Apdrošināšanas akciju sabiedrības BTA jaunais pakalpojums – ātruma pārsniegšanas apdrošināšana jeb ātruma polise jau paspējusi sabiedrībā radīt plašas diskusijas.
Latvijas televīzijā Valsts policijas ceļu policijas priekšnieks Edmunds Zivtiņš atzinis, ka šādā veidā būtībā tiek legalizēta ātruma pārsniegšana reizi gadā. Šim secinājumam piekrīt arī Valsts policijas Cēsu rajona pārvaldes ceļu policijas priekšnieka pienākumu izpildītājs Andris Pāže, kam “Druva” vaicāja viedokli par ātruma polisi.
Ātruma polise paredz iespēju apdrošināties pret zaudējumiem sakarā ar naudas soda piemērošanu par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu, ja pārkāpums izdarīts bez iepriekšēja nodoma, pieļaujot neuzmanību. A. Pāže ir kritisks: “Ātruma pārkāpēji vienmēr atrunājas ar neuzmanību, ar to, ka aizdomājušies un tādēļ nav pamanījuši zīmi vai arī nav ieskatījušies spidometrā. Tāpat aizbildinājums ir steigšanās. Ja autovadītājs ievēro visus ceļu satiksmes noteikumus, skatās visas ceļa zīmes, tad nejaušības nenotiek. Ātruma pārkāpšana vienmēr notiek apzināti, jo autovadītājs vēlas pēc iespējas ātrāk nokļūt gala mērķī.
Neatbalstu šādus pasākumus. BTA šajā gadījumā lobē pārkāpējus un apzināti reklamē pārkāpt ceļu satiksmes noteikumus. Tas ir veids, kā piesaistīt klientus, bet nekas vairāk.
Ja apdzīvotā vietā braukšanas ātrums pārsniegts līdz 20km/h, vieglās automašīnas vadītājs tiek brīdināts vai viņam tiek uzlikts desmit latu naudas sods, taču kravas automobiļa vadītājs saņem 20 latu sodu. Ārpus apdzīvotām vietām par šo pārkāpumu vieglās automašīnas vadītājs tiek brīdināts vai viņam tiek uzlikts piecu latu naudas sods, bet kravas automašīnu vadītāji saņem brīdinājumu vai desmit latu naudas sodu.
Ātruma polise izmantojama reizi apdrošināšanas periodā, bet, tā kā nereti par šādu pārkāpumu, kas izdarīts pirmo reizi gada laikā, tiek piemērots brīdinājums, var secināt, ka apdrošināšana aktuāla ir tiem, kuri ātrumu pārkāpj ne reizi vien. Taču tad tas nozīmē, ka autovadītājs to dara nevis nejauši, bet apzināti. Tātad tiek lobēti pārkāpēji, kuri pastāvīgi pārkāpj šo noteikumu.”
A. Pāže vērtē, ka sekas grūti prognozēt: “Iedod mazo pirkstiņu, nokodīs visu roku… Tāds princips izveidojas. Vai nākamais, pret ko apdrošinās, būs braukšana alkohola reibumā, kas notikusi nejauši? Varbūt apdrošinātāji pārkāpēju vietā izcietīs arī sodu?”
A. Pāže turklāt uzsver, ka arī pārsniegti 20 km/h var būt bīstami ceļu satiksmes drošībai: “Pilsētā daudz nozīmē pat par 5 km/h pārsniegts braukšanas ātrums, īpaši uz gājēju pārejām. Ja nu kāds bērns nejauši izskrien uz gājēju pārejas, uz brauktuves? Tas var beigties traģiski, jo autovadītājs var laikus nepaspēt nobremzēt. Tagad sākas skolēnu vasaras brīvlaiks, un autovadītājiem jābūt īpaši uzmanīgiem.”
Cēsu rajonā ātruma pārsniegšana joprojām ir aktuāla problēma un aizvien vairāk palielinās, apstiprina A. Pāže. Pērn Cēsu rajonā gada laikā par braukšanas ātruma pārsniegšanu sodīti 2208 autovadītāji, taču šogad piecu mēnešu laikā jau 859.
Komentāri