Latvijas Mūzikas akadēmijas, Mūzikas skolotāju katedras asoc. prof.
Pirmo reizi Latvijas novados pulcinām mūzikas skolotājus, lai kopīgi spriestu, kā risināt samilzušās problēmas muzikālās izglītības jomā. Pienācis laiks mūzikas skolotājiem, diriģentiem
apvienoties sabiedriskā organizācijā. Mūzikas akadēmijas Mūzikas pedagoģijas katedras metodiķi ir
iniciatori
asociācijas dibināšanai. Atbalstu esam guvuši visos novados, arī no Vidzemes skolotājiem pēc sarīkotās tikšanās Cēsīs.
Gandrīz visu mācību priekšmetu skolotājiem ir profesionālās organizācijas. Tā darbojas vēsturnieki, matemātiķi un citi. Mūzikas pedagogiem arī bija asociācija, bet tā pārtapa par korporāciju un beigās darbošanās apsīka. Taču, lai savā nozarē varētu panākt konstruktīvas izmaiņas, par tām iestātos ministrijas līmenī, ir
vajadzīga profesionālā asociācija. Dziedāšanas skolotājiem nepieciešams iepriekš izdiskutēt, kas viņiem darbā traucē, kas jānomaina vai jāievieš no jauna
mācību līdzekļos, programmās un standartos. Ja to dara augstskolas, un Latvijā
ir četras, kas sagatavo mūzikas skolotājus, tad šis process notiek nesaskaņoti. Ko viena augstskola labu dara kordiriģentu mācīšanā, tas citai neliekas saistoši, arī ministrijai vienas augstskolas idejas neliekas tik svarīgas, lai tās izskatītu un varbūt ieviestu visā sistēmā. Augstskolas mūsu valstī ir suverēnas un pašas savā starpā reti spēj vienoties, bet, manuprāt, pienācis laiks pārskatīt augstskolu plānus, vai tie atbilst mūzikas skolotāju sagatavošanas standartam, jo nereti beidzēji spējīgi tikai vadīt mūzikas stundas, bet kori vadīt atsakās. Ja tā turpināsies, mēs nevarēsim saglabāt Dziesmu svētkus.
Mūzikas skolotāju profesionālā asociācija varētu radīt situāciju, ka daudz aktīvāk Latvijā sāktos pedagogu kvalifikācijas celšana. Lielāku atbalstu vajadzētu sniegt skolotājiem, kuri augstskolu beiguši pirms desmit, divdesmit gadiem. Viņiem jātiek līdzi laikam. Mūsu valsts likumdošanā ir paredzēts, ka ar sabiedriskās organizācijas domām valdībā ir jārēķinās, ja tā ir profesionālā, tad vēl jo vairāk.
Vajag izveidot tādu struktūru, lai skolotāji , tajā skaitā vidzemnieki, paši savā novadā satiktos un aktīvi diskutētu. Skolotāju domas apkopotu asociācija un ar tām vērstos ministrijā. Būtu jauki, ja asociācija izveidotos tik aktīva un darboties spējīga, lai pati varētu sarīkot profesionālās meistarības celšanas kursus. Koru skatēs, mēs, vērtētāji, redzam, ka Latvijas skolās ir pietiekami daudz vāju koru. Kāpēc tā? Tam ir daudz dažādu iemeslu, bet mēs Mūzikas akadēmijā negribētu skolotājus par viņu neveiksmēm nosodīt, bet gan dot iespēju profesionāli pilnveidoties. Laikā gaitā nākuši klāt jauninājumi, kas paātrina darbu, un tos vērts popularizēt. Mainījušies arī bērni, un jāmācās profesionālāk vadīt jaunās paaudzes kori.
Taču, manuprāt, asociācijas pirmais uzdevums būs stiprināt mūzikas mācīšanu skolās, panākt valstī izpratni, ka mūzikas stunda jebkura vecuma bērnam vai jaunietim ir ārkārtīgi nepieciešama. To nevar uztvert kā vienkārši padziedāšanu korī, mūzikas stundas izglīto un attīsta.
Mēs bērniem iemācām rēķināt un rakstīt. To darām ne jau tāpēc, lai visi kļūtu par matemātiķiem un literātiem, bet tāpēc, ka zināšanas viņu dzīvē ir būtiskas. Mūzikas mācīšanā pašlaik izveidojusies citāda nostādne- ja negribi, tad vari neattīstīties, vari nedziedāt. Muzikālais analfabētisms jālikvidē, un tad daudzas problēmas atrisināsies pašas no sevis. Bērns nav ar varu jāspiež dziedāt korī vai ansamblī, bet kvalitatīvu izglītību mūzikas stundās ikviens ir pelnījis.
Esmu valstī novērojis ļoti bīstamu tendenci – finanšu trūkuma dēļ arvien vairāk valsts funkciju „nogrūst” uz pašvaldībām. Tāpēc jūtu lielu satraukumu par mūzikas un mākslas skolu nākotni. Ja nu tās tiks pakļautas privatizācijai, tad liela daļa vecāku finansiālu apsvērumu dēļ vairs nevarēs
bērnus sūtīt mūzikas un mākslas skolās. Maksa par mācībām būs cita, nekā tagad, kad valsts skolas dotē. Es negribu paredzēt ļaunāko scenāriju, bet daudz runā par to, atsaucoties uz Eiropas valstīm, kurās nav valsts atbalstītu mūzikas skolu. Tā ir tikai Baltijas valstīs. Jaunizveidotajai asociācijai jāaizstāv tradīciju saglabāšana.
Pierakstījusi Mairita Kaņepe
Komentāri