izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības Cēsu rajona arodkomiteju priekšsēdētājs
Oktobrī rajona izglītības iestādēs notika arodkomiteju sanāksmes ar mērķi noskaidrot, vai rajona pedagogi kā protesta akciju pieņemtu streiku.
Skolotāji apsprieda situāciju izglītībā valstī, savā izglītības iestādē, analizēja skolotāju statusu, perspektīvas un saņemto atalgojumu. Atbilde viennozīmīga – jā streikam, ja valsts nemaina savu nostāju. Sabiedrībai varbūt radies priekšstats, ka ar streiku skolotāji noskaņojas tikai cīņai par savu atalgojumu. Tā nav. Droši varu teikt, ka skolotāju galvenā prasība ir valstij mainīt attiekami pret izglītību visās pakāpēs – no pirmsskolas līdz augstskolai. Otrā vietā ir skolotāju tiesiskā un sociālā neaizsargātība. Trešā – atalgojums.
Skolotāji satraukušies par izglītības kvalitāti. Strādājot pusotru un arī lielāku likmi, ņemot vērā, ka liels laiks jāpavada sagatavošanās darbam nākamajai dienai, skolotāji prognozē, ka darbā var izdegt, nesagaidot Ziemassvētkus, bet līdz mācību gada beigām vēl ir tālu.
Skolotāji ir neziņā, kā attīstīsies izglītības sistēma, kad un kā mainīsies izglītības saturs, nav skaidrs kā darbosies kvalifikācijas paaugstināšanas sistēma, kā valsts nodrošinās jauno skolotāju izglītošanu un iesaistīšanu skolu darbā. Nekas nav zināms, kā izglītība tiks vadīta pēc teritoriālās reformas, kā tiks organizēts metodiskais darbs. Cēsu rajona pašvaldībās pie šiem jautājumiem strādā, ir idejas, top modeļi. Cēsnieki savus priekšlikumus iesniegs Izglītības un zinātnes ministrijai.
Valdība pedagogus nepārtraukti tur spriedzē. Pateicoties Saeimas deputātiem un īpaši Valsts prezidentam, arodbiedrībai ir izdevies panākt kompromisu. Pašlaik ir cerības, ka 2008. gada valsts budžetā, kuru Saeima gatavojas pieņemt 8. novembrī, tiks iekļauta nepieciešamā summa, lai visiem pedagogiem samaksu par likmi no septembra palielinātu par 60 latiem. Tomēr joprojām nav skaidrs, kā finansiāli atrisināsies jautājums par gatavošanos stundām un skolēnu rakstu darbu labošanu.
Ministrija ir piekritusi, ka jāsamazina pirmsskolas pedagogu darba slodze un pilna samaksa jāsaņem nevis par 36, bet 30 tiešā kontakta stundām nedēļā (skolā pilna alga pienākas par 21 kontaktstundu), lai darba laikā pirmsskolas pedagogi varētu sagatavoties nākamās dienas stundām. Kā ministrija to risinās tālāk, nav zināms.
Esam pieņēmuši lēmumu 8. novembrī, budžeta pieņemšanas dienā, vēlreiz doties piketēt pie Saeimas, lai skolotāji atgādinātu par savām prasībām, kas iekļaujamas 2008. gada valsts budžetā. Domāju, ka sarunu un sadarbības ceļā izglītības darbinieku arodbiedrība atradīs Saeimā un valdībā izpratni un rīcību, tāpēc streiks nebūs nepieciešams.
Izglītības un zinātnes ministrija sagatavojusi projektu grozījumiem Izglītības likumā. Tas ir mēģinājums precizēt skolotāju, skolēnu un vecāku tiesības un pienākumus. Priekšlikumus par tiesībām un pienākumiem skolēniem, skolotājiem un vecākiem Izglītības ministrijā iesniedza arī Cēsu rajona pedagogi. Taču pedagogi iecerētajos grozījumos neredz būtiskas izmaiņas ne skolotāju pienākumos, ne tiesībās.
Viens no projektā iecerētajiem likuma grozījumiem skan tā: ”Skolotāji tiesīgi saņemt sabiedrības atbalstu izglītības procesa īstenošanā”. Tas ir deklaratīvs lozungs, kuru var pateikt vai nepateikt. Jau tagad sabiedrība zināmā mērā atbalsta izglītību.
Bērniem domātajos pienākumos ir parādījusies jauna norma: ”Skolēniem skolā ir jāievēro iekšējās kārtības noteikumi, jāievēro pedagogu, izglītojamo un citu personu tiesības”. Šie nosacījumi, ja tos apstiprinās ar likumu, dos skolām nelielu bāzi, lai pilnveidotu iekšējos normatīvos aktus. Taču nav atbildēts jautājums, kā jārīkojas, ja skolēns klaji neievēro skolas iekšējās kārtības noteikumus un citu skolēnu tiesības stundās netraucēti mācīties.
Man patīk vecāku tiesībās paredzētā jaunā norma, ka vecākiem ir tiesības ”rūpēties, lai tiktu ievērotas sava bērna un citu bērnu, pedagogu un citu personu likumiskās tiesības un intereses”. Balstoties uz šo likuma normu, vecāki daudz aktīvāk varēs pedagogiem palīdzēt tikt galā ar to ģimeņu bērniem, kuri apzināti traucē stundas un nodarbības, pārkāpjot pārējo bērnu tiesības uz izglītības ieguvi. Pierakstījusi Mairita Kaņepe
Komentāri