Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Matemātikas eksāmens un radošums

Mairita Kaņepe
12:43
19.07.2017
101

Pedagogi ir atvaļinājumā un tik drīz netiksies, lai runātu par profesionālām tēmām, bet tikmēr Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis nācis klajā ar asu kritiku par prasmi mācīt matemātiku. Sabiedrība no ministra uzzināja, ka centralizēto matemātikas eksāmenu rezultāti 12. klasēm šajā mācību gadā esot zem katras kritikas. Pēdējie gadi liecinot, ka vidusskolu beidzējiem zināšanas matemātikā krītas.

Agrita Bartušēvica, Cēsu novada vidusskolu matemātikas skolotāju metodiskās apvienības vadītāja: – Viens no maniem audzēkņiem Cēsu Valsts ģimnāzijā rakstīja zinātniski pētniecisko darbu par centralizētajiem eksāmeniem matemātikā, un darbā veiktā analīze liecināja, ka eksāmenu uzdevumu veidošanai ir jāmainās, jo tagadējā situācija nav normāla.

Cēsīs 9. klašu skolēniem iedevām rēķināt 12. klašu trīs gadu centralizēto eksāmenu uzdevumus un ne tikai proģimnāzijas, arī pamatskolu 9. klasēm. Lai cik zinošs vai nezinošs būtu 9. klases audzēknis matemātikā, visi nokārtoja eksāmenu, jo saņēma ne zemāku vērtējumu par septiņiem procentiem. Šovasar 219 12. klašu skolēni Latvijā matemātikas eksāmenu nenokārtoja, jo uzdevumu risināšanā nesasniedza pat piecus procentus. Viņi nesaņems atestātu par vidējo izglītību. Mūsu skolā izstrādāja zinātniski pētniecisko darbu, lai skaidrotu vairākus jautājumus. Kāpēc, beidzot 9. klasi, matemātikas centralizētajā eksāmenā jāiegūst vismaz 33 procenti, lai būtu sekmīgs, bet vidusskolas beidzējam matemātikā pietiek ar pieciem procentiem, lai varētu iegūt vidējo izglītību. Kā to pamatot? Tas taču nav pareizi, ka ministrija, sastādot uzdevumus eksāmenam, paredz, ka pietiks ar pieciem procentiem pareizu atbilžu un skolēns skaitīsies sekmīgs vidusskolas beidzējs.

Man ir apņemšanās, un mans skolēns piekrita turpināt zinātniski pētniecisko darbu, papildinot to ar šī gada centralizētā eksāmena rezultātiem, pierādot, ka centralizētā eksāmena veidošanā nav kārtības. Kādreiz matemātikā bija divu veida pārbaudes darbi vidusskolu beidzējiem – ieskaite, kuru kārto visi, un eksāmens ar paaugstinātām prasībām, lai varētu startēt attiecīgās augstskolu programmās. Tas gan bija pirms kādiem 20 gadiem. Tagad centralizētais eksāmens ir visiem viens. Nesaku, ka eksāmena uzdevumiem jābūt viegliem, bet tādi uzdevumi, lai profesionālo vidusskolu audzēkņi nespētu pat izpildīt piecus procentus no uzdotā, arī nav normāli nosprausts mērķis. Skolēnam matemātikas eksāmenā jāapliecina zināšanas vismaz 20 procentu apmērā, lai saņemtu ates­tātu.

Tam, kāpēc rezultāti matemātikas eksāmenā krītas, skaidrojumu rodu tajā, ka 12. klasēm piedāvā nestandarta uzdevumus. Pēc mācību programmas skolēns ir mācījies ko citu, nekā ierauga eksāmena trijās daļās. Trešā daļa – radošā – bija izpildāma tikai tiem audzēkņiem, kuri skolas laikā gatavojušies matemātikas olimpiādēm, strādājuši ar matemātikas uzdevumu analīzi. Kādreiz tie, kuriem nepadodas matemātika vai iekavēta, eksāmenam papildus gatavojoties, testa daļu centās arī vienkārši iekalt. Labi izpildīti testa jautājumi deva iespēju matemātikas eksāmenu nokārtot. Šo­brīd tā nevarētu. No 25 jautājumiem matemātikas testa daļā pat puse jautājumu neatbilst mācību standartam. Jautājums uzdots par mācīto tēmu, bet skolēnam neierastā jautājuma veidā. Tur jāaizdomājas, matemātikai jāpieiet radoši. Par klases, kurai ģimnāzijā mācīju matemātiku, šī gada eksāmena rezultātiem esmu ļoti apmierināta, jo daļa no skolēnu pēc būtības nemaz nav radošie matemātiķi, tomēr spējuši aizdomāties, lai testā rastu atbildes.

Katru gadu oktobrī novadu matemātikas metodisko apvienību vadītājus aicina ministrijā izteikties, rakstīt komentārus par sastādītajiem eksāmenu uzdevumiem. Mēs arī rakstām, izsakām komentārus, bet iespaida uz eksāmena sastādīšanu nav nekāda. Tagad tiek veidots jauns – kompetencēs balstīts mācību saturs. Mums interesē matemātikas saturs, bet kurš un kādu satura veidošanu vadīs, vēl skolotājiem nav zināms. Man kā skolotājai arī patiktu matemātiku iemācīt caur spēlēm, radoši darboties, veidot matemātikas projektiņus, bet, ja eksāmenā no šiem skolēniem prasīs pilnīgi ko citu? Eksāmens taču nebūs grupu darbs, kurā skolēni, kopīgi darbojoties, atrod atbildi. Eksā­me­nā katram pašam jāizpilda uzdevumi. Ja matemātiku aicinās mācīt radoši, bet eksāmenā prasīs ko citu, rezultātu nebūs. Man jau tagad ir žēl profesionālo vidusskolu audzēkņu, kuri izkrituši matemātikas eksāmenā. Viņiem matemātikas stundu nav tik daudz kā ģimnāzijā, jo jaunieši vairāk laika velta praksei nākamajā profesijā. Par zināšanu līmeņa krišanos matemātikā satraucos jau tad, kad ģimnāzisti dodas nedēļu ilgā brīvlaikā, bet, ko lai saka matemātikas skolotājs, kurš satiek audzēkņus skolā pēc mēnesi ilgas prakses? Pedagogam atkal jāliek atkārtot matemātikā to, kas audzēkņiem pa šo laiku aizmirsies. Kur te laiks radošuma attīstīšanai?

Katru gadu, centralizēto eksāmenu uzdevumu sastādīšanā mainot principus, samazinās iespējas matemātikas eksāmenā skolēniem saņemt vērtējuma procentus atbilstoši zināšanām. Latvijā tā sākas manipulēšana ar skolu beidzējiem. Šī gada absolventi centralizētā eksāmena samazinātā vērtējuma dēļ, stājoties augstskolā, nevarēs konkurēt ar pagājušā gada skolu beidzējiem, kuri varēs uzrādīt labāku vērtējumu centralizētajā eksāmenā.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
20

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
24
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
32

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
24

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
21

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi