Svētdiena, 14. decembris
Vārda dienas: Auseklis, Gaisma

Kādai būt 21. gadsimta skolai

Druva
23:00
11.10.2007
27

Izglītības un zinātnes ministre

No uzstāšanās pedagogu forumā „Dialogs un saskaņota rīcība izglītībā”

Visos novados šovasar notika pedagogu konference „Dialogs un saskaņota rīcība izglītībā”, kurā Izglītības un zinātnes ministrija uzklausīja pedagogus, notika diskusijas. Izglītības sistēmai ir tāda īpatnība, ka tā arvien pilnveidojama. Ja ir apnicis vārds reforma, par to runā pārāk bieži, tad mēs varam runāt par izglītības sistēmas pilnveidei nepieciešamām pārmaiņām. Tās lielā mērā saistītas ar straujajām pārmaiņām pasaulē. Tā nav tikai Latvijas problēma. Šobrīd par 21. gadsimta skolu spriež visā pasaulē. Spriež, ar ko tā atšķiras no 20. gadsimta skolas, kas tai pielāgojams, kas jāprasa no pedagoga. Radies arī tāds teiciens: ” Neierobežojiet sava bērna mācības ar to, kā jūs esat mācījušies, jo viņi dzīvo pilnīgi citā laikā.”

Skolotāji visā Eiropā atrodas krustcelēs, jo sarežģītāka kļuvusi apkārtējā pasaule, sociālā neviendabība un informācijas plūsma. Tādos laikos skola nevar palikt nemainīga. Pārbaudījumi, pārmaiņas jāiztur visu līmeņu izglītības iestādēm – no pirmsskolas līdz vidusskolai. Prasības tiešām ir ļoti augstas. Skolai jābūt arī mūžizglītības pamatam un jāpalīdz jaunajai paaudzei saprast globalizāciju. Latvijā skolas dara daudz, arī veicina valstī veidoties sociālajai vienotībai. Skola veido izglītotu darba spēku. Aprēķināts, ka ap 2010. gadu darba vietās vairs tikai 15 procenti darbinieku derēs ar pamatizglītību.

Lai izglītības reforma risinātos veiksmīgi, tajā jāstrādā augsti kvalificētiem pedagogiem. Šajā ziņā tiek izstrādātas vadlīnijas, lai visā Eiropā būtu līdzīgi principi. Tendences Eiropas izglītībā mēs redzam kontekstā ar Latviju. Viena no vadlīnijām ir samazināt no skolas pāragri aizgājušo bērnu skaitu. Pagājušajā mācību gadā Latvijā 9. klasi tikai ar liecību beidza 1555 audzēkņi, apmēram par 500 mazāk nekā tas bija iepriekšējā gadā. Mēs zinām, ka neviens no šiem bērniem uz ielas nav palicis, jo turpina mācīties – atkārtoti tajā pašā klasē vai citā skolā, arī vakarskolās, profesionālās izglītības iestādēs. Lai samazinātos nesekmība, kuras dēļ absolventam atestāta vietā izsniedz liecību, ir ļoti grūti jāstrādā. Pirmām kārtām ģimenei un arī skolai.

Ceļot skolēnu prasmju un iemaņu vispārējo līmeni valstī, jādomā arī par izcilības saglabāšanu. Ja mēs akcentēsim tikai tos, kam grūtāk ar mācīšanos, tad nodarīsim pāri tiem, kuri grib sasniegt vairāk. Īpaši apdāvinātiem bērniem jāvelta īpaša valsts uzmanība, jāveic īpašs darbs. Pedagogu darbs šajā ziņā arī kļuvis sarežģītāks. Skolotājiem jāstrādā ar skolēnu grupām, kuras ir neviendabīgākas, kā kādreiz, kad mēs paši mācījāmies.

Eiropā ir daudz ārpus skolām esošu izglītības ekspertu, kas nāk klajā ar pētījumiem. Viņu balsis skan skaļi un uzstājīgi. Bieži vien praktizējošo pedagogu balsis ir klusākas. Tāpēc vairāk jāstāsta par sasniegto, par Latvijas labo praksi. Reģionālajās konferencēs mēs secinājām, ka labās prakses piemēru valstī ir ļoti daudz, tikai labā prakse bieži tiek pieņemta kā pati par sevi saprotama. Mediji un sabiedrība bieži vien vairāk saredz problēmas. Gan ministrijai – ierēdņiem, gan pedagogiem ir jākļūst par pārmaiņu rosinātājiem.

Reizēm šķiet, ka Izglītības un zinātnes ministrija valstī ir atbildīga pilnīgi par visu – par bērnu brīvpusdienām, kuras solīja Bērnu un ģimenes lietu ministrijas sekretariāts un tomēr to nav, gan par piena programmu, ko veido Zemkopības ministrija. Ar izglītības jautājumu risināšanu saistīts arī Iekšlietu ministrijas, E -lietu ministrijas un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas darbs. Tās ir kopīgas rūpes par skolu nākotni. Ministriju ierēdņu sadarbība varētu būt koordinētāka. Reģionālajās konferencēs mēs runājām ar pašvaldību vadītājiem, viens no jautājumiem bija par sociālo atbalstu skolotājiem.

Līdzās visām pārmaiņām jācenšas saglabāt stabilitāti. Te es lielas cerības lieku uz vērtību izglītību, nacionālajām tradīcijām, uz to, kā mēs esam mācīti ģimenēs un kā mēs tālāk mācām savus bērnus skolās. Būtiski, lai jaunie cilvēki uzdod sev jautājumu – kas ir dzīves jēga? Tad sāksies meklēšana. Esmu pārliecināta, ka pedagogu vairākums saskata savā darbā dzīves jēgu. Tas ir arī mans ceļš, visu mūžu strādājot par pedagoģi. Pierakstījusi Mairita Kaņepe

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Kā Putins pasauli dancināja

15:10
13.12.2025
20

Atceraties, kā Sprīdītis, pūšot stabulē, velnu dancināja? Tā vien šķiet, ka Vladimirs Putins ir ticis pie Sprīdīša stabules un varen izbauda, ka visi pārējie aizgūtnēm dejo, nespēdami pašu spēkiem apstāties, kamēr vien viņš tajā pūš. Un kārdinājums turpināt pūst ir visnotaļ liels, lai rimtos, jo šī iegūtā varas sajūta ir pārāk patīkama. Tā, protams, nav […]

Drūms. Dzirksteles skrien gaisā

12:20
10.12.2025
31

“Joprojām drūms. No mākoņiem var pat smidzināt… Kļūst nedaudz siltāks, temperatūra celsies līdz piektdienai,” tās ir iepriekšējo divu dienu ziņas no meteo portāla. Nu var teikt, patiesas, pārbaudītas dzīvē. Par laikapstākļiem katru dienu var dzirdēt gana pretrunīgas prognozes. Bet ar tām ir arī viens liels labums: ja man vienalga – līst vai spīd saule-, pagaidīšu […]

Vai iespējami Ziemassvētki bez svētku eglītes

11:58
07.12.2025
33

Dodoties pārgājienā un kopā ar pārējiem dalībniekiem aplūkojot pa ceļam redzamās egles, kas bija cietušas no egļu astoņzobu mizgrauža un nokaltušas, aizrunājāmies, vai iespējams, ka pēc pārdesmit gadiem egļu vairs nebūs. Un manā prātā pazibēja doma – bet kā tad Ziemassvētki bez eglītes?Svētdien otrā Advente. Pil­sētās un pagastos izrotātas pirmās svētku egles. Svētku skaistules jau […]

Saldējums pret galvassāpēm

11:55
06.12.2025
26

Izklausās lielisks attaisnojums saldējuma lietošanai. Un regulārai – jo vairāk. Taču nopietni par nenopietno – šāds saldējums tik tiešām esot ieviests, lai arī cik savādi un pat smieklīgi tas neizklausītos. Nu jau vairāk nekā gadsimtu iznākošā zinātnes žurnāla “ScienceNews” sociālā medija vietnē “Facebook” publiskotā ziņa liecina – kāds Nīderlandes aptieku tīkls piedāvājis neparastu sadarbības projektu […]

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
41

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
29
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
14
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
14
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
34
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
37
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
35
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi