Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Naudas slaukšana

Druva
23:00
22.09.2008
15

Pie mums Latvijā dažkārt ir tā — ja apzināmies problēmu, kurai nemākam atrast risinājumu, jāpanāk, lai vismaz kāds no tās gūtu labumu, un tad nebūs arī nekādas nepieciešamības problēmu risināt. Šo tīšuprāt pārspīlēto atziņu var attiecināt uz ceļu satiksmes drošību.

Pagājušajā nedēļā satiksmes ministrs Ainārs Šlesers pēkšņi bija secinājis, ka Latvijā ir bēdīga statistika ceļu satiksmes drošības ziņā, un pavēstīja, ka par braukšanu reibumā maksimālais sods ir jāpalielina desmitkārt — līdz piectūkstoš latiem. Par argumentu ministrs minēja to, ka līdzšinējie sodi acīmredzot gana nebiedējot autovadītājus.

Ceļu satiksmes statistika, ir īpaši, ja to pasniedz bez konteksta ar citiem nāves vai sakropļojumu iemesliem, izskatās visai skarba. Šogad Latvijā aizturēti 6643 šoferi alkohola reibumā. No tiem 872 bija izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus, savukārt 218 cilvēki dzērumā gājuši bojā. Skaitļi ir bēdīgi un, bez šaubām, kaut kas būtu jādara, lai pie prāta vestu tos, kas nesaprot, ka dzeršana un braukšana nav savienojamas nodarbes. Tomēr šajā stāstā zīmīgs ir politiķa domu gājiens. Proti, pirmais, pie kā ķeramies, ir tieši sodi. Jo, kā jau A. Šlesers teica — ja jau likumus pārkāpj, tas nozīmē, ka no soda nebaidās.

Darboties šajā virzienā ir ērti. Pirmkārt, rodas iespaids, ka politiķi kaut ko dara, strādā pie likumu nepilnībām, rūpējas par satiksmes drošību un glābj dzīvības. Otrkārt, nebūs pārlieku grūti panākt, ka izmaiņas likumos tiek veiktas un iesaistītās puses, tostarp valsts kase, varēs cerēt uz lielāku naudas summu, kas izdabūta no džerājšoferu kabatām. Un, ja šāda sistēma darbojas, atbilde uz jautājumu: „Nu, vai šoferi beidzot baidās?” vairs nav aktuāla.

Taču sākumā tomēr būtu jānoskaidro, no kā īsti šoferi baidās. Es minēšu — tie baidās no iespējas, ka policisti viņus apstādinās un pārbaudīs. Ja tas notiek, tad īsti nav no svara, vai liek maksāt piecus simtus vai piecus tūkstošus. Tie galu galā nav desmit vai divdesmit lati, ko smejoties var pieskaitīt bāra rēķinam. Un nav Latvijā vidējās algas rēķināmas tūkstošos.

Tas, ka tik daudzi cilvēki izvēlas sēsties pie stūres reibumā, varētu būt saistīts ar to, ka viņi tic veiksmei vai arī cer, ka nepatikšanu gadījumā varēs atpirkties. Domāju, ka vēl ir daudz dažādu iemeslu, kas šoferu skatījumā iespēju nokļūt policijas iecirknī un vismaz uz laiku zaudēt autovadītāja apliecību neliek uzskatīt par reālu. Soda lielums ir tikai viens no elementiem, kas nosaka autovadītāja izvēli, bet daudz efektīvāk darbojas apziņa, ka no soda izbēgt neizdosies.

Kā šoferos iesēt apziņu par soda neizbēgamību? Labākais variants ir policistiem doties ielās, ceļos un darīt savu darbu. Ja mums trūkst policistu, ja policijā mazo algu vai citu iemeslu dēļ ļaudis nevēlas strādāt, iespējams, tieši ar šo problēmu risināšanu vajadzētu sākt. Vai varbūt ar radariem ķerto un alkometriem pārbaudīto šoferu maksātās soda naudas pa taisno tiks ieguldītas ceļu policijas attīstībā, tādējādi ļaujot iegādāties jaunas automašīnas un ekipējumu, palielināt algas un remontēt telpas? Nav dzirdēts, ka par policijas galveno uzdevumu būtu pasludināta peļņas gūšana. Bet ko lai zina — taupības laikos, kad jau kuro gadu mums tiek stāstīts, ka jāsavelk jostas, var sagaidīt ne tādus vien brīnumus.

Bet, ja nopietni, tad šie A. Šlesera izteikumi ir ievietojami tanī pašā kategorijā, kurā radaru licēju lepnie paziņojumi, ka pirmajā to darbības nedēļā fiksēti 700 pārkāpēji (tas nozīmē — būs daudz, daudz naudas). Šī pieeja paredz problēmas risināt veikalnieciski, tā vietā, lai ķertos klāt policijas problēmām, šie ļaudis izvēlas slaukt naudu no tiem, no kā to visvieglāk var izdarīt. Piemērojot lielākus sodus un uzlabojot ķeršanas tehnikas, policijas statistika uzlabosies vismaz finansiāli, taču, vai situācija uzlabosies arī citādi — grūti teikt. Ja uzdevums ir strādāt tā, lai ir viegli ķert un viegli sodīt, tad šis virziens ir daudzsološs. Ja vēlamies, lai sods aizsniedzas arī līdz tiem, kas domā, ka tas viņus neskars, jāķeras klāt no cita gala.

Šī gada pirmajā pusē Latvijā 286 cilvēki izdarījuši pašnāvību. Šo cilvēku ir vairāk nekā to, kas satiksmes negadījumos bojā gājuši alkohola lietošanas dēļ. Pašnāvību skaita ziņā Latvija starp pasaules valstīm ir pirmajā desmitniekā. Pašnāvību īpatsvars liecina par garīgās veselības un sociālā klimata jomu sabiedrībā, un augsts sev dzīvību atņēmušo cilvēku skaits ir izpausme kādām plašākām problēmām un krīzēm sabiedrībā. Tomēr par to politiķus runājam dzird reti. Nu ja, pašnāvniekiem jau sodu piespriest nevar un uz viņu rēķina naudu nopelnīt arī ne.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
20

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
22
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
31

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
23

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
20

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi