Svētdiena, 24. novembris
Vārda dienas: Velta, Velda

Ar vilcienu ātrāk, bet lielceļi put

Sarmīte Feldmane
15:18
11.12.2019
6

Lai sabiedrību informētu par Satiksmes ministrijas aktualitātēm, redakcijā viesojās satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Sarunu viņš sāka ar ziņu, kas īpaši iepriecinās liepēniešus – pasažieru iecienītais vilciena reiss, šogad atklātais darba dienu Cēsu ekspresis sācis kursēt no/līdz Valmierai, un pieturvieta ir arī Lode.

“Izmaiņas ir arī citos maršrutos. Pasažieriem jāseko informācijai. Ne visi reisi piestās Melturos,” skaidroja ministrs un uzsvēra, ka ir vērtēts – ja brauc ar auto, ievērojot satiksmes noteikumus, tad valmierieši ar vilcienu Rīgā nokļūst tādā pašā laikā. Par to, ka šāds ekspresis iedzīvotājiem ir izdevīgs, liecina pasažieru skaita palielināšanās. Šī gada 3.ceturksnī bija par 38% braucēju vairāk nekā 2018.gada 3.ceturksnī.
“Dzelzceļš Latvijā ilgus gadus pievērsās nevis pasažieru, bet kravu pārvadājumiem. Tika domāts par to infrastruktūru. Mēģinām tomēr parādīt, ka vilciens var būt ātrāks, loģiski savienots ar autobusu kustību, tad ar to ir ērti braukt uz darbu, skolu un mājās. Par elektriskajiem vilcieniem ir noslēgts iepirkuma līgums, jauni vilcieni būs 2022.gadā. Līdz gada beigām jātiek skaidrībā, ko darīsim ar dīzeļvilcieniem. Tie ražoti padomju laikā, un vairs nevar dabūt rezerves daļas. Katrs vilciens ir kā muzeja eksponāts.

Vienmēr minu Cēsis un Siguldu kā labo piemēru, jo dzelzceļa stacija, autoosta, vieta, kur novietot velosipēdus un atstāt automašīnas, ir vienuviet. No 2021.gada lielākajām dzelzceļa stacijām jā­kļūst par pārsēšanās punktiem – atbrauc ar autobusu vai mašīnu, atstāj to un pārsēdies vilcienā. Amatas pašvaldība ir iegādājusies Ieriķu staciju, cerams, ka tai tiks rasts racionāls pielietojums,” teica ministrs.
“Druvas” lasītājiem, protams, ļoti interesē lauku ceļi, to atjaunošana, uzturēšana.

“Eiropas Savienības nauda beidzas, un ceļu nozarē sākas liesie gadi. Ceļi tiks uzturēti, ziemā iztīrīti. Latvijā ceļu tīkls ir ļoti liels, tas jāizvērtē racionāli. Arī nākotnē tiek domāts par galveno ceļu rekonstrukciju. Vidzemes šoseja pie Sēnītes un no Rīgas uz Jūrmalu ir patlaban vērienīgākie darbi. Taču reģionālajiem un vietējiem ilgtermiņa ieguldījumiem naudas nebūs. Kur veidosies avārijas situ­ācijas, tās tiks novērstas, bet naudas brauktuvju atjaunošanai nav. Cerams, no 2021.gada otras puses varēs atvērt arī ceļu uzturēšanas tirgu. Tas tiks darīts uzmanīgi. Vērtējam katru variantu, kā izdarīt nevis lētāk, bet kvalitatīvāk un ietaupīt, lai pēc tam nav jāremontē. Patlaban “Latvijas Autoceļu uzturētājam” ir monopols,” skaidroja T.Linkaits.

Baltie lielceļi un novadi

Lauciniekus, protams, visvairāk uztrauc grants ceļu stāvoklis. “Visi esam izauguši ar baltajiem lielceļiem. Latvijā vairāk nekā puse ir grants ceļu, Lietuvā nedaudz vairāk par 30 procentiem. Tāda ir reālā situācija. Ir ceļu atputekļošanas programma. Ja ceļš tuvu mājām, tas tiek apstrādāts, lai neput. Saprotu, pavasaros un rudeņos, kad ceļi pārmitri, ir problēmas. Protams, cilvēku prasības pieaug, un gribas, lai līdz mājai var aizbraukt pa asfaltu.

Ceram, ka lielu daļu vietējo ceļu izdosies atdot pašvaldību pārziņā. Līdzi tiks dots mērķfinansējums, pašvaldība varēs izvērtēt, kā to ieguldīt. Tā naudu var sadalīt loģiskāk. Saprotams, ka sniega tīrītājs vismaz iztīrīs galvenos, tad reģi­onālos un tikai pēc tam vietējos ceļus. Savukārt pašvaldība, kas labi pārzina situāciju, organizēs tīrītāja maršrutus tā, kā ērtāk iedzīvotājiem.

Cerīgi vērtēju administratīvi teritoriālo reformu. Ja resursus koncentrē, tos var racionālāk izmantot. Vairāk gudru galvu kopā var izmantot lielākas iespējas. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir izstrādājusi ceļu atbalsta programmu. Paredzēts, ka vairāku gadu laikā 300 miljoni eiro būs tieši novadu ceļiem. Satiksmes ministrija iedevusi informāciju, kādā stāvoklī ir ceļi, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kopā ar paš­valdībām izvērtēs, kurus programmas ietvaros sakārtos,” stāstīja ministrs.

Viņš atzina, ka kopumā ministrijai sadarbība ar pašvaldībām ir laba. “Cenšos pabūt visās pašvaldībās. Esmu vidzemnieks, šo pusi labi zinu. Reģionālie ceļi būvēti vienlaikus, un tagad vienlaikus tie brūk. Man bieži prasa, vai varu apsolīt, ka tiešām kāds konkrēts ceļš tiks sakārtots. Esmu uzmanīgs ar solīšanu. Tie, kuri jau ielikti valsts bāzes finansējumā, noteikti tiks rekonstruēti,” sacīja T.Linkaits.

Kvalitātei jābūt

Runājot par pārbūvēto autoceļu kvalitāti, ministrs atzina, ka ceļinieki strādā godam. Protams, katrs ceļš vai posms ir citāds, ar to jārēķinās. “ Kaut vai Vidzemes šosejas Bērzkroga posms. Tas ceļiniekiem bija pārbaudījums – ieplakas, grāvji, noslīdeņi. Ar aizdomām skatījāmies, kā igauņiem, kas izpildīja šos darbus, veiksies. Rezultāts ir pietiekami labs. Lietuvas pierobežā tika uzklāts dubultās virsmas segums, to jau vienreiz firma par saviem līdzekļiem pārtaisīja, tagad gaidām pavasari, bet atkal jāpārtaisa. Arī Tukumā uzklāja jaunu segumu, un akmeņi bojā mašīnu stiklus. Tā kā situācijas ir dažādas. Redzam, ka arī pieredzējušām firmām ar pirmo reizi nesanāk. Visticamāk, darbu vadītāji nespēj visur un vienmēr būt klāt. Tā kā ieviesta garantiju sistēma, ceļu būvnieki par saviem līdzekļiem pārtaisa tikmēr, līdz ceļš ir uzbūvēts kvalitatīvi.

Protams, būtisks jautājums ir kadri. Jau tagad runā, kad sāksies “Rail Baltic” būvniecība, ceļiniekiem tur būs daudz darba un nebūs, kas atjauno ceļus. Tas ir pārspīlējums. Vismaz pirmajos gados darbs būs celtniekiem, nevis ceļu būvniekiem. 2020.gada beigās jau Rīgas dzelzceļa stacijā sāks iekārtot būvlaukumu. Pēc tam lidostā būs dzelzceļa stacijas būvniecība. Tā kā ceļiniekiem varbūt 2022.gadā būs darbs “Rail Baltic”.”
Satiksmes nozares saimniecība ir liela: lidostas, ostas, ceļi, sakari. Ministrs Tālis Linkaits vērtē, ka gada laikā izdevies paveikt diezgan daudz.

