Trešdiena, 17. decembris
Vārda dienas: Hilda, Teiksma

Politiķi un viņu pieskatītāji

Jānis Buholcs
06:17
15.08.2018
18

Pirmsvēlēšanu laiks ir komunikācijas sacensības. Politiķi un partijas cenšas sevi pēc iespējas pievilcīgāk parādīt, kā arī kritizēt konkurentus.

Šī sacensība mūs ik dienas sasniedz žurnālistu veidotajās ziņās, bet aizvien lielāka ietekme ir arī tiešākai saziņai starp politiķiem un vēlētājiem – sociālajos medijos. Var vieglāk pateikt visu, ko politiķis vēlas, un var arī apiet tos, kuri spētu norādīt uz caurumiem argumentācijā.

Partijas un politiķi popularitāti pelna dažādi. Tiem, kas jau paš­laik ir pie varas vai vismaz pārstāvēti parlamentā, ir vieglāk iekļūt masu medijos un skaidrot savas nostājas un uzskatus. Esošais statuss politiskajam spēkam nodrošina publisku ievērību. Un, ja konkrētā partija ir pārstāvēta valdībā, tad tai vēl jo vairāk ir plašas iespējas ik dienas caur medijiem nokļūt publiskajā telpā.

Turpretī tiem politiskajiem spēkiem, kuru parlamentā nav, vai nu ir jāizdara kaut kas tik neparasts, ka mediji tos pamanītu, vai arī jākontaktējas ar potenciālajiem vēlētājiem tiešā veidā. Me­diju uzmanību var pievērst gan ar kandidātu izvēli, gan partijas programmā iekļautām idejām, gan ar pašu rīkotiem pasākumiem. Žan­ra klasika ir izklaides pasākumu uzsaukšana dažādu novadu iedzīvotājiem – cilvēki atnāks, piemēram, deju vai mūzikas dēļ, bet vienlaikus dabūs paklausīties arī politiķu runas.

Aizvien nozīmīgāks elements politiķu komunikācijā ir sociālie mediji. Jau labu laiku iepriekš daudzi komunikācijas eksperti ir norādījuši uz tiešsaistes saziņas lielo potenciālu tieša kontakta izveidē starp politiķiem un vēlētājiem. Sākotnēji šajā jomā dominēja visai naivs uzskats, ka šis ir veids, kā tiks stiprināta demokrātija – politiķi būs tuvāki tautai. Tomēr, kā jau tas nereti gadās, visradošākie tehnoloģiju sniegto iespēju izmantošanā ir tie, kuru mērķi ir vismerkantilākie. Vē­lē­šanas nozīmē iespēju iegūt varu; cīņā par varu likmes ir ļoti augstas, un, tādā līmenī darbojoties, nereti novērojams uzskats, ka mērķis attaisno līdzekļus.

Ja politiķi savus vēstījumus auditorijai var nodot tieši, tam ir gan pozitīvās, gan negatīvās iezīmes. Iespēja iztikt bez starpniekiem – žurnālistiem – nozīmē, ka politiķim nav jāspēlē pēc žurnālistu definētiem noteikumiem. Tiem, protams, ir sava specifika. Katram medijam ir sava nostāja, katra redakcija pieņem lēmumus par to, kas auditorijai būtu jāzina un kas savukārt nav svarīgi. Šāda informācijas “vārtu sargāšana” tradicionāli ir bijusi viena no mediju funkcijām, un tā, cita starpā, palīdz auditorijai orientēties informācijas pārbagātībā.

Protams, vienmēr nav tā, ka tas, ko žurnālisti atzīst par svarīgu, ir vienīgais patiesi svarīgais. Tanī pašā laikā žurnālisti ir ne tikai informācijas atlasītāji, bet arī kritiski izvērtētāji. Laba žurnālistika ir tāda, kas nevis vienkārši padod tālāk dažādu personu izteikumus, bet arī tos analizē, parāda kontekstā un ļauj auditorijai labāk izprast, cik prātīgi vai pamatoti tie ir. No politiķu un sabiedrības saziņas vienādojuma izņemot ārā žurnālistus, palielinās risks, ka politiķi varēs krietni brīvāk publiskot izteikumus, kuriem ir mazs sakars ar realitāti. Savu artavu informācijas pārbaudē dod arī pati auditorija, tomēr atsevišķajiem auditorijas pārstāvjiem nereti ir grūtāk tikt sadzirdētiem. Tieš­saistes diskusijās ne vienmēr uzvar tie, kam ir taisnība. Bieži vien uzvar tie, kas kliedz visskaļāk.

Daudzviet Eiropā pēdējos gados aizvien labākus panākumus gūst populisti. Latviski tos varētu dēvēt par “pielīdējiem tautai”, un viņu rīcības pieeja ir – sacīt to, ko liela daļa velētāju grib dzirdēt. Bet dzirdēt mēs pārlieku bieži gribam vienkāršus risinājumus sarežģītām problēmām. Risināj­u­mus, kuri, ja vispār ir iespējami, var arī radīt jaunas un vēl lielākas nebūšanas. Kamēr populisti nav pie varas, ir viegli solīt un kritizēt. Kad tiek vismaz parlamentā, savukārt var nepārtraukti konfliktēt un radīt vētrainas darbības imitāciju, kurai reāla pozitīvā devuma nav.

Eiropas populistu pieredze rāda, ka tieši viņi ir starp veiksmīgākajiem sociālo mediju lietotājiem. Šādiem politiķiem ir daudz sekotāju, kas viņu izteikumus izplata tālāk. Savukārt pašiem politiķiem ir brīva vaļa izpausties jebkādos veidos, tai skaitā spēlējot uz cilvēku zemākajām emocijām. Skaļo apgalvojumu plūsmā noslīkst balsis, kas mēģina pastāstīt, kāpēc attiecīgie apgalvojumi ir problemātiski. Tiešsaistē ir tik viegli izvairīties no tā, ko cilvēki nevēlas dzirdēt – tai skaitā no tā, ko mums derētu gan zināt.

Populisti šajā ziņā ir izdevīgā pozīcijā, personiska riska viņiem ir ļoti maz. Vienmēr atradīsies pieprasījums pēc pieejas “jo trakāk, jo labāk”. Taču viņu panākumi vienlaikus atgādina – palaista brīvsolī bez uzraudzības, publiskā komunikācija pievilgst ar puspatiesībām, manipulācijām un vienkārši meliem. Masu mediju un žurnālistu darbs, lai gan tālu no perfekta, aizvien ir sabiedrībai ļoti svarīgs, un šajā ziņā nekas nemainīsies arī pārskatāmā nākotnē.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Pasmejies par sevi pats

15:12
15.12.2025
28

Neesmu nekāds izņēmums, gribas un gribas to pasauli kritizēt, pasūkstīties, pažēloties, pavaimanāt. Ja tam visam vēl ir klausītāji, vēl labāk – piekritēji -, ko gan vairāk vēlēties! Šajā ziņā labāka temata kā “Kad mēs augām, tad tā negāja!” nav. Tomēr bieži vien jāatzīst – vaina jau ir arī manī pašā, jo nespēju tam laikam skriet […]

Arvien "liesākā" veselības aprūpes pieejamība

15:11
14.12.2025
29
1

Domāju, tāpat kā es, ne viens vien novadnieks brīdī, kad ir bijis jātiek pie kāda veselības aprūpes speciālista, ir secinājis, ka vai nu jāgaida ilgāk nekā līdz šim, vai arī šogad nemaz pie tā vairs nav iespējams tikt, jo kvotas vienkārši beigušās. Tur, kur kādreiz izmeklējumu varēja saņemt uzreiz, tagad labākā gadījumā rinda ir tikai […]

Kā Putins pasauli dancināja

15:10
13.12.2025
34

Atceraties, kā Sprīdītis, pūšot stabulē, velnu dancināja? Tā vien šķiet, ka Vladimirs Putins ir ticis pie Sprīdīša stabules un varen izbauda, ka visi pārējie aizgūtnēm dejo, nespēdami pašu spēkiem apstāties, kamēr vien viņš tajā pūš. Un kārdinājums turpināt pūst ir visnotaļ liels, lai rimtos, jo šī iegūtā varas sajūta ir pārāk patīkama. Tā, protams, nav […]

Drūms. Dzirksteles skrien gaisā

12:20
10.12.2025
39

“Joprojām drūms. No mākoņiem var pat smidzināt… Kļūst nedaudz siltāks, temperatūra celsies līdz piektdienai,” tās ir iepriekšējo divu dienu ziņas no meteo portāla. Nu var teikt, patiesas, pārbaudītas dzīvē. Par laikapstākļiem katru dienu var dzirdēt gana pretrunīgas prognozes. Bet ar tām ir arī viens liels labums: ja man vienalga – līst vai spīd saule-, pagaidīšu […]

Vai iespējami Ziemassvētki bez svētku eglītes

11:58
07.12.2025
38

Dodoties pārgājienā un kopā ar pārējiem dalībniekiem aplūkojot pa ceļam redzamās egles, kas bija cietušas no egļu astoņzobu mizgrauža un nokaltušas, aizrunājāmies, vai iespējams, ka pēc pārdesmit gadiem egļu vairs nebūs. Un manā prātā pazibēja doma – bet kā tad Ziemassvētki bez eglītes?Svētdien otrā Advente. Pil­sētās un pagastos izrotātas pirmās svētku egles. Svētku skaistules jau […]

Saldējums pret galvassāpēm

11:55
06.12.2025
29

Izklausās lielisks attaisnojums saldējuma lietošanai. Un regulārai – jo vairāk. Taču nopietni par nenopietno – šāds saldējums tik tiešām esot ieviests, lai arī cik savādi un pat smieklīgi tas neizklausītos. Nu jau vairāk nekā gadsimtu iznākošā zinātnes žurnāla “ScienceNews” sociālā medija vietnē “Facebook” publiskotā ziņa liecina – kāds Nīderlandes aptieku tīkls piedāvājis neparastu sadarbības projektu […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
31
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
29
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
42
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
44
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
42
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi