Otrdiena, 23. jūlijs
Vārda dienas: Magda, Magone, Mērija, Magdalēna

Patērētāji kļūst arvien zinošāki

Druva
00:00
29.03.2008
4

Cēsu patērētāju interešu aizstāvības biedrības “Aizstāvis” valdes

priekšsēdētāja

Lai arī nedaudz pieklusināti, bet martā atzīmēta Starptautiskā patērētāju diena. Ir noteiktas arī šī gada prioritātes – preču drošums un energoresursu taupība.

Runājot par preču drošumu, īpaša vērība šogad tiek pievērsta bērnu rotaļlietām. Valstī arvien rīkotas akcijas, dažādās tirdzniecības iestādēs tiek pārbaudītas bērnu preces. Un diemžēl atklāta ne viena vien bīstama, kura rezultātā nonāk bērnu rokās. Energoresursu taupībā tiek uzsvērta mājokļu siltināšana. Lai mēs varētu siltumenerģiju arī taupīt, ne tikai to lietot. Pie šīm aktualitātēm šogad strādās gan Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, gan nevalstiskās organizācijas, kuras saistītas ar patērētāju tiesību aizstāvību.

Arī “Aizstāvis” seko līdzi visām aktualitātēm. Paši rīkojam tādas un mēģinām gūt atgriezenisko saiti. Saprast, cik mūsu rajona ļaudis zina patērētāju tiesības. Svarīgi uzzināt kaut vai vājos punktus un jautājumus, par kuriem rajona ļaudīm ir vislielākā neskaidrība. Domājam, kā efektīvāk nepieciešamo informāciju un zināšanas nodot patērētājiem. Pieļauju, ka lauku ļaudis ir vēl mazāk informēti par savām tiesībām, tādēļ esam ieplānojuši doties uz rajona pagastiem un stāstīt par aktuālo.

Taču jāatzīst, ka latviešu valodā vārdam patērētājs klāt nāk nedaudz negatīva pieskaņa. Esam tā kā tērētāji. Angļu valodā šis vārds izskan daudz labākā semantiskajā nokrāsā. Patērētājam ir tiesības saņemt labu preci vai pakalpojumu, viņam vienmēr ir tiesības izvēlēties. Taču mūsu sabiedrība ir interesanta ar to, ka lielākajai daļai šķiet, ka tas uz viņiem neattiecas un ar viņiem jau tas nenotiks… Kad notiek, nereti jau ir par vēlu.

Svarīgi ir uzsvērt, ka, ne tikai iegādājoties preci, bet arī saņemot pakalpojumu, mums ir savas tiesības. Patērētāju tiesību aizsardzības likums attiecas arī uz dažādu pakalpojumu saņemšanu – servisiem, veļas mazgātavām, ķīmiskajām tīrītavām un pat frizētavām. Ikvienam patērētājam ir iespēja saņemt pienācīgas kvalitātes pakalpojumu, ja tāds nav saņemts, ir tiesības vērsties pēc palīdzības.

Kas attiecas uz informācijas saņemšanu veikalos, arī šajā jomā ejams vēl tāls ceļš. Pārdevējam nav tikai jāizsniedz prece un jāsaņem nauda. Viņam vajadzētu būt ar augstāko kvalifikāciju, zinošam par visām preču grupām un konsultantam dažādos jautājumos. Taču šajā gadījumā jārunā arī par mūsu spēju komunicēt. Pat, ja gadījusies liksta ar iegādāto preci vai saņemto pakalpojumu, vispirms jāmēģina rast kopīga valoda. Savā starpā. Ja tas neizdodas, tad gan vajadzētu meklēt palīdzību un mēs kopā mēģinātu aizstāvēt patērētāja intereses.

Marts valstī izskanēja kā laba servisa mēnesis. Bet, runājot par apkalpošanu tirdzniecības iestādēs, jāsaka – ir visādi. Ko nozīmē laipns? Vai laipnība ir uzbāzība? Ir taču situācijas, ka, ieejot veikalā, pārdevējs uzreiz ir klāt un jautā, kā var palīdzēt. Vai tā ir laipnība? Šāda attieksme nereti rada negatīvas sajūtas klientā, kurš varbūt veikalā iegriezies, tikai ziņkārības vadīts. Sākumā pēc padomju laikiem, iespējams, tas likās patīkami, bet šobrīd jau esam iegājuši otrā galējībā. Taču ir pietiekami daudz situāciju, kad cilvēki patiešām sūdzas par sliktu un nelaipnu apkalpošanu. Un tas droši vien jau ir attieksmes jautājums. Pavisam nesen nācās saskarties ar nepatīkamu situāciju, un arī šajā gadījumā jāsaka- lielākā daļa cilvēku nav informēti par savām tiesībām. Jebkurā veikalā vai salonā preces ir jāizvieto droši un stabili, īpaši, ja tās ir plīstošas. Ja zālē ir pašapkalpošanās, pārdevējam jāpadomā, lai prece nevarētu nokrist zemē un saplīst. Šādās situācijās vienmēr tiek vainots apmeklētājs, kurš vēl pat nav patērētājs, jo to preci nav pat iegādājies. Par šādā veidā saplēstu preci veikala apmeklētājam nav jāmaksā. Nevietā ir arī pārdevēju niknie skatieni un pārmetumi.

Patērētāji kļūst arvien zinošāki vai vismaz ir sapratuši, ka viņiem ir iespēja meklēt palīdzību. Šī gada trijos mēnešos esam apkalpojuši 40 apmeklētājus, kaut strādājam tikai trīs dienas nedēļā. Vēl joprojām aktuālās problēmas saistītas ar elektroprecēm, internetā pasūtītajām precēm, arvien vairāk sūdzības sāk parādīties par nekvalitatīvām mēbelēm. Un ir patiess prieks, ka patērētāji arvien vairāk mācās aizstāvēt sevi un prot panākt, ka uzņemties savu vainu par slikti padarītu darbu nākas tā veicējam. Pierakstījusi Liene Lote Grizāne

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Cēsu ietves un veloceliņi

17:09
17.07.2024
42
1

Latvietis pēc dabas ir diezgan konservatīvs un visur grib zināmu kārtību. Tāpēc var saprast riteņbraucēju vēlmi pēc iespējami labākas velo infrastruktūras, kur galvenais elements ir veloceliņš. Tad skaidrs, tur uz divriteņa cilvēks var justies droši un kā galvenais. Jāpiebilst gan, ka velosipēdistus pamazām grib izkonkurēt citu mikromobilitātes ierīču lietotāji, piemēram, elektrisko skrejriteņu braucēji, bet šoreiz […]

Vienam atvaļinājums, citiem problēmas

08:55
16.07.2024
43

Cik nav dzirdēts gan skaļi un satraucoši, gan pieklusināti un argumentēti, ka Latvija izmirst, ka ģimenēm vajadzīgs atbalsts. Tad nez kāpēc ne viens vien iedomājas, ka runa atkal ir par naudu. Ir tik daudzas it kā vienkāršas lietas, kas būtu liels atbalsts un sapratnes demonstrējums jaunajām ģimenēm. Vasara ir atvaļinājumu laiks, ģimeņu speciālisti to vien […]

"Uzvarētāji"

16:53
15.07.2024
25

Nedēļas baisākais notikums ir agresorvalsts uzbrukums Kijivā lielākajai bērnu slimnīcai Ukrainā. Tiešs raķetes trāpījums, divi mediķi gājuši bojā, astoņi bērni ievainoti, viens bērns miris. Protams, Krievija apgalvo, kas slimnīcā bijis “Azov” kaujinieku centrs, jo teroristiem visā pasaulē tā ir ierastā lietu kārtība – izmantot iedzīvotājus, it sevišķi bērnus, kā vairogu kaujiniekiem. Tādēļ viņi negrib un […]

Nelaimīgie korķīši

10:48
10.07.2024
40

Domājams, nevienam nav paslīdējis garām fakts, ka plast­masas korķīšiem dzērienu pudelēm jābūt piestiprinātiem arī tad, kad pudele atvērta. No 2. jūlija visās Eiropas Savienības bloka dalībvalstīs vienreizlietojamām plastmasas pudelēm ar tilpumu līdz trīs litriem ir jābūt aprīkotām ar piestiprinātiem korķīšiem. To nosaka 2019. gadā pieņemtā direktīva. Ja paveicies nopirkt vēl pilnībā attaisāmu iepakojumu, tas tāpēc, […]

“Nespļauj akā, no kuras pašam būs jādzer”

06:06
08.07.2024
47

Pirms Eiroparlamenta vēlēšanām ne viens vien deputāta kandidāts solīja palīdzēt Latvijai, glābt to. Latvijas politiķu izteikumi reizēm folklorizējas, kļūst par tādiem kā sakāmvārdiem. Neapšaubāmi, viens no tādiem politiķiem ir nupat ievēlētais Eiroparlamenta (EP) deputāts, kurš ne reizi vien nosaucis Latviju par “muļķu zemi”, nu jau bijušais 14. Saeimas deputāts, gan Saeimā, gan EP ievēlēts no […]

Cik pļaviņu nopļāvi?

15:00
06.07.2024
47

Līdz ar dzīvesveida maiņu, jaunām tehnoloģijām sadzīvē un ražošanā daudz kas mainās un pazūd. Lauku dzīves ikdiena saglabājas tautasdziesmās, etno­grāfisko muzeju krājumos. Jaunā paaudze skatās, brīnās. Laiki un paaudzes mainās, un tā tas bijis vienmēr. “Kur Jānis aizgāja?” mamma jautā dēlam. “Viņš pļauj ar manuālo trimmeri,” atbild dēls. Māte sākumā apmulst, nesaprot, tad sāk smieties: […]

Tautas balss

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
29
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Haoss ar pasažieru pārvadājumiem

17:28
15.07.2024
26
Lasītājs J. raksta:

“Ik pa brīdim parādās ziņas, ka nav skaidrs, kas mūspusē nodrošinās sabiedriskā transporta pakalpojumus. Valsts pasūtījumā ar līgumiem un pārsūdzībām tāds juceklis, ka neviens no malas netiek skaidrībā. Jūnija nogalē pakalpojumu atļāva veikt CATA, bet tikai līdz gada beigām. Taču nav dzirdams, ko atbildīgie dara, lai sajukums neturpinātos. Nesaprotu, kā Satiksmes ministrija pieļauj tādu bardaku,” […]

Nevar sagaidīt

16:55
15.07.2024
18
Piebaldzēns raksta:

“Sola un sola, ka Jaunpiebalgā drīz būs gatavs pansionāts, bet kā nav, tā nav. Gan jau vainojami būvnieki, bet žēl, ka vietējai varai nav nekādu iespēju procesu pasteidzināt. Tur būtu gan darba vietas vietējiem, gan pagastā apgrozītos vairāk cilvēku, proti, pie pansionāta iemītniekiem brauktu ciemos tuvinieki, draugi. Tirgotājiem būtu lielāks apgrozījums,” pārdomās dalījās piebaldzēns.

Botāniskais dārzs pilsētas centrā

16:54
15.07.2024
24
Cēsnieks O. raksta:

“Gāju Cēsīs pa Rīgas ielu, mani uzrunāja tūristi, ārzemnieki. Lūdza padomu, kā aizbraukt uz Līgatni, jautāja par Cēsīm. Un prasīja, kā var iekļūt Rīgas ielas botāniskajā dārzā. Jā, tur īpašums, kura adrese ir Rīgas iela 41, aizaudzis ar kokiem, krūmiem. No ielas to nodala dēļu žogs, gājējus šī vieta netraucē, bet iebraucējiem rada dīvainu iespaidu,” […]

Trūkst inženieru

10:49
09.07.2024
31
J. raksta:

“Ziņās televīzijā stāsta, ka Latvijā trūkst augsti kvalificētu speciālistu mežsaimniecībā un lauksaimniecībā. Jau labi zinām, ka trūkst arī celtniecības inženieru, elektroinženieru un līdzīgu profesiju speciālistu. Te nu esam nonākuši ar savu izglītības sistēmu. Ja bērnam skolā neiemāca rēķināt, ja viņš neapgūst fizikas, ķīmijas pamatus, tad vēlāk, protams, neizvēlas studēt inženierzinātnes, profesijas, kas saistītas ar matemātiku, […]

Sludinājumi