Otrdiena, 23. jūlijs
Vārda dienas: Magda, Magone, Mērija, Magdalēna

Bezatbildības vilcieni

Druva
10:06
15.07.2014
11

Izskanot pārmetumiem par notikušā vilcienu iepirkuma konkursa norisi un uzvarētāja izvēli, pagājušajā nedēļā atkāpās valsts uzņēmuma “Pasažieru vilciens” (PV) valde. Šim solim acīmredzot bija jādemonstrē nu jau bijušās valdes atbildība par pieņemtajiem lēmumiem vilcienu iepirkumā. Taču atbildīgo nav.

Pavasarī beidzās jaunais konkurss par vilcienu piegādi Latvijai. Divi spēcīgākie pretendenti bija korejiešu uzņēmums “Hyundai” un šveiciešu uzņēmums “Stadler”. Neskatoties uz to, ka “Stadler” piedāvājums bija ievērojami dārgāks, konkursa rīkotājs PV izvēlējās to. Turklāt valdībai iesniegtajos aprēķinos par jauno vilcienu nomu no “Stadler” bija norādīts, ka būs nepieciešams papildu finansējums no valsts budžeta – lai gan tas tā nebija paredzēts.

Reaģējot uz valdības pārstāvju kritiku par jauno vilcienu projekta ieviešanas plāniem, PV valdes locekļi no amata tātad atkāpušies. Satiksmes ministrija, kuras pakļautībā PV ir, nekavējoties sāka meklēt jaunu valdi.

Šis viss jau reiz ir bijis. Kad Latvija pie jauniem vilcieniem tikt gribēja 2012. gadā, izrādījās, ka toreizējā PV valde ar konkursa uzvarētājiem ir noslēgusi līgumu, kas neatbilst uzdevumam, kādu Latvijas valdība sniegusi līguma slēdzējiem, un konkursa nolikumam. Eiropas Komisija norādīja uz neatbilstībām, kuru dēļ Latvija nevarēs pretendēt uz Eiropas Savienības fondu līdzfinansējumu. Arī tolaik atkāpās valde. Taču Latvija iedzīvojās pamatīgās juridiskās problēmās, jo PV ar spāņu uzņēmumu “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” nespēja vienoties par jau noslēgtā līguma grozīšanu. Līgumu PV lauza, bet uzņēmums šādu pavērsienu neatzīst. Cik šis strīds valstij vēl izmaksās, var tikai minēt – skaidrs ir tas, ka maksāsim mēs visi. Skaidrība ir arī par to, ka Eiropas līdzfinansējums vilcienu iepirkumam ir zaudēts.

Pēc tam tika izsludināts vēl viens konkurss, un atkal ar savādām procedūrām un iznākumu, kura izdevīgums valstij ir apšaubāms. Atkal izpratne par “atbildību” aprobežojas tikai ar amatpersonu nomaiņu. Satiksmes ministrija mierina, ka jaunā valde gan tikšot izvēlēta labu labā un atradīs risinājumu, kā finansēt vilcienu nomu no piegādātāja tādā veidā, lai papildu nauda no valsts budžeta nebūtu nepieciešama. Taču šādi apgalvojumi tikai kārtējo reizi pievērš uzmanību atbildības jautājumiem. Ja jau līdzšinējā valde nebija kompetenta, tad derētu gan skaidri pateikt, kurš to iecēla, kurš ļāva tai šādi darboties un kurš tagad izliekas, ka par to neko nav zinājis.

Šinī kontekstā tagad vēl jau zīmīgāk izklausās Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītāja Aivja Freidenfelda maijā uzsvērtais, ka pati ministrija nav konkursa tiešā rīkotāja un ka konkursu rīko PV: “Vēlreiz gribam arī uzsvērt, ka [PV] ir arī pilnīga atbildība par iepirkuma procesa korektu un tiesisku norisi.” Šos vārdus ministrijas pārstāvis sacīja neilgi pirms PV paziņoja savu lēmumu par konkursa uzvarētāju.

Valde ir labs grēkāzis. Tie ir mērķtiecīgi izvēlēti konkrēti cilvēki, kurus amatā var iecelt un, kad tie kaut ko ir izdarījuši, viņi no amata var aiziet. Šādi var nodrošināt, ka darījumi met ēnu tikai uz ierēdņiem, bet nevis uz politiķiem. Politiķiem taču rudenī jāstartē vēlēšanās, un viņu loma ir būt bargajiem situācijas kritiķiem un solīt, ka nekārtības tiks risinātas. To pašlaik dara arī satiksmes ministrs, “Vienotības” pārstāvis Anrijs Matīss. Viņš norāda, ka, pēc līdzšinējās valdes izstrādātā projekta PV ar jaunajiem vilcieniem ciestu lielus zaudējumus, kuri būtu jāmaksā valstij. Ministrs pamatoti uzsver, ka šāds risinājums ir nepieņemams.

Taču neatbildēts ir jautājums par to, kādā veidā vispār varēja rasties šāda situācija un ar kādu darbojošos personu atbalstu esam nonākuši tik tālu. Vai, vēl konkrētāk, kādi ir iemesli, ka valsