Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Atbalsts paredzēts. Vai būs rezultāts

Andra Gaņģe
12:53
08.01.2022
22

Mūsu Zemei aizvien grūtāk saglabāties tādai, lai cilvēks ar līdzšinējo entuziasmu un līdzšinējiem resursiem turpinātu patēriņa skrējienu. To pateikusi zinātne, un aizvien biežāk to pasaka pati daba. Sabiedrība meklē risinājumus gan individuāli, gan kolektīvi, lai saglabātu dzīves līmeni, bet nezaudētu pašu vietu, kur dzīvot.

Eiropas Savienības zaļais kurss vairs nav tikai vīzijas dokuments, ir konkrēti rīcības plāni, kas un kā jādara, ir valstu apņemšanās, un tam seko konkrēta darbība.

Latvijā decembrī Ministru kabinets apstiprināja atbalsta programmu elektroauto iegādei. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM), kas programmu izstrādājusi, atzīst, ka tajā ietverti nosacījumi, lai šādu transportlīdzekļu iegāde būtu pieejama pēc iespējas plašākam iedzīvotāju lokam, lai vieglos auto- elektromobiļus un ārēji lādējamus hibrīdauto – varētu iegādāties iedzīvotāji, kas ikdienā regulāri darba vai privātām vajadzībām izmanto automašīnas.

Atbalsta programmā pieejamais kopējais finansējums ir 10 miljoni eiro. Valsts katra jauna elektromobiļa pirkumam paredz 4500 eiro atbalstu, lietotiem elektromobiļiem un jauniem ārēji lādējamiem hibrīdauto – 2250 eiro. Papildu atbalstu 1000 eiro varēs saņemt par esoša transportlīdzekļa norakstīšanu, nododot to apstrādes uzņēmumam saskaņā ar likumu.

Izklausās pavisam labi. Autotirgotāji piedalīsies konkursā, kļūs par projekta īstenotājiem, atbalsta saņēmējs būs fiziska persona, Latvijas pastāvīgais iedzīvotājs. Vien raisās pārdomas, kāds ieguvums no šiem 10 miljoniem būs videi un sabiedrībai. No pirmo reizi Latvijā reģistrētajām 56,7 tūkstošiem vieglajām automašīnām 2020.gadā jauni spēkrati bija 13,6 tūkstoši, par ko var uzzināt Ceļu satiksmes drošības departamenta informācijā, bet kopā Latvijā 2020.gadā tehniskajā kārtība bija 696,5 tūkstoši vieglo automašīnu, domājams, tās arī tagad izmanto ceļu satiksmē un attiecīgi rada CO2 emisiju. Vai neizklausās, ka konkrētais atbalsts vides faktoriem būs kā ūdens piliens uz karstas pannas, tikai izčūkstēs un viss?

Turklāt, nojaušot, cik maksā elektromobilis, vai pat ar visu atbalstu tāds spēkrats būs pieejams plašākam, kur nu plašam iedzīvotāju lokam, kā izsakās ministrija? VARAM gan apzinājis, ka patlaban tirgū pieejami vismaz divi mazas klases jauni elektromobiļu modeļi ar bāzes vērtību līdz 25 tūkstošiem eiro un vismaz 15 dažādi mazas, vidējas, apvidus un kravas klases elektromobiļu modeļi ar bāzes vērtību līdz 40 tūkstošiem eiro. Bet vai nu ministrija nezina, ka nepārprotami lielākajai iedzīvotāju daļai arī tā ir neiespējama summa?

Bankas “Citadele” aptaujā noskaidrots, ka pārsvarā Latvijas iedzīvotāji par auto maksātu summu, kas ir robežās starp sešām un 12 mēnešalgām. Iekļauties divu gadu algas apmērā būtu gatavi 15%, kā arī vēl 10% pircēju norādījuši, ka automobilim atvēlētais budžets būtu lielāks par 24 mēnešalgām. Ja 2021. gada 2. ceturksnī mēneša vidējā bruto darba samaksa valstī par pilnas slodzes darbu bija 1 237 eiro, tad var sarēķināt, kādu summu vidēji automobiļa iegādei atļautos, proti, vidējais pircējs tam atvēlētu apmēram 14 tūkstošus eiro…

Protams, mani aprēķini ir visnotaļ naivi un spekulatīvi, nekādā gadījumā tie nav pat pietuvināmi kādai ekonomiskai analīzei, tomēr, pašai tos prātā pārliekot, apstiprinās manas pirmās aizdomas – atbalsts būs pieejams tikai turīgajiem (neskaitu īstus bagātniekus, jo finansējumu nevarēs saņemt par auto, kura pārdošanas cena bāzes komplektācijā nepārsniedz 60 tūkstošus eiro (bez PVN)). Bet tie visi, kas brauc ar desmit gadu un vecākiem dīzelīšiem, tā arī turpinās vides piesārņošanu. Un ne jau tāpēc, ka to gribētu, bet tālab, ka Zemei “veselīgo” auto nevar atļauties, bet uz darbu jātiek.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
20

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
22
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
31

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
23

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
20

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi