Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Patērētāji kļūst arvien zinošāki

Druva
00:00
29.03.2008
9

Cēsu patērētāju interešu aizstāvības biedrības “Aizstāvis” valdes

priekšsēdētāja

Lai arī nedaudz pieklusināti, bet martā atzīmēta Starptautiskā patērētāju diena. Ir noteiktas arī šī gada prioritātes – preču drošums un energoresursu taupība.

Runājot par preču drošumu, īpaša vērība šogad tiek pievērsta bērnu rotaļlietām. Valstī arvien rīkotas akcijas, dažādās tirdzniecības iestādēs tiek pārbaudītas bērnu preces. Un diemžēl atklāta ne viena vien bīstama, kura rezultātā nonāk bērnu rokās. Energoresursu taupībā tiek uzsvērta mājokļu siltināšana. Lai mēs varētu siltumenerģiju arī taupīt, ne tikai to lietot. Pie šīm aktualitātēm šogad strādās gan Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, gan nevalstiskās organizācijas, kuras saistītas ar patērētāju tiesību aizstāvību.

Arī “Aizstāvis” seko līdzi visām aktualitātēm. Paši rīkojam tādas un mēģinām gūt atgriezenisko saiti. Saprast, cik mūsu rajona ļaudis zina patērētāju tiesības. Svarīgi uzzināt kaut vai vājos punktus un jautājumus, par kuriem rajona ļaudīm ir vislielākā neskaidrība. Domājam, kā efektīvāk nepieciešamo informāciju un zināšanas nodot patērētājiem. Pieļauju, ka lauku ļaudis ir vēl mazāk informēti par savām tiesībām, tādēļ esam ieplānojuši doties uz rajona pagastiem un stāstīt par aktuālo.

Taču jāatzīst, ka latviešu valodā vārdam patērētājs klāt nāk nedaudz negatīva pieskaņa. Esam tā kā tērētāji. Angļu valodā šis vārds izskan daudz labākā semantiskajā nokrāsā. Patērētājam ir tiesības saņemt labu preci vai pakalpojumu, viņam vienmēr ir tiesības izvēlēties. Taču mūsu sabiedrība ir interesanta ar to, ka lielākajai daļai šķiet, ka tas uz viņiem neattiecas un ar viņiem jau tas nenotiks… Kad notiek, nereti jau ir par vēlu.

Svarīgi ir uzsvērt, ka, ne tikai iegādājoties preci, bet arī saņemot pakalpojumu, mums ir savas tiesības. Patērētāju tiesību aizsardzības likums attiecas arī uz dažādu pakalpojumu saņemšanu – servisiem, veļas mazgātavām, ķīmiskajām tīrītavām un pat frizētavām. Ikvienam patērētājam ir iespēja saņemt pienācīgas kvalitātes pakalpojumu, ja tāds nav saņemts, ir tiesības vērsties pēc palīdzības.

Kas attiecas uz informācijas saņemšanu veikalos, arī šajā jomā ejams vēl tāls ceļš. Pārdevējam nav tikai jāizsniedz prece un jāsaņem nauda. Viņam vajadzētu būt ar augstāko kvalifikāciju, zinošam par visām preču grupām un konsultantam dažādos jautājumos. Taču šajā gadījumā jārunā arī par mūsu spēju komunicēt. Pat, ja gadījusies liksta ar iegādāto preci vai saņemto pakalpojumu, vispirms jāmēģina rast kopīga valoda. Savā starpā. Ja tas neizdodas, tad gan vajadzētu meklēt palīdzību un mēs kopā mēģinātu aizstāvēt patērētāja intereses.

Marts valstī izskanēja kā laba servisa mēnesis. Bet, runājot par apkalpošanu tirdzniecības iestādēs, jāsaka – ir visādi. Ko nozīmē laipns? Vai laipnība ir uzbāzība? Ir taču situācijas, ka, ieejot veikalā, pārdevējs uzreiz ir klāt un jautā, kā var palīdzēt. Vai tā ir laipnība? Šāda attieksme nereti rada negatīvas sajūtas klientā, kurš varbūt veikalā iegriezies, tikai ziņkārības vadīts. Sākumā pēc padomju laikiem, iespējams, tas likās patīkami, bet šobrīd jau esam iegājuši otrā galējībā. Taču ir pietiekami daudz situāciju, kad cilvēki patiešām sūdzas par sliktu un nelaipnu apkalpošanu. Un tas droši vien jau ir attieksmes jautājums. Pavisam nesen nācās saskarties ar nepatīkamu situāciju, un arī šajā gadījumā jāsaka- lielākā daļa cilvēku nav informēti par savām tiesībām. Jebkurā veikalā vai salonā preces ir jāizvieto droši un stabili, īpaši, ja tās ir plīstošas. Ja zālē ir pašapkalpošanās, pārdevējam jāpadomā, lai prece nevarētu nokrist zemē un saplīst. Šādās situācijās vienmēr tiek vainots apmeklētājs, kurš vēl pat nav patērētājs, jo to preci nav pat iegādājies. Par šādā veidā saplēstu preci veikala apmeklētājam nav jāmaksā. Nevietā ir arī pārdevēju niknie skatieni un pārmetumi.

Patērētāji kļūst arvien zinošāki vai vismaz ir sapratuši, ka viņiem ir iespēja meklēt palīdzību. Šī gada trijos mēnešos esam apkalpojuši 40 apmeklētājus, kaut strādājam tikai trīs dienas nedēļā. Vēl joprojām aktuālās problēmas saistītas ar elektroprecēm, internetā pasūtītajām precēm, arvien vairāk sūdzības sāk parādīties par nekvalitatīvām mēbelēm. Un ir patiess prieks, ka patērētāji arvien vairāk mācās aizstāvēt sevi un prot panākt, ka uzņemties savu vainu par slikti padarītu darbu nākas tā veicējam. Pierakstījusi Liene Lote Grizāne

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
19

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
22
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
31

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
23

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
20

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi