Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Priekšvēlēšanu kampaņa sākusies

Sallija Benfelde
15:58
04.12.2023
59

Eiropas Parlamenta vēlēšanas notiks nākamā gada 8. jūnijā, bet priekšvēlēšanu kampaņa jau sākusies, un opozīcija cenšas, cik spēka. Protams, veiksmīgai kampaņai ir izdevīgs viens vai vairāki “lielie ienaidnieki”, un tie tika atrasti pirms valdības maiņas septembrī. Un opozīcijā bija liela vienprātība. Proti, “lielais ienaidnieks” bija un joprojām ir Krišjānis Kariņš un partija “Progresīvie”.

Manuprāt, vienīgais, kas interesē opozīciju, ir jebkādā veidā nokļūt pie varas. Turklāt bijušajām valdības partijām ir dusmas, ka tieši Kariņš izjauca viņu dzīvi varā un nepiekāpās visiem ultimātiem. Nupat opozīciju ir satracinājis arī Kariņa paziņojums, ka viņš būtu gatavs kandidēt uz NATO ģenerālsekretāra amatu, kas atbrīvosies nākamgad. Sakaiti­nāja arī Valsts prezidenta Edgara Rinkēviča paustais preses konferencē, ka Latvijas ārlietu ministrs Krišjānis Kariņš kā bijušais valdības vadītājs ar darba pieredzi Eiropas Parlamentā ir atbilstošs kandidāts NATO ģenerālsekretāra amatam. Un, protams, var paraustīt plecus vai pasmieties par to, ka pēkšņi Šlesers, Rosļikovs, Nacionālā apvienība un Apvie­notais saraksts kļuvuši par domubiedriem daudzos jautājumos, bet jāatzīst, ka viņu kampaņa ir veiksmīga. Spriedzes, pretrunu un naida palielināšanās sabiedrībā, kas, protams, rada lielāku valsts nestabilitāti, opozīciju nesatrauc.

Pēdējās pāris nedēļās īstu vētru izraisījusi ziņa, ka laikā, kad valdību vadīja Krišjānis Kariņš, 18 no kopumā 53 lidojumiem uz ārvalstīm izmantoti speciālie reisi. To, ka vēl aptuveni 20 reižu Kariņa un viņa delegācijas lidojumus ar t.s. privātiem avioreisiem apmaksājusi Eiropas Sa­vienība, opozīcija un daļa Lat­vijas mediju izliekas nezi­nām. Un, protams, kamēr Na­cionālā apvienība un Apvienotais saraksts bija valdībā, viņi nu nekādi to “neredzēja un nezināja”.

Uzreiz jāpiebilst, ka dažādu jomu ministri lidojumiem izmanto regulāros reisus un noteikti ne vietas biznesa klasē. Ir zināms, ka arī citi premjeri reizumis izmantojuši privātu lidmašīnu pārvadājumus, taču šī informācija nav apkopota. Uzreiz arī jāteic, ka ļoti veiksmīga, kā no propagandas mācību grāmatas, ir ziņās lietoto jēdzienu izvēle. Jau virsraksti, ka Kariņš saviem lidojumiem izmantojis privātās lidmašīnas, turklāt nekur nepieminot nevienu no šo privāto lidmašīnu kompāniju nosaukumu vai īpašnieku, lika brīnīties un vaicāt: vai tad pasaulē ir daudz valstīm piederošu aviosabiedrību, kuras droši var izmantot svarīgām valsts vizītēm? Lielāko tiesu visas aviosabiedrības ir privātīpašums, pat Na­cionālajā lidsabiedrībā “airBal­tic” valstij nepieder 100 procentu akciju. Otrkārt, dažos medijos un, protams, sociālo tīklu komentāros tika pārmests, ka netika izmantotas militārās lidmašīnas. Vai Latvijai ir militāro lidmašīnu flote? Sabiedroto iznīcinātājus šādām vizītēm izmantot nav iespējams, jo premjeram vai ministriem nāktos mēģināt ievietoties bumbu novietnē, pasažieru vietu taču tajās nav. Treškārt, arī militāro lidmašīnu izmantošana, pat ja tās pieder valstij, maksā naudu, jo arī tām ir vajadzīga degviela, jāmaksā par lidlauku izmantošanu utt. Visbeidzot, jēdziena “privāts” skandēšana patiesībā izskatās kā labi aprēķināta PR* kampaņa. Jo piecdesmit okupācijas gados vārds “privāts” diendienā tika skaidrots kā kaut kas briesmīgs un noziedzīgs. Daudziem, sevišķi vecāka gadagājuma cilvēkiem, tas joprojām dzīvo zemapziņā kā kaut kas ļoti slikts, arī uz uzņēmējiem joprojām daudzi raugās kā uz ļaunumu, ar kuru jāsamierinās.

Valsts kanceleja skaidroja, ka speciālie avioreisi izmantoti “Covid-19″ laikā, kad aviopārvadājumu jomā arī valdīja ārkārtējā situācija. Kā zināms, “Covid-19″ pandēmija pasaulē izcēlās 2020. gada sākumā,  Latvijā izsludināja ārkārtējo situāciju, lai ierobežotu slimības izplatību, 2020. gada martā arī slēdza visu regulāro pasažieru aviosatiksmi. Aviosatiksmi Eiropā pakāpeniski atjaunoja, bet epidemiologi ik nedēļu veidoja sarakstu, uz kurām valstīm lidojumi nav atļauti.  Regulārie lidojumi pakāpeniski atsākās 2021. gadā, taču maršrutu un reisu skaits bija ievērojami mazāks nekā pirms pandēmijas sākuma. Bieži vien informācija par to, ka avioreiss atcelts, kļuva zināma vien dažas dienas pirms vizītes. Turklāt pēc Krie­vijas pilnā iebrukuma Ukrainā nereti notika ārkārtas sanāksmes Eiropas lielajās valstīs.

Valsts kancelejas vadītājs Jānis Citskovskis medijiem sacīja, ka pirmais solis vienmēr ir noskaidrot, vai ir pieejami regulārie avioreisi. Tikai tajā gadījumā, ja tie nav iespējami, tiekot izvērtētas alternatīvas. “Šis ir universāls princips, ko izmanto visu demo­krātisko valstu valdības,” sacīja Citskovskis. Turklāt premjers nav lidojis viens, bet kopā ar padomniekiem, Ārlietu ministrijas darbiniekiem, Valsts drošības dienesta darbiniekiem. Valsts kanceleja skaidroja, ka līdzīgu risinājumu izvēlas arī citu valstu –Igaunijas, Somijas, Austrijas, Islandes un citu – valdības vadītāji. Jāpiebilst arī, ka aviobiļetes ne ministri, ne premjers parasti nemeklē paši, ir iepirkumu konkurss, izvēloties firmu, kas nodarbojas ar biļešu iegādi gan komercreisiem, gan speciālajiem avioreisiem.

Savukārt K.Kariņš medijiem skaidroja, ka diemžēl premjeru vietā sanāksmēs, uz kurām tiek aicināti tieši premjeri, jāpiedalās premjeriem, vai arī valsti neviens cits nevar pārstāvēt. “Ja man ir viena kļūda, ko es varētu saredzēt, tā ir tā, ka tajā laikā man likās, ka svarīgākais ir saturs – tikt, runāt, pārliecināt. Kā es pārliecināšu, kā mēs dabūsim pretgaisa aizsardzību Latvijā, kā mēs dabūsim lielāku karaspēku Latvijā, kā mēs dabūsim lielāku atbalstu Ukrainai, lai, dievs pasarg’, tas karš neiet tālāk,” teica K.Kariņš.

Šķiet, viss skaidrs un atliek gaidīt Valsts kontroles vērtējumu. Manuprāt, jāpiebilst, ka Latvija ir ļoti daudz darījusi, lai jautājums par Ukrainu nepaliktu novārtā un lai ukraiņu balsis izdzirdētu visā pasaulē. Ja Latvijas valdība un ministri būtu sēdējuši Latvijā vai dienām ilgi pārvietojušies no vienas lidostas uz otru, sēdētu stundām ilgi, kad reisi kavējās, gan nokavējot sanāksmes Eiropā, gan tobrīd atstājot Latviju bez valsts augstākajām amatpersonām, daudzos jautājumos ne Latvijas, ne Ukrainas balss nebūtu sadzirdēta.

Opozīcijas kampaņa ir bijusi veiksmīga. Kopumā divām trešdaļām jeb  67% iedzīvotāju nav pieņemama bijušā Ministru prezidenta Artūra Krišjāņa Kariņa prakse izmantot t.s. privātās lidmašīnas, lai dotos komandējumos, liecina pēc raidījuma “Kas notiek Latvijā?” iniciatīvas notikušās sabiedriskās domas pētījumu firmas SKDS aptaujas rezultāti.

*sabiedrisko attiecību kampaņa

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
17

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
21
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
31

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
23

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
20

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi