Svētdiena, 24. novembris
Vārda dienas: Velta, Velda

Maksimāli saglabāt mobilitātes pieejamību

Jānis Gabrāns
08:51
17.07.2019
9

Sabiedriskā transporta padome, kurā ir visu piecu plānošanas reģionu un Satiksmes ministrijas pārstāvji, šonedēļ atbalstīja konkursa par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu no 2021. līdz 2030.gadam
dokumentāciju. No deviņiem padomes locekļiem septiņi balsojot “par”, divi atturējās.

Dažas dienas pirms padomes sēdes Vidzemes plānošanas reģions (VPR) informēja, ka neatbalsta atklātā konkursa nosacījumus. VPR Attīstības padomes priekšsēdētājs Hardijs Vents šo nostāju komentēja, norādot, ka “konkursa nosacījumi nekādā mērā nav vērsti uz sabiedriskā transporta pakalpojuma pieejamības uzlabošanu vai vismaz saglabāšanu esošajā apmērā”. “Tiks samazināts maršrutu tīkls un iedzīvotāju mobilitāte pasliktināsies. Piemēram, Vidzemē plānots esošo maršrutu tīklu samazināt par vismaz 150 reisiem, vietā neatstājot nekādu alternatīvu. Jā, daļā no reisiem nav daudz pasažieru, taču noņemt reisu – tas nav risinājums. Žēl, ka sabiedriskā transporta nozarē cilvēks ir vērtība pie noteikta pasažieru skaita transporta līdzeklī,” vērtēja H.Vents, atzīstot, ka arī potenciālajiem pakalpojuma sniedzējiem izvirzītās prasības nav samērīgas. “Kritika jāizsaka par to, ka, veidojot konkursa noteikumu, netika iesaistīti ne plānošanas reģiona pārstāvji, ne pārvadātāji. Šķiet, ka iedzīvotāju intereses nevienu, izņemot pašvaldības, neinteresē,” tāds ir VPR vadītāja atzinums.

H. Vents saka, ka pēc būtības plānošanas reģions atbalsta nepieciešamību organizēt jaunu iepirkumu pakalpojuma sniegšanai, jo līgumu termiņi tuvojas beigām. Piekrītot, ka pasažieru ērtība un drošība ir svarīgi nosacījumi, viņš vienlaikus norāda uz loģikas trūkumu un acīmredzamu risku neizvērtēšanu, gatavojot iepirkuma dokumentāciju. “Kopā ar pasažieru pārvadātājiem nepiekrītam konkursa prasībām, jo nav vērtētas vairākas nianses. Rodas sajūta, ka ir vēlme sabojāt ko labu, jau esošu, neradot vietā neko jaunu. Gribam maksimāli saglabāt mobilitātes pieejamību, lai tā ir vienāda visā Latvijā. Te ir jādomā ļoti plaši un kompleksi. Jā, mums stāsta, ka būs labāki autobusi, ērtāk pasažieriem, bet netiek runāts, kā uzlabot ceļu stāvokli, pa kuriem šiem jaunajiem autobusiem būs jā­brauc.

Mums stāsta, ka tagad visa mugurkauls būs dzelzceļš, bet ne jau visā valstī tas viegli pieejams, sasniedzams, līdz tam kaut kā jānokļūst. Visus nekad nepārsēdinās vilcienos.

Rodas sajūta, ka valsts politika šobrīd vairāk mērķēta uz līdzekļu ekonomēšanu, aizmirstot, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšana ir viena no valsts pamatfunkcijām. Nevar būt runa tikai un vienīgi par naudu. Jau tagad varam prognozēt, ka objektīvu iemeslu dēļ, iestājoties tiem riskiem, uz kuriem šobrīd norāda, bet kurus spītīgi neņem vērā, pārvadātāji būs spiesti lauzt līgumus un vietās, kur pakalpojums vēl tiek nodrošināts, iedzīvotāji uz kādu brīdi paliks vispār bez sabiedriskā transporta.”

H.Vents norāda, ka gan plānošanas reģions gan pārvadātāji rūpīgi sekos līdzi procesa norisei.

“Druva” sazinājās ar Auto­transporta direkciju (ATD), kas ir vienotas valsts politikas realizētāja pasažieru un kravu pārvadājumu jomā, un tās darbība galvenokārt saistīta ar sabiedriskā transporta – pasažieru pārvadājumu ar autobusu un vilcienu – plānošanu. Uz lūgumu komentēt Vidzemes plānošanas reģiona viedokli, ATD sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone saka: “Mums grūti komentēt Vidzemes plānošanas reģiona izplatīto informāciju par “150 reisiem”, jo mūsu rīcībā nav informācijas, pēc kāda principa viņi tos skaitīja. Kopumā reģionālo autobusu maršrutu tīkls dotētajā segmentā no 2021.gada samazināsies par aptuveni 17 procentiem, bet tas skaidrojams ar komerciālo maršrutu ieviešanu un vilcienu reisu skaita palielinājumu. Tas nozīmē, ka lielākā daļa valsts dotēto autobusu reisu skaits samazināsies tikai savienojumos ar Rīgu, kur tiks ieviesti komerciālie maršruti un kur paralēli kursē vilciens. Paredzēts no 2021.gada nedublēt autobusu un vilcienu reisus, bet palielināt vilcienu pārvadājumu intensitāti.

Vēlamies uzsvērt, ka spekulācijām par sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību lauku reģionos nav pamata. Arī turpmāk iedzīvotājiem, neskatoties uz to, vai tie dzīvo pilsētā, novada centrā vai pagastā, būs nodrošināta iespēja ar sabiedrisko transportu nokļūt dažādās valsts un pašvaldību iestādēs. Turklāt saskaņā ar “PriceWaterhouseCoopers” veikto maršrutu tīkla auditu no 2021.gada iedzīvotāji ar sabiedrisko transportu varēs sasniegt vairāk nekā 99% no visām valsts un pašvaldību iestādēm.

Vēlamies atgādināt, ka reģionālais maršrutu tīkls nav un nekad nebūs “akmenī kalts”. Tas ir mainīgs, jo, mainoties pasažieru braukšanas paradumiem sakarā ar izmaiņām skolu tīklā, darbavietas, valsts vai pašvaldību iestāžu atrašanās vietas maiņu, izmaiņas tiek veiktas arī maršrutos/reisos. Turklāt jebkuri grozījumi maršrutu tīklā veicami operatīvi. Jau šobrīd no 1060 reģionālajiem maršrutiem izmaiņas ik gadu tiek veiktas 25 – 30 procentos maršrutu.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Vitamīni, uztura bagātināji. Vai vienmēr ir palīglīdzekļi veselības uzlabošanai?

10:59
22.11.2024
16

Ieejot aptiekā, acu priekšā ņirb dažādas kastītes ar uzrakstiem, kas mudina aizdomāties – varbūt man arī vajag šo. Pie kasēm viegli pamanāmos plauktos rindojas multivitamīni dažādām cilvēku grupām – no raibiem gumijlācīšiem bērniem līdz specializētām zivju eļļām un vitamīnu kompleksiem senioriem. Tam visam blakus daudz dažādu “anti-stresa” uztura bagātinātāju un pat melatonīna tablešu. Lūk, viss […]

"Miera plānu konkurss"

10:38
21.11.2024
19

Jaunievēlētais ASV prezidents Donalds Tramps veido savu valsts vadības komandu. Tu­vākajās dienās būs skaidrs par tās sastāvu, jo pašlaik vēl kaut kas var mainīties. Eksperti jau vērtē Trampa izraudzītās personas un piesardzīgi cenšas prognozēt, kāda būs Trampa politika, ko viņš darīs vai nedarīs. Pirms vēlēšanām viņš sarunājis daudz, arī vispretrunīgākās lietas. Gan jau laiks parādīs […]

Bēdas, skumjas un prieks – viss vienmēr līdzās

10:31
21.11.2024
34
1

Pelēkais, drēgnais, tumšais laiks rada sajūtu, ka Veļu laiks turpinās, lai gan pēc latviskām tradīcijām Mārtiņos tas beidzas un sākas Sala laiks. Vēlajā rudenī šķēpi tiek lauzti par to, cik daudz bērnu svin importēto Halovīnu un cik maz latviskos Mārtiņus un Miķeļus. Šogad Halovīnā lija, bija pavisam nemīlīgs laiks, bet pilsētā visur bija redzami bērni, […]

Pārtikas cenas - realitāte un solījumi

10:29
21.11.2024
37

Dzirdēts jau, ka runāt var nezin ko, tāpat arī katrs vārds jāvērtē kritiski. Bet visdrošāk ir ik vārda patiesību pārbaudīt pašam. Kurš gan nav dzirdējis, ka pārtikas cenas nepārtraukti, pa centam vien, palielinās. To stāsta tie, kuri iepērkas. Un uz veikalu, tirgu nedodas vien retais.    Ekonomikas ministrija apstiprina, ka    oktobrī bija cenu kāpums […]

Sašņorēts Ikars vistu kūts laktā

11:38
20.11.2024
30

Nedēļas sākumā Valmieras pievārtē atklāja Industriālā parka būvniecību. Gandrīz 60 ha plaša teritorija, kas jau nākamajā gadā būs sagatavota rūpnieciskai apbūvei, stratēģiski izdevīgā vietā ar dzelz­ceļa pievadu, elektroenerģijas pieslēgumu, visu nepieciešamo    uzņēmējdarbībai. Būs parks ar potenciālu kļūt par jaudīgu ekonomisko dzinēju visai Vidzemei. Kā jau atklāšanā, bija uzrunas, vēstījuma kapsulas iemūrēšana, atbildes uz žurnālistu […]

Salnu mēneša pelēcītis

14:51
14.11.2024
27

Tagad esam tumšajā gada pusē, kad naktis ir garākas par dienām. Teorētiski tajā esam kopš rudens saulgriežiem, Miķeļdienas 29. septembrī, taču tagad, kad pulksteņi tikuši pagriezti par stundu atpakaļ, dienas gaismas šķiet vēl mazāk. Ik gadu ap šo laiku no daudziem paziņām dzirdu, cik grūti, ka pie mums ziema un uzkrītoši pelēcīgais, drēgnais un vīrusiem […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
49
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
18
15
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
33
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
27
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
66
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi