Sestdiena, 23. novembris
Vārda dienas: Zigrīda, Zigfrīda, Zigrīds

Divu gadu ciklam neesam gatavi

Jānis Gabrāns
15:24
20.07.2016
34

Šajās dienās daudz tiek runāts un diskutēts par portālā Manabalss.lv savāktajiem vairāk nekā 10 000 iedzīvotāju parakstu iniciatīvai, kas paredz, ka transportlīdzekļiem tehniskā apskate būtu jāveic reizi divos gados, nevis katru gadu. Tiem, kuri grib mainīt esošo kārtību, galvenais arguments – autovadītāju naudas ietaupījums.

Iniciatīvas autori uzsver, ka tas ļautu auto īpašniekiem Latvijā ietaupīt gan laiku, gan resursus, jo piemēri no citām valstīm pierāda, ka nav nepieciešamības veikt auto tehnisko apskati jau pēc 12 mēnešiem – tā esot lieka birokrātija un resursu patēriņš. Tiek piedāvāts pagarināt termiņu un veikt transportlīdzekļu tehnisko apskati reizi divos gados, kā tas notiek, piemēram, Norvēģijā, Lietuvā, Igaunijā, Vācijā un citur.

Šai iniciatīvai absolūti nepiekrīt CSDD, skaidrojot, ka katrs otrais transportlīdzeklis ceļu satiksmē piedalās ar būtiskiem defektiem – to pierādot fakts, ka tehnisko apskati pirmajā reizē iziet vien 40 līdz 50 procenti automobiļu. Turklāt katru dienu tehniskajā apskatē vidēji 13 automašīnām tiek konstatēti bīstami trūkumi vai bojājumi, no kuriem astoņiem transportlīdzekļiem bremžu iekārta ir nepieļaujami bojāta, radot tiešus un nepārprotamus draudus satiksmes drošībai un cilvēku dzīvībām. CSDD uzsver, ka Latvijas autoparks ir viens no vecākajiem Eiropā, transportlīdzekļu vidējais vecums ir 13 gadi, savukārt Eiropā vidēji seši līdz astoņi gadi.

Latvijas autoparka reālo tehnisko stāvokli pierādot CSDD ilggadējais pasākums “Tehniskās apskates nakts “, kurā tiek veikta auto bezmaksas diagnostika. Kontrolēs fiksēts, ka 80 procentiem transportlīdzekļu ir būtiski vai bīstami trūkumi vai bojājumi.

Arī “Druvas” aptaujātie autoservisu pārstāvji atzīst, ka esošo sistēmu šobrīd vēl nevar mainīt, to uzskatāmi apliecinot automašīnu tehniskais stāvoklis.

Uzņēmuma “Ogus”, kam pieder autoserviss “Auto Kontinents”, valdes loceklis Gints Ozoliņš piekrīt CSDD viedoklim, ka ar tādām automašīnām, ar kādām brauc vidējais Latvijas iedzīvotājs, skate tomēr jāiet katru gadu: “Šobrīd divu gadu ciklam autovadītāji nav gatavi. Jāatzīst, ka ir braucēji, kuriem tiešām automašīnas ir briesmīgā stāvoklī. Servisā esam redzējuši visādus brīnumus. Saprotu, ka cilvēki nav gatavi un negrib ieguldīt lielas naudas summas automašīnu remontā, tāpēc arī autoparks ir tāds, kāds ir. Arī autoceļi neveicina mašīnu tehniskā stāvokļa saglabāšanos.

Bieži auto īpašnieks atbrauc ar lūgumu sataisīt tikai, lai var iziet skati. Mēs veicam pārbaudes un pastāstām visu, kas vēl papildus būtu jāsaremontē skates prasībām, bet viņam paliek tiesības izvēlēties, ko taisīt, ko ne. Diemžēl zināma daļa auto īpašnieku galvenokārt domā ne jau par drošību, bet par to, lai tikai varētu iziet skati. Būtu jāsaprot, ka šī pārbaude vispirms jau nepieciešama pašam, nevis inspektoram, kurš veic automašīnas pārbaudi.

Piekrītu, ka reizi divos gados varētu skati iet jaunām automašīnām, teiksim, līdz piecus gadus vecām. Tas, kurš nopērk jaunu mašīnu, par to arī rūpējas, bet, nopērkot auto par dažiem simtiem, cilvēks taču neliks lielu naudu tās remontā, viņam galvenais, lai ripo, lai kaut kā var iziet skati.”

Autoservisa “Sinhro-C” valdes priekšsēdētājs Gints Gaiķis norāda, ka tiem braucamajiem, kurus regulāri ved uz pārbaudēm, apkopēm, skate varētu būt reizi divos gados, diemžēl tādu nav daudz: “Šobrīd spēkā esošā norma – skate katru gadu – jāatstāj, jo tā motivē tos auto īpašniekus, kuri mašīnas stāvoklim nepievērš uzmanību. Viņi vispirms aizbrauc uz skati, tur noskaidro, kas jāsalabo, un tikai to arī izdara. Servisā esam redzējuši pārsteidzošus autovadītāju tehniskos risinājumus, lai tikai mašīnas ripotu. Apzinīgie nebrauks ar mašīnu, kas ir sliktā tehniskā stāvoklī, bet šīs neapzinīgākās daļas dēļ šis gads jāsaglabā. Tas viņus pietur pie zināmas kārtības, pretējā gadījumā viņi divus gadus nebrauks uz servisiem, tikai ekspluatēs mašīnu, un tas var novest pie bīstamām sekām.”

Arī aptaujāto autovadītāju vidū nav viennozīmīga atbalsta iniciatīvai par divu gadu ciklu. Andris Beitāns atzīst, ka tagad vismaz reizi gadā viņš spiests uzzināt, kādā stāvoklī ir mašīna: “Piekrītu, ka dažkārt tas iesit zināmu robu budžetā, bet, ja to nedarītu, pēc gada summa būs vēl lielāka, ja auto vispār nebūs beidzis eksistēt. Varbūt šo ierosinājumu atbalsta tie, kuri grib nopirkt pavecu, lētu auto , kuram izieta skate, tad divus gadus vienkārši braukt, un tad pirkt nākamo. Manuprāt, šī iniciatīva tikai veicinās mašīnu stāvokļa pasliktināšanos.”

Cēsnieks Oskars Eglītis, norādot, ka viņš atbalsta iniciatīvu, jo uz servisu brauc regulāri, piebilst, ka par nekādu lielu ekonomiju gan runāt nevarot, jo ceļa nodoklis tāpat būs jāmaksā katru gadu, valsts nepieļaus citu risinājumu: “Ja būs jāmaksā uzreiz par diviem gadiem, tā būs liela nauda, jo neviens jau neatliks iepriekšējā gadā. Ja cilvēks rūpējas par mašīnu, nauda servisos tāpat tērēsies, un rezultātā ietaupīsies vien tā nauda, kas jāmaksā par skati. Protams, var mašīnu nelabot, tikai pašu minimumu, bet vai no tā iegūs drošība uz ceļa?”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Vitamīni, uztura bagātināji. Vai vienmēr ir palīglīdzekļi veselības uzlabošanai?

10:59
22.11.2024
15

Ieejot aptiekā, acu priekšā ņirb dažādas kastītes ar uzrakstiem, kas mudina aizdomāties – varbūt man arī vajag šo. Pie kasēm viegli pamanāmos plauktos rindojas multivitamīni dažādām cilvēku grupām – no raibiem gumijlācīšiem bērniem līdz specializētām zivju eļļām un vitamīnu kompleksiem senioriem. Tam visam blakus daudz dažādu “anti-stresa” uztura bagātinātāju un pat melatonīna tablešu. Lūk, viss […]

"Miera plānu konkurss"

10:38
21.11.2024
19

Jaunievēlētais ASV prezidents Donalds Tramps veido savu valsts vadības komandu. Tu­vākajās dienās būs skaidrs par tās sastāvu, jo pašlaik vēl kaut kas var mainīties. Eksperti jau vērtē Trampa izraudzītās personas un piesardzīgi cenšas prognozēt, kāda būs Trampa politika, ko viņš darīs vai nedarīs. Pirms vēlēšanām viņš sarunājis daudz, arī vispretrunīgākās lietas. Gan jau laiks parādīs […]

Bēdas, skumjas un prieks – viss vienmēr līdzās

10:31
21.11.2024
31
1

Pelēkais, drēgnais, tumšais laiks rada sajūtu, ka Veļu laiks turpinās, lai gan pēc latviskām tradīcijām Mārtiņos tas beidzas un sākas Sala laiks. Vēlajā rudenī šķēpi tiek lauzti par to, cik daudz bērnu svin importēto Halovīnu un cik maz latviskos Mārtiņus un Miķeļus. Šogad Halovīnā lija, bija pavisam nemīlīgs laiks, bet pilsētā visur bija redzami bērni, […]

Pārtikas cenas - realitāte un solījumi

10:29
21.11.2024
36

Dzirdēts jau, ka runāt var nezin ko, tāpat arī katrs vārds jāvērtē kritiski. Bet visdrošāk ir ik vārda patiesību pārbaudīt pašam. Kurš gan nav dzirdējis, ka pārtikas cenas nepārtraukti, pa centam vien, palielinās. To stāsta tie, kuri iepērkas. Un uz veikalu, tirgu nedodas vien retais.    Ekonomikas ministrija apstiprina, ka    oktobrī bija cenu kāpums […]

Sašņorēts Ikars vistu kūts laktā

11:38
20.11.2024
29

Nedēļas sākumā Valmieras pievārtē atklāja Industriālā parka būvniecību. Gandrīz 60 ha plaša teritorija, kas jau nākamajā gadā būs sagatavota rūpnieciskai apbūvei, stratēģiski izdevīgā vietā ar dzelz­ceļa pievadu, elektroenerģijas pieslēgumu, visu nepieciešamo    uzņēmējdarbībai. Būs parks ar potenciālu kļūt par jaudīgu ekonomisko dzinēju visai Vidzemei. Kā jau atklāšanā, bija uzrunas, vēstījuma kapsulas iemūrēšana, atbildes uz žurnālistu […]

Salnu mēneša pelēcītis

14:51
14.11.2024
27

Tagad esam tumšajā gada pusē, kad naktis ir garākas par dienām. Teorētiski tajā esam kopš rudens saulgriežiem, Miķeļdienas 29. septembrī, taču tagad, kad pulksteņi tikuši pagriezti par stundu atpakaļ, dienas gaismas šķiet vēl mazāk. Ik gadu ap šo laiku no daudziem paziņām dzirdu, cik grūti, ka pie mums ziema un uzkrītoši pelēcīgais, drēgnais un vīrusiem […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
49
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
16
14
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
32
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
27
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
65
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi