Kopš pēdējā šī gada rallija pagājis zināms laiks, un var izvērtēt paveikto. Mūsu puses rallija braucējs Emīls Blūms kopā ar stūrmani Didzi Eglīti aizvadīja ļoti piepildītu sezonu, startējot 14 sacensībās, savā klasē kopvērtējumā uzvarot Lietuvas čempionātā, bet Latvijā un Igaunijā ieņemot otro vietu.
Viens no trim
Iznācis 2024.gada sienas kalendārs “Rallijs Latvijā”, uz vāka goda vietā E. Blūma pilotētais auto. Pirms sākam runāt par aizvadīto sezonu, jautāju, vai patīkami redzēt tādu kalendāra vāku? Emīls smaidot citē kalendāra veidotāju teikto – ko tad citu likt, ja ne viņus, jo 14 sacensības sezonā ir ievērojams rādītājs: “Protams, patīkami, ja šādi esam pamanīti, novērtēti, ceru, arī sadarbības partneriem patīkami redzēt savus logo uz kalendāra vāka.”
14 ralliji tiešām nav maz, tik daudz vienā sezonā vēl braucēja karjerā neesot bijis. Ko tas prasa no braucējiem, komandas?
“Viegli nav, īpaši, ja mēnesī trīs sacensības,” atzīst E. Blūms. “Ja rallijs notiek Igaunijā vai Lietuvā, vajadzīgs arī vairāk laika. Trešdienā aizbraucam uz sacensībām, svētdienas vakarā esam atpakaļ, un pēc dažām dienām jau jādodas tālāk. Tas prasa gan no sevis, gan visas komandas fizisko un mentālo izturību un noturību, jo tas karuselis ir pamatīgs. Bija brīdis, kad likās – enerģija izsīkst, bet labi, ka apkārt ir cilvēki, kuri pamudina, un atkal var turpināt. Kopumā var teikt, aizvadīts ļoti pamācošs gads. Debitējām Lietuvas čempionātā, un debija izrādījās ļoti veiksmīga!”
No trim tituliem iegūts viens, lai gan bija iespēja tikt pie trijiem. E. Blūms neslēpj, ka Latvijas čempionātā pamatīgs “dūriens mugurā” bija tas, ka pēc ziemas rallija “Sarma”, kad pēc finiša jau priecājušies par uzvaru, pāris stundas vēlāk automobiļu tehniskajā kontrolē atklāta mašīnas neatbilstība tehniskajiem noteikumiem un ekipāžai piešķīra diskvalifikāciju. “Tā bija pamatīga vilšanās!” saka Emīls, un viņa balsī joprojām sajūtams neliels rūgtums.
Tāds ir šis sports
Nākamo nullīti kopvērtējumā lika ierakstīt mašīnas dzinēja defekts Paides rallijā Igaunijā, kas bija arī viens no Latvijas čempionāta posmiem, bet šis bija vienīgais rallijs šajā sezonā, kurā pievīla tehnika.
“Nevienu nevar vainot, lai cik rūpīgi pārbaudīsi mašīnu, visur iekšā ielīst nevar, tāpēc jau tehniskais sports ir neprognozējams. No ekipāžas puses ir simtprocentīga uzticēšanās mehāniķiem, viņu ieguldītais darbs, atdeve, negulētās naktis, lai tehnika kalpotu, ir nenovērtējama,” saka E. Blūms.
Arī sezonas noslēdzošo ralliju Sāremā (Igaunija) neizdevās pabeigt, jau pirmajā ātrumposmā piedzīvota avārija. Emīls skaidro, ka bijusi vēlme pārbaudīt, cik daudz var konkurēt ar braucējiem, kuri brauc ar augstākas klases mašīnām: “Pats pieļāvu kļūdu, kādā līkumā iebraucu par ātru, mašīna izslīdēja, un viss bija beidzies. Tā pilnībā mana vaina, bet tāds ir šis sports. Varējām jau braukt mierīgi līdz finišam, lai tikai būtu punkti, bet braukt, negūstot no tā baudu, nav vērts! Uz katrām sacensībām braucu ar mērķi – izbaudīt ralliju, gūt prieku no braukšanas.”
2018.gadā E. Blūms spēja uzvarēt Igaunijas un Latvijas čempionātos, bet pagaidām nevienam braucējam nav izdevies uzvarēt visās trijās Baltijas valstīs.
Ātrākais nav pirmais
Visu sezonu galvenā cīņa sekundi sekundē bija ar Igaunijas braucēju Timmu Korgi, kurš uzvarēja kopvērtējumā Igaunijā un Latvijā.
“Ir lieliski, ka ir šāds spēcīgs konkurents, kas liek darīt maksimālo,” saka E. Blūms. “Interesantākais, ka visos rallijos, kur sacentāmies, kur abi ar Timmu finišējām, mēs vienmēr bijām priekšā, bet par čempionu divās valstīs kļuva viņš. Tāda neierasta situācija, esam ātrākie Baltijā, bet sezona parādīja, ka ātrākais ne vienmēr ir pirmais.”
Šajā sezonā startējis visās trijās Baltijas valstīs, tas ļauj salīdzināt organizatorisko līmeni, pamanīt citu rīkotāju kļūdas. Emīls diplomātiski norāda, ka negribētu īpaši izcelt kādu vienu ralliju, lai citi rīkotāji neapvainojas, jo cenšas jau visi. Katrā valstī esot kāds, ko vērts izcelt, Latvijā, protams, tas ir mājas rallijs “Rallijs Cēsis”, jo emocijas, ko gūst, startējot savā trasē, nevar gūt citur. Igaunijā patīk Sāremā rallijs, jo ir sezonas pēdējās sacensības, arī laika apstākļi rudenī var sagādāt pārsteigumus.
“Lietuvā startējām piecos posmos, un jāteic, abas pārējās valstis var no viņiem pamācīties. Tur katrs posms ir īsti pilsētas svētki, īpaši atmiņā palicis rallijs, kas norisinājās Rokiškos,” piebilst Emīls.
Ar gribēšanu vien nepietiek
Aizvadītā sezona jau ir vēsture, šobrīd visas domas jau ir nākamajā sezonā, kas Latvijā būs īpaša. Rallija līdzjutēji jau zina, ka 2024. gads atšķirs jaunu lapaspusi Latvijas autosporta vēstures grāmatā, jo jūlijā pirmo reizi Latvijā tiks rīkots FIA pasaules rallija čempionāta (WRC) posms. Tāpēc visās intervijās izskan jautājums, vai gribētos braukt WRC Latvijas posmā?
“Protams, gribētos,” saka E. Blūms un piebilst, ka ar gribēšanu vien tomēr par maz: “Cerība nav atmesta, bet labi saprotam, ka jāiegulda liels darbs. Ņemot vērā finansiālo situāciju valstī, sponsorēšanas politiku, ir skaidrs, ka tas nebūs viegli. Izskatām variantus, esam saņēmuši dažus nē, bet viss vēl priekšā. Jāsaprot realitāte, manuprāt, nebūtu pareizi visu izšaut tikai vienam WRC posmam, tad vēl trīs gadus lāpīt to pasākumu. Gribas startēt Baltijā, iespējams, aizbraukt uz kādu Somijas čempionāta posmu, laiks rādīs.”
Komentāri