Sestdiena, 23. novembris
Vārda dienas: Zigrīda, Zigfrīda, Zigrīds

Bezatbildības vilcieni

Druva
10:06
15.07.2014
14

Izskanot pārmetumiem par notikušā vilcienu iepirkuma konkursa norisi un uzvarētāja izvēli, pagājušajā nedēļā atkāpās valsts uzņēmuma “Pasažieru vilciens” (PV) valde. Šim solim acīmredzot bija jādemonstrē nu jau bijušās valdes atbildība par pieņemtajiem lēmumiem vilcienu iepirkumā. Taču atbildīgo nav.

Pavasarī beidzās jaunais konkurss par vilcienu piegādi Latvijai. Divi spēcīgākie pretendenti bija korejiešu uzņēmums “Hyundai” un šveiciešu uzņēmums “Stadler”. Neskatoties uz to, ka “Stadler” piedāvājums bija ievērojami dārgāks, konkursa rīkotājs PV izvēlējās to. Turklāt valdībai iesniegtajos aprēķinos par jauno vilcienu nomu no “Stadler” bija norādīts, ka būs nepieciešams papildu finansējums no valsts budžeta – lai gan tas tā nebija paredzēts.

Reaģējot uz valdības pārstāvju kritiku par jauno vilcienu projekta ieviešanas plāniem, PV valdes locekļi no amata tātad atkāpušies. Satiksmes ministrija, kuras pakļautībā PV ir, nekavējoties sāka meklēt jaunu valdi.

Šis viss jau reiz ir bijis. Kad Latvija pie jauniem vilcieniem tikt gribēja 2012. gadā, izrādījās, ka toreizējā PV valde ar konkursa uzvarētājiem ir noslēgusi līgumu, kas neatbilst uzdevumam, kādu Latvijas valdība sniegusi līguma slēdzējiem, un konkursa nolikumam. Eiropas Komisija norādīja uz neatbilstībām, kuru dēļ Latvija nevarēs pretendēt uz Eiropas Savienības fondu līdzfinansējumu. Arī tolaik atkāpās valde. Taču Latvija iedzīvojās pamatīgās juridiskās problēmās, jo PV ar spāņu uzņēmumu “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” nespēja vienoties par jau noslēgtā līguma grozīšanu. Līgumu PV lauza, bet uzņēmums šādu pavērsienu neatzīst. Cik šis strīds valstij vēl izmaksās, var tikai minēt – skaidrs ir tas, ka maksāsim mēs visi. Skaidrība ir arī par to, ka Eiropas līdzfinansējums vilcienu iepirkumam ir zaudēts.

Pēc tam tika izsludināts vēl viens konkurss, un atkal ar savādām procedūrām un iznākumu, kura izdevīgums valstij ir apšaubāms. Atkal izpratne par “atbildību” aprobežojas tikai ar amatpersonu nomaiņu. Satiksmes ministrija mierina, ka jaunā valde gan tikšot izvēlēta labu labā un atradīs risinājumu, kā finansēt vilcienu nomu no piegādātāja tādā veidā, lai papildu nauda no valsts budžeta nebūtu nepieciešama. Taču šādi apgalvojumi tikai kārtējo reizi pievērš uzmanību atbildības jautājumiem. Ja jau līdzšinējā valde nebija kompetenta, tad derētu gan skaidri pateikt, kurš to iecēla, kurš ļāva tai šādi darboties un kurš tagad izliekas, ka par to neko nav zinājis.

Šinī kontekstā tagad vēl jau zīmīgāk izklausās Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītāja Aivja Freidenfelda maijā uzsvērtais, ka pati ministrija nav konkursa tiešā rīkotāja un ka konkursu rīko PV: “Vēlreiz gribam arī uzsvērt, ka [PV] ir arī pilnīga atbildība par iepirkuma procesa korektu un tiesisku norisi.” Šos vārdus ministrijas pārstāvis sacīja neilgi pirms PV paziņoja savu lēmumu par konkursa uzvarētāju.

Valde ir labs grēkāzis. Tie ir mērķtiecīgi izvēlēti konkrēti cilvēki, kurus amatā var iecelt un, kad tie kaut ko ir izdarījuši, viņi no amata var aiziet. Šādi var nodrošināt, ka darījumi met ēnu tikai uz ierēdņiem, bet nevis uz politiķiem. Politiķiem taču rudenī jāstartē vēlēšanās, un viņu loma ir būt bargajiem situācijas kritiķiem un solīt, ka nekārtības tiks risinātas. To pašlaik dara arī satiksmes ministrs, “Vienotības” pārstāvis Anrijs Matīss. Viņš norāda, ka, pēc līdzšinējās valdes izstrādātā projekta PV ar jaunajiem vilcieniem ciestu lielus zaudējumus, kuri būtu jāmaksā valstij. Ministrs pamatoti uzsver, ka šāds risinājums ir nepieņemams.

Taču neatbildēts ir jautājums par to, kādā veidā vispār varēja rasties šāda situācija un ar kādu darbojošos personu atbalstu esam nonākuši tik tālu. Vai, vēl konkrētāk, kādi ir iemesli, ka valsts uzņēmums jau gadiem nespēj sarīkot iepirkuma konkursu, kura rezultāts būtu valstij izdevīgs un kuras iznākums nebūtu kārtējā tiesvedība. Jau tagad iepriekšējā vilcienu konkursa uzvarētājs “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” ir vērsies tiesā un pieprasījis iepirkumu pārtraukt. Konkursa rezultātus apstrīdēt solījis arī “Hyundai”.

Pašlaik tas, ka Latvijai jaunu vilcienu joprojām nav un kas zina, kad būs, nav lielākā bēda. Daudz nozīmīgāk ir tas, ka šāda veida afēras joprojām ir iespējams rīkot, turklāt naudas apjomi šādos apšaubāmos projektos tikai pieaug. Šis ir stāsts par politisko vidi un politisko spēku darbības vai bezdarbības rezultātā veidojušos situāciju, ka turīgie valsts uzņēmumi tiek izmantoti par barotavām.

PV gan nav vienīgais uzņēmums, kurā varētu atrast jocīgus darījumus. Taču vilcienu iepirkuma konkurss, kas kārtējo reizi noslēdzies ar apšaubāmiem rezultātiem un bez atbildīgajiem, ir īpaši skandalozs. Partijas, kas gatavojas Saeimas vēlēšanām, tagad varētu nodemonstrēt, kurai no tām ir risinājumi situācijas uzlabošanai un drosme izjaukt šo gadu gadiem izstrādāto sistēmu. Vismaz valdošās koalīcijas partijas uz to gan, šķiet, nav gatavas. Jānis Buholcs

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Vitamīni, uztura bagātināji. Vai vienmēr ir palīglīdzekļi veselības uzlabošanai?

10:59
22.11.2024
13

Ieejot aptiekā, acu priekšā ņirb dažādas kastītes ar uzrakstiem, kas mudina aizdomāties – varbūt man arī vajag šo. Pie kasēm viegli pamanāmos plauktos rindojas multivitamīni dažādām cilvēku grupām – no raibiem gumijlācīšiem bērniem līdz specializētām zivju eļļām un vitamīnu kompleksiem senioriem. Tam visam blakus daudz dažādu “anti-stresa” uztura bagātinātāju un pat melatonīna tablešu. Lūk, viss […]

"Miera plānu konkurss"

10:38
21.11.2024
16

Jaunievēlētais ASV prezidents Donalds Tramps veido savu valsts vadības komandu. Tu­vākajās dienās būs skaidrs par tās sastāvu, jo pašlaik vēl kaut kas var mainīties. Eksperti jau vērtē Trampa izraudzītās personas un piesardzīgi cenšas prognozēt, kāda būs Trampa politika, ko viņš darīs vai nedarīs. Pirms vēlēšanām viņš sarunājis daudz, arī vispretrunīgākās lietas. Gan jau laiks parādīs […]

Bēdas, skumjas un prieks – viss vienmēr līdzās

10:31
21.11.2024
26

Pelēkais, drēgnais, tumšais laiks rada sajūtu, ka Veļu laiks turpinās, lai gan pēc latviskām tradīcijām Mārtiņos tas beidzas un sākas Sala laiks. Vēlajā rudenī šķēpi tiek lauzti par to, cik daudz bērnu svin importēto Halovīnu un cik maz latviskos Mārtiņus un Miķeļus. Šogad Halovīnā lija, bija pavisam nemīlīgs laiks, bet pilsētā visur bija redzami bērni, […]

Pārtikas cenas - realitāte un solījumi

10:29
21.11.2024
36

Dzirdēts jau, ka runāt var nezin ko, tāpat arī katrs vārds jāvērtē kritiski. Bet visdrošāk ir ik vārda patiesību pārbaudīt pašam. Kurš gan nav dzirdējis, ka pārtikas cenas nepārtraukti, pa centam vien, palielinās. To stāsta tie, kuri iepērkas. Un uz veikalu, tirgu nedodas vien retais.    Ekonomikas ministrija apstiprina, ka    oktobrī bija cenu kāpums […]

Sašņorēts Ikars vistu kūts laktā

11:38
20.11.2024
29

Nedēļas sākumā Valmieras pievārtē atklāja Industriālā parka būvniecību. Gandrīz 60 ha plaša teritorija, kas jau nākamajā gadā būs sagatavota rūpnieciskai apbūvei, stratēģiski izdevīgā vietā ar dzelz­ceļa pievadu, elektroenerģijas pieslēgumu, visu nepieciešamo    uzņēmējdarbībai. Būs parks ar potenciālu kļūt par jaudīgu ekonomisko dzinēju visai Vidzemei. Kā jau atklāšanā, bija uzrunas, vēstījuma kapsulas iemūrēšana, atbildes uz žurnālistu […]

Salnu mēneša pelēcītis

14:51
14.11.2024
27

Tagad esam tumšajā gada pusē, kad naktis ir garākas par dienām. Teorētiski tajā esam kopš rudens saulgriežiem, Miķeļdienas 29. septembrī, taču tagad, kad pulksteņi tikuši pagriezti par stundu atpakaļ, dienas gaismas šķiet vēl mazāk. Ik gadu ap šo laiku no daudziem paziņām dzirdu, cik grūti, ka pie mums ziema un uzkrītoši pelēcīgais, drēgnais un vīrusiem […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
49
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
16
14
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
32
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
27
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
65
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi