Trešdiena, 15. janvāris
Vārda dienas: Fēlikss, Felicita

Ieradumus mainīt ir iespējams un vajag

Sandra Trēziņa
14:33
13.10.2022
12

“No šodienas, 11. oktobra, visā valsts autoceļu tīklā maksimālais atļautais braukšanas ātrums ir līdz 90 km/h. Posmos, kuros vasaras periodā maksimālais braukšanas ātrums bija palielināts līdz 100  un 110 km/h, tas ir atcelts.” Tā vakar vēstīja vairāki sabiedriskie mediji. Braukšanas ātruma samazināšanas nepieciešamība tiek pamatota ar rudens iestāšanos, kas nozīmē agrāku tumsas, biežāku miglas rašanos, slīdamības risku kritušo lapu dēļ. Jāatzīst gan – tādu ceļa posmu, kur atļautais braukšanas ātrums bija 100 vai 110 km/h, Latvija nemaz nav daudz. Vismaz mums, vidzemniekiem no Cēsu puses, tas visbiežāk bija izmantojams tikai ceļā uz Rīgu. Bet vai tādēļ nelikām saviem braucamajiem paskriet arī citos ceļa posmos, kur atļauts braukt tikai līdz 90 kilometriem stundā?

Jā, braukšanas ātrums uz autoceļiem tiek arvien vairāk kontrolēts un ierobežots. Protams, ne vienmēr par to priecīgi ir autobraucēji. Nu kuram gan patīk “vilkties” ar 30 km/h pa pilsētu, 50 km/h apdzīvotās vietās, ja ceļš brīvs un pārskatāms, automašīna jaudīga, braucējs jūtas pieredzējis un prasmīgs. Tomēr, iepazīstoties ar statistiku un pētījumiem par ceļu satiksmes negadījumiem (CSNg), nākas secināt, ka atbildīgo institūciju un personu pūliņi braucējus ierobežot izvēlētā ātruma ziņā nav bez iemesla. Tā dokumentā “Par Ceļu satiksmes drošības plānu 2021.-2027. gadam” sniegta informācija, kura nevar atstāt vienaldzīgu nevienu satiksmes dalībnieku: “Kopš pašiem automobilizācijas pirmsākumiem CSNg pasaulē ir bojā gājušas jau vairāk nekā 50 miljoni personu. Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas (World Health Organization – WHO) datiem pasaulē vidēji katru dienu CSNg joprojām iet bojā aptuveni 3700 personas, kas nozīmē, ka CSNg ar letālām sekām vidēji notiek ik pēc 25 sekundēm. Tādējādi pasaulē katru gadu CSNg iet bojā vidēji 1,3 miljoni personas, turklāt vēl aptuveni 50 miljoni personu gūst ievainojumus. Būtiski arī, ka tendences liecina, – turpmākajos gados CSNg kļūs par galveno nāves cēloni bērnu un jauniešu vidū (vecumā no 5 līdz 29 gadiem).”

Dokumentā arī norādīts un ar skaitļiem no statistikas un pētījumiem apliecināts, ka liela nozīme šo nelaimju novēršanā ir braukšanas ātruma ierobežošanai. Bet ko darīt ar cilvēcisko vēlmi spiest pedāli grīdā, ja vien netiekam pieķerti un … sodīti. Ar smaidu uz sevi varam attiecināt kādas amatpersonas teikto: “Policijas klātbūtnē visi autobraucēji pazīst ceļazīmes un zina noteikumus.” Bet visiem blakus policiju nenoliksi. Vēl viens ātruma ierobežotājs ir radars. Esam taču iemanījušies atcerēties, kur tie atrodas, sliktāk (kam?), ja uzlikts pārvietojamais, tad šķendējamies, ka laikus nepamanījām. Braucēji, kas traukušies pa Lietuvas autoceļiem, ar skumjām stāsta, ka tur radari izlikti tā, lai attiecīgos ceļa posmos izrēķinātu vidējo ātrumu, kas arī nedrīkst pārsniegt 90 km/h. Drīz tā būšot arī Latvijā.

Tā vien izskatās, nekas cits neatliks, kā atmest kaitīgo ieradumu – braukt ātrāk, nekā atļauts. Un ieradumus mainīt vai uztrenēt nebūt nav neiespējami. To apliecina fakti, ka gandrīz visi gandrīz vienmēr automašīnā piesprādzējamies, ieslēdzam gaismas, lietojam bērnu sēdeklīšus, ja pasažieros ir bērni.
Arī par sevi varu teikt – pietika man piedzīvot, ka saņēmu brīdinājumu par braukšanas ātruma pārsniegšanu, lai uzmanīgāk sekotu līdzi ceļazīmēm un laikus piebremzētu. Liekas, ar dažiem mēnešiem pietiks, lai tas kļūtu par ieradumu!

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Straume, kas pozitīvi ievelk

10:40
15.01.2025
14

Vai brīdī, kad uzzinājām, ka Latvijā ir radīta jauna animācijas filma “Straume” par kaķi vientuļnieku, kurš plūdos rod patvērumu laivā ar vēl citiem dzīvniekiem, tādēļ tam ir jāmācās uzticēties un sadarboties, varējām iedomāties, ka filma gūs ne tikai labus un izcilus vērtējumus, bet arī nesīs Latvijai vēsturisku notikumu – Zelta globusa balvas (ASV apbalvojums par […]

Nauda un ilgtspēja

10:39
14.01.2025
11

Par naudu ir ne mazums visdažādāko ticējumu, pareģojumu, labu un sliktu stāstu. Tie vēsta, kā to piesaistīt, vairot un nepalaist vējā. Lai cik daža gadsimtos uzkrāta gudrība šodienas cilvēkam šķiet muļķīga, tā tomēr mudina vispirms domāt un tad rīkoties. Kaut vai padoms – no maka nedrīkst pēdējo santīmu atdot, lai velns maku nepiekakā. Saņemto naudu nevajag […]

Ja govis runātu…

10:38
13.01.2025
27

Vasaras sākumā gaidāmās pašvaldību vēlēšanas skubina politiķus sarosīties kādām jaunām vēlētāja ausīm tīkamām iniciatīvām. Tā citkārt klusais zemkopības ministrs Armands Krauze kādā videorullītī stāsta, ka vispār jau būtu labi ņemt un samazināt pārtikas produktu cenas veikalos. Man jau šķiet, ka jābūt ļoooooti naivam, lai nopietni un ar gavilēm uztvertu šādus politiķu priekšvēlēšanu paziņojumus. Un minētais […]

Bīstamais scenārijs. Cerams, nepiepildīsies

10:37
13.01.2025
52

Krievijas nežēlīgais, pilna mēroga iebrukums Ukrainā turpinās, katru dienu tiek ziņots par bojāgājušiem un ievainotiem cilvēkiem. Piemēram, 8. janvārī Za­po­rižjē Krievijas armijas uzbrukuma laikā tika ievainoti 113 iedzīvotāji, diennaktī apgabalā okupanti veica 333 triecienus 12 apdzīvotās vietās. Šogad gandrīz katru dienu notiek triecieni ar raķetēm un droniem pa Kijivu. Patiesībā situācija Ukrainā kļūst aizvien sliktāka, […]

Atpakaļ ritmā

16:02
10.01.2025
27

Svētki pagājuši, garās brīvdienas tāpat – klāt jauns gads, un visiem nākas atgriezties ierastajā ritmā gan darbos, gan skolās. Ir diezgan izplatīta parādība, ka tieši pēc Ziemassvētkiem un Jaunā gada sagaidīšanas cilvēki kļūst nomāktāki, ikdiena šķiet daudz pliekanāka, jo ir sajūta, ka vēl priekšā tik gara ziema un īsti nav nekā, ko gaidīt, kam gatavoties. […]

Nulles iecietība pret ātruma pārkāpējiem. Bet kā pret pašas institūcijas darbu?

16:01
10.01.2025
1140
2

Kad pār Satiksmes ministriju karājas ne tikai viens Damokla zobens, bet vairāki – “Rail Baltica” dzelzceļa tā arī nesāktās būvniecības ārkārtīgā sadārdzināšanās, lidsabiedrības “airBaltic” nebūšanas un kārtējā skatīšanās pēc valsts finansējuma, pasažieru vilcienu satiksmes lēnā virzība uz mūsdienīgo un nesenās ķibeles ar jaunajiem vilcieniem, daudzkārt pārsūdzētie pasažieru pārvadājumu konkursi – ministrija ir atradusi jomu, kurā […]

Tautas balss

Ar kādu ātrumu brauc kravas mašīnas

11:35
15.01.2025
9
J. raksta:

“Lasu par traģisko avāriju uz Ventspils šosejas, kurā bojā gāja skolotāja un mirusi arī viena skolniece, bet vēl dažām meitenēm nopietni jāārstējas slimnīcā. Laikam jau vainīgais būs mikroautobusa šoferis, kurš veda dziedātājas, jo, kā stāsta mediji, busiņš bijis braukšanai pretējā joslā un satriecies ar kravas mašīnu. Bet gribu gan teikt vienu lietu, vai bija pareizi […]

Jālabo pārbrauktuve

11:35
15.01.2025
7
Lasītāja raksta:

“Tā arī mēs, liepēneši, nevaram sagaidīt, kad “Latvijas Dzelzceļš” salabos pārbrauktuvi. No un uz būvmateriālu rūpnīcu sezonas laikā brauc daudz kravas mašīnu, pa Cēsu-Valmieras ceļu bieži pārvietojas kokvedēji, pārbrauktuves segums kļūst aizvien sliktāks,” pau­da lasītāja.

Bedres tikai dažas, bet nepatīkamas

11:34
15.01.2025
7
Cēsnieks raksta:

“Cēsīs Birzes iela tiešām ir labi sakārtota, izdevīgi to izmantot, ja jāapbrauc pilsētas centrs. Tikai nelielajā vecā asfalta daļā laikā, kad kūst sniegs un līst, padziļinās bedres. Tās nav lielas, bet diezgan dziļas, automašīnai var pārsist riepu, īpaši braucot tumsā un lietū,” sacīja cēsnieks, aicinot ielas apsaimniekotājus bedres aizbērt.

Pirts – ikdienai, ne atpūtai

10:44
13.01.2025
28
Lasītāja V. raksta:

“Līgatnē nav skaidrības par pirti. Tā iedota nomā uzņēmējam, bet vai viņš nepaaugstinās maksu par pēršanos? Tā nu ir, ka mazajā pilsētiņā ir daudz mājokļu, kuros nav vannas istabas, pirts ir ikdie­nas nepieciešamība, ne atpū­-tas procedūra. Saprotams, ka viss kļūst dārgāks, taču mazgāšanās ir ikdienas nepieciešamība, tāpēc pašvaldībai ir jāpadomā, lai tā ir pieejama arī […]

Vajag arī rīta pusē

10:43
13.01.2025
26
I. no Raunas. raksta:

“Raunā pasta nodaļa tagad atrodas pagasta centrā. Ir ērti ieiet, nav jākāpj pa kāpnēm, kā bija pasta mājā.Taču pasta darba laiks gan ir neizprotams – darba dienās no plkst. 13.30 līdz 16.30. Laucinieki taču uz pagasta cen­tru brauc no rīta, ne pēcpus­dienā. Arī centrā dzī­vojošie seniori lietas kārto rī­ta pusē. Bet, ja cilvēks strādā, kad […]

Sludinājumi