Cēsu uzņēmēja rīkotājs
Klāt kārtējais, jau četrpadsmitais Cēsu uzņēmējs. Neskatoties uz dažādiem skeptiskiem vērtējumiem, interese par izstādi ir liela. Aktīva pieteikšanās sākās janvārī, bet potenciālie dalībnieki par iespēju piedalīties vaicāja jau gada nogalē. Tātad Cēsu uzņēmējs ir dzīvotspējīgs. Jā, vieniem izstāde šķiet sevi izsmēlusi un nevajadzīga, bet citiem izraisa interesi. Padomāsim, vai kādam no pirmajiem Cēsu uzņēmēja dalībniekiem tas nebija pirmais solis uz lielākiem tirgiem? Varbūt, ka piedalīšanās Cēsu uzņēmējā un vēl kādā izstādē Vidzemē veicinājusi tālākas aktivitātes Latvijas tirgos? Un uzņēmējdarbībā taču ienāk arī jauni dalībnieki, kuriem ir un būs interese piedalīties. Tātad, ja ir pieprasījums, jāpiedāvā.
Izstādē regulāri piedalās lieli uzņēmumi: LMT, Lattelecom, bankas, apdrošināšanas sabiedrības. Arī šogad. Piedalīsies arī ražošanas uzņēmumi: Cēsu alus, SIA ĀMA, Cēsu maiznīca, Raunas bruģakmens, Baltijas zivis 97, maiznīca Dona no Jēkabpils un citi. Mazajiem uzņēmējiem ir būtiski meklēt un neformālos apstākļos atrast kontaktus. Lielajiem ražotājiem tā ir iespēja parādīt jaunos produktus. Cik zināms, šogad jaunos produktus prezentēs arī Cēsu alus.
Esmu dzirdējis arī viedokļus, ka piedalīšanās izstādē uzņēmējiem neko nedodot. Ja to saka uzņēmējs, kurš jau piedalījies, tas ir viens, bet ja tā runā pašvaldības vadītājs, tas jau ir kas cits. Katrs uzņēmējs savā būtībā ir optimists un meklētājs. Nedomāju, ka visi pašvaldību vadītāji ir skeptiķi un kritiķi. Bet ja ir, tad arī uzņēmējiem šajos pagastos nav viegli – nejūtot atbalstu, var zust cerība.
Uzņēmējdarbības optimisms ir jāuztur. Nav recepšu, kā labāk to darīt, tomēr attieksme un vēlme palīdzēt reizēm var būt arī izšķirošā.
Cēsu uzņēmējs bija pirmais pašu uzņēmēju rīkotais pasākums ārpus Rīgas. Tieši no šīs izstādes iesākās uzņēmējdarbības aktivitātes Vidzemē un Latvijā.
Vidzeme var lepoties, ka izstādes notikušas visos rajonu centros. Arī Smiltenē, Salacgrīvā, Siguldā un pašvaldības rosināta Jaunpiebalgā. Tagad atliek vien piedāvāt un meklēt jaunas formas, lai radītu vēl lielāku interesi ne tikai apmeklētājiem, bet arī dalībniekiem. Droši vien arī tik skaļi piesauktās reģionu līdzsvarotās attīstības vārdā ir nopietni jādomā par tālāku reģionālo izstāžu stratēģiju.
Laikam esam aizmirsuši, ka nesenā pagātnē izstādes Vidzemes plānošanas reģionā tika rīkotas katrā rajona pilsētā. Toreiz izstāžu sezonu it kā noslēdzām ar lielajiem Vidzemes biznesa dienu pasākumiem Valmierā. Šīs izstādes reizē kļuva gan par pieredzes apmaiņas, gan par noderīgās konkurences pasākumiem.
Daudzi Vidzemes pašvaldību vadītāji
bijuši iniciatori, organizējot pagastu kopējos stendus, kuros piedalījušies ne viens vien mazais, vietējais uzņēmējs. Arī Cēsīs. Tas liecina par pašvaldību ieinteresētību reģiona līdzsvarotas attīstības veicināšanā. Šādu pašvaldības vadītāju rīcību ir atbalstījusi arī LTRK. Piedalīšanās kopējā stendā mazajiem uzņēmējiem reizēm ir pirmais solis ieiešanai tirgū, tālākas sadarbības meklējumos, informācijas apmaiņā, reklāmā. Neaizmirsīsim, ka piedalīšanās izstādē ir arī sevis apliecināšana, pasakot plašākai vietējai sabiedrībai – es vēl strādāju un rūpējos arī par jums.
Jāatzīst, ka labā sadarbībā un partnerībā tapušas visas uzņēmējdarbības izstādes Vidzemē. Un ne tikai. Arī dažādo projektu virzība, tikšanās ar citu valstu uzņēmējiem, tirdzniecības misiju organizācija un daudzi citi praktiski uzņēmējdarbības veicināšanas un atbalsta pasākumi. LTRK vienmēr ir balstījusies uz labu sadarbību un partnerību ar uzņēmēju un atbalsta organizācijām, kā arī ar vietējām pašvaldībām. Rezultātā Vidzemē veiksmīgi darbojas LTRK Vidzemes reģionālā attīstības komisija. Tāpat esmu pārliecināts, ka veidojamā LTRK Vidzemes reģionālā nodaļa atradīs savu piepildījumu ciešā sadarbībā un partnerībā ar Vidzemes novada pašvaldībām, ar vietējām uzņēmēju organizācijām. Ne vienmēr ir vajadzīgs tas rakstiskais vārds, bet laba griba un praktiskā darbība gan.
„Sadarbībai un izaugsmei”, tāds ir šīs izstādes moto. Ceru, ka Cēsu uzņēmēja dalībnieki atradīs piepildījumu tālāko ieceru īstenošanai. Jāpiebilst, ka ne visi gribētāji ir kļuvuši par izstādes dalībniekiem. Nenoliegšu, arī es esmu bijis par to, ka izstādes organizācijai ir jāmeklē jauna, daudz lielāku iespēju vieta. Tomēr līdz šim esam palikuši uzticīgi ierastajai. Droši vien tāpēc, ka a/s CATA un Cēsu uzņēmējs ir kļuvuši par šīs izstādes zīmolu. Tomēr cik ilgi? Ja gribēsim, lai izstāde aug, tad būs jāmeklē iespējas… Bet tas lai paliek
nākamībai. Viens gan ir skaidrs, ja gribam ko mainīt, pašiem jāiesaistās procesā. Varbūt paradoksāli, bet šoreiz varētu atsaukties arī uz teritoriālās reformas virzību, kura diez kā neveicas. Ja pašvaldību vadītājiem un deputātiem nav daudzmaz vienotas pozīcijas par rajona teritorijas kopējās ekonomiskās izaugsmes un līdzsvarotas attīstības iespējām, nav labas sadarbības un nākotnes skatījuma par šo svarīgo problēmu, tad viss arī paliks tikai runu līmenī.
Izstāde notiks. Liels prieks par dalībnieku lielo interesi. Tas vien liecina, ka pāragri to norakstīt. Ir bijušas dažādas domas par izstādes tālāku darbību, tomēr vienmēr jāievēro galvenais – organizēt un piedāvāt. Un to arī darām šoreiz.
Vienmēr nāks jauni un moderni laiki, kurus vedīs jaunākās paaudzes. Tās ieviesīs izmaiņas arī uzņēmējdarbības atbalstā un veicināšanā. Iespējams, daudz kas mainīsies, arī izstāžu formas. Bet, ja paši nedarīsim, vienmēr atradīsies kāds, kurš piedāvās. Bet vai lētāk un pieņemamāk?
Labu izdošanos un labu kontaktu dibināšanu!
Komentāri