijas, […]

Tautas balss

Smiltis pieputina visu apkārtni

14:00
27.03.2025
21
Garāmgājēja raksta:

“Skatījos, kā pagājušajā nedēļā Cēsīs, Bērzaines ielā, liela automašīna ar rotējošu slotu no ielas malas tīrīja ziemā sakrājušās smiltis. Putekļi cēlās gaisā lielā mākonī. Droši vien apkaimes mājas un dārzi pieputēja ne pa jokam, nemaz nerunājot par cilvēkiem, kas tobrīd bija mašīnas tuvumā. Agrāk pavasarī smiltis no brauktuves Cēsīs tīrīja mitrā laikā, kad tās neput, […]

Raiņa un Piebalgas ielas krustojumā jāuzmanās

14:00
27.03.2025
38
8
Ģimnāzijas ielas apkaimes iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Raiņa un Piebalgas ielas satiksmes aplī, gan autovadītājiem, gan gājējiem vairāk jāuzmanās. Savā izremontētajā skolā Ģimnāzijas ielā pagājušajā nedēļā atgriezās ģimnāzisti, tagad īpaši rītos kustība te ļoti liela. Turklāt laiks kļūst aizvien siltāks, jaunieši brauc ar skūteriem, velosipēdiem, kuru ziemā gandrīz nav, tāpēc situācija saspringta. Arī skolēnu vecākiem vajadzētu bērniem atgādināt, ka pa iet­vi […]

Karogi aizēno laukumu

13:44
23.03.2025
24
1
Lasītāja V. raksta:

“Nesaprotu, kāpēc tiem, kas atbild par Cēsu noformējumu, tik ļoti patīk karogi. Pil­sētas centrs mazliet atgādina skatus no vēsturiskām filmām, kur rāda pagājušā gadsimta 30.gadu Vāciju un Padomju Savienību. Turklāt, domāju, karogi ap Vienības laukumu aizēno pieminekli, skatu uz apkārtējām ēkām. Tās it kā pazūd,” pārdomās dalījās lasītāja V.

Varētu labot, bet vieglāk izmest

13:43
22.03.2025
40
Cēsniece raksta:

“Videi draudzīgai ikdienai nemaz ne tik sen visos medijos runāja, ka būs atbalsts amatniekiem, kas labo dažādas sadzīves lietas, arī apavus un tamlīdzīgi. Cēsīs gan nejūtam, ka būtu tāds atbalsts un šādi pakalpojumi ir kļuvuši pieejamāki. Ja šuvējas, kas uzņemas apģērbu arī labot, var atrast, apavu meistars jāmeklē ar uguni. Salabot fēnu, mikseri vai kādi […]

Tautiskās dejas rada pavasarīgu noskaņu

11:42
20.03.2025
19
Skatītāja raksta:

“Priecājos par tradicionālo koncertu “Uzziedi dejā!”, kas notika Priekuļos. Redzēt vienuviet tik daudz labu deju kolektīvu, gan pašus priekuliešus, gan citus, ir skaisti. Guvu tik jaukus iespaidus un pavasarīgu noskaņu,” pau­da skatītāja.

Sludinājumi