Trešdiena, 17. decembris
Vārda dienas: Hilda, Teiksma

Ar vilcienu ātrāk, bet lielceļi put

Sarmīte Feldmane
15:18
11.12.2019
13

Lai sabiedrību informētu par Satiksmes ministrijas aktualitātēm, redakcijā viesojās satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Sarunu viņš sāka ar ziņu, kas īpaši iepriecinās liepēniešus – pasažieru iecienītais vilciena reiss, šogad atklātais darba dienu Cēsu ekspresis sācis kursēt no/līdz Valmierai, un pieturvieta ir arī Lode.

“Izmaiņas ir arī citos maršrutos. Pasažieriem jāseko informācijai. Ne visi reisi piestās Melturos,” skaidroja ministrs un uzsvēra, ka ir vērtēts – ja brauc ar auto, ievērojot satiksmes noteikumus, tad valmierieši ar vilcienu Rīgā nokļūst tādā pašā laikā. Par to, ka šāds ekspresis iedzīvotājiem ir izdevīgs, liecina pasažieru skaita palielināšanās. Šī gada 3.ceturksnī bija par 38% braucēju vairāk nekā 2018.gada 3.ceturksnī.
“Dzelzceļš Latvijā ilgus gadus pievērsās nevis pasažieru, bet kravu pārvadājumiem. Tika domāts par to infrastruktūru. Mēģinām tomēr parādīt, ka vilciens var būt ātrāks, loģiski savienots ar autobusu kustību, tad ar to ir ērti braukt uz darbu, skolu un mājās. Par elektriskajiem vilcieniem ir noslēgts iepirkuma līgums, jauni vilcieni būs 2022.gadā. Līdz gada beigām jātiek skaidrībā, ko darīsim ar dīzeļvilcieniem. Tie ražoti padomju laikā, un vairs nevar dabūt rezerves daļas. Katrs vilciens ir kā muzeja eksponāts.

Vienmēr minu Cēsis un Siguldu kā labo piemēru, jo dzelzceļa stacija, autoosta, vieta, kur novietot velosipēdus un atstāt automašīnas, ir vienuviet. No 2021.gada lielākajām dzelzceļa stacijām jā­kļūst par pārsēšanās punktiem – atbrauc ar autobusu vai mašīnu, atstāj to un pārsēdies vilcienā. Amatas pašvaldība ir iegādājusies Ieriķu staciju, cerams, ka tai tiks rasts racionāls pielietojums,” teica ministrs.
“Druvas” lasītājiem, protams, ļoti interesē lauku ceļi, to atjaunošana, uzturēšana.

“Eiropas Savienības nauda beidzas, un ceļu nozarē sākas liesie gadi. Ceļi tiks uzturēti, ziemā iztīrīti. Latvijā ceļu tīkls ir ļoti liels, tas jāizvērtē racionāli. Arī nākotnē tiek domāts par galveno ceļu rekonstrukciju. Vidzemes šoseja pie Sēnītes un no Rīgas uz Jūrmalu ir patlaban vērienīgākie darbi. Taču reģionālajiem un vietējiem ilgtermiņa ieguldījumiem naudas nebūs. Kur veidosies avārijas situ­ācijas, tās tiks novērstas, bet naudas brauktuvju atjaunošanai nav. Cerams, no 2021.gada otras puses varēs atvērt arī ceļu uzturēšanas tirgu. Tas tiks darīts uzmanīgi. Vērtējam katru variantu, kā izdarīt nevis lētāk, bet kvalitatīvāk un ietaupīt, lai pēc tam nav jāremontē. Patlaban “Latvijas Autoceļu uzturētājam” ir monopols,” skaidroja T.Linkaits.

Baltie lielceļi un novadi

Lauciniekus, protams, visvairāk uztrauc grants ceļu stāvoklis. “Visi esam izauguši ar baltajiem lielceļiem. Latvijā vairāk nekā puse ir grants ceļu, Lietuvā nedaudz vairāk par 30 procentiem. Tāda ir reālā situācija. Ir ceļu atputekļošanas programma. Ja ceļš tuvu mājām, tas tiek apstrādāts, lai neput. Saprotu, pavasaros un rudeņos, kad ceļi pārmitri, ir problēmas. Protams, cilvēku prasības pieaug, un gribas, lai līdz mājai var aizbraukt pa asfaltu.

Ceram, ka lielu daļu vietējo ceļu izdosies atdot pašvaldību pārziņā. Līdzi tiks dots mērķfinansējums, pašvaldība varēs izvērtēt, kā to ieguldīt. Tā naudu var sadalīt loģiskāk. Saprotams, ka sniega tīrītājs vismaz iztīrīs galvenos, tad reģi­onālos un tikai pēc tam vietējos ceļus. Savukārt pašvaldība, kas labi pārzina situāciju, organizēs tīrītāja maršrutus tā, kā ērtāk iedzīvotājiem.

Cerīgi vērtēju administratīvi teritoriālo reformu. Ja resursus koncentrē, tos var racionālāk izmantot. Vairāk gudru galvu kopā var izmantot lielākas iespējas. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir izstrādājusi ceļu atbalsta programmu. Paredzēts, ka vairāku gadu laikā 300 miljoni eiro būs tieši novadu ceļiem. Satiksmes ministrija iedevusi informāciju, kādā stāvoklī ir ceļi, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kopā ar paš­valdībām izvērtēs, kurus programmas ietvaros sakārtos,” stāstīja ministrs.

Viņš atzina, ka kopumā ministrijai sadarbība ar pašvaldībām ir laba. “Cenšos pabūt visās pašvaldībās. Esmu vidzemnieks, šo pusi labi zinu. Reģionālie ceļi būvēti vienlaikus, un tagad vienlaikus tie brūk. Man bieži prasa, vai varu apsolīt, ka tiešām kāds konkrēts ceļš tiks sakārtots. Esmu uzmanīgs ar solīšanu. Tie, kuri jau ielikti valsts bāzes finansējumā, noteikti tiks rekonstruēti,” sacīja T.Linkaits.

Kvalitātei jābūt

Runājot par pārbūvēto autoceļu kvalitāti, ministrs atzina, ka ceļinieki strādā godam. Protams, katrs ceļš vai posms ir citāds, ar to jārēķinās. “ Kaut vai Vidzemes šosejas Bērzkroga posms. Tas ceļiniekiem bija pārbaudījums – ieplakas, grāvji, noslīdeņi. Ar aizdomām skatījāmies, kā igauņiem, kas izpildīja šos darbus, veiksies. Rezultāts ir pietiekami labs. Lietuvas pierobežā tika uzklāts dubultās virsmas segums, to jau vienreiz firma par saviem līdzekļiem pārtaisīja, tagad gaidām pavasari, bet atkal jāpārtaisa. Arī Tukumā uzklāja jaunu segumu, un akmeņi bojā mašīnu stiklus. Tā kā situācijas ir dažādas. Redzam, ka arī pieredzējušām firmām ar pirmo reizi nesanāk. Visticamāk, darbu vadītāji nespēj visur un vienmēr būt klāt. Tā kā ieviesta garantiju sistēma, ceļu būvnieki par saviem līdzekļiem pārtaisa tikmēr, līdz ceļš ir uzbūvēts kvalitatīvi.

Protams, būtisks jautājums ir kadri. Jau tagad runā, kad sāksies “Rail Baltic” būvniecība, ceļiniekiem tur būs daudz darba un nebūs, kas atjauno ceļus. Tas ir pārspīlējums. Vismaz pirmajos gados darbs būs celtniekiem, nevis ceļu būvniekiem. 2020.gada beigās jau Rīgas dzelzceļa stacijā sāks iekārtot būvlaukumu. Pēc tam lidostā būs dzelzceļa stacijas būvniecība. Tā kā ceļiniekiem varbūt 2022.gadā būs darbs “Rail Baltic”.”
Satiksmes nozares saimniecība ir liela: lidostas, ostas, ceļi, sakari. Ministrs Tālis Linkaits vērtē, ka gada laikā izdevies paveikt diezgan daudz.

***

2020. – 2022. gadam paredzēts

2020.gadā ceļa Ērgļi – Drabeši 4, 26 kilometru posma, (no 44,52 līdz 48,77 km) un autoceļa Cēsis – Raiskums – Auciems 1,3 km (no 5 līdz 6.3 km) – divkārtu virsmas apstrāde.

No 2022. līdz 2023.gadam plānots autoceļa Umurga – Cēsis – Līvi segas pārbūve 12,93 kilometru posmā.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Lielo puiku spēles

09:54
17.12.2025
20

Brīvdienā caurskatot ziņu virsrakstus internetā, uzmanību piesaistīja informācija vietnē “Tvnet.lv”, kas vēstīja: ”Eiropas Savienība (ES) ir jālikvidē, lai pārvaldību nodotu atsevišķām valstīm, paziņojis “Space X” dibinātājs un uzņēmuma “Tesla” īpašnieks miljardieris Īlons Masks, kuram Eiropas Komisija (EK) nesen piemēroja sodu 120 miljonu eiro apmērā. “ES ir jālikvidē, un suverenitāte jāatdod atsevišķām valstīm, lai valdības varētu […]

Pasmejies par sevi pats

15:12
15.12.2025
32

Neesmu nekāds izņēmums, gribas un gribas to pasauli kritizēt, pasūkstīties, pažēloties, pavaimanāt. Ja tam visam vēl ir klausītāji, vēl labāk – piekritēji -, ko gan vairāk vēlēties! Šajā ziņā labāka temata kā “Kad mēs augām, tad tā negāja!” nav. Tomēr bieži vien jāatzīst – vaina jau ir arī manī pašā, jo nespēju tam laikam skriet […]

Arvien "liesākā" veselības aprūpes pieejamība

15:11
14.12.2025
34
1

Domāju, tāpat kā es, ne viens vien novadnieks brīdī, kad ir bijis jātiek pie kāda veselības aprūpes speciālista, ir secinājis, ka vai nu jāgaida ilgāk nekā līdz šim, vai arī šogad nemaz pie tā vairs nav iespējams tikt, jo kvotas vienkārši beigušās. Tur, kur kādreiz izmeklējumu varēja saņemt uzreiz, tagad labākā gadījumā rinda ir tikai […]

Kā Putins pasauli dancināja

15:10
13.12.2025
35

Atceraties, kā Sprīdītis, pūšot stabulē, velnu dancināja? Tā vien šķiet, ka Vladimirs Putins ir ticis pie Sprīdīša stabules un varen izbauda, ka visi pārējie aizgūtnēm dejo, nespēdami pašu spēkiem apstāties, kamēr vien viņš tajā pūš. Un kārdinājums turpināt pūst ir visnotaļ liels, lai rimtos, jo šī iegūtā varas sajūta ir pārāk patīkama. Tā, protams, nav […]

Drūms. Dzirksteles skrien gaisā

12:20
10.12.2025
40

“Joprojām drūms. No mākoņiem var pat smidzināt… Kļūst nedaudz siltāks, temperatūra celsies līdz piektdienai,” tās ir iepriekšējo divu dienu ziņas no meteo portāla. Nu var teikt, patiesas, pārbaudītas dzīvē. Par laikapstākļiem katru dienu var dzirdēt gana pretrunīgas prognozes. Bet ar tām ir arī viens liels labums: ja man vienalga – līst vai spīd saule-, pagaidīšu […]

Vai iespējami Ziemassvētki bez svētku eglītes

11:58
07.12.2025
38

Dodoties pārgājienā un kopā ar pārējiem dalībniekiem aplūkojot pa ceļam redzamās egles, kas bija cietušas no egļu astoņzobu mizgrauža un nokaltušas, aizrunājāmies, vai iespējams, ka pēc pārdesmit gadiem egļu vairs nebūs. Un manā prātā pazibēja doma – bet kā tad Ziemassvētki bez eglītes?Svētdien otrā Advente. Pil­sētās un pagastos izrotātas pirmās svētku egles. Svētku skaistules jau […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
13
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
32
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
29
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
45
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
45
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi