Trešdiena, 15. janvāris
Vārda dienas: Fēlikss, Felicita

Satiksmē uzmanīgam jābūt kā gājējam, tā vadītājam

Anna Kola
11:18
26.05.2022
9

Kā autovadītāja jau neskaitāmas reizes pārliecinos par kājāmgājēju pārgalvību.

Biežāk pie gājēju pārejām cilvēks nevis apstājas un brīdi velta, lai pagaidītu, kamēr braucošie auto patiesi ir apstājušies, lai ceļa šķērsotājus palaistu pāri brauktuvei, bet gan bez soļa ātruma samazināšanas braši metas pāri baltajām svītrām uz asfalta. Sa­protams, ka priekšroka ir gājējiem. Pēc noteikumiem pat vietās, kur gājēju pārejas nemaz nav. Tomēr izbrīnu rada tas, cik pārliecināti ir cilvēki par sava ķermeņa izturīgumu iespējamās sadursmes gadījumā. Nav dzirdēts, ka cilvēkam piedēvētu deviņas dzīvības kā kaķiem, tāpēc šķiet pagalam dīvaini, ka daļa sabiedrības nepadomā par sekām, kādas var atstāt, piemēram, autovadītāja nespēja laikus ietves malā saskatīt gājēju. Ik dienu pārliecinos par šī apgalvojuma patiesumu, jo četros no pieciem gadījumiem gājēji metas uz “zebras”, nemaz nesagaidījuši motorizētā transportlīdzekļa pilnīgu apstāšanos, lai droši varētu soļot pāri un tālāk. Atzīšos, reizēm pie sevis gribas nolamāties ne jau tāpēc, ka slinkums piebremzēt, bet tieši tāpēc, ka pārsteidz šī absolūtā vienaldzība pat pagriezt galvu, lai paskatītos, vai tiešām iešana pāri braucamajai daļai ir droša.

Šī ir tikai viena problēmas šķautne. Sliktā ziņa ir tā, ka šo mūsu, pieaugušo, rīcību vēro un atdarina bērni. Ja bērni pieņem, ka tas ir pareizais veids, kā šķērsot ielu, kļūst pavisam baisi. Nemaz nerunājot par tiem adrenalīna mīļiem, kas ielas braucamajai zonai metas pāri vietā, kur to šķērsot gājējiem vispār nav paredzēts. Pārskatot datus CSDD interneta vietnē pieejamajā statistikā, redzams, ka pāris pērnajos gados piekto daļu no visiem ceļu satiksmē reģistrētajiem negadījumiem veido tie, kuros iesaistīti gājēji. Pie tam Rīgā reģistrēto gājēju negadījumu īpatsvars sasniedz pusi no visiem galvaspilsētā notikušajiem negadījumiem kopā. Arī dati par mirušajiem ir visnotaļ satraucoši. Kamēr tiek apkopota statistika par pērno gadu, apskatei pieejami dati par 2020.gadu, kur redzams, ka kopumā visos Latvijā reģistrētajos ceļu satiksmes negadījumos bojā gājis 31 % cietušo. Rīgā, pilsētās un apdzīvotās vietās bojā gājušo gājēju skaits sasniedz pat 48 %, uz valsts autoceļiem šis skaits ir uz pusi mazāks, bet tomēr – skaitļi ir satraucoši lieli.

Jāatzīst, protams, ka sava daļa vainas ir jāuzņemas arī autovadītājiem, pat ja tā bijusi tikai viņu neuzmanība. Kā vēsta publiski pieejamā informācija Satiksmes ministrijas mājaslapā, lai arī Latvijā katrs ceturtais ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušais ir gājējs, bieži tomēr vainojama autovadītāju neuzmanība.

Apdrošināšanas sabiedrības “BALTA” veiktais simulatorpētījums sadarbībā ar Latvijas Uni­versitātes pētniekiem pirms dažiem gadiem pierādīja, ka īsziņas lasīšana neatkarīgi no pozitīva vai nepatīkama satura, kā arī zvanīšana, turot telefonu rokās, rada būtiskas izmaiņas autovadītāju uzvedībā un ievērojami samazina uzmanību, kas būtu jāvelta, lai novērtētu situāciju uz ceļa. Atsevišķos gadījumos īsziņas apskate auto simulatora vadīšanas laikā radīja novirzes līdz pat vienam metram no savas joslas centra – praksē tas nozīmētu iebraukšanu pretējā joslā vai grāvī. Interesanti, ka par sevi un savām prasmēm ļoti pārliecinātie šoferi, kas bija aptuveni trešā daļa no eksperimenta dalībniekiem, brauciena laikā saņemtā zvana iespaidā neapzināti palielināja ātrumu, kā arī biežāk pieļāva kļūdas, kas liecina par neuzmanību.

“Latvijā vēl arvien novērojama izteikta autovadītāju vēlme noliegt faktu, ka bijuši neuzmanīgi pie stūres. Blakusnodarbes pat pieredzējušiem šoferiem var beigties ne tikai ar ieskrāpētu auto vai nolauztu spoguli, bet arī ar daudz nopietnākām sekām. Starptau­tiskie satiksmes drošības eksperti apliecina, ka 20%–30% no visām autoavārijām ir saistītas ar mobilā telefona lietošanu pie stūres. Savukārt pērnajā rudenī CSDD veiktā Latvijas autovadītāju aptauja rāda – 74% iedzīvotāju apzinās, ka sociālo mediju satura patēriņš pie stūres ir vislielākais risks neuzmanības dēļ iekļūt avārijā. Vienlaikus aptuveni piektā daļa autovadītāju Latvijā, kuri auto vadīšanu apvieno ar tālruņa lietošanu, ir tendēti šo faktu noliegt,” par faktiem, ko atklājuši pētījumi, stāsta Kristaps Liecinieks, apdrošināšanas sabiedrības “BALTA” Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs. Vēl nesen gājēju uzmanību piesaistīja arī dzelzceļa tēmai veltītais reklāmprojekts, aicinot nešķērsot dzelzceļa pārbrauktuves ar austiņām ausīs. Šī pati telefonu atkarības problēma attiecas arī uz gājējiem, ne tikai automašīnu vadītājiem, jo nereti nākas redzēt, ka kājāmgājēji, sevišķi jaunākā paaudze, soļo pa ietvi vai grasās slaidā solī šķērsot ielu, neatraudami skatienu no saviem mazajiem ekrāniem rokās. Par savu drošību viennozīmīgi pirmajiem ir jārūpējas pašiem, tad jāseko, lai no mūsu vai apkārtējo rīcības necieš mazākie, vecākie un citādi neaizsargātākie. Neviens cits mūsu vietā par mūsu drošību un labklājību nedomās! Būsim vērīgi, būsim piesardzīgi!

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Nauda un ilgtspēja

10:39
14.01.2025
10

Par naudu ir ne mazums visdažādāko ticējumu, pareģojumu, labu un sliktu stāstu. Tie vēsta, kā to piesaistīt, vairot un nepalaist vējā. Lai cik daža gadsimtos uzkrāta gudrība šodienas cilvēkam šķiet muļķīga, tā tomēr mudina vispirms domāt un tad rīkoties. Kaut vai padoms – no maka nedrīkst pēdējo santīmu atdot, lai velns maku nepiekakā. Saņemto naudu nevajag […]

Ja govis runātu…

10:38
13.01.2025
25

Vasaras sākumā gaidāmās pašvaldību vēlēšanas skubina politiķus sarosīties kādām jaunām vēlētāja ausīm tīkamām iniciatīvām. Tā citkārt klusais zemkopības ministrs Armands Krauze kādā videorullītī stāsta, ka vispār jau būtu labi ņemt un samazināt pārtikas produktu cenas veikalos. Man jau šķiet, ka jābūt ļoooooti naivam, lai nopietni un ar gavilēm uztvertu šādus politiķu priekšvēlēšanu paziņojumus. Un minētais […]

Bīstamais scenārijs. Cerams, nepiepildīsies

10:37
13.01.2025
49

Krievijas nežēlīgais, pilna mēroga iebrukums Ukrainā turpinās, katru dienu tiek ziņots par bojāgājušiem un ievainotiem cilvēkiem. Piemēram, 8. janvārī Za­po­rižjē Krievijas armijas uzbrukuma laikā tika ievainoti 113 iedzīvotāji, diennaktī apgabalā okupanti veica 333 triecienus 12 apdzīvotās vietās. Šogad gandrīz katru dienu notiek triecieni ar raķetēm un droniem pa Kijivu. Patiesībā situācija Ukrainā kļūst aizvien sliktāka, […]

Atpakaļ ritmā

16:02
10.01.2025
27

Svētki pagājuši, garās brīvdienas tāpat – klāt jauns gads, un visiem nākas atgriezties ierastajā ritmā gan darbos, gan skolās. Ir diezgan izplatīta parādība, ka tieši pēc Ziemassvētkiem un Jaunā gada sagaidīšanas cilvēki kļūst nomāktāki, ikdiena šķiet daudz pliekanāka, jo ir sajūta, ka vēl priekšā tik gara ziema un īsti nav nekā, ko gaidīt, kam gatavoties. […]

Nulles iecietība pret ātruma pārkāpējiem. Bet kā pret pašas institūcijas darbu?

16:01
10.01.2025
1079
2

Kad pār Satiksmes ministriju karājas ne tikai viens Damokla zobens, bet vairāki – “Rail Baltica” dzelzceļa tā arī nesāktās būvniecības ārkārtīgā sadārdzināšanās, lidsabiedrības “airBaltic” nebūšanas un kārtējā skatīšanās pēc valsts finansējuma, pasažieru vilcienu satiksmes lēnā virzība uz mūsdienīgo un nesenās ķibeles ar jaunajiem vilcieniem, daudzkārt pārsūdzētie pasažieru pārvadājumu konkursi – ministrija ir atradusi jomu, kurā […]

Viegli un rotaļīgi… iestrēdzis

10:59
07.01.2025
46

Nostāstus par to, kā mūsdienu tehnoloģijas taupa    laiku, spēkus un nodrošina iespējas dzīvot viegli un rotaļīgi, jo viss nepieciešamais ir dažu klikšķu vai skārienu attālumā, parasti noklausos ar tādu konservatīva cilvēka skepsi. Jo pašam ne reizi vien ir gadījies nokļūt virtuālā vadātāja veikli samudžinātā labirintā un stundām tajā maldīties tā vietā, lai vienkārši piezvanītu […]

Tautas balss

Pirts – ikdienai, ne atpūtai

10:44
13.01.2025
27
Lasītāja V. raksta:

“Līgatnē nav skaidrības par pirti. Tā iedota nomā uzņēmējam, bet vai viņš nepaaugstinās maksu par pēršanos? Tā nu ir, ka mazajā pilsētiņā ir daudz mājokļu, kuros nav vannas istabas, pirts ir ikdie­nas nepieciešamība, ne atpū­-tas procedūra. Saprotams, ka viss kļūst dārgāks, taču mazgāšanās ir ikdienas nepieciešamība, tāpēc pašvaldībai ir jāpadomā, lai tā ir pieejama arī […]

Vajag arī rīta pusē

10:43
13.01.2025
25
I. no Raunas. raksta:

“Raunā pasta nodaļa tagad atrodas pagasta centrā. Ir ērti ieiet, nav jākāpj pa kāpnēm, kā bija pasta mājā.Taču pasta darba laiks gan ir neizprotams – darba dienās no plkst. 13.30 līdz 16.30. Laucinieki taču uz pagasta cen­tru brauc no rīta, ne pēcpus­dienā. Arī centrā dzī­vojošie seniori lietas kārto rī­ta pusē. Bet, ja cilvēks strādā, kad […]

Kāpēc tāda netaisnība?

10:42
13.01.2025
40
26
Aigars raksta:

“Otrdienas “Druvā” lasīju, ka uzņēmums “Kom-Auto” šoziem rūpīgi tīra no sniega ielas un ietves Cēsīs un arī paš­valdības lauku ceļus Vaives pagastā. Par to, protams, prieks, bet gribētos zināt, vai pašvaldības finansējums šoziem paredzēts tikai Cēsīm? Pie mums Raisku­mā pašvaldības ceļi nav tīrīti ne decembra, ne janvāra sniegotajās dienās! Kāpēc tāds dalījums? Cik zinu, pašvaldības […]

Cik pieliek, tik atņem

16:03
10.01.2025
25
R. raksta:

“Valdība stāsta, kas šogad būs labāk, ka vairāk naudas paliks maciņā. Bet, ja paskatās otru pusi, to, cik nāksies izdot, skaidri saprotams, ka viss būs dārgāks. Degvielai nodoklis klāt, tas jau vien visu sadārdzinās, jo mūsdienās nekas nav iespējams bez pārvadājumiem. Kopumā jau nevar teikt, ka slikti dzīvojam, ja paskatāmies uz pirmssvētku rindām veikalos, tikai […]

Gribas zināt, vai palīdzēts

16:03
10.01.2025
19
L. raksta:

“Priecājos, ka akcijā “Dod pieci” savāca tik lielu ziedojumu summu un varēs palīdzēt daudziem slimniekiem. Taču gribētos, lai, atskaitoties, kā izlietots saziedotais, ne tikai pasaka, kam tas iedots, bet arī to, vai cilvēku dotais patiesi sniedzis palīdzību un vai slimnieku veselība uzlabojusies,” priekšlikumu izteica L.

Sludinājumi