Šajās dienās daudz tiek runāts un diskutēts par portālā Manabalss.lv savāktajiem vairāk nekā 10 000 iedzīvotāju parakstu iniciatīvai, kas paredz, ka transportlīdzekļiem tehniskā apskate būtu jāveic reizi divos gados, nevis katru gadu. Tiem, kuri grib mainīt esošo kārtību, galvenais arguments – autovadītāju naudas ietaupījums.
Iniciatīvas autori uzsver, ka tas ļautu auto īpašniekiem Latvijā ietaupīt gan laiku, gan resursus, jo piemēri no citām valstīm pierāda, ka nav nepieciešamības veikt auto tehnisko apskati jau pēc 12 mēnešiem – tā esot lieka birokrātija un resursu patēriņš. Tiek piedāvāts pagarināt termiņu un veikt transportlīdzekļu tehnisko apskati reizi divos gados, kā tas notiek, piemēram, Norvēģijā, Lietuvā, Igaunijā, Vācijā un citur.
Šai iniciatīvai absolūti nepiekrīt CSDD, skaidrojot, ka katrs otrais transportlīdzeklis ceļu satiksmē piedalās ar būtiskiem defektiem – to pierādot fakts, ka tehnisko apskati pirmajā reizē iziet vien 40 līdz 50 procenti automobiļu. Turklāt katru dienu tehniskajā apskatē vidēji 13 automašīnām tiek konstatēti bīstami trūkumi vai bojājumi, no kuriem astoņiem transportlīdzekļiem bremžu iekārta ir nepieļaujami bojāta, radot tiešus un nepārprotamus draudus satiksmes drošībai un cilvēku dzīvībām. CSDD uzsver, ka Latvijas autoparks ir viens no vecākajiem Eiropā, transportlīdzekļu vidējais vecums ir 13 gadi, savukārt Eiropā vidēji seši līdz astoņi gadi.
Latvijas autoparka reālo tehnisko stāvokli pierādot CSDD ilggadējais pasākums “Tehniskās apskates nakts “, kurā tiek veikta auto bezmaksas diagnostika. Kontrolēs fiksēts, ka 80 procentiem transportlīdzekļu ir būtiski vai bīstami trūkumi vai bojājumi.
Arī “Druvas” aptaujātie autoservisu pārstāvji atzīst, ka esošo sistēmu šobrīd vēl nevar mainīt, to uzskatāmi apliecinot automašīnu tehniskais stāvoklis.
Uzņēmuma “Ogus”, kam pieder autoserviss “Auto Kontinents”, valdes loceklis Gints Ozoliņš piekrīt CSDD viedoklim, ka ar tādām automašīnām, ar kādām brauc vidējais Latvijas iedzīvotājs, skate tomēr jāiet katru gadu: “Šobrīd divu gadu ciklam autovadītāji nav gatavi. Jāatzīst, ka ir braucēji, kuriem tiešām automašīnas ir briesmīgā stāvoklī. Servisā esam redzējuši visādus brīnumus. Saprotu, ka cilvēki nav gatavi un negrib ieguldīt lielas naudas summas automašīnu remontā, tāpēc arī autoparks ir tāds, kāds ir. Arī autoceļi neveicina mašīnu tehniskā stāvokļa saglabāšanos.
Bieži auto īpašnieks atbrauc ar lūgumu sataisīt tikai, lai var iziet skati. Mēs veicam pārbaudes un pastāstām visu, kas vēl papildus būtu jāsaremontē skates prasībām, bet viņam paliek tiesības izvēlēties, ko taisīt, ko ne. Diemžēl zināma daļa auto īpašnieku galvenokārt domā ne jau par drošību, bet par to, lai tikai varētu iziet skati. Būtu jāsaprot, ka šī pārbaude vispirms jau nepieciešama pašam, nevis inspektoram, kurš veic automašīnas pārbaudi.
Piekrītu, ka reizi divos gados varētu skati iet jaunām automašīnām, teiksim, līdz piecus gadus vecām. Tas, kurš nopērk jaunu mašīnu, par to arī rūpējas, bet, nopērkot auto par dažiem simtiem, cilvēks taču neliks lielu naudu tās remontā, viņam galvenais, lai ripo, lai kaut kā var iziet skati.”
Autoservisa “Sinhro-C” valdes priekšsēdētājs Gints Gaiķis norāda, ka tiem braucamajiem, kurus regulāri ved uz pārbaudēm, apkopēm, skate varētu būt reizi divos gados, diemžēl tādu nav daudz: “Šobrīd spēkā esošā norma – skate katru gadu – jāatstāj, jo tā motivē tos auto īpašniekus, kuri mašīnas stāvoklim nepievērš uzmanību. Viņi vispirms aizbrauc uz skati, tur noskaidro, kas jāsalabo, un tikai to arī izdara. Servisā esam redzējuši pārsteidzošus autovadītāju tehniskos risinājumus, lai tikai mašīnas ripotu. Apzinīgie nebrauks ar mašīnu, kas ir sliktā tehniskā stāvoklī, bet šīs neapzinīgākās daļas dēļ šis gads jāsaglabā. Tas viņus pietur pie zināmas kārtības, pretējā gadījumā viņi divus gadus nebrauks uz servisiem, tikai ekspluatēs mašīnu, un tas var novest pie bīstamām sekām.”
Arī aptaujāto autovadītāju vidū nav viennozīmīga atbalsta iniciatīvai par divu gadu ciklu. Andris Beitāns atzīst, ka tagad vismaz reizi gadā viņš spiests uzzināt, kādā stāvoklī ir mašīna: “Piekrītu, ka dažkārt tas iesit zināmu robu budžetā, bet, ja to nedarītu, pēc gada summa būs vēl lielāka, ja auto vispār nebūs beidzis eksistēt. Varbūt šo ierosinājumu atbalsta tie, kuri grib nopirkt pavecu, lētu auto , kuram izieta skate, tad divus gadus vienkārši braukt, un tad pirkt nākamo. Manuprāt, šī iniciatīva tikai veicinās mašīnu stāvokļa pasliktināšanos.”
Cēsnieks Oskars Eglītis, norādot, ka viņš atbalsta iniciatīvu, jo uz servisu brauc regulāri, piebilst, ka par nekādu lielu ekonomiju gan runāt nevarot, jo ceļa nodoklis tāpat būs jāmaksā katru gadu, valsts nepieļaus citu risinājumu: “Ja būs jāmaksā uzreiz par diviem gadiem, tā būs liela nauda, jo neviens jau neatliks iepriekšējā gadā. Ja cilvēks rūpējas par mašīnu, nauda servisos tāpat tērēsies, un rezultātā ietaupīsies vien tā nauda, kas jāmaksā par skati. Protams, var mašīnu nelabot, tikai pašu minimumu, bet vai no tā iegūs drošība uz ceļa?”
Komentāri