Trešdiena, 23. aprīlis
Vārda dienas: Jurģis, Juris, Georgs, Jurgita

Patērētāji kļūst arvien zinošāki

Druva
00:00
29.03.2008
5

Cēsu patērētāju interešu aizstāvības biedrības “Aizstāvis” valdes

priekšsēdētāja

Lai arī nedaudz pieklusināti, bet martā atzīmēta Starptautiskā patērētāju diena. Ir noteiktas arī šī gada prioritātes – preču drošums un energoresursu taupība.

Runājot par preču drošumu, īpaša vērība šogad tiek pievērsta bērnu rotaļlietām. Valstī arvien rīkotas akcijas, dažādās tirdzniecības iestādēs tiek pārbaudītas bērnu preces. Un diemžēl atklāta ne viena vien bīstama, kura rezultātā nonāk bērnu rokās. Energoresursu taupībā tiek uzsvērta mājokļu siltināšana. Lai mēs varētu siltumenerģiju arī taupīt, ne tikai to lietot. Pie šīm aktualitātēm šogad strādās gan Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, gan nevalstiskās organizācijas, kuras saistītas ar patērētāju tiesību aizstāvību.

Arī “Aizstāvis” seko līdzi visām aktualitātēm. Paši rīkojam tādas un mēģinām gūt atgriezenisko saiti. Saprast, cik mūsu rajona ļaudis zina patērētāju tiesības. Svarīgi uzzināt kaut vai vājos punktus un jautājumus, par kuriem rajona ļaudīm ir vislielākā neskaidrība. Domājam, kā efektīvāk nepieciešamo informāciju un zināšanas nodot patērētājiem. Pieļauju, ka lauku ļaudis ir vēl mazāk informēti par savām tiesībām, tādēļ esam ieplānojuši doties uz rajona pagastiem un stāstīt par aktuālo.

Taču jāatzīst, ka latviešu valodā vārdam patērētājs klāt nāk nedaudz negatīva pieskaņa. Esam tā kā tērētāji. Angļu valodā šis vārds izskan daudz labākā semantiskajā nokrāsā. Patērētājam ir tiesības saņemt labu preci vai pakalpojumu, viņam vienmēr ir tiesības izvēlēties. Taču mūsu sabiedrība ir interesanta ar to, ka lielākajai daļai šķiet, ka tas uz viņiem neattiecas un ar viņiem jau tas nenotiks… Kad notiek, nereti jau ir par vēlu.

Svarīgi ir uzsvērt, ka, ne tikai iegādājoties preci, bet arī saņemot pakalpojumu, mums ir savas tiesības. Patērētāju tiesību aizsardzības likums attiecas arī uz dažādu pakalpojumu saņemšanu – servisiem, veļas mazgātavām, ķīmiskajām tīrītavām un pat frizētavām. Ikvienam patērētājam ir iespēja saņemt pienācīgas kvalitātes pakalpojumu, ja tāds nav saņemts, ir tiesības vērsties pēc palīdzības.

Kas attiecas uz informācijas saņemšanu veikalos, arī šajā jomā ejams vēl tāls ceļš. Pārdevējam nav tikai jāizsniedz prece un jāsaņem nauda. Viņam vajadzētu būt ar augstāko kvalifikāciju, zinošam par visām preču grupām un konsultantam dažādos jautājumos. Taču šajā gadījumā jārunā arī par mūsu spēju komunicēt. Pat, ja gadījusies liksta ar iegādāto preci vai saņemto pakalpojumu, vispirms jāmēģina rast kopīga valoda. Savā starpā. Ja tas neizdodas, tad gan vajadzētu meklēt palīdzību un mēs kopā mēģinātu aizstāvēt patērētāja intereses.

Marts valstī izskanēja kā laba servisa mēnesis. Bet, runājot par apkalpošanu tirdzniecības iestādēs, jāsaka – ir visādi. Ko nozīmē laipns? Vai laipnība ir uzbāzība? Ir taču situācijas, ka, ieejot veikalā, pārdevējs uzreiz ir klāt un jautā, kā var palīdzēt. Vai tā ir laipnība? Šāda attieksme nereti rada negatīvas sajūtas klientā, kurš varbūt veikalā iegriezies, tikai ziņkārības vadīts. Sākumā pēc padomju laikiem, iespējams, tas likās patīkami, bet šobrīd jau esam iegājuši otrā galējībā. Taču ir pietiekami daudz situāciju, kad cilvēki patiešām sūdzas par sliktu un nelaipnu apkalpošanu. Un tas droši vien jau ir attieksmes jautājums. Pavisam nesen nācās saskarties ar nepatīkamu situāciju, un arī šajā gadījumā jāsaka- lielākā daļa cilvēku nav informēti par savām tiesībām. Jebkurā veikalā vai salonā preces ir jāizvieto droši un stabili, īpaši, ja tās ir plīstošas. Ja zālē ir pašapkalpošanās, pārdevējam jāpadomā, lai prece nevarētu nokrist zemē un saplīst. Šādās situācijās vienmēr tiek vainots apmeklētājs, kurš vēl pat nav patērētājs, jo to preci nav pat iegādājies. Par šādā veidā saplēstu preci veikala apmeklētājam nav jāmaksā. Nevietā ir arī pārdevēju niknie skatieni un pārmetumi.

Patērētāji kļūst arvien zinošāki vai vismaz ir sapratuši, ka viņiem ir iespēja meklēt palīdzību. Šī gada trijos mēnešos esam apkalpojuši 40 apmeklētājus, kaut strādājam tikai trīs dienas nedēļā. Vēl joprojām aktuālās problēmas saistītas ar elektroprecēm, internetā pasūtītajām precēm, arvien vairāk sūdzības sāk parādīties par nekvalitatīvām mēbelēm. Un ir patiess prieks, ka patērētāji arvien vairāk mācās aizstāvēt sevi un prot panākt, ka uzņemties savu vainu par slikti padarītu darbu nākas tā veicējam. Pierakstījusi Liene Lote Grizāne

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Esam kultūras baudītāji

14:27
22.04.2025
17

Latvieši ir kultūras baudītāji, tas zināms izsenis. Arī šajā “Druvas” numurā esam rakstījuši par dažādiem, turklāt kupli apmeklētiem kultūras pasākumiem. Kad lasīju “Kultūras aktivitātes barometrs 2024” rezultātus, uzreiz iztēlojos arī mūsu novadniekus, jo šķita, tas rakstīts tieši par mums. Proti, jaunākais pētījums apliecina, ka kultūras patēriņš Latvijā palielinās. To, ka pēc pandēmijas pasākumus sāk apmeklēt […]

Akcijas acu aizmālēšanai?

09:06
13.04.2025
52

Šonedēļ norisinās Eiropas mēroga satiksmes ātruma kontroles akcija un visās dalībvalstīs, arī Latvijā, policisti aktīvāk seko, lai braucēji pārvietotos noteikumiem atbilstoši. Ātruma pārsniegšana ir biežāk fiksētais satiksmes noteikumu pārkāpums un arī iemesls smagiem satiksmes negadījumiem ar letālu iznākumu. Vai šādas akcijas, kas norisinās divas reizes gadā, dod vēlamo efektu un mazina pārkāpumu skaitu? Droši vien […]

Neziņas, šaubu, pārliecināšanas laiks beidzies

08:04
12.04.2025
46

“Nu tas ir beidzies, varēs mierīgi dzīvot tālāk,” kad    noslēdzās partiju deputātu kandidātu    sarakstu iesniegšana, ar atvieglojumu sacīja sabiedriski aktīvs, pazīstams novadnieks. Viņš pastāstīja, ka ir noguris no politiķu uzbāzības. Viņu uzrunājušas četras partijas un aicinājušas sarakstā, cita par citu neatlaidīgāk. Politiski aktīvie pierunājuši, lai padomā un dod atbildi līdz skaidrošanai, kādi būs […]

Stāsts par paralēlajām pasaulēm

00:03
12.04.2025
54

Eksperti vērtē, ka kopš ASV ir ar Krieviju sākušas t.s. miera sarunas, Ukrainas apšaude ar droniem, raķetēm un bumbām ir palielinājusies. Turklāt ASV tarifu karš ir aizēnojis notikumus Ukrainā. Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis 9. aprīlī TV kanālam “Mēs esam Ukraina” sacīja, ka izlūkdienestam ir zināms par Ķīnas pilsoņu vervēšanu karam Ukrainā. Sagūstītie divi ķīnieši nav […]

Neturpināt salauztās ģimenes jeb Mācīties veidot savu dzīvi

18:33
09.04.2025
53

Tas, ka alkoholiķi var apmeklēt anonīmo alkoholiķu jeb AA grupas, lai veseļotos no alkohola atkarības, parasti cilvēkus neizbrīna. Savukārt termins Al-Anon   jeb līdzatkarīgo grupa, kā arī PAB (pieaugušo alkoholiķu bērni) grupa bieži izraisa neizpratni, kas tas ir, kam tas domāts. Vēl lielāks pārsteigums mēdz būt, ka tādas grupas daudzus gadus regulāri pulcējas arī Cēsīs, jo […]

Par miera sarunām bez optimisma

08:34
09.04.2025
38

Politikas analītiķu vērtējumi t.s. miera sarunām ir visai skarbi, bez liela optimisma, tās tiek dēvētas kā sarunas par sarunām. “Putins ir pārliecināts: vēl pēc dažiem mēnešiem ASV pāries no samierināšanas plāna uz pilnīgas iecietības plānu,” raksta Ukrainas pasaules politikas institūta dibinātājs un priekšsēdētājs Viktors Slinčaks. Viņš uzskata, ka abas puses, Krievija un ASV, vainos viena […]

Tautas balss

Kaimiņu suns izkašņā puķes

15:07
23.04.2025
15
Lasītāja raksta:

“Ko darīt, ja kaimiņa suns izposta puķu dobi? Vai tiešām jāiet žēloties policijai? Lielais suns ieskrēja manā dārzā, izrakņāja pavasara puķes. Dzīvnieks jau nav vainīgs, bet bāru gan to un dzinu prom. Bet ko darīt ar suņa saimniekiem? Laikam muļķīgi bārt, viņi taču paši saprot, ka nedrīkst laist sunim skriet bez pavadas,” bēdās dalījās lasītāja.

Šodien nevajag, bet rīt

06:07
23.04.2025
18
3
Cēsniece Māra raksta:

“Lasu, ka Cēsu novadā šomēnes paredzētas sešas nekustamo īpašumu izsoles – viena Liepas pagastā, viena Jaun­piebalgas pagastā, trīs Mārsnēnu pagastā un viena Līgatnē. Saprotu, ka paš­valdībai šie īpašumi ikdienas pakalpojumu sniegšanai nav vajadzīgi. Taču nedrīkst aizmirst, kā ne reizi vien bijis, ka vispirms pārdod, pēc tam no īpašnieka atpērk, jo izrādījies, ka tomēr vajadzīgs. Gribas […]

Vazā aiz deguna

15:10
16.04.2025
19
K. raksta:

“Pēc pēdējo dienu Krie­vijas uzbrukumiem Ukrainai nepārprotami redzams, ka ASV prezidents, solot apturēt karu, izvirzījis sev pārāk augstu mērķi. Putins vazā Trampu aiz deguna, ASV kļūst smieklīgas Krievijas un visas pasaules acīs. Te nu tiks parādīts, kurš ir tas stiprais, Krievijas diktators neatkāpsies,” sacīja K. un piebilda, ka tāpēc Eiropai jākļūst divtik stiprai.

Atkal deg pērnā zāle

15:09
16.04.2025
18
44
Lasītāja raksta:

“Atkal jau dedzina kūlu! Kā nav lietus, tā kāds pamanās pielaist uguni pērnajai zālei. Tas nav izturami. Vai tiešām nav iespējams ierobežot šos nejēgas? Sadeg dažādas dzīvas būtnes – kukainīši, vardes un citas. Un var izcelties liels ugunsgrēks. Daudz nevajag, lai vējš dzirksteles aiznestu uz tālāku vietu, piemēram, šķūni, māju,” sašutusi pastāstīja lasītāja, bet nevēlējās […]

Vienmēr zied puķes

15:09
15.04.2025
15
Anna raksta:

“Priecājos par Cēsu skaistajiem puķpodiem. “Kliģenu” saimniecība prot uzpost pilsētu un noturēt to skaistu līdz ziemas salam. Puķes regulāri aprauga, apkopj, ziedi vienmēr grezni. Cik labi, ka par pilsētvidi rūpējas vietējais uzņēmums,” viedoklī dalījās Anna.

Sludinājumi