Pirmdiena, 22. jūlijs
Vārda dienas: Marija, Marika, Marina

Vai Eiropas veiksmes stāsts turpināsies?

Druva
00:00
15.11.2006
4

, Baltijas foruma pētnieks

Pārbaude tam, kurā virzienā attīstīsies Eiropas kaimiņu politika, varētu būt ES attiecības ar divām nozīmīgām valstīm – Turciju un Krieviju. Ir liels kārdinājums Eiropas robežas noteikt tieši tur, kur sākas šīs divas valstis.

Viens no Eiropas Savienības (ES) neapšaubāmiem veiksmes stāstiem ir paplašināšanas politika. ES vērtības un institūcijas ļāvušas tai kļūt par spēcīgāko pievilcības polu Eiropas kontinentā. Centrālās un Austrumeiropas valstis atklāja, ka pievienošanās ES ir drošākais ceļš liberālās demokrātijas un tirgus ekonomikas konsolidācijai. Pašlaik ES pārdzīvo dziļas transformācijas procesu. Rodas jautājums, vai tā arī turpmāk izmantos savu pievilcības spēku (soft power), lai veicinātu stabilitāti un demokrātiju Eiropas kontinentā un aiz tā robežām?

ES līgums paredz tiesības jebkurai Eiropas valstij, kas respektē demokrātiju, cilvēktiesības un likuma varu, pievienoties ES. Bet ne visas Eiropas valstis tuvāko gadu laikā iespējams uzņemt tādā ES, kāda tā ir šodien. Ne visas arī ir gatavas, spējīgas vai grib iestāties ES. Lai veidotu attiecības ar valstīm, kas paliek ārpus ES paplašināšanas, izveidota Eiropas kaimiņu politika. Šai politikai ir divējāds mērķis – nodrošināt stabilitāti Eiropā un tuvināt šīs valstis Savienībai, veicinot tajās reformas. Paplašināšana un kaimiņu politika ir divi dinamiski procesi, kuriem nav galapunkta un noteiktu robežu, bet mērķis – nodrošināt stabilitātes, demokrātijas un labklājības zonu visā Eiropas kontinentā un arī ārpus tā (dienvidu Vidusjūras valstis).

Tomēr pēdējā laika notikumi liecina, ka ES ir grūtības savas identitā-tes meklējumos. Tas tieši ietekmē paplašināšanos un kaimiņu politiku. Eiropas konstitūcijas izgāšanos Francijā un Nīderlandē daudzi skaidroja ar bailēm no tālākas paplašināšanas, kas daudzu vecās Eiropas pilsoņu uztverē asociējas ar imigrāciju, nedrošību, darba vietu zaudēšanu un vispārējo lejupslīdi dzīves kvalitātē. Savukārt, jaunajā Eiropā vairojas trauksmes signāli. Pēc iestāšanās ES reformu stimuli vājinājušies. Ja arī ekonomikas jomā šajās valstīs joprojām vērojama augšupeja, politikā bilde ir daudz drūmāka: vājas, nepopulāras valdības, dažos gadījumos ar neiecietības un ksenofobijas elementiem. Jaunas vēsmas jūtamas arī Eiropas Parlamentā: piemēram, daži Polijas eirodeputāti rīko pasākumus, kuros salīdzina abortus ar nacistu koncentrācijas nometnēm, slavina Spānijas fašistisko diktatoru Franko vai aizstāv tradicionālās ģimenes vērtības, importējot homofobiju. Protams, jaunās Eiropas pienesums nav izsmeļams ar dažu ekscentriķu izgājieniem, taču kopumā pieaug sajūta par kultūru plaisu starp kontinenta rietumiem un austrumiem. Tā pati par sevi ir labākā antireklāma tālākai paplašināšanai.

Šajos apstākļos kļūst ietekmīgāki apgalvojumi, ka pienācis laiks beidzot skaidri definēt Eiropas robežas, jo Eiropas «absorbcijas kapacitāte» (jeb spēja uzņemt jaunas valstis ES) ir ierobežota.

