Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Radaru loģika

Druva
23:00
14.07.2008
19

Kopš pagājušās nedēļas uz Latvijas ceļiem dažās vietās ir uzstādīti fotoradari, kas fiksē atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu. Šāda veida tehnika ir vērtīgs ieguvums gan braukšanas kultūras uzlabošanai, gan policijas budžeta pildīšanai.

Līdz šim iegādātie un uzstādītie aparāti darbojas testa režīmā — policija pārbauda panākumus un to, kā klājas bez uzraudzības atstātajiem mēraparātiem ceļu malās, savukārt braucēji pārbauda savu veiksmi un spēju tehniku apmānīt. Kas autobraucējiem atliek? Vai nu piedomāt pie tā, kā viņi brauc, vai arī cerēt uz veiksmi. Šāda cerēšana ir itin reāla — pašlaik darbojas tikai četri radari, tie uzstādīti kaut kur Rīgas tuvumā, kur visvairāk mašīnu. Un tas atstāj iespēju, ka ar šo fiksējošo aparātu saskarties vairumam braucēju vēl kādu brīdi tomēr nenāksies. Tiesa, ja pirmo astoņu stundu laikā fiksēti 70 ātruma pārsniedzēji, tas liek domāt par jaunās paslēpju rotaļas pavērtajām iespējām.

Padomāt var kaut vai par to, ka mūsdienu sabiedrībā aizvien mazāk drīkst atļauties darīt darbus, ko varētu nākties nožēlot. Pilsētās aizvien vairāk parādās novērošanas kameras, un ar to, ka šīs kameras ir redzamas, pietiek, lai noticētu, ka tevi šajā brīdī kāds novēro. Novērošanas kameras ir veikalos, laukumos, autostāvvietās un citur. Tāpēc jāuzvedas pieklājīgi, jāsmaida un jāpamāj ar roku. Ja arī redzeslokā nav manāma piemontēta novērošanas kamera, tomēr ir cita iespēja, ka tuvumā būs kāds ar mobilajā tālrunī iebūvētu foto vai videokameru.

Policijas fotoradari ir vēl viens solis sabiedrības uzraudzīšanas virzienā. Tā galvenā disciplinējošā funkcija ir nevis fiksēt pārkāpumu, bet gan pārliecināt, ka pārkāpums var tikt fiksēts. Tas ir gluži tāpat kā ar vispārējo kārtības uzturēšanas principu: likuma efektivitāti nosaka nevis soda bargums, bet gan soda nenovēršamība. Cilvēks nepārkāps noteikumus, ja zinās, ka izredzes izsprukt no soda ir niecīgas.

Šajā brīdī der paraudzīties uz taktiku, kādu ceļu policija radaru izmēģināšanas posmā ir izvēlējusies. Pašlaik šī taktika vairāk ir naudas iekasēšana un budžeta pildīšana, nevis šoferu disciplinēšana un satiksmes drošības uzlabošana. Paldies policijai, ka tā negrasās piekasīties pie sīkumiem, un pārkāpumu reģistrācija sākas, ātrumu pārsniedzot par 15 kilometriem stundā ārpus apdzīvotām vietām un 10 kilometriem stundā apdzīvotās vietās, tomēr arī tādā gadījumā radari mazāk ir uzraudzīšanas, vairāk automātiskas sodīšanas līdzeklis.

Braukšanas kultūra Latvijā ir tāda, kāda tā ir, un nav tā, ka ar to neko nevajadzētu un nevarētu darīt. Eksperiments ar radariem parādīs, vai braukšanas kultūru var uzlabot ar naudas sodu palīdzību. Nešaubos, ka kultūru var uzlabot ar izglītošanu un sapratni. Un to veicinās arī solītie brīdinājumi autovadītājiem par to, ka tuvumā uzstādīts radars. Varētu jau vaicāt: kāds labums no radara, ja autobraucēji zina, ka tas noteiktā ceļa posmā ir uzstādīts? No finansiālā viedokļa, bez šaubām, daļa labuma paslīd garām, un šie aparātiņi tādēļ atmaksāsies krietni ilgākā laikā. Bet te vietā norādīt, ka likuma sargu primārā funkcija nav pildīt savu un valsts kasi, bet gan nodrošināt kārtību. Un, ja autovadītājs zinās, ka radars noteiktā posmā ir uzstādīts, tas brauks uzmanīgāk. Tomēr tādā gadījumā, lai pamatotu, kāpēc radars atrodas tieši šeit, nepietiks ar pamatojumu, ka te visi ātri brauc. Ātri brauc arī citur, un visus posmus pagaidām izkontrolēt nevar — tāpēc jākontrolē bīstamākie.

Pirmām kārtām uzmanība pievēršama vietām, kur patiešām ir svarīgi, lai ātrums tiktu ievērots — nepārredzamiem pagriezieniem, ielām pie skolām, bērnudārziem un tamlīdzīgām vietām. Uzstādām zīmi un ar radaru sekojam, lai noteikumi tiek ieviesti. Tos, kas ātrumu pārsniedz, protams, var tvarstīt uz visiem ceļiem un ikvienā negaidītā vietā, tomēr tādā gadījumā ir jāatbild uz jautājumu, kas ir svarīgāk — mazliet disciplinēt un iebaidīt visur, vai arī kārtīgi disciplinēt konkrētās vietās, kur tas ir vairāk nekā soda naudas jautājums. Būsim reālisti — nebūs tā, ka radarus vairums autobraucēju cienīs tikpat ļoti kā sarkano luksofora gaismu.

Ceļu satiksmes noteikumi nav domāti, lai tos pārkāptu, līdz ar to visai nenopietni izklausās to cilvēku komentāri, kas iedomājas, ka var pārskatīt ātruma ierobežojumus un paši uz savu galvu noteikt, ar kādu ātrumu kurā vietā drīkst braukt un par cik atļauto pārsniegt. Tomēr, cīnoties pret noteikumu pārkāpējiem, nepieciešams izvirzīt prioritātes — kas ir tas, kas visvairāk apdraud satiksmes drošību: 110 kilometri stundā uz Jūrmalas šosejas gaišā dienas laikā vai bezkaunīga un bezatbildīga braukšana bīstamās vietās. Policijai nekad nebūs tik daudz resursu, lai nodrošinātu kārtību ikkatrā vietā, tomēr tā var nodrošināt kārtību tur, kur pārkāpēji riskē ar ko vairāk nekā pārdesmit latu sodu.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
19

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
22
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
31

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
23

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
20

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi