Trešdiena, 3. jūlijs
Vārda dienas: Benita, Everita, Verita, Emerita

Radaru loģika

Druva
23:00
14.07.2008
5

Kopš pagājušās nedēļas uz Latvijas ceļiem dažās vietās ir uzstādīti fotoradari, kas fiksē atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu. Šāda veida tehnika ir vērtīgs ieguvums gan braukšanas kultūras uzlabošanai, gan policijas budžeta pildīšanai.

Līdz šim iegādātie un uzstādītie aparāti darbojas testa režīmā — policija pārbauda panākumus un to, kā klājas bez uzraudzības atstātajiem mēraparātiem ceļu malās, savukārt braucēji pārbauda savu veiksmi un spēju tehniku apmānīt. Kas autobraucējiem atliek? Vai nu piedomāt pie tā, kā viņi brauc, vai arī cerēt uz veiksmi. Šāda cerēšana ir itin reāla — pašlaik darbojas tikai četri radari, tie uzstādīti kaut kur Rīgas tuvumā, kur visvairāk mašīnu. Un tas atstāj iespēju, ka ar šo fiksējošo aparātu saskarties vairumam braucēju vēl kādu brīdi tomēr nenāksies. Tiesa, ja pirmo astoņu stundu laikā fiksēti 70 ātruma pārsniedzēji, tas liek domāt par jaunās paslēpju rotaļas pavērtajām iespējām.

Padomāt var kaut vai par to, ka mūsdienu sabiedrībā aizvien mazāk drīkst atļauties darīt darbus, ko varētu nākties nožēlot. Pilsētās aizvien vairāk parādās novērošanas kameras, un ar to, ka šīs kameras ir redzamas, pietiek, lai noticētu, ka tevi šajā brīdī kāds novēro. Novērošanas kameras ir veikalos, laukumos, autostāvvietās un citur. Tāpēc jāuzvedas pieklājīgi, jāsmaida un jāpamāj ar roku. Ja arī redzeslokā nav manāma piemontēta novērošanas kamera, tomēr ir cita iespēja, ka tuvumā būs kāds ar mobilajā tālrunī iebūvētu foto vai videokameru.

Policijas fotoradari ir vēl viens solis sabiedrības uzraudzīšanas virzienā. Tā galvenā disciplinējošā funkcija ir nevis fiksēt pārkāpumu, bet gan pārliecināt, ka pārkāpums var tikt fiksēts. Tas ir gluži tāpat kā ar vispārējo kārtības uzturēšanas principu: likuma efektivitāti nosaka nevis soda bargums, bet gan soda nenovēršamība. Cilvēks nepārkāps noteikumus, ja zinās, ka izredzes izsprukt no soda ir niecīgas.

Šajā brīdī der paraudzīties uz taktiku, kādu ceļu policija radaru izmēģināšanas posmā ir izvēlējusies. Pašlaik šī taktika vairāk ir naudas iekasēšana un budžeta pildīšana, nevis šoferu disciplinēšana un satiksmes drošības uzlabošana. Paldies policijai, ka tā negrasās piekasīties pie sīkumiem, un pārkāpumu reģistrācija sākas, ātrumu pārsniedzot par 15 kilometriem stundā ārpus apdzīvotām vietām un 10 kilometriem stundā apdzīvotās vietās, tomēr arī tādā gadījumā radari mazāk ir uzraudzīšanas, vairāk automātiskas sodīšanas līdzeklis.

Braukšanas kultūra Latvijā ir tāda, kāda tā ir, un nav tā, ka ar to neko nevajadzētu un nevarētu darīt. Eksperiments ar radariem parādīs, vai braukšanas kultūru var uzlabot ar naudas sodu palīdzību. Nešaubos, ka kultūru var uzlabot ar izglītošanu un sapratni. Un to veicinās arī solītie brīdinājumi autovadītājiem par to, ka tuvumā uzstādīts radars. Varētu jau vaicāt: kāds labums no radara, ja autobraucēji zina, ka tas noteiktā ceļa posmā ir uzstādīts? No finansiālā viedokļa, bez šaubām, daļa labuma paslīd garām, un šie aparātiņi tādēļ atmaksāsies krietni ilgākā laikā. Bet te vietā norādīt, ka likuma sargu primārā funkcija nav pildīt savu un valsts kasi, bet gan nodrošināt kārtību. Un, ja autovadītājs zinās, ka radars noteiktā posmā ir uzstādīts, tas brauks uzmanīgāk. Tomēr tādā gadījumā, lai pamatotu, kāpēc radars atrodas tieši šeit, nepietiks ar pamatojumu, ka te visi ātri brauc. Ātri brauc arī citur, un visus posmus pagaidām izkontrolēt nevar — tāpēc jākontrolē bīstamākie.

Pirmām kārtām uzmanība pievēršama vietām, kur patiešām ir svarīgi, lai ātrums tiktu ievērots — nepārredzamiem pagriezieniem, ielām pie skolām, bērnudārziem un tamlīdzīgām vietām. Uzstādām zīmi un ar radaru sekojam, lai noteikumi tiek ieviesti. Tos, kas ātrumu pārsniedz, protams, var tvarstīt uz visiem ceļiem un ikvienā negaidītā vietā, tomēr tādā gadījumā ir jāatbild uz jautājumu, kas ir svarīgāk — mazliet disciplinēt un iebaidīt visur, vai arī kārtīgi disciplinēt konkrētās vietās, kur tas ir vairāk nekā soda naudas jautājums. Būsim reālisti — nebūs tā, ka radarus vairums autobraucēju cienīs tikpat ļoti kā sarkano luksofora gaismu.

Ceļu satiksmes noteikumi nav domāti, lai tos pārkāptu, līdz ar to visai nenopietni izklausās to cilvēku komentāri, kas iedomājas, ka var pārskatīt ātruma ierobežojumus un paši uz savu galvu noteikt, ar kādu ātrumu kurā vietā drīkst braukt un par cik atļauto pārsniegt. Tomēr, cīnoties pret noteikumu pārkāpējiem, nepieciešams izvirzīt prioritātes — kas ir tas, kas visvairāk apdraud satiksmes drošību: 110 kilometri stundā uz Jūrmalas šosejas gaišā dienas laikā vai bezkaunīga un bezatbildīga braukšana bīstamās vietās. Policijai nekad nebūs tik daudz resursu, lai nodrošinātu kārtību ikkatrā vietā, tomēr tā var nodrošināt kārtību tur, kur pārkāpēji riskē ar ko vairāk nekā pārdesmit latu sodu.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Kur drošība grūtā brīdī

12:27
02.07.2024
26

Šo sezonu neuzsāka otrs lielākais dārzeņu audzētājs    SIA “Rītausma” Jēkabpils pusē. Veikalos vairs nav un nebūs gurķu, tomātu ar uzlīmi “Rītausma”.    Pēc 30 gadiem, kuros attīstīta mūsdienīga dārzeņu audzēšana, uzbūvēta infrastruktūra, darbs pārtraukts. Iemesls – Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāds, kas uz 19.jūniju bija 128 782 eiro.    2020.gadā SIA “Rītausma” […]

Seniori ir svarīgi, bet nedrīkst aizmirst par jauniešiem

12:26
01.07.2024
21

Sociālajā jomā strādājošie uzsver, ka mūsdienās, kad sabiedrība noveco, saprotams, ka pastiprināti tiek domāts par senioriem, bet nedrīkst aizmirst arī jauniešus. To saka līdzšinējais novada Sociālā dienesta vadītājs Ainārs Judeiks, norādot, ka būtiska šajā darbā ir arī prevencija, kas vērsta uz bērniem un jauniešiem. To pieminēja arī Cēsu pilsētas pansionāta direktore Inga Gunta Paegle, vērtējot, […]

Manifestēt savu realitāti. Kas tas par zvēru?

12:25
30.06.2024
18

Pēdējā laikā arī mūsu zemē populārs kļuvis vārds “manifestēt”! Anglicisms, kas daudziem nerada skaidrību – ko gan tas īsti nozīmē? Izrādās, kaut ko manifestēt nozīmē padarīt savus sapņus, mērķus un centienus par realitāti, ticot, ka tos patiešām iespējams sasniegt. Visam pamatā ir ideja, ka, ticot, ka patiešām varat kaut ko izdarīt, un koncentrējot savas domas […]

Lielā politika un karš

12:24
29.06.2024
23

Ukraina otrdien, 25. jūnijā, oficiāli sāka iestāšanās sarunas ar Eiropas Savienību (ES). Protams, tas nozīmē vairākus gadus ilgu procesu, tā laikā valstij ne tikai jāpārņem Eiropas Savienības normatīvās prasības, bet arī jāpierāda, ka sabiedrība un valsts pārvalde ir gatava pievienoties blokam. Šonedēļ ES ir vieno­jusies par jaunām sank­cijām pret Balt­krieviju. Ir zināms arī , ka […]

Noguruši no ziņu virsrakstiem…

12:29
27.06.2024
20

Raugoties TV ekrānā uz kādu no daudzajiem ziņu raidījumiem, pamanīju tekstu, kas rotāja ekrāna apakšmalu, ka kādā pasaules mēroga pētījumā apstiprinājies – cilvēki arvien mazāk seko līdzi ziņām. Atskār­tu, ka šim apgalvojumam absolūti piekrītu arī pati. Un, šķiet, daļai paziņu, tuvāku un tālāku, pēdējā laikā bija līdzīgs viedoklis. Ir skaidrs, ka ziņu mērķis vairs pat […]

Nemainīgie priekšstati

09:58
25.06.2024
30

Katram no mums, arī tautām un nācijām ir savi priekšstati par to, kādi esam, nereti ar laiku tie mēdz arī vairāk vai mazāk mainīties. Izskatās, ka Krievijas Federā­cijas iedzīvotāju priekšstati un uzskati tomēr nemainās, gan domājot par lielāko ienaidnieku, gan pašiem par sevi. Nav noslēpums, ka Krievijā vara to atbalsta un iedzīvotāji dzīvo priekšstatos, ka […]

Tautas balss

Pļauj, ka putekļi pa gaisu

10:12
02.07.2024
22
Priekulietis A. raksta:

“Priekuļu centrā pagājušajā nedēļā pašvaldība pļāva zāli, putekļi vien gāja pa gaisu. Zā­līte tik īsa un nīkulīga, ka tur nav, ko pļaut. Bet laikam jau noteiktie kvadrātmetri jāno­pļauj, citādi nesaņems naudu. Manuprāt, pļaušanu nevajadzētu organizēt pēc grafika, bet gan tad, kad tas nepieciešams,” pārdomās dalījās priekulietis A.

Zāļu ražotāji negodprātīgi

12:29
28.06.2024
18
Lasītāja raksta:

“Re nu! Eiropā ražotāji zāļu cenas valstīm nosaka slepeni, mazākās un nabadzīgākās valstis maksā vairāk. Tāpēc jau arī mums ir tik dārgi medikamenti un jauno zāļu maz. Te būtu gudri, ja, piemēram, Baltijas valstis vienotos un iepirktu vajadzīgo kopā. Bet varbūt jautājums jārisina Eiropas Savienības līmenī?” sprieda lasītāja.

Autobusu pieturā lietū un vējā

12:29
28.06.2024
59
Vilma raksta:

“Ikdienā diezgan bieži nākas ar autobusu braukt no Valmieras un Cēsu autoostas. Autobusa gaidīšanu abās pilsētās nevar salīdzināt. Valmierā nojume pasargā pasažierus no lietus un saules, Cēsīs pa bedrainu laukumu no stacijas ēkas var aizklunkurēt līdz pieturai, sēdēt uz soliņa, lai kādi laikapstākļi, un skatīties uz apdrupušo mūra sienu,” pārdomās dalījās Vilma un piebilda, ka […]

Pasaki, kas ir tavs draugs…

10:01
25.06.2024
26
Politikas vērotājs raksta:

“Kā gan Krievijas sabiedrība var nejusties pazemota, ja viņu valsts līderim jāslēdz vienošanās ar visu citu pasaules valstu ignorēto un nosodīto Ziemeļkoreju? Tas taču ir kauns, ka par sabiedroto jāizvēlas kas tāds!” pauda politikas vērotājs.

Vai tiešām ietaupīja

10:01
25.06.2024
22
Zaubēniete raksta:

“Zaubē vairs nav pagasta pārvaldes. Nezinu, cik daudz paš­valdība ietaupīja, bet cilvēkiem gan tagad grūtāk. Nav speciālista, kas var pastāstīt par visiem jautājumiem pagastā, par katru jāiet pie cita darbinieka. Kad bija pārvalde, bija tā kā drošāk, zināji, ka ir, uz kuru paļauties, arī kam prasīt atbildību,” pastāstīja zaubēniete.

Sludinājumi