***

2020. – 2022. gadam paredzēts

2020.gadā ceļa Ērgļi – Drabeši 4, 26 kilometru posma, (no 44,52 līdz 48,77 km) un autoceļa Cēsis – Raiskums – Auciems 1,3 km (no 5 līdz 6.3 km) – divkārtu virsmas apstrāde.

No 2022. līdz 2023.gadam plānots autoceļa Umurga – Cēsis – Līvi segas pārbūve 12,93 kilometru posmā.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Vitamīni, uztura bagātināji. Vai vienmēr ir palīglīdzekļi veselības uzlabošanai?

10:59
22.11.2024
16

Ieejot aptiekā, acu priekšā ņirb dažādas kastītes ar uzrakstiem, kas mudina aizdomāties – varbūt man arī vajag šo. Pie kasēm viegli pamanāmos plauktos rindojas multivitamīni dažādām cilvēku grupām – no raibiem gumijlācīšiem bērniem līdz specializētām zivju eļļām un vitamīnu kompleksiem senioriem. Tam visam blakus daudz dažādu “anti-stresa” uztura bagātinātāju un pat melatonīna tablešu. Lūk, viss […]

"Miera plānu konkurss"

10:38
21.11.2024
19

Jaunievēlētais ASV prezidents Donalds Tramps veido savu valsts vadības komandu. Tu­vākajās dienās būs skaidrs par tās sastāvu, jo pašlaik vēl kaut kas var mainīties. Eksperti jau vērtē Trampa izraudzītās personas un piesardzīgi cenšas prognozēt, kāda būs Trampa politika, ko viņš darīs vai nedarīs. Pirms vēlēšanām viņš sarunājis daudz, arī vispretrunīgākās lietas. Gan jau laiks parādīs […]

Bēdas, skumjas un prieks – viss vienmēr līdzās

10:31
21.11.2024
34
1

Pelēkais, drēgnais, tumšais laiks rada sajūtu, ka Veļu laiks turpinās, lai gan pēc latviskām tradīcijām Mārtiņos tas beidzas un sākas Sala laiks. Vēlajā rudenī šķēpi tiek lauzti par to, cik daudz bērnu svin importēto Halovīnu un cik maz latviskos Mārtiņus un Miķeļus. Šogad Halovīnā lija, bija pavisam nemīlīgs laiks, bet pilsētā visur bija redzami bērni, […]

Pārtikas cenas - realitāte un solījumi

10:29
21.11.2024
37

Dzirdēts jau, ka runāt var nezin ko, tāpat arī katrs vārds jāvērtē kritiski. Bet visdrošāk ir ik vārda patiesību pārbaudīt pašam. Kurš gan nav dzirdējis, ka pārtikas cenas nepārtraukti, pa centam vien, palielinās. To stāsta tie, kuri iepērkas. Un uz veikalu, tirgu nedodas vien retais.    Ekonomikas ministrija apstiprina, ka    oktobrī bija cenu kāpums […]

Sašņorēts Ikars vistu kūts laktā

11:38
20.11.2024
30

Nedēļas sākumā Valmieras pievārtē atklāja Industriālā parka būvniecību. Gandrīz 60 ha plaša teritorija, kas jau nākamajā gadā būs sagatavota rūpnieciskai apbūvei, stratēģiski izdevīgā vietā ar dzelz­ceļa pievadu, elektroenerģijas pieslēgumu, visu nepieciešamo    uzņēmējdarbībai. Būs parks ar potenciālu kļūt par jaudīgu ekonomisko dzinēju visai Vidzemei. Kā jau atklāšanā, bija uzrunas, vēstījuma kapsulas iemūrēšana, atbildes uz žurnālistu […]

Salnu mēneša pelēcītis

14:51
14.11.2024
27

Tagad esam tumšajā gada pusē, kad naktis ir garākas par dienām. Teorētiski tajā esam kopš rudens saulgriežiem, Miķeļdienas 29. septembrī, taču tagad, kad pulksteņi tikuši pagriezti par stundu atpakaļ, dienas gaismas šķiet vēl mazāk. Ik gadu ap šo laiku no daudziem paziņām dzirdu, cik grūti, ka pie mums ziema un uzkrītoši pelēcīgais, drēgnais un vīrusiem […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
49
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
18
14
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
33
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
27
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
66
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi