Trešdiena, 24. jūlijs
Vārda dienas: Magda, Magone, Mērija, Magdalēna

Ceļā uz sabiedriskajiem medijiem bez reklāmas

Jānis Buholcs
07:50
20.09.2017
7

2020. gadā Latvijas sabiedriskie mediji varētu aiziet no reklāmas tirgus – šādu pieļāvumu pagājušajā nedēļā izteica Saeimas deputāti, kas uzklausīja Kultūras ministrijas ziņojumu par šo tēmu. Lai gan tas nav akmenī cirsts solījums, tomēr politiķu izteikumos izskanējušais atbalsts reklāmu nerādīšanai sabiedriskajos medijos pats par sevi ir laba zīme.

Pašlaik sabiedriskie mediji – Latvijas Radio un Latvijas Tele­vīzija – daļu savai pastāvēšanai nepieciešamo ieņēmumu gūst no reklāmu demonstrēšanas. Šī nav laba kārtība dažādu iemeslu dēļ. Pirmkārt, sabiedriskajiem medijiem nevajag pelnīt naudu tādā veidā, kā to dara komercmediji. Būtu tikai normāli, ja Latvijas plašsaziņas līdzekļu telpā būtu kāda sala, kurā radio klausītāji un televīzijas skatītāji būtu pasargāti no visiem šiem zombējošajiem ātro kredītu, veļaspulveru, bezrecepšu zāļu un citu preču un pakalpojumu tirgotājiem. Nav jau gluži tā, ka reklāma ir kaut kāda nevainīga parādība, kas vienkārši jāpārcieš, lai varētu paskatīties televizoru. Lai kā daudziem negribētos atzīt, reklāmai ir ietekme uz cilvēku pirkumiem – pretējā gadījumā reklāmas šādā formā neeksistētu. Galu galā par to, ko mēs skatāmies un klausāmies – tai skaitā sabiedriskajos medijos –, tāpat samaksā pati sabiedrība, patērētāji, ne jau “sponsori” no savas kabatas. Tēriņus sedz tie, kas ņem reklamētos kredītus bez parēķināšanas, cik tie reāli izmaksā; tie, kas maisiem pērk reklamētās zāles, pat ja ne vienmēr tās viņiem ir nepieciešamas; kā arī pērk visu pārējo reklamēto. (Protams, nav tā, ka reklāmas allaž stāsta blēņas, taču jebkurā gadījumā reklamēšanās izmaksas ir iekļautas preces vai pakalpojuma cenā.) Korektāk, ja sabiedrība ar saviem nodokļiem maksā konkrēti par sev (dažādām sabiedrības grupām) paredzētu saturu. Sabiedriskajiem medijiem jāstrādā sabiedrības interesēs, nevis šis savs uzdevums jāpilda pa starpām reklāmas pauzēm, kurās kāds atkal kaut ko grib pārdot.

Otrkārt, sabiedriskie mediji centienos piesaistīt reklāmas naudu pašlaik konkurē ar komerciālajiem medijiem. Tas savukārt nozīmē lielāku sacensību par reklāmdevējiem, kuru budžets ir ierobežots, un mazāk potenciāli iegūstamo līdzekļu, kurus šādi var piesaistīt komercmediji – bet tiem citu pastāvīgu finanšu avotu nemaz nav. Šis aspekts ir jāskata kontekstā ar nepieciešamību stiprināt valsts informatīvo telpu – tas, citstarp, nozīmē arī vajadzību pēc finansiāli un redakcionāli patstāvīgiem medijiem, kuri spēj piesaistīt vietējo auditoriju un konkurēt ar ārzemju saturu. Taču pēdējā laika notikumi plašsaziņas līdzekļu nozarē Latvijā atgādina, ka situācija var izvērsties arī visai sarežģīta.

Šogad viens no Latvijas komerc­mediju tirgus lielajiem dalībniekiem zviedru koncerns MTG paziņoja, ka pārdod savas raidorganizācijas Baltijā. Pircējs ir ASV investīciju kompānija “Providen­ce Equity Partners”, taču tiklab kādā citā situācijā ietekmi pār lielu Latvijas mediju tirgus spēlētāju varētu gūt pircējs no tādas valsts, kurai ir pavisam konkrēta interese par politisko situāciju Latvijā. Tādam pircējam mazāk interesētu, vai iegādātais medijs ir ekonomiski dzīvotspējīgs, kamēr vien tas spēj sasniegt pietiekami plašu auditoriju.

Taču komercmediju sektorā tieši ekonomiskā dzīvesspēja ir viens no svarīgākajiem elementiem, kas nodrošina neatkarību. Ja medijs spēj sevi uzturēt pats, tam nav nepieciešams riskēt ar savu reputāciju, lai meklētu kādus politiski angažētus ienākumu avotus. Līdz ar to reklāmu neņemšana raidīšanai sabiedriskajos medijos palielinātu pieejamā finansējuma apjomu komercmedijiem un tādējādi stiprinātu visu plašsaziņas līdzekļu nozari Latvijā kopumā.

Argumenti par labu sabiedrisko mediju aiziešanai no reklāmas tirgus ir izskanējuši daudz, taču viss parasti atduras pret secinājumu, ka “nav politiskās gribas”. Citiem vārdiem, visi it kā piekrīt, ka to vajadzētu darīt, taču Saeimā ievēlēto partiju vairākums vai nu neredz iespēju ko tādu realizēt, vai arī neuzskata to par degošu jautājumu.

To, protams, arī var saprast. Lai sabiedriskajiem medijiem vairs nevajadzētu raidīt reklāmas, šādi negūtie ienākumi ir jākompensē no citurienes. Runa ir par miljoniem eiro. Taču vienlaikus runa ir par sabiedrisko mediju stiprināšanu un attīstīšanu, kas ir valstiski svarīgs jautājums. Runa ir par ceļu uz tādu apstākļu nodrošināšanu, ka sabiedriskie mediji var koncentrēties uz savu centrālo – sabiedrisko – funkciju pildīšanu tā vietā, lai domātu, kā vairāk iepatikties reklāmdevējiem. Un, kad tiks radīti un nodrošināti priekšnoteikumi, lai sabiedriskie mediji nudien varētu strādāt kā īsti sabiedriskie mediji, sabiedrībai būs arī stingrāks pamats pieprasīt attiecīgu rezultātu.

Pagājušajā nedēļā Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputāti uzklausīja Kultūras ministrijas Mediju politikas nodaļas sagatavoto ziņojumu par iespējamajiem scenārijiem šinī jautājumā. Tie ir četri: atstāt visu, kā ir līdz šim; valstij drusku pabalstīt komercmedijus, lai tādējādi mazinātu sīvo konkurenci uz ierobežoto reklāmas naudu; sabiedriskajiem medijiem pakāpeniski aiziet no reklāmas tirgus; vai arī Latvijas Radio un Latvijas Televīzijai no reklāmas tirgus aiziet abiem un uzreiz.

Šajā sēdē kā laiks, kurā reklāmas sabiedriskajos medijos varētu mitēties, izskanēja 2020. gads – tai skaitā no politiķu puses. Līdz tam laikam daudz kas, protams, var mainīties. Citstarp daudz kas ir atkarīgs no valsts budžeta situācijas. Tomēr vienlaikus gada skaitļa nosaukšana rāda, ka jautājums politiķu dienaskārtībā sāk nostiprināties. Cerams, ka tas tur arī saglabāsies.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Nevedīsim svešo mājās

11:03
23.07.2024
10

Latvijā izsludināta kārtējā kampaņa. Šoreiz “Nevēlamie ieceļotāji”. Un uzmanība pievērsta      piecām invazīvajām sugām – Ķīnas cimdiņkrabim, Amerikas signālvēzim, rotanam, apaļajam jūrasgrundulim un dzeloņvaigu vēzim.    Pērn kampaņā “Ķeram svešos Latvijas dabā!” vairāk stāstīja par    augiem – Kanādas zeltslotiņu, puķu sprigani, krokaino rozi, vārpaino korinti un ošlapu kļavu. Lai pret svešo izturētos ar […]

Zobu labošana – dārga un vēl dārgāka

10:53
23.07.2024
18

Kamēr bērniem ir pieejami valsts apmaksāti zobārstniecības pakalpojumi, tikmēr pieaugušajiem brīžos, kad jāapmeklē zob­ārsts, maciņš jāver vaļā ļoti plaši. Un tas ir galvenais iemesls, kāpēc pieaugušie, kuriem vajag speciālista palīdzību, pie zobārsta tomēr nedodas. Centrālā statistikas pārvalde katru gadu vaicā iedzīvotājiem par iemesliem, kāpēc viņi neapmeklē zobārstu, un nemainīgi gadu no gada situācija ir līdzīga. […]

Siena laiku aizstājis svētku laiks

10:52
23.07.2024
17

Vasara savulaik bijusi karstākais darba laiks. Dārzs jāravē, kartupeļi jāvago, jāgādā siens, jūlija vidū jāsāk vākt dārza raža un jādomā, kā to vislabāk saglabāt ziemai. Tagad vasaras kļuvušas kā karstākais publisku svētku laiks. Katru nedēļas nogali kādā pagastā, pilsētā vai novadā valda līksmība, mūzika, dejas, kur netrūkst bagātīgu bufešu un visa cita, kas piedienas ballītei. […]

Cēsu ietves un veloceliņi

17:09
17.07.2024
46
1

Latvietis pēc dabas ir diezgan konservatīvs un visur grib zināmu kārtību. Tāpēc var saprast riteņbraucēju vēlmi pēc iespējami labākas velo infrastruktūras, kur galvenais elements ir veloceliņš. Tad skaidrs, tur uz divriteņa cilvēks var justies droši un kā galvenais. Jāpiebilst gan, ka velosipēdistus pamazām grib izkonkurēt citu mikromobilitātes ierīču lietotāji, piemēram, elektrisko skrejriteņu braucēji, bet šoreiz […]

Vienam atvaļinājums, citiem problēmas

08:55
16.07.2024
46

Cik nav dzirdēts gan skaļi un satraucoši, gan pieklusināti un argumentēti, ka Latvija izmirst, ka ģimenēm vajadzīgs atbalsts. Tad nez kāpēc ne viens vien iedomājas, ka runa atkal ir par naudu. Ir tik daudzas it kā vienkāršas lietas, kas būtu liels atbalsts un sapratnes demonstrējums jaunajām ģimenēm. Vasara ir atvaļinājumu laiks, ģimeņu speciālisti to vien […]

"Uzvarētāji"

16:53
15.07.2024
26

Nedēļas baisākais notikums ir agresorvalsts uzbrukums Kijivā lielākajai bērnu slimnīcai Ukrainā. Tiešs raķetes trāpījums, divi mediķi gājuši bojā, astoņi bērni ievainoti, viens bērns miris. Protams, Krievija apgalvo, kas slimnīcā bijis “Azov” kaujinieku centrs, jo teroristiem visā pasaulē tā ir ierastā lietu kārtība – izmantot iedzīvotājus, it sevišķi bērnus, kā vairogu kaujiniekiem. Tādēļ viņi negrib un […]

Tautas balss

Vai Baltijas ceļš aizmirsts?

12:07
23.07.2024
19
J. raksta:

“Visur dzirdu tikai par svētkiem, par Cēsu, Pārgaujas, Vecpiebalgas un citiem. Cēsīs uz svētkiem nezin kāpēc pat uzaicināts Livonijas ordeņa mestra Pletenberga radinieks. Bet kāda tur radniecība, ja pagājis pus gadu tūkstotis, kopš Pletenbergs sēdēja ordeņa pilī Cēsīs. Un nez vai vietējiem iedzīvotājiem bija no tā kāds labums. Taču šoreiz ne par to. Mani pārsteidz, […]

Lielā politika rada bažas

11:05
23.07.2024
14
Lasītāja K. raksta:

“Kad klausos par Amerikas prezidenta priekšvēlēšanu kampaņu un to, ko žurnālisti stāsta par Donaldu Trampu, sajūtas nav labas. Ja ASV tiešām Ukrainai vairs nepalīdzēs vai mazāk palīdzēs cīņā ar iebrucēju, Krievija jutīsies vēl varenāka. Ja sāksies sarunas par kara apturēšanu uz Ukrainai atņemto teritoriju rēķina, kur garantija, ka Krievija līdzīgu taktiku neturpinās citās kaimiņu valstīs? […]

Skujenes pazīšanās zīme - neasfaltēti ceļi

10:54
23.07.2024
13
Autobraucēja raksta:

“Mūsu pagastu, Skujeni, viegli atrast. Šeit nekādas ceļazīmes nav vajadzīgas. Ja sākas neasfaltēts ceļš (Krustakrogs- Skujene), dodieties tik tālāk un būsit Skujenē. Ceļmalās, kur krūmi, samaziniet ātrumu, aiz tiem sekos līkums. Mierīgi braucot, nepārsniedzot ātrumu, nokļūsiet uz asfaltētiem ceļiem un droši varēsiet turpināt ceļu – Skujene beigusies!” ar ironiju saka autobraucēja ar stāžu.

Laiks pļaut zeltslotiņas

10:54
23.07.2024
12
1
Lasītāja G. raksta:

“Gar ceļu no pašām Cēsīm, caur Dukuriem un pamazām līdz Valmierai izplatās invazīvās Kanādas zeltslotiņas. Tagad tās sāk ziedēt, drīz izplatīs pūkainas sēklas, kas nākamgad jau veidos biežākas audzes. Cēsu novada pašvaldība un Latvijas Valsts ceļi ir informēti par situāciju, bet pagaidām invazīvos augus nepļauj, taču gar ceļu ir arī Eiropa nozīmes aizsargājamie biotopi,” uzsver […]

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
31
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Sludinājumi