Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Cēsu ietves un veloceliņi

Andra Gaņģe
17:09
17.07.2024
152
1
3 Andra Gange 150x150.jpg

Latvietis pēc dabas ir diezgan konservatīvs un visur grib zināmu kārtību. Tāpēc var saprast riteņbraucēju vēlmi pēc iespējami labākas velo infrastruktūras, kur galvenais elements ir veloceliņš. Tad skaidrs, tur uz divriteņa cilvēks var justies droši un kā galvenais. Jāpiebilst gan, ka velosipēdistus pamazām grib izkonkurēt citu mikromobilitātes ierīču lietotāji, piemēram, elektrisko skrejriteņu braucēji, bet šoreiz ne par to.

Sarunās par pilsētvides piemērotību braukšanai ar divriteni cēsnieki, kas izmanto šo pārvietošanās veidu, parasti bilst, ka lielākais trūkums ir tieši veloceliņi. Gribētu plašāku to tīklu, bet vai tiešām vajadzētu? Vai Cēsu ielas nav pietiekami drošas, lai bez satraukuma visu pilsētu izbraukātu ar velosipēdu?

Līdzās automašīnu plūsmai, kas gan blīva ir tikai noteiktās stundās un noteiktās vietās, domāju, velosipēdists var nejusties droši. Taču pilsētas trotuāri noteikti ir vieta, kur katrs var ērti pārvietoties ar braucamrīku, ko dzen uz priekšu, minot pedāļus. Iemesls vienkāršs, Cēsīs nav daudz gājēju. Vismaz vasarā un jūlijā. Cītīgi apsekojot Jāņa Poruka, Piebalgas, Lenču un Viestura ielu dažādās darba dienas stundās, pārliecinājos, ka tur ejot var sastapt uz pirkstiem skaitāmus cilvēkus. Jāatzīst, riteņbraucēju bija vēl mazāk. Tātad iespējas ikvienam.

Saprotams, ka veloceliņus vajadzēja izbūvēt no Cēsīm uz Priekuļu un Līvu ciemu. Varbūt vajadzētu to papildināt arī uz Agru. Tie ir posmi, kur velosipēdistam nāktos braukt pa šoseju līdzās ar motorizētajiem spēkratiem, kuriem atļauts daudz lielāks ātrums. Tāda situācija ir bīstama gan divriteņa, gan auto vadītājam. Ļoti liels risks. Atceros, ka kāds ciemiņš no Nīderlandes, kas uzskatāma par velo valsti, bija pārsteigts, ka Latvijā ar riteni drīkst braukt pa šosejas malu. Viņa valstī, lai arī tur velosipēds ir galvenais pārvietošanās līdzeklis, tas nebūtu iedomājams.

Taču pilsētā, mazajās Cēsīs, kur ikdienā ietves ir pustukšas, manuprāt, tās reizē ir lieliski veloceliņi. Tikai velosipēdistiem jāatceras – gājējam vienmēr priekšroka. Varbūt, ja gribam, lai cēsnieki aizvien biežāk izvēlas diviretni, ne auto, līdztekus infrastruktūras radīšanai vajadzētu pilnveidot arī braucēju zināšanas un prasmes? Piemēram, Siguldā pašvaldības policija jau desmito gadu rīko “pop-up” veloapmācību. Var apgūt gan satiksmes noteikumu teoriju, gan praktiskās iemaņas. Eksāmens, lai iegūtu velovadītāja apliecību, gan jākārto pēc kādas nedēļas.

Komentāri

  • Vecais saka:

    Nupat gadījās braukt pilsētas autobusā pa rekonstruēto Bērzaines ielas posmu, kur ierīkots veloceliņš. Nabaga autobusa šoferis! Viņš noteikti pelnījis īpašu piemaksu par stresu, grozot savu transporta līdzekli šajā velobraucēju ērtībām maksimāli piemērotajā “desā”. Tur pat pasažierim reizēm bail paliek…

  • Atbildēt

    Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

    Saistītie raksti

    Tas vēl nav noskaidrots

    19:59
    04.12.2025
    13

    Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

    Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

    19:58
    03.12.2025
    19

    Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

    Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

    09:50
    02.12.2025
    30

    “Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

    Nerimstošais Kijiv-gurums

    09:50
    01.12.2025
    22

    Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

    Ieraudzīt un novērst vardarbību

    09:48
    01.12.2025
    20

    Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

    Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

    10:22
    26.11.2025
    36
    1

    Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

    Tautas balss

    Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

    09:49
    01.12.2025
    28
    G.Z. raksta:

    “Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

    Ielas daļa joprojām tumsā

    08:29
    24.11.2025
    42
    1
    Iedzīvotāja raksta:

    “Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

    Ja nav savas automašīnas

    08:29
    24.11.2025
    31
    Līgatnes iedzīvotāja raksta:

    “Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

    Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

    08:27
    23.11.2025
    35
    Literatūras cienītāja raksta:

    “Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

    Atbildība arī gājējam

    08:26
    22.11.2025
    29
    Cēsniece V. raksta:

    “Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

    Sludinājumi