Otrdiena, 23. jūlijs
Vārda dienas: Magda, Magone, Mērija, Magdalēna

Amatiermākslinieki pārsteidz, iepriecina un liek domāt

Druva
23:00
25.04.2008
12

Avīzes ierobežotais formāts un lielākās daļas lasītāju interešu loks neļauj pilnībā iztirzāt visu Cēsu novada mākslinieku 34. izstādi, tāpēc mēģināšu runāt par to mākslinieku darbiem, kurus parasti šādos apskatos nepiemin. Autodidaktu izstādē, protams, pārstāvēti šīs ”skunstes” profesionāļi, bet šoreiz gribu vērtēt autorus, kuriem gleznošana, zīmēšana ir sirdslieta un aicinājums, kas dažādu iemeslu dēļ nav dzīvē piepildījies. Tādēļ gribu visus šos autorus saukt tajā cēlajā vārdā, ko viņi ir pelnījuši – par māksliniekiem, lai kāda arī katram dzīves uztvere, profesionālā varēšana vai pilsoniskā profesija. Interesanti redzēt, ar kādu darbu katrs mākslinieks nācis skatītāju priekšā, ko gribējis pateikt un vai viņam vispār ir ko teikt, jo īsta māksla sākas tikai tur, kur autoram ir ko sacīt. Tikai tad var sākties dialogs starp skatītāju un mākslinieku. Nevar prasīt, lai skatītāju interesētu mākslinieku tīri formāli glezniecības triki un tehniskās virtuozitātes apliecinājumi. Ja darbā nebūs ielikta autora doma vai ideja, kuru mākslinieks dāvā skatītājiem ne formāli, virspusēji, bet dziļi no sirds, tas neuzrunā. Tāpēc bieži vien autodidaktu darbi lielai daļai skatītāju ir pat tuvāki nekā lielā māksla. Tas ir tas pats, ka tautasdziesmu saprot jebkurš, saprot katra pantiņa domu, bet ne visi lasīs Bodlēru vai Raini, kaut literāro vērtību dēļ, idejas augstuma un valodas mākslinieciskumā gan viens, gan otrs autors ir pasaules korifeji.

Šogad pirmo reizi patīkami pārsteidza milzīgā neprofesionālo mākslinieku izaugsme, no naiviem sižetiņiem, diletantiskas glezniecības un primitīvi vienkāršotas pasaules uztveres ir izauguši mākslinieki ar savu skatu uz dzīvi un pārliecību, kā to pasniegt skatītājiem. Vairumam šo mākslinieku par to jāpateicas studijas vadītājai Maritai Krūmiņai. Viņas zināšanas, darba pieredze un mīlestība uz saviem audzēkņiem, ko es sajutu, apstaigājot kopīgi šo izstādi, ir devusi šo skaisto rezultātu. Mākslinieki savā skatījumā uz dzīvi atraisījušies, kļuvuši brīvi gan uzskatos, gan glezniecībā.

Ne katrs mākslinieks uzdrošinātos tā gleznot ziedošu pļavu, kā to izdarījusi Guntra Jumare savā ”Ainavā”. Zaļā krāsa ir smalki niansēta un pamazām pāriet violetos, dzeltenos vai zilos toņos. Darbs atstāj īstu klusas vasaras novakares noskaņu. Līgas Ruttules (viena no jaunākajām šīs grupas māksliniecēm) darbi ”Palmu jūra” un ”XXX” jaušams atbrīvots krāsu zieds, jauna pieeja glezniecībai, mūsdienīga krāsu un kompozīcijas uztvere. Viņas kompozīcija ir pretstats pārējo mākslinieku tradicionālajām, klasiska tipa kompozīcijām. Tas liek domāt, ka arī glezniecībā, tāpat kā dzīvē, liela nozīme ir mākslinieka gadiem. Atliek tikai nožēlot, ka izstādē nepiedalās visjaunākā šīs kopas māksliniece, 16 gadīgā Sabīne Vārtiņa, kura droši vien skatītāju būtu pārsteigusi ar vēl mūsdienīgāku pasaules uztveri, kas tuvāka jauniem cilvēkiem.

Sācies laikmets, kurā aizvien mazāk vietas jaunatnes dzīvē aizņem laba literatūra vai izcila izstāde, to vislabāk var redzēt dažādās televīzijas spēlēs un izstāžu zālēs. Ar nožēlu jāsecina, ka latviešu literatūra vai māksla ir pēdējais, par ko interesējas mūsdienu jaunatne. Milzīga jaunatnes daļa, kaut fiziski dzīvo Latvijā, jau sen ir garīgi no tās emigrējusi, vienīgi dūšas trūkums vai finanses to liedz atstāt. Tāpēc liekas tik svarīga šīs jaunās mākslinieces neesamība izstādē.

Mierīgi, klusi, gaiši un līdzsvaroti ir divi Anitas Zakarānes darbiņi, kuros pedantiski ievēroti visi glezniecības pamatprincipi, sākot ar kompozīciju un beidzot ar pustonīšiem un refleksiem uz gleznotiem traukiem. Šim glezniecības mieram kā pilnīgu pretstatu gribas minēt divus Tamāras Pavlovskas puķu gleznojumus, kuri jau risināti tradicionālā kompozīcijā, bet krāsu uzliciens ir laikam visdrošākais, visspēcīgākais šajā zālē. Žēl, ka brīžiem tas māksliniecei iznācis tāds parupjš un nav izmantotas visas otas dotās iespējas. Par to, ka mākslinieks otu var izmantot arī citādi, varam pārliecināties Anitas Sabules vai Annas Malējas darbos, kur redzam, ka ota mākslinieka rokās var gan nervozi pieskarties audeklam, gan jūtīgi apmīļot to.

Kā māksliniece, kura apguvusi labas glezniecības iemaņas, dažādu sižetu risinājumu, gribas pieminēt Mariku Sarmuli. Ir gan cenšanās pēc mūsdienīgas krāsu saskaņas un kompozīcijas, kā darbā ”Atplaukšana”, gan tradicionāli krāsu ziedā un kompozīcijā risinātā magoņu laukā vai kautrā pieskārienā figurālā kompozīcijā, kaut šoreiz tie ir tikai divi kaķi.

Tēmu šaurība ir jaušama visā izstādē – lielākoties ir ainava un klusā daba, iztrūkst portreta, nemaz jau nerunājot par jebkādām tematiskām kompozīcijām. Rokrakstu atšķirību nosaka tik vien kā viena vai otra mākslinieka individuālā uztvere, temperaments vai tehniskā varēšana, bet ne domas dziļums. Pieņemamā līmenī apgūstot kompozīciju un gleznošanas pamatprincipus, kā galveno nākotnē vajadzētu saskatīt, apgūt domas dziļumu, lai līdz ar ārējo formu būtu ar ko skatītāju uzrunāt…

Neprofesionālais vecmeistars Bruno Pugulis šoreiz pārstāvēts tikai ar vienu darbiņu. Žēl, jo viņam ir gan laba skola, gan laba profesionālā varēšana, atliek vienīgi gleznot, kā to savulaik darīja Jānis Kalējs, kuram ir veltīta plaša piemiņas izstāde turpat Izstāžu namā. Otrs no neprofesionāliem vecmeistariem ir Valdis Čukurs, kura glezniecība ir aplūkota ne vienā viena izstādes apskatā un kurš arī ir pārstāvēts ar vienu darbiņu, kaut zinu, ka to viņam ir ne vienai vien izstādei. Savdabīgu vietu izstādē ieņem Juris Butkins, kura darbi var būt sausi konstruktīva kā ”Skolas iela”, līdz smalki niansētam kā ”Magoņu lauks”, vai arī naivi romantiskam, kas jau atgādina franču glezniecību, kāds ir ”Pilsparks”.

Izstādē nevar nepamanīt Jura Cīruļa darba ”Rudens Cīrulīšos” spožo krāsu ziedu, prieku par rudens krāšņumu, lapu sarkanīgo, ugunīgo krāsu, kas apkārtni padara pelēku. Ja blakus neatrastos viņa skolotājas Maritas Krūmiņas darbs ”Sarkans”, tad droši vien varētu sacīt, ka Jura Cīruļa rudens krāsu spožumā ir spilgtākais darbs izstādē, bet tagad, salīdzinot abus, atliek smagi nopūsties, svaru kategorijas ir pārāk nevienādas. Vaļsirdīgi atzīšos māksliniekiem, man viņu abu darbi ļoti patīk. Un tam nu vajadzētu būt priekš mākslinieka galvenajam.

Lai piedod mākslinieki, kuri, tāpat kā visi citi ar trīsošu sirdi izstādījuši skatītāju vērtējumam savus darbus, kā Lilija Zušmane, Rasma Holste vai Māra Armanoviča, un varbūt vēl kāds, kuru esmu aizmirsis. Esmu uzrakstījis tikai dažas savas domas par dažiem šīs izstādes māksliniekiem un tikai par daļu no šīs izstādes. Saprotu, ka šī ir tikai kārtējā novada izstāde, un gribu atgādināt visiem, ka pēc gada būs atkal jauna, tad jau 35. izstāde, kad tiksimies atkal.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Cēsu ietves un veloceliņi

17:09
17.07.2024
42
1

Latvietis pēc dabas ir diezgan konservatīvs un visur grib zināmu kārtību. Tāpēc var saprast riteņbraucēju vēlmi pēc iespējami labākas velo infrastruktūras, kur galvenais elements ir veloceliņš. Tad skaidrs, tur uz divriteņa cilvēks var justies droši un kā galvenais. Jāpiebilst gan, ka velosipēdistus pamazām grib izkonkurēt citu mikromobilitātes ierīču lietotāji, piemēram, elektrisko skrejriteņu braucēji, bet šoreiz […]

Vienam atvaļinājums, citiem problēmas

08:55
16.07.2024
43

Cik nav dzirdēts gan skaļi un satraucoši, gan pieklusināti un argumentēti, ka Latvija izmirst, ka ģimenēm vajadzīgs atbalsts. Tad nez kāpēc ne viens vien iedomājas, ka runa atkal ir par naudu. Ir tik daudzas it kā vienkāršas lietas, kas būtu liels atbalsts un sapratnes demonstrējums jaunajām ģimenēm. Vasara ir atvaļinājumu laiks, ģimeņu speciālisti to vien […]

"Uzvarētāji"

16:53
15.07.2024
25

Nedēļas baisākais notikums ir agresorvalsts uzbrukums Kijivā lielākajai bērnu slimnīcai Ukrainā. Tiešs raķetes trāpījums, divi mediķi gājuši bojā, astoņi bērni ievainoti, viens bērns miris. Protams, Krievija apgalvo, kas slimnīcā bijis “Azov” kaujinieku centrs, jo teroristiem visā pasaulē tā ir ierastā lietu kārtība – izmantot iedzīvotājus, it sevišķi bērnus, kā vairogu kaujiniekiem. Tādēļ viņi negrib un […]

Nelaimīgie korķīši

10:48
10.07.2024
40

Domājams, nevienam nav paslīdējis garām fakts, ka plast­masas korķīšiem dzērienu pudelēm jābūt piestiprinātiem arī tad, kad pudele atvērta. No 2. jūlija visās Eiropas Savienības bloka dalībvalstīs vienreizlietojamām plastmasas pudelēm ar tilpumu līdz trīs litriem ir jābūt aprīkotām ar piestiprinātiem korķīšiem. To nosaka 2019. gadā pieņemtā direktīva. Ja paveicies nopirkt vēl pilnībā attaisāmu iepakojumu, tas tāpēc, […]

“Nespļauj akā, no kuras pašam būs jādzer”

06:06
08.07.2024
47

Pirms Eiroparlamenta vēlēšanām ne viens vien deputāta kandidāts solīja palīdzēt Latvijai, glābt to. Latvijas politiķu izteikumi reizēm folklorizējas, kļūst par tādiem kā sakāmvārdiem. Neapšaubāmi, viens no tādiem politiķiem ir nupat ievēlētais Eiroparlamenta (EP) deputāts, kurš ne reizi vien nosaucis Latviju par “muļķu zemi”, nu jau bijušais 14. Saeimas deputāts, gan Saeimā, gan EP ievēlēts no […]

Cik pļaviņu nopļāvi?

15:00
06.07.2024
47

Līdz ar dzīvesveida maiņu, jaunām tehnoloģijām sadzīvē un ražošanā daudz kas mainās un pazūd. Lauku dzīves ikdiena saglabājas tautasdziesmās, etno­grāfisko muzeju krājumos. Jaunā paaudze skatās, brīnās. Laiki un paaudzes mainās, un tā tas bijis vienmēr. “Kur Jānis aizgāja?” mamma jautā dēlam. “Viņš pļauj ar manuālo trimmeri,” atbild dēls. Māte sākumā apmulst, nesaprot, tad sāk smieties: […]

Tautas balss

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
29
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Haoss ar pasažieru pārvadājumiem

17:28
15.07.2024
26
Lasītājs J. raksta:

“Ik pa brīdim parādās ziņas, ka nav skaidrs, kas mūspusē nodrošinās sabiedriskā transporta pakalpojumus. Valsts pasūtījumā ar līgumiem un pārsūdzībām tāds juceklis, ka neviens no malas netiek skaidrībā. Jūnija nogalē pakalpojumu atļāva veikt CATA, bet tikai līdz gada beigām. Taču nav dzirdams, ko atbildīgie dara, lai sajukums neturpinātos. Nesaprotu, kā Satiksmes ministrija pieļauj tādu bardaku,” […]

Nevar sagaidīt

16:55
15.07.2024
18
Piebaldzēns raksta:

“Sola un sola, ka Jaunpiebalgā drīz būs gatavs pansionāts, bet kā nav, tā nav. Gan jau vainojami būvnieki, bet žēl, ka vietējai varai nav nekādu iespēju procesu pasteidzināt. Tur būtu gan darba vietas vietējiem, gan pagastā apgrozītos vairāk cilvēku, proti, pie pansionāta iemītniekiem brauktu ciemos tuvinieki, draugi. Tirgotājiem būtu lielāks apgrozījums,” pārdomās dalījās piebaldzēns.

Botāniskais dārzs pilsētas centrā

16:54
15.07.2024
24
Cēsnieks O. raksta:

“Gāju Cēsīs pa Rīgas ielu, mani uzrunāja tūristi, ārzemnieki. Lūdza padomu, kā aizbraukt uz Līgatni, jautāja par Cēsīm. Un prasīja, kā var iekļūt Rīgas ielas botāniskajā dārzā. Jā, tur īpašums, kura adrese ir Rīgas iela 41, aizaudzis ar kokiem, krūmiem. No ielas to nodala dēļu žogs, gājējus šī vieta netraucē, bet iebraucējiem rada dīvainu iespaidu,” […]

Trūkst inženieru

10:49
09.07.2024
31
J. raksta:

“Ziņās televīzijā stāsta, ka Latvijā trūkst augsti kvalificētu speciālistu mežsaimniecībā un lauksaimniecībā. Jau labi zinām, ka trūkst arī celtniecības inženieru, elektroinženieru un līdzīgu profesiju speciālistu. Te nu esam nonākuši ar savu izglītības sistēmu. Ja bērnam skolā neiemāca rēķināt, ja viņš neapgūst fizikas, ķīmijas pamatus, tad vēlāk, protams, neizvēlas studēt inženierzinātnes, profesijas, kas saistītas ar matemātiku, […]

Sludinājumi