Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Satiksmē uzmanīgam jābūt kā gājējam, tā vadītājam

Anna Kola
11:18
26.05.2022
19

Kā autovadītāja jau neskaitāmas reizes pārliecinos par kājāmgājēju pārgalvību.

Biežāk pie gājēju pārejām cilvēks nevis apstājas un brīdi velta, lai pagaidītu, kamēr braucošie auto patiesi ir apstājušies, lai ceļa šķērsotājus palaistu pāri brauktuvei, bet gan bez soļa ātruma samazināšanas braši metas pāri baltajām svītrām uz asfalta. Sa­protams, ka priekšroka ir gājējiem. Pēc noteikumiem pat vietās, kur gājēju pārejas nemaz nav. Tomēr izbrīnu rada tas, cik pārliecināti ir cilvēki par sava ķermeņa izturīgumu iespējamās sadursmes gadījumā. Nav dzirdēts, ka cilvēkam piedēvētu deviņas dzīvības kā kaķiem, tāpēc šķiet pagalam dīvaini, ka daļa sabiedrības nepadomā par sekām, kādas var atstāt, piemēram, autovadītāja nespēja laikus ietves malā saskatīt gājēju. Ik dienu pārliecinos par šī apgalvojuma patiesumu, jo četros no pieciem gadījumiem gājēji metas uz “zebras”, nemaz nesagaidījuši motorizētā transportlīdzekļa pilnīgu apstāšanos, lai droši varētu soļot pāri un tālāk. Atzīšos, reizēm pie sevis gribas nolamāties ne jau tāpēc, ka slinkums piebremzēt, bet tieši tāpēc, ka pārsteidz šī absolūtā vienaldzība pat pagriezt galvu, lai paskatītos, vai tiešām iešana pāri braucamajai daļai ir droša.

Šī ir tikai viena problēmas šķautne. Sliktā ziņa ir tā, ka šo mūsu, pieaugušo, rīcību vēro un atdarina bērni. Ja bērni pieņem, ka tas ir pareizais veids, kā šķērsot ielu, kļūst pavisam baisi. Nemaz nerunājot par tiem adrenalīna mīļiem, kas ielas braucamajai zonai metas pāri vietā, kur to šķērsot gājējiem vispār nav paredzēts. Pārskatot datus CSDD interneta vietnē pieejamajā statistikā, redzams, ka pāris pērnajos gados piekto daļu no visiem ceļu satiksmē reģistrētajiem negadījumiem veido tie, kuros iesaistīti gājēji. Pie tam Rīgā reģistrēto gājēju negadījumu īpatsvars sasniedz pusi no visiem galvaspilsētā notikušajiem negadījumiem kopā. Arī dati par mirušajiem ir visnotaļ satraucoši. Kamēr tiek apkopota statistika par pērno gadu, apskatei pieejami dati par 2020.gadu, kur redzams, ka kopumā visos Latvijā reģistrētajos ceļu satiksmes negadījumos bojā gājis 31 % cietušo. Rīgā, pilsētās un apdzīvotās vietās bojā gājušo gājēju skaits sasniedz pat 48 %, uz valsts autoceļiem šis skaits ir uz pusi mazāks, bet tomēr – skaitļi ir satraucoši lieli.

Jāatzīst, protams, ka sava daļa vainas ir jāuzņemas arī autovadītājiem, pat ja tā bijusi tikai viņu neuzmanība. Kā vēsta publiski pieejamā informācija Satiksmes ministrijas mājaslapā, lai arī Latvijā katrs ceturtais ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušais ir gājējs, bieži tomēr vainojama autovadītāju neuzmanība.

Apdrošināšanas sabiedrības “BALTA” veiktais simulatorpētījums sadarbībā ar Latvijas Uni­versitātes pētniekiem pirms dažiem gadiem pierādīja, ka īsziņas lasīšana neatkarīgi no pozitīva vai nepatīkama satura, kā arī zvanīšana, turot telefonu rokās, rada būtiskas izmaiņas autovadītāju uzvedībā un ievērojami samazina uzmanību, kas būtu jāvelta, lai novērtētu situāciju uz ceļa. Atsevišķos gadījumos īsziņas apskate auto simulatora vadīšanas laikā radīja novirzes līdz pat vienam metram no savas joslas centra – praksē tas nozīmētu iebraukšanu pretējā joslā vai grāvī. Interesanti, ka par sevi un savām prasmēm ļoti pārliecinātie šoferi, kas bija aptuveni trešā daļa no eksperimenta dalībniekiem, brauciena laikā saņemtā zvana iespaidā neapzināti palielināja ātrumu, kā arī biežāk pieļāva kļūdas, kas liecina par neuzmanību.

“Latvijā vēl arvien novērojama izteikta autovadītāju vēlme noliegt faktu, ka bijuši neuzmanīgi pie stūres. Blakusnodarbes pat pieredzējušiem šoferiem var beigties ne tikai ar ieskrāpētu auto vai nolauztu spoguli, bet arī ar daudz nopietnākām sekām. Starptau­tiskie satiksmes drošības eksperti apliecina, ka 20%–30% no visām autoavārijām ir saistītas ar mobilā telefona lietošanu pie stūres. Savukārt pērnajā rudenī CSDD veiktā Latvijas autovadītāju aptauja rāda – 74% iedzīvotāju apzinās, ka sociālo mediju satura patēriņš pie stūres ir vislielākais risks neuzmanības dēļ iekļūt avārijā. Vienlaikus aptuveni piektā daļa autovadītāju Latvijā, kuri auto vadīšanu apvieno ar tālruņa lietošanu, ir tendēti šo faktu noliegt,” par faktiem, ko atklājuši pētījumi, stāsta Kristaps Liecinieks, apdrošināšanas sabiedrības “BALTA” Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs. Vēl nesen gājēju uzmanību piesaistīja arī dzelzceļa tēmai veltītais reklāmprojekts, aicinot nešķērsot dzelzceļa pārbrauktuves ar austiņām ausīs. Šī pati telefonu atkarības problēma attiecas arī uz gājējiem, ne tikai automašīnu vadītājiem, jo nereti nākas redzēt, ka kājāmgājēji, sevišķi jaunākā paaudze, soļo pa ietvi vai grasās slaidā solī šķērsot ielu, neatraudami skatienu no saviem mazajiem ekrāniem rokās. Par savu drošību viennozīmīgi pirmajiem ir jārūpējas pašiem, tad jāseko, lai no mūsu vai apkārtējo rīcības necieš mazākie, vecākie un citādi neaizsargātākie. Neviens cits mūsu vietā par mūsu drošību un labklājību nedomās! Būsim vērīgi, būsim piesardzīgi!

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
19

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
22
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
31

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
23

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
20

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi