Trešdiena, 3. jūlijs
Vārda dienas: Benita, Everita, Verita, Emerita

Tilts bez garantijas

Druva
23:00
21.07.2008
10

Pagājušajā nedēļā uzzinājām, ka Dienvidu tilts, kas pašlaik top Rīgā, ir ne tikai ļoti dārgs — tas būvēts tā, ka celtnieki atbildību par to uzņemties nevēlas. Būvnieki konstrukcijai, kas kopumā izmaksās pusmiljardu latu, dod vien trīs gadu garantiju.

Šāds īss garantijas laiks gan nenozīmē, ka pēc trim gadiem tilts sagāzīsies vai to būs jāsāk pārbūvēt. Gan jau piepildīsies solījumi, ka tiltam kapitālais remonts nebūs vajadzīgs gadu desmitiem un bez lieliem ieguldījumiem tas droši būs lietojams līdz pat simts gadiem.

Iegādājoties kādas preces veikalā, neuzskatām par lielu mīnusu to, ka garantija parasti ir Latvijas likumdošanā noteiktie divi gadi. Pērkot jaunu mašīnu vai ko citu, mēs zinām, ka tā bez īpašām problēmām kalpos arī pēc ražotāja dotā garantijas termiņa beigām. Un tomēr ražotāja dots ilgs garantijas termiņš rada lielāku uzticamību, un tas ir viens no veidiem, kā pievilināt pircēju. Uzmetot ātru skatienu jaunu automašīnu piedāvājumam, var redzēt, ka tepat Latvijā izplatītāji piedāvā ne tikai trīs, bet pat piecu gadu garantiju. Turklāt automašīnai, atšķirībā no tilta, nav jākalpo gadu desmiti un simti.

Galvojot par savu preci, tirgotāji vēlas piesaistīt pircējus un norādīt uz priekšrocībām. Būvniekiem tas nav nepieciešams. Lai gan viņiem jāuzvar konkursā, tomēr Dienvidu tilta gadījumā tas bija formāls. Lielo būvnieku konkurence pie mums nav tik liela, lai cēlējs savu labumu pār citiem būtu spiests pierādīt daudzos un dažādos veidos. Pietiek, ja atrodas kāds, kas ir ar mieru celt, un ja abas puses vienojas par naudas aspektiem. „Ja mēs prasītu tilta būvniecībai desmit gadu garantiju, tad ar mums neviens līgumu neslēgtu,” laikrakstam „Neatkarīgā Rīta Avīze” sacīja par projektu atbildīgā pašvaldības amatpersona — Rīgas domes pilsētas attīstības departamenta būvniecības plānošanas un attīstības nodaļas vadītājs Eduards Raubiško.

Ja no tiesas ir tā, ka prasība garantēt vismaz desmit gadu ilgu posmu, kurā restauratoriem pie būves ne pirksta nebūs jāpiedur, atbaidītu visus potenciālos celtgribētājus, tad tā ir drošākā zīme, ka Latvijas būvniecība nespēj galvot par kvalitāti. Tas paskaidro, kāpēc jaunajos dzīvojamo namu projektos pēc pāris gadiem sienās veidojas plaisas un drūp apmetums. Tas paskaidro, ka šis nav laikmets, kad kaut ko cēla vismaz gadsimtam.

Varam sevi mierināt, ka būvniekiem diez vai ir izdevīgi strādāt tik slikti, lai pēc dažiem gadiem tilta konstrukcijās parādītos pirmās plaisas. Galu galā šī ir teju vai gadsimta būve (Gaismas pils vēl nav uzslieta), un būvētāji veikumu droši vien izmantos par vizītkarti savai varēšanai realizēt lielus projektus. Sabrucis Dienvidu tilts viņiem būtu lielākā antireklāma. Turklāt, ņemot vērā visai skandalozo slavu un aizdomīguma plīvuru, tāpat ir sagaidāms, ka masu saziņas līdzekļi Dienvidu tilta turpmākajiem piedzīvojumiem sekos līdzi ar visai lielu interesi. Šāda uzraudzība tilta cēlējiem liek būt piesardzīgiem pret iespēju, ka viņu meistardarbs varētu būt nekvalitatīvs. Tomēr par ļaunu nenāktu, ja Būvniecības likumā tiktu ieviestas izmaiņas, kas samērotu būvju grandiozumu ar būvētāja atbildību un garantijas termiņiem. Jāpalīdz būvētājiem saņemties, lai tie atzītu materiālu atbildību par savu veikumu.

Šajā situācijā mums neatliek nekas cits, kā optimistiski sevi mierināt, ka nekas traks taču Dienvidu tiltam nenotiks. Visi esam pieauguši cilvēki, visi savu darbu darām atbildīgi, un neviens negrib riskēt ar reputāciju. Tomēr tas ir tas pats, kas pirkt dārgu preci, bet veikalā nepaņemt čeku, un mājās iet ar domu, ka parasti jau viss darbojas, kā tam jādarbojas, un arī šoreiz nekas slikts nenotiks. Varbūt nenotiks arī. Varbūt tilts, vides un cilvēku ietekmes neskarts, stāvēs ij visus simts gadus un vēl ilgāk.

Šādas cerību iespējas nespēj uzlabot muļķīgo situāciju, kurā nonākusi Rīga. Nepietiek jau ar to, ka tilta visu triju kārtu pabeigšana maksās milzīgu naudas summu — pusmiljardu latu (ieskaitot kredītprocentus). Vienīgais, ko par to zinām — lielās naudas summas veido un kāpina vispārējā dārdzība, taču šaubas par šo skaitļu adekvātumu būvētājiem un pārraudzītājiem tā arī nav izdevies novērst. Nu nācis otrais trieciens — izrādās, neviens ilgtermiņā ne par ko neatbild. Bet Rīga tilta būvniecībai ņemto kredītu maksās — iespējams, pat 1,7 miljonus latu mēnesī. Iespējams, pilsētai sanāks tāpat kā tiem ļaudīm, kas paņēmuši kredītu, lai par astronomiskām naudas summām nopirktu padomju laika dzīvokļus, kuru reālā vērtība ir krietni mazāka par burbuļa laikā uzpūsto. Visi vienā laikā dzīvojam un vienas kļūdas solidāri pieļaujam.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Kur drošība grūtā brīdī

12:27
02.07.2024
27

Šo sezonu neuzsāka otrs lielākais dārzeņu audzētājs    SIA “Rītausma” Jēkabpils pusē. Veikalos vairs nav un nebūs gurķu, tomātu ar uzlīmi “Rītausma”.    Pēc 30 gadiem, kuros attīstīta mūsdienīga dārzeņu audzēšana, uzbūvēta infrastruktūra, darbs pārtraukts. Iemesls – Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāds, kas uz 19.jūniju bija 128 782 eiro.    2020.gadā SIA “Rītausma” […]

Seniori ir svarīgi, bet nedrīkst aizmirst par jauniešiem

12:26
01.07.2024
21

Sociālajā jomā strādājošie uzsver, ka mūsdienās, kad sabiedrība noveco, saprotams, ka pastiprināti tiek domāts par senioriem, bet nedrīkst aizmirst arī jauniešus. To saka līdzšinējais novada Sociālā dienesta vadītājs Ainārs Judeiks, norādot, ka būtiska šajā darbā ir arī prevencija, kas vērsta uz bērniem un jauniešiem. To pieminēja arī Cēsu pilsētas pansionāta direktore Inga Gunta Paegle, vērtējot, […]

Manifestēt savu realitāti. Kas tas par zvēru?

12:25
30.06.2024
19

Pēdējā laikā arī mūsu zemē populārs kļuvis vārds “manifestēt”! Anglicisms, kas daudziem nerada skaidrību – ko gan tas īsti nozīmē? Izrādās, kaut ko manifestēt nozīmē padarīt savus sapņus, mērķus un centienus par realitāti, ticot, ka tos patiešām iespējams sasniegt. Visam pamatā ir ideja, ka, ticot, ka patiešām varat kaut ko izdarīt, un koncentrējot savas domas […]

Lielā politika un karš

12:24
29.06.2024
23

Ukraina otrdien, 25. jūnijā, oficiāli sāka iestāšanās sarunas ar Eiropas Savienību (ES). Protams, tas nozīmē vairākus gadus ilgu procesu, tā laikā valstij ne tikai jāpārņem Eiropas Savienības normatīvās prasības, bet arī jāpierāda, ka sabiedrība un valsts pārvalde ir gatava pievienoties blokam. Šonedēļ ES ir vieno­jusies par jaunām sank­cijām pret Balt­krieviju. Ir zināms arī , ka […]

Noguruši no ziņu virsrakstiem…

12:29
27.06.2024
21

Raugoties TV ekrānā uz kādu no daudzajiem ziņu raidījumiem, pamanīju tekstu, kas rotāja ekrāna apakšmalu, ka kādā pasaules mēroga pētījumā apstiprinājies – cilvēki arvien mazāk seko līdzi ziņām. Atskār­tu, ka šim apgalvojumam absolūti piekrītu arī pati. Un, šķiet, daļai paziņu, tuvāku un tālāku, pēdējā laikā bija līdzīgs viedoklis. Ir skaidrs, ka ziņu mērķis vairs pat […]

Nemainīgie priekšstati

09:58
25.06.2024
30

Katram no mums, arī tautām un nācijām ir savi priekšstati par to, kādi esam, nereti ar laiku tie mēdz arī vairāk vai mazāk mainīties. Izskatās, ka Krievijas Federā­cijas iedzīvotāju priekšstati un uzskati tomēr nemainās, gan domājot par lielāko ienaidnieku, gan pašiem par sevi. Nav noslēpums, ka Krievijā vara to atbalsta un iedzīvotāji dzīvo priekšstatos, ka […]

Tautas balss

Pļauj, ka putekļi pa gaisu

10:12
02.07.2024
24
Priekulietis A. raksta:

“Priekuļu centrā pagājušajā nedēļā pašvaldība pļāva zāli, putekļi vien gāja pa gaisu. Zā­līte tik īsa un nīkulīga, ka tur nav, ko pļaut. Bet laikam jau noteiktie kvadrātmetri jāno­pļauj, citādi nesaņems naudu. Manuprāt, pļaušanu nevajadzētu organizēt pēc grafika, bet gan tad, kad tas nepieciešams,” pārdomās dalījās priekulietis A.

Zāļu ražotāji negodprātīgi

12:29
28.06.2024
18
Lasītāja raksta:

“Re nu! Eiropā ražotāji zāļu cenas valstīm nosaka slepeni, mazākās un nabadzīgākās valstis maksā vairāk. Tāpēc jau arī mums ir tik dārgi medikamenti un jauno zāļu maz. Te būtu gudri, ja, piemēram, Baltijas valstis vienotos un iepirktu vajadzīgo kopā. Bet varbūt jautājums jārisina Eiropas Savienības līmenī?” sprieda lasītāja.

Autobusu pieturā lietū un vējā

12:29
28.06.2024
59
Vilma raksta:

“Ikdienā diezgan bieži nākas ar autobusu braukt no Valmieras un Cēsu autoostas. Autobusa gaidīšanu abās pilsētās nevar salīdzināt. Valmierā nojume pasargā pasažierus no lietus un saules, Cēsīs pa bedrainu laukumu no stacijas ēkas var aizklunkurēt līdz pieturai, sēdēt uz soliņa, lai kādi laikapstākļi, un skatīties uz apdrupušo mūra sienu,” pārdomās dalījās Vilma un piebilda, ka […]

Pasaki, kas ir tavs draugs…

10:01
25.06.2024
26
Politikas vērotājs raksta:

“Kā gan Krievijas sabiedrība var nejusties pazemota, ja viņu valsts līderim jāslēdz vienošanās ar visu citu pasaules valstu ignorēto un nosodīto Ziemeļkoreju? Tas taču ir kauns, ka par sabiedroto jāizvēlas kas tāds!” pauda politikas vērotājs.

Vai tiešām ietaupīja

10:01
25.06.2024
22
Zaubēniete raksta:

“Zaubē vairs nav pagasta pārvaldes. Nezinu, cik daudz paš­valdība ietaupīja, bet cilvēkiem gan tagad grūtāk. Nav speciālista, kas var pastāstīt par visiem jautājumiem pagastā, par katru jāiet pie cita darbinieka. Kad bija pārvalde, bija tā kā drošāk, zināji, ka ir, uz kuru paļauties, arī kam prasīt atbildību,” pastāstīja zaubēniete.

Sludinājumi