Šāda pieeja atspoguļo visnotaļ saprotamo vēlmi ieturēt pauzi pēc Bulgārijas un Rumānijas uzņemšanas un sakārtot ES iekšējās lietas, piemēram, atrisināt konstitūcijas problēmu. Tomēr pašreizējā politiskā gaisotnē Eiropā pastāv risks, ka šāda pauze tiks izmantota, lai ar jau minēto «absorbcijas kapacitāti» kā ieganstu mēģinātu noteikt Eiropas galīgās robežas, tādējādi atsakoties no Eiropas konstruēšanas pamatprincipiem: atvērtības jebkurai Eiropas valstij, kas atbilst iestāšanās kritērijiem demokrātijas, cilvēktiesību un likuma varas ziņā. Aizcirst durvis nozīmētu arī atteikties no ES iespaidīgākā (vienīgā?) instrumenta, ar kura palīdzību veicināt reformas kaimiņvalstīs. Faktiski tas nozīmētu jaunu dalījumu līniju starp ES un citu, necivilizētu Eiropu novilkšanu.

Šajā kontekstā par zināmu testu, kurā virzienā attīstīsies Eiropas kaimiņu politika, var kļūt ES attiecības ar divām nozīmīgām valstīm – Turciju un Krieviju. Ir liels kārdinājums noteikt Eiropas robežas tieši tur, kur sākas šīs divas valstis. Norvēģu eksperts Ivers Nojmans norāda, ka gadsimtu gaitā Eiropas identitāte lielā mērā veidojusies tieši pretstatā turkiem un krieviem, kas tika uztverti kā citi, kā civilizētās Eiropas svešķermenis. Taču šajās valstīs nerimst debates starp proeiropeiskiem, reformiskiem spēkiem un viņu nacionāli-konservatīviem oponentiem. Reformisti ir allaž skatījušies uz Eiropu kā uz iedvesmas avotu un glābiņu. ES nevar nodrošināt reformistu uzvaru, bet tā var viņus atbalstīt caur paplašināšanas un kaimiņu politiku.

Abu valstu statuss attiecībās ar Savienību ir atšķirīgs. Turcija ir kandidātvalsts, ar kuru notiek oficiālas sarunas par iestāšanos. Neskatoties uz to, pret Turcijas dalību ES ir noskaņots Eiropas sabiedriskās domas vairākums, kam pievienojas arī daudzi politiķi. Jāatzīst, ka Turcijas iespējamā dalība ES tiešām izraisa daudz jautājumu. Tā ir lielvalsts (70 miljonu iedzīvotāju, kuru skaits aizvien pieaug), tā ir salīdzinoši nabadzīga (īpaši austrumu reģioni), tai ir sarežģītas attiecības ar dažiem kaimiņiem. Turcija neatzīst vienu no ES dalībvalstīm – Kipru. Turcijas vārda brīvības standarti ir visai tālu no ES vispārpieņemtajiem: joprojām pastāv bēdīgi slavenais kriminālkodeksa 301.pants, kas paredz cietumsodu par turciskuma aizvainošanu (uz šī panta pamata ierosinātas krimināllietas pret Nobela prēmijas laureātu rakstnieku Orhānu Pamuku un citiem intelektuāļiem, kas uzdrošinājušies pieskarties dažiem tabu tematiem, piemēram, armēņu slepkavībām 1915.gadā).

Tās ir nopietnas problēmas. Taču tieši integrācijas process var palīdzēt tās atrisināt un droši noenkurot sekulāro, demokrātisko Turciju Eiropā, kas neapšaubāmi būtu arī ES interesēs: tā palielinātu savu labvēlīgo ietekmi Tuvajos Austrumos, Dienvidkaukāzā un Centrālāzijā un pierādītu, ka tā nav slēgts kristiešu klubs. Šajā virzienā darbojas arī Somijas prezidentūra, piedāvājot kompromisu Kipras jautājumā, kas ir viens no jūtīgākajiem jautājumiem ES un Turcijas attiecībās. Savukārt, Francijas parlaments, pieņemot likumu par kriminālo vajāšanu armēņu genocīda noliegšanas gadījumā, šķiet, mēģina sasniegt gluži pretējo, t.i. uzlikt papildus šķērsli Turcijas ceļā uz Eiropu. Neapšaubāmi, Turcijai ir godīgi jāizvērtē sava pagātne. Tomēr citu valstu pieredze liecina, ka tieši demokratizācija eirointegrācijas kontekstā veicina atklātu diskusiju arī par neērtiem vēstures jautājumiem. Būtu naivi sagaidīt, ka šis process noritēs raitāk, ja Turcijas vilciens noies no Eiropas sliedēm. Ja tomēr patiesās bailes saistītas ar absorbcijas kapacitāti, daudz lietderīgāk par abstrakcijām būtu precizēt šo jēdzienu: kāda būs Turcijas ietekme uz Eiropas iekšējo tirgu, darba tirgu, budžetu, multikulturālo balansu, drošību, institucionālo sistēmu? Kas vēl Turcijai būtu jādara, lai sasniegtu ES demokrātijas un tiesiskuma standartus? Šie ir tie īstie jautājumi, kas būtu jāuzdod, bet vispārējās runas par absorbcijas kapacitāti un Eiropas robežām, kas izslēdz Turciju, mazina ES iespēju izmantot savu pievilcības spēku, lai veicinātu pozitīvas pārmaiņas kaimiņvalstīs.

Attiecības ar Krieviju ir sarežģītāks jautājums. Atšķirībā no Turcijas, Krievija nav izteikusi vēlmi iestāties ES. Tieši otrādi, pēdējā laikā tā izvēlējusies jaunu stilu – Krievijas politika vairs nav orientēta uz pakāpenisku integrāciju, bet uz divu atsevišķu, līdzvērtīgu partneru sadarbību. Tas nebūtu iemesls uztraukumam, ja vien Krievijā nepieaugtu autoritārisma un nacionālisma tendences. Intensīva antigruzīnu kampaņa, pazīstamās Kremļa kritiķes žurnālistes Annas Poļitkovskas slepkavība, Putina pietiekami agresīvā uzvedība pēdējā ES un Krievijas samitā mazina uzticību Krievijai kā prognozējamam partnerim. ES ietekmes iespējas uz Krievijas politiku ir visai ierobežotas, bet tai nepieciešami Krievijas energoresursi, Krievijas atbalsts aliansē pret terorismu un kodolieroču izplatīšanu.

2007.gada 30.novembrī beidzas ES un Krievijas partnerības un sadarbības līgums. ES ir izvēles priekšā: vai nu turpmāk balstīt attiecības tikai uz pragmatiskām interesēm, kā to labprāt vēlētos Krievijas puse, vai arī uzstāt, ka sadarbības pamatā jābūt kopīgām vērtībām un kopīgiem politiskiem un tiesiskiem principiem. Ja ES izvēlas otro variantu, tai jāpiedāvā Krievijai kāda ciešākas institucionālas piesaistes forma. Tomēr tendences Krievijas iekšējā un ārējā politikā un ierobežotā ES ietekme uz ciešākas sadarbības perspektīvām tuvākajā laikā liek raudzīties visai piesardzīgi.

ES pieaugošās grūtības attiecībās ar Krieviju nedrīkst aizēnot citus nozīmīgus kaimiņu politikas aspektus, kā sadarbība ar Ukrainu, Moldovu, Gruziju, Armēniju, Azerbaidžānu un opozīcijas atbalstīšana Baltkrievijā. Šeit īpaša loma ir jaunajām ES valstīm, kuras, ieskaitot Latviju, aktīvi piedalās attīstības sadarbības projektos šajās valstīs. Tomēr ar to vien nepietiek, īpaši ņemot vērā jauno Krievijas uzstājību. Būtu jāatzīst šo valstu tiesības uz eiropeisko perspektīvu, tieši tāpat, kā tas savā laikā tika izdarīts Balkānu gadījumā. Šobrīd būtu pāragri runāt par konkrētām šo valstu iesaistes formām. Taču, pamatojoties uz iepriekšējo kaimiņu politikas pieredzi, pozitīvs paziņojums no ES puses varētu gan veicināt reformas, gan sniegt skaidru signālu Krievijai, ka šīs valstis pašas var brīvi izvēlēties savu ārpolitisko orientāciju. Tajā pašā laikā katram solim no ES puses iepretim šo valstu eiropeiskām aspirācijām ir jābūt cieši atkarīgam no reformu procesa progresa. Nedrīkst atkārtot kļūdu, kad Eiropas Padomē bez attiecīgā sagatavošanas darba tika pieņemtas Gruzija, Armēnija un Azerbaidžāna.

Īpašs gadījums Eiropas kaimiņu politikas kontekstā ir Baltkrievija. ES mērķi attiecībās ar Baltkrieviju ir tādi paši kā ar citām valstīm – veicināt demokrātiju, stabilitāti un ekonomisko attīstību. Taču Baltkrievijas autoritārais režīms ir galvenais šķērslis sadarbībai. Prezidenta vēlēšanu viltošana un represijas pret režīma pretiniekiem mudināja ES ieviest sankcijas: vīzu ierobežojumus ceļojumiem uz ES un banku kontu iesaldēšanu valdības pārstāvjiem, kā arī politisko kontaktu minimizāciju. Ekspertu vidū pastāv vienošanās, ka ES iespējas sekmēt pozitīvas pārmaiņas Baltkrievijā šobrīd ir ļoti ierobežotas. Tāpēc pūliņi tiek koncentrēti pilsoniskās sabiedrības atbalstā un individuāli mērķētu sankciju ieviešanā pret tiem režīma pārstāvjiem, kas iesaistīti cilvēktiesību pārkāpumos. Tomēr pēc visiem parametriem Baltkrievija ir Eiropas valsts, un pēc režīma maiņas tā būtu jāiekļauj pilnvērtīgā ES kaimiņu politikā. Gatavojoties šim brīdim, ES vajadzētu sagatavot labvēlīgu augsni, t.i. kultivēt pilsoniskās sabiedrības līderus un progresīvākus režīma pārstāvjus, atvieglot baltkrievu ceļošanu uz ES valstīm, veicināt izglītības programmas un studentu aicināšanu uz ES valstīm, nodrošināt brīvas un neatkarīgas informācijas pieejamību Baltkrievijas sabiedrībai.

Vērienīgā ES paplašināšana ko-pumā bijusi veiksmīga. ES valstu politiķiem un sabiedrībai nepieciešams laiks, lai pilnībā pielāgotos jaunai realitātei, sakārtotu konstitucionālo bāzi. Tajā pašā laikā ES nevar atteikties no sava galvenā ieroča, t.i. spējas veicināt kaimiņvalstu transformāciju caur ciešākām saitēm ar tām, gan paplašināšanas procesa, gan kaimiņu politikas ietvaros. Nav iemesla, kādēļ pie pārdomātas politikas šis veiksmes stāsts nevarētu turpināties arī nākotnē. Šī publikācija ir tapusi Eiropas Komisijas finansēta projekta ietvaros. Eiropas Komisija nav atbildīga par publikācijā paustajiem viedokļiem un darba tālāko izmantošanu. Raksts tapis sadarbībā ar interneta portālu politika.lv

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Cēsu ietves un veloceliņi

17:09
17.07.2024
42
1

Latvietis pēc dabas ir diezgan konservatīvs un visur grib zināmu kārtību. Tāpēc var saprast riteņbraucēju vēlmi pēc iespējami labākas velo infrastruktūras, kur galvenais elements ir veloceliņš. Tad skaidrs, tur uz divriteņa cilvēks var justies droši un kā galvenais. Jāpiebilst gan, ka velosipēdistus pamazām grib izkonkurēt citu mikromobilitātes ierīču lietotāji, piemēram, elektrisko skrejriteņu braucēji, bet šoreiz […]

Vienam atvaļinājums, citiem problēmas

08:55
16.07.2024
42

Cik nav dzirdēts gan skaļi un satraucoši, gan pieklusināti un argumentēti, ka Latvija izmirst, ka ģimenēm vajadzīgs atbalsts. Tad nez kāpēc ne viens vien iedomājas, ka runa atkal ir par naudu. Ir tik daudzas it kā vienkāršas lietas, kas būtu liels atbalsts un sapratnes demonstrējums jaunajām ģimenēm. Vasara ir atvaļinājumu laiks, ģimeņu speciālisti to vien […]

"Uzvarētāji"

16:53
15.07.2024
25

Nedēļas baisākais notikums ir agresorvalsts uzbrukums Kijivā lielākajai bērnu slimnīcai Ukrainā. Tiešs raķetes trāpījums, divi mediķi gājuši bojā, astoņi bērni ievainoti, viens bērns miris. Protams, Krievija apgalvo, kas slimnīcā bijis “Azov” kaujinieku centrs, jo teroristiem visā pasaulē tā ir ierastā lietu kārtība – izmantot iedzīvotājus, it sevišķi bērnus, kā vairogu kaujiniekiem. Tādēļ viņi negrib un […]

Nelaimīgie korķīši

10:48
10.07.2024
39

Domājams, nevienam nav paslīdējis garām fakts, ka plast­masas korķīšiem dzērienu pudelēm jābūt piestiprinātiem arī tad, kad pudele atvērta. No 2. jūlija visās Eiropas Savienības bloka dalībvalstīs vienreizlietojamām plastmasas pudelēm ar tilpumu līdz trīs litriem ir jābūt aprīkotām ar piestiprinātiem korķīšiem. To nosaka 2019. gadā pieņemtā direktīva. Ja paveicies nopirkt vēl pilnībā attaisāmu iepakojumu, tas tāpēc, […]

“Nespļauj akā, no kuras pašam būs jādzer”

06:06
08.07.2024
47

Pirms Eiroparlamenta vēlēšanām ne viens vien deputāta kandidāts solīja palīdzēt Latvijai, glābt to. Latvijas politiķu izteikumi reizēm folklorizējas, kļūst par tādiem kā sakāmvārdiem. Neapšaubāmi, viens no tādiem politiķiem ir nupat ievēlētais Eiroparlamenta (EP) deputāts, kurš ne reizi vien nosaucis Latviju par “muļķu zemi”, nu jau bijušais 14. Saeimas deputāts, gan Saeimā, gan EP ievēlēts no […]

Cik pļaviņu nopļāvi?

15:00
06.07.2024
47

Līdz ar dzīvesveida maiņu, jaunām tehnoloģijām sadzīvē un ražošanā daudz kas mainās un pazūd. Lauku dzīves ikdiena saglabājas tautasdziesmās, etno­grāfisko muzeju krājumos. Jaunā paaudze skatās, brīnās. Laiki un paaudzes mainās, un tā tas bijis vienmēr. “Kur Jānis aizgāja?” mamma jautā dēlam. “Viņš pļauj ar manuālo trimmeri,” atbild dēls. Māte sākumā apmulst, nesaprot, tad sāk smieties: […]

Tautas balss

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
29
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Haoss ar pasažieru pārvadājumiem

17:28
15.07.2024
24
Lasītājs J. raksta:

“Ik pa brīdim parādās ziņas, ka nav skaidrs, kas mūspusē nodrošinās sabiedriskā transporta pakalpojumus. Valsts pasūtījumā ar līgumiem un pārsūdzībām tāds juceklis, ka neviens no malas netiek skaidrībā. Jūnija nogalē pakalpojumu atļāva veikt CATA, bet tikai līdz gada beigām. Taču nav dzirdams, ko atbildīgie dara, lai sajukums neturpinātos. Nesaprotu, kā Satiksmes ministrija pieļauj tādu bardaku,” […]

Nevar sagaidīt

16:55
15.07.2024
17
Piebaldzēns raksta:

“Sola un sola, ka Jaunpiebalgā drīz būs gatavs pansionāts, bet kā nav, tā nav. Gan jau vainojami būvnieki, bet žēl, ka vietējai varai nav nekādu iespēju procesu pasteidzināt. Tur būtu gan darba vietas vietējiem, gan pagastā apgrozītos vairāk cilvēku, proti, pie pansionāta iemītniekiem brauktu ciemos tuvinieki, draugi. Tirgotājiem būtu lielāks apgrozījums,” pārdomās dalījās piebaldzēns.

Botāniskais dārzs pilsētas centrā

16:54
15.07.2024
23
Cēsnieks O. raksta:

“Gāju Cēsīs pa Rīgas ielu, mani uzrunāja tūristi, ārzemnieki. Lūdza padomu, kā aizbraukt uz Līgatni, jautāja par Cēsīm. Un prasīja, kā var iekļūt Rīgas ielas botāniskajā dārzā. Jā, tur īpašums, kura adrese ir Rīgas iela 41, aizaudzis ar kokiem, krūmiem. No ielas to nodala dēļu žogs, gājējus šī vieta netraucē, bet iebraucējiem rada dīvainu iespaidu,” […]

Trūkst inženieru

10:49
09.07.2024
30
J. raksta:

“Ziņās televīzijā stāsta, ka Latvijā trūkst augsti kvalificētu speciālistu mežsaimniecībā un lauksaimniecībā. Jau labi zinām, ka trūkst arī celtniecības inženieru, elektroinženieru un līdzīgu profesiju speciālistu. Te nu esam nonākuši ar savu izglītības sistēmu. Ja bērnam skolā neiemāca rēķināt, ja viņš neapgūst fizikas, ķīmijas pamatus, tad vēlāk, protams, neizvēlas studēt inženierzinātnes, profesijas, kas saistītas ar matemātiku, […]

Sludinājumi