Ceturtdiena, 26. decembris
Vārda dienas: Dainuvīte, Gija, Megija

Pacientu dati un komercintereses

Jānis Buholcs
10:17
03.08.2016
16

Daudzas ar medicīnu saistītas iestādes Latvijā jau kādu laiku izmanto sistēmas “Datamed” pakalpojumus. Šīs sistēmas uzturētājiem tās sniedz ziņas par pacientu izmeklējumiem, un citi ārsti, kā arī paši pacienti pēcāk tiem var piekļūt. Ir jau ērti, ja elektroniski ir pieejami dati par dažādiem vecākiem izmeklējumiem. Ir tikai viena problēma – pacientiem neviens nav pajautājis, ko viņi paši par tādu kārtību domā.

Digitalizētas ar ārstēšanos saistītas informācijas pieejamība tiešsaistē pamatīgi ietaupītu laiku un krietni atvieglotu dzīvi kā mediķiem, tā pacientiem. To apzinās arī Latvijas medicīnas politikas veidotāji, tāpēc jau ilgāku laiku tiek izstrādāta tā dēvētā e-veselības sistēma. Tā apvienotu virkni ar ārstniecību saistītu funkciju, tai skaitā pierakstīšanos pie speciālistiem, elektronisko recepšu ieguvi zāļu iegādei, piekļuvi pacienta veselības un ārstniecības datiem. Tomēr, kā jau tas Latvijā notiek ar valsts iestāžu virzītu elektronisko sistēmu izveidi, arī šeit ir iztērēti miljoni eiro un ievilkti termiņi, bet arī tad nav pārliecības, ka gala risinājums būs ērts un pildīs paredzētās funkcijas. Un nekāds mierinājums nav arī tas, ka liela daļa no šīs naudas ir nākusi no Eiropas, ne Latvijas budžeta.

Un tad ir otra pieeja. SIA “Datamed” ir pamanījušies vienoties ar daudzām medicīnas iestādēm, ka tās sniegs pacientu datus, kurus pēc tam “Datamed” uzturētajā tiešsaistes vietnē būs iespējams apskatīt. Šķietami ērti tas ir visiem. Ārstniecības iestādes “Datamed” uztver kā savu klientu datu uzglabāšanas ārpakalpojuma sniedzēju, un tas ir krietni izdevīgāk nekā katrai iestādei pašai uzturēt šādu sistēmu. Pacienti var iepazīties ar dažādo ārstniecības iestāžu nodotajiem datiem par viņu izmeklējumiem, sākot ar 2004. gadu – ja nu dažādas veiktās analīzes vai citi izmeklējumi ir noklīduši. Savukārt “Datamed” par šīs sistēmas veidošanu un uzturēšanu gūst peļņu – pacientiem par savu datu apskati ir jāmaksā.

Nav grūti izvēlēties, kura no minētajām pieejām ir efektīvāka. Šī apjausma, ka atkal privāto uzņēmēju veidota sistēma ir izrādījusies veiksmīgāka, nekā valsts pasūtītā, dod saprotamu pamatu pieļāvumiem, ka valstij ar šādām lietām varbūt nemaz nav jānodarbojas. Tomēr šāds apgalvojums ir pāragrs. Ir nepareizi no tā, ka publiskā sektora informācijas tehnoloģiju projektos ir piesaistīti nekompetenti darbinieki, izdarīt secinājumus par to, ka ārpus privātā sektora neko efektīvu izveidot un uzturēt nav iespējams. Šī citstarp ir cilvēkresursu kvalitātes problēma, taču publiskajā sektorā tā eksistē ne jau tikai informācijas tehnoloģiju projektos. Šī problēma ir jārisina, nevis jāpasludina par kaut ko jau iepriekš sagaidāmu un nemaināmu. Pretējā gadījumā varam sākt runāt, ka arī daudzas citas no valsts funkcijām, ieskaitot nodokļu iekasēšanu, cietumu uzturēšanu un kārtības nodrošināšanu, privātie uzņēmumi spētu pildīt krietni efektīvāk – taču nav teikts, ka rezultāts būtu tāds, ko varētu uzskatīt arī par sabiedrības interesēm atbilstošu. Un te nu mēs nonākam pie tā, kas īsti atšķir privāta un sabiedriska uzņēmuma darbu.

Galvenā atšķirība ir darbības motīvos. Privātais uzņēmējs strādā, lai gūtu maksimālu peļņu. Tieši koncentrējoties uz izdevumu samazināšanu un ieņēmumu palielināšanu, tas meklē izdevīgākos risinājumus. Tirgus attiecībās dalībnieku rīkošanās atbilstoši savam izdevīgumam vairumā situāciju nudien nes optimālus rezultātus. Tomēr ir jomas, kurās tas tik labi nedarbojas – tai skaitā tādēļ, ka ne vienmēr visas iesaistītās puses spēj precīzi novērtēt savas pozīcijas iepretim citu iesaistīto pozīcijām un savu izdevīgumu iepretim citu iesaistīto izdevīgumam. Koncentrējoties tikai uz šī brīža darījumu izdevīgumu, var pazaudēt plašāku perspektīvu – to, kādu kopējo ainu veido šie sīkie konkrētā brīža šķietamie izdevīgumi.

Pacientu veselības dati ir īpaši uzraugāma un sargājama informācija. Gan jau ka “Datamed” informācijas sistēma atbilst datu uzglabāšanas un apstrādes mūsdienu standartiem. Par to pārliecināties ir solījusi Datu valsts inspekcija, kas par “Datamed” ir sākusi pārbaudi. Tomēr, lai arī cik droša no formālo standartu viedokļa šī sistēma arī būtu, ikvienam indivīdam ir tiesības uz šaubām par savu datu plūsmām un to, kas ar tiem notiek vai var notikt dažādos ticamākos un mazāk ticamos scenārijos. Ja tie ir pacienta dati, pacientam pienākas zināma kontrole pār tiem.

Un tieši šeit var redzēt kliedzošo atšķirību starp vēlamo sistēmu, kurā centrā būtu indivīds, un tādu, kuras centrā ir finansiālais izdevīgums. Kad par “Datamed” un ārstniecības iestāžu sadarbību sāka interesēties mediji, izrādījās, ka ārstniecības iestādes pat iedomājušās nebija, ka derētu saviem pacientiem pajautāt, ko viņi par šādu datu apriti domā. Ir nudien iespējams, ka liela daļa piekristu savas informācijas uzglabāšanai pie “Datamed” un vēl daļai būtu vienalga. Es nebūt neapstrīdu, ka daļai veselības aprūpes darbinieku un pacientu šī sistēma ir ērta un noderīga. Tomēr daļai pacientu ir svarīgi zināt, ka ar viņu raizēm kāds rēķināsies arī tad, ja tas nebūs tūlītēji ekonomiski izdevīgi. Stāsts par “Datamed” nav šāds gadījums.

Nav tā, ka ir tikai divas alternatīvas – valsts e-sistēmās izgāztie miljoni un uzņēmēju uzturētās komerciālās sistēmas. Ceļš uz vēlamo variantu ir sarežģīts, tomēr sarežģītība nav galvenais kritērijs, lai noteiktu, kas ir un kas nav indivīdu un visas sabiedrības interesēs.

Pēc raksta publicēšanas “Datamed” vadītājs Normunds Ančupāns sazinājās ar “Druvu” un sniedza šādu skaidrojumu:

– Ja ārstniecības iestāde pacientam izsniedz izmeklējuma piekļuves rekvizītus “Datamed” portālā, tad šis izmeklējums pacientam ir pieejams bez maksas un bez noilguma. Tas notiek 99,5% gadījumos – proti, pacients gandrīz vienmēr portālu izmanto bez maksas, lietojot iestādes izsniegtus piekļuves rekvizītus.

Saskaņā ar statistiku, tikai aptuveni 5 gadījumos no 1000 pacienti izmanto maksas pakalpojumu piekļuvei saviem datiem “Datamed” portālā. Tie ir gadījumi, kad pacienti nevar vai nevēlas saņemt individuālā izmeklējuma piekļuves rekvizītus portālā, vai neizmanto iestādes sniegtās iespējas saņemt rezultātus klātienē iestādē vai tās informācijas sistēmā.

Minētais pakalpojums nekādā veidā neierobežo pacienta tiesības saņemt izmeklējumu rezultātus un citu informāciju veselības aprūpes iestādē bez maksas, saskaņā ar tās iekšējo kārtību. Pacients var izvēlēties – vai nu pieprasīt izmeklējumus medicīnas iestādē parastā kārtībā, vai piekļūt tiem ātrā un ērtā veidā “Datamed” portālā, jebkurā diennakts laikā vai pasaules malā, par to samaksājot nelielu portāla izmantošanas komisiju.

Pirms samaksas veikšanas pacientam tiek uzrādīta informācija par visiem sistēmā pieejamiem izmeklējumu rezultātiem, un pacients var izlemt, vai tie ir nepieciešami un pakalpojums ir jāiegādājas.

Lai arī “Datamed” tas nav obligāti jānodrošina, esam gājuši pretī pacientiem un noteikuši, ka 30 dienu laikā pēc izmeklējuma veikšanas portāla piekļuve izmeklējumiem jebkurā gadījumā ir bez maksas.

“Datamed” pamatdarbība ir informācijas sistēmu izstrāde un nodrošināšana ārstniecības iestādēm. Pacientu piekļuves portāls ir papildus radīta ērtība, funkcionalitāte, kur maksa par portāla abonementu sedz drošas autentifikācijas, internetbanku izmaksas, portāla izstrādi un uzturēšanu.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Pilnīgs rasols

09:26
22.12.2024
384
1

Tiklīdz tuvojas kādi svētki un garākas brīvdienas, sarunās iezogas divas svarīgākās tēmas – kādi būs laikapstākļi un kādus ēdienus gatavot. Ja laikapstākļus nevaram ietekmēt, tad tas, ko celt galdā, ir pašu ziņā. Padzīvojoties sociālajos tīklos, brīžam rodas iespaids, ka cilvēkus nekas tā neinteresē kā ēst gatavošana. Receptes, padoms padomam galā, pieredzes stāsti, kā darīja vecmāmiņa, […]

Cilvēcības skola

09:25
21.12.2024
23

Tā kā rakstu par sociāliem jautājumiem, decembrī ļoti izjūtu, cik daudz cilvēku piedomā un vēlas palīdzēt cits citam. Sociālā joma ir tā, kas caur un caur apliecina, ka sabiedrībai rūp, kas notiek līdzcilvēku dzīvēs, un daudzi domā, kā pasniegt otram atbalstošu roku. Mani ļoti aizkustināja topošo pavāru un viņu pasniedzējas ideja, ka brīdī, kad mums […]

Lieltirgotava, veikaliņš un svētku dienas

18:39
18.12.2024
42

Cept piparkūkas un saiņot dāvanas būs daudz laika, pirms Ziemassvētku vakara būs trīs brīvas dienas. Pārdevējiem un tiem, kas nodrošina tirgošanos, gan pretēji. Pirms lielākajiem dāvināšanas svētkiem gadā veikali ir apmeklētāju pārpildīti. Lai cik daudz katrs iepriekš domājis un sarūpējis, ko likt vecīša maisā, pēdējās dienās vēl šķiet, ka vajag to un to, un arī […]

Cena par personas apliecinājumu

21:56
16.12.2024
30

Par savas identitātes apliecināšanu ar pasi no nākamā gada būs jāmaksā par desmit eiro vairāk. Jāteic, tāda iecere bija jau šī gada sākumā, bet sabiedrības pretestība bija tik liela, ka plānotā cenas celšana uz pusi, proti, no 30 līdz 60 eiro, tika atlikta, maksa palielinājās tikai par četriem eiro. Tomēr gada beigās šajā ziņā atkal […]

Skaistākais latviešu animācijas veikums

21:55
15.12.2024
38

Nupat bija tā skaistā iespēja noskatīties latviešu režisora izcilo animācijas filmu “Straume”. Kopā ar bērniem gaidījām, kad varēsim filmiņu redzēt, un mums palaimējās divkārt, jo ne tikai izdevās noskatīties šo skaisto animācijas darbu pirmssvētku noskaņās Briseles vecpilsētā, bet arī paša režisora Ginta Zilbaloža klātbūtnē. Jau pirms filmas bija skaidrs, ka režisora veikums ir kaut kas […]

Mānīgais miers

21:52
14.12.2024
41

Sestdien, 7. decembrī, Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis, Francijas prezidents Emanuels Makrons un jaunievēlētais ASV prezidents Donalds Tramps tikās Parīzes Dievmātes katedrāles atklāšanā pēc piecus ar pusi gadus ilgušajiem atjaunošanas darbiem pēc 2019. gada ugunsgrēka. Zelenskis sestdien notikušo sarunu ar Trampu raksturoja kā konstruktīvu, bet sīkākas detaļas nesniedza, vienlaikus brīdinot, ka Ukrainai ir nepieciešams “taisnīgs un […]

Tautas balss

Balvas kā no pārpilnības raga

18:43
17.12.2024
27
Seniore T. raksta:

“Saprotams, ka katra nozare, ministrija, organizācija grib savu jomu celt saulītē. Tiek rīkoti dažnedažādi konkursi, vērtēšanas. Un nu gada balvas birst kā no pārpilnības raga, nav nedēļas, kad negodina vismaz trīs četru sfēru sasniegumus. Vai tas nav mazliet par traku, un vai tā nedevalvējas pagodinājumu vērtība? Beigās jau sajūk, kas ko kam pasniedzis, kas ko […]

Iela grimst tumsā

18:42
17.12.2024
26
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Viestura ielas posmā, kas ved gar dzīvnieku patversmi, labu gabalu ir pilnīga tumsa. Nedeg pat tās pāris laternas, kas tur atrodas. Māju šai apkārtnē maz, taču cilvēki dodas pastaigās, un tagad, decembra pusē, tumšs jau ap pulksten četriem pēcpusdienā,” sacīja apkaimes iedzīvotāja.

Neizdarība kavē palīdzību

18:42
17.12.2024
22
8
Lasītāja V. raksta:

“Diezgan traki dzirdēt, ka cilvēkiem ar invaliditāti tehnisko palīglīdzekļu trūkst tādēļ, ka iestādes, kas par to rūpējas, neprot organizēt darbu. Mēs pārmetam valdībai, ka tā nedod pietiekami daudz līdzekļu, bet, izrādās, nauda iedota, vajadzīgais sagādāts, tikai lietas nenokļūst pie tiem, kam tās nepieciešamas. Iestāde, kas sadala tehniskos palīglīdzekļus, nemaz nezina, kas ir noliktavā, nesteidzas ar […]

Rada gaismas svētkus

18:41
17.12.2024
20
Silvija raksta:

“Ziemassvētku noskaņu, protams, katrs rada pats. Taču nevaram neietekmēties, redzot skaisto – tad sirds gavilē un acīs ir prieks. Nedēļas nogalē iznāca pabūt Taurenē un Dzērbenē pie radiem. Sasmēlos gaismu. Cik skaists Nēķena muižas parks, Dzērbenes muiža un izrotātās eglītes! Arī iedzīvotāji izgaismojuši pagalmus, balkonus, mājas. Var doties nesteidzīgā braucienā, ja negribas iet kājām. Un […]

Kā tālāk dzīvosim

22:00
16.12.2024
27
1
Lasītāja M. raksta:

“Bail klausīties, ka ASV stāsies laukā no NATO! Kas tad būs mūsu, Baltijas valstu, aizstāvis no agresīvajiem lielajiem kaimiņiem? Tad mūs var glābt tikai, ja Eiropas Savie­nība izveidojas par konfederāciju. Ja visa Eiropa būs kā viens, tad tai būs lielāks spēks. Un Krievijai jau vajag Fran­ciju, Itāliju, Vāciju, ja būsim cieši kopā, mazākas bažas, ka […]

Sludinājumi