Tik zināmo atziņu “Kamēr būs aitas, būs arī cirpēji” laikam ļoti labi var attiecināt uz krāpšanu internetā un telefonkrāpšanu. Ja nebūtu, ko cirpt, šis “rūpals” sen būtu izčibējis, tomēr nemitīgie brīdinājumi, arī Valsts policijas informācija par kārtējiem izkrāptajiem tūkstošiem liecina, ka cirpējiem darba netrūkst.
77% Latvijas iedzīvotāju personiski saskārušies ar krāpšanas mēģinājumiem telefoniski, e-pastā vai sociālajos tīklos, ziņots publiskajā telpā. Turklāt katrs piektais krāpnieku noskatītais upuris iekritis šajos tīklos, piedzīvojot finansiālus zaudējumus. Man gan gribētos teikt, ka ikviens, kuram ir savs e-pasta konts, ir saņēmis kādu vilinošu piedāvājumu saņemt mantojumu, izņemt negaidītu laimestu un ko tik ne vēl.
Man e-pastā pirms nedēļas iekrita šāda vēstule: “dārgais pilsonis, Ar prieku informējam, ka Jūsu elektroniskais pieteikums par nodokļu atmaksu ir veiksmīgi apstiprināts. Jūsu atmaksājamās līdzekļi jau ir nosūtīti uz Jūsu personīgo Nodokļu portāla kontu.”
Jau uzruna “dārgais pilsonis” liek šādu vēstuli ignorēt, kur nu vēl iet uz viņu norādīto interneta adresi. Jau drīz pēc tam tīmeklī tika izplatīta informācija, ka šāds paziņojums ir krāpšana, bet pieļauju, ka gan jau kāds uzķērās. Jo nauda taču jau nosūtīta uz personīgo kontu, atliek tikai norādīt internetbankas piekļuves datus vai maksājumu kartes datus. Tas nekas, ka patiesībā nekādu pieprasījumu sūtījis neesmu, nauda taču ienākusi. Tik ļoti gribas tikt pie kaut kā bez jebkādas piepūles, jo laikam jau kaut kur dziļi iekšā ir tas cerības stariņš, ka varbūt šoreiz būs “pilnā loze”.
Cilvēki ļoti “pavelkas” arī uz dažādam loterijām, kas tiek piedāvātas sociālajos tīklos, uzspied “like”, dalies ar šo ziņu, un kāds laimīgais saņems māju, mašīnu, sliktākā gadījumā visjaunākā modeļa lielekrāna televizoru. Un cilvēki laiko, dalās, lai gan jau pamatā skaidrs, ka tas nepieciešams, lai tikai savāktu iespējami vairāk klikšķu.
Pēdējā laikā e-pastā ir mazāk vēstuļu, kur kāds ziņo, ka tieši man grib atdot milzīgo mantojumu. Arī tālruņa zvani, kur krievu valodā kaut ko grib piedāvāt vai brīdināt par bankas konta uzlaušanu, tikpat kā nepienāk. Var tikai brīnīties par šiem zvanītājiem, kuri krievu valodā, stādoties priekšā kā kādas bankas pārstāvji, aicina nekavējoties pāriet uz krievu valodu un, ja nepiekrīti, kļūst agresīvi. Saprotu, ka ņemot vērā samērā lielo krievvalodīgo skaitu valstī, netrūkst priecīgo, ka bankas pārstāvis ar viņu uzreiz runā krieviski, un savējiem taču var ticēt. Būtu interesanti uzzināt statistiku, cik telefonapkrāpto ir no tiem, kuriem dzimtā valoda ir krievu.
Cilvēki kļūst gudrāki, bet arī krāpnieki nesnauž un cenšas izdomāt arvien jaunus vilinošus piedāvājumus, lai tiktu pie lētticīgāku pilsoņu bankas kontiem. Bet tautas teiciens saka: “Sargā sevi, tad Dievs tevi sargās!”
Komentāri