Svētdiena, 14. decembris
Vārda dienas: Auseklis, Gaisma

Patērētāji kļūst arvien zinošāki

Druva
00:00
29.03.2008
9

Cēsu patērētāju interešu aizstāvības biedrības “Aizstāvis” valdes

priekšsēdētāja

Lai arī nedaudz pieklusināti, bet martā atzīmēta Starptautiskā patērētāju diena. Ir noteiktas arī šī gada prioritātes – preču drošums un energoresursu taupība.

Runājot par preču drošumu, īpaša vērība šogad tiek pievērsta bērnu rotaļlietām. Valstī arvien rīkotas akcijas, dažādās tirdzniecības iestādēs tiek pārbaudītas bērnu preces. Un diemžēl atklāta ne viena vien bīstama, kura rezultātā nonāk bērnu rokās. Energoresursu taupībā tiek uzsvērta mājokļu siltināšana. Lai mēs varētu siltumenerģiju arī taupīt, ne tikai to lietot. Pie šīm aktualitātēm šogad strādās gan Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, gan nevalstiskās organizācijas, kuras saistītas ar patērētāju tiesību aizstāvību.

Arī “Aizstāvis” seko līdzi visām aktualitātēm. Paši rīkojam tādas un mēģinām gūt atgriezenisko saiti. Saprast, cik mūsu rajona ļaudis zina patērētāju tiesības. Svarīgi uzzināt kaut vai vājos punktus un jautājumus, par kuriem rajona ļaudīm ir vislielākā neskaidrība. Domājam, kā efektīvāk nepieciešamo informāciju un zināšanas nodot patērētājiem. Pieļauju, ka lauku ļaudis ir vēl mazāk informēti par savām tiesībām, tādēļ esam ieplānojuši doties uz rajona pagastiem un stāstīt par aktuālo.

Taču jāatzīst, ka latviešu valodā vārdam patērētājs klāt nāk nedaudz negatīva pieskaņa. Esam tā kā tērētāji. Angļu valodā šis vārds izskan daudz labākā semantiskajā nokrāsā. Patērētājam ir tiesības saņemt labu preci vai pakalpojumu, viņam vienmēr ir tiesības izvēlēties. Taču mūsu sabiedrība ir interesanta ar to, ka lielākajai daļai šķiet, ka tas uz viņiem neattiecas un ar viņiem jau tas nenotiks… Kad notiek, nereti jau ir par vēlu.

Svarīgi ir uzsvērt, ka, ne tikai iegādājoties preci, bet arī saņemot pakalpojumu, mums ir savas tiesības. Patērētāju tiesību aizsardzības likums attiecas arī uz dažādu pakalpojumu saņemšanu – servisiem, veļas mazgātavām, ķīmiskajām tīrītavām un pat frizētavām. Ikvienam patērētājam ir iespēja saņemt pienācīgas kvalitātes pakalpojumu, ja tāds nav saņemts, ir tiesības vērsties pēc palīdzības.

Kas attiecas uz informācijas saņemšanu veikalos, arī šajā jomā ejams vēl tāls ceļš. Pārdevējam nav tikai jāizsniedz prece un jāsaņem nauda. Viņam vajadzētu būt ar augstāko kvalifikāciju, zinošam par visām preču grupām un konsultantam dažādos jautājumos. Taču šajā gadījumā jārunā arī par mūsu spēju komunicēt. Pat, ja gadījusies liksta ar iegādāto preci vai saņemto pakalpojumu, vispirms jāmēģina rast kopīga valoda. Savā starpā. Ja tas neizdodas, tad gan vajadzētu meklēt palīdzību un mēs kopā mēģinātu aizstāvēt patērētāja intereses.

Marts valstī izskanēja kā laba servisa mēnesis. Bet, runājot par apkalpošanu tirdzniecības iestādēs, jāsaka – ir visādi. Ko nozīmē laipns? Vai laipnība ir uzbāzība? Ir taču situācijas, ka, ieejot veikalā, pārdevējs uzreiz ir klāt un jautā, kā var palīdzēt. Vai tā ir laipnība? Šāda attieksme nereti rada negatīvas sajūtas klientā, kurš varbūt veikalā iegriezies, tikai ziņkārības vadīts. Sākumā pēc padomju laikiem, iespējams, tas likās patīkami, bet šobrīd jau esam iegājuši otrā galējībā. Taču ir pietiekami daudz situāciju, kad cilvēki patiešām sūdzas par sliktu un nelaipnu apkalpošanu. Un tas droši vien jau ir attieksmes jautājums. Pavisam nesen nācās saskarties ar nepatīkamu situāciju, un arī šajā gadījumā jāsaka- lielākā daļa cilvēku nav informēti par savām tiesībām. Jebkurā veikalā vai salonā preces ir jāizvieto droši un stabili, īpaši, ja tās ir plīstošas. Ja zālē ir pašapkalpošanās, pārdevējam jāpadomā, lai prece nevarētu nokrist zemē un saplīst. Šādās situācijās vienmēr tiek vainots apmeklētājs, kurš vēl pat nav patērētājs, jo to preci nav pat iegādājies. Par šādā veidā saplēstu preci veikala apmeklētājam nav jāmaksā. Nevietā ir arī pārdevēju niknie skatieni un pārmetumi.

Patērētāji kļūst arvien zinošāki vai vismaz ir sapratuši, ka viņiem ir iespēja meklēt palīdzību. Šī gada trijos mēnešos esam apkalpojuši 40 apmeklētājus, kaut strādājam tikai trīs dienas nedēļā. Vēl joprojām aktuālās problēmas saistītas ar elektroprecēm, internetā pasūtītajām precēm, arvien vairāk sūdzības sāk parādīties par nekvalitatīvām mēbelēm. Un ir patiess prieks, ka patērētāji arvien vairāk mācās aizstāvēt sevi un prot panākt, ka uzņemties savu vainu par slikti padarītu darbu nākas tā veicējam. Pierakstījusi Liene Lote Grizāne

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Kā Putins pasauli dancināja

15:10
13.12.2025
20

Atceraties, kā Sprīdītis, pūšot stabulē, velnu dancināja? Tā vien šķiet, ka Vladimirs Putins ir ticis pie Sprīdīša stabules un varen izbauda, ka visi pārējie aizgūtnēm dejo, nespēdami pašu spēkiem apstāties, kamēr vien viņš tajā pūš. Un kārdinājums turpināt pūst ir visnotaļ liels, lai rimtos, jo šī iegūtā varas sajūta ir pārāk patīkama. Tā, protams, nav […]

Drūms. Dzirksteles skrien gaisā

12:20
10.12.2025
31

“Joprojām drūms. No mākoņiem var pat smidzināt… Kļūst nedaudz siltāks, temperatūra celsies līdz piektdienai,” tās ir iepriekšējo divu dienu ziņas no meteo portāla. Nu var teikt, patiesas, pārbaudītas dzīvē. Par laikapstākļiem katru dienu var dzirdēt gana pretrunīgas prognozes. Bet ar tām ir arī viens liels labums: ja man vienalga – līst vai spīd saule-, pagaidīšu […]

Vai iespējami Ziemassvētki bez svētku eglītes

11:58
07.12.2025
33

Dodoties pārgājienā un kopā ar pārējiem dalībniekiem aplūkojot pa ceļam redzamās egles, kas bija cietušas no egļu astoņzobu mizgrauža un nokaltušas, aizrunājāmies, vai iespējams, ka pēc pārdesmit gadiem egļu vairs nebūs. Un manā prātā pazibēja doma – bet kā tad Ziemassvētki bez eglītes?Svētdien otrā Advente. Pil­sētās un pagastos izrotātas pirmās svētku egles. Svētku skaistules jau […]

Saldējums pret galvassāpēm

11:55
06.12.2025
26

Izklausās lielisks attaisnojums saldējuma lietošanai. Un regulārai – jo vairāk. Taču nopietni par nenopietno – šāds saldējums tik tiešām esot ieviests, lai arī cik savādi un pat smieklīgi tas neizklausītos. Nu jau vairāk nekā gadsimtu iznākošā zinātnes žurnāla “ScienceNews” sociālā medija vietnē “Facebook” publiskotā ziņa liecina – kāds Nīderlandes aptieku tīkls piedāvājis neparastu sadarbības projektu […]

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
41

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
29
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
14
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
14
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
34
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
37
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
35
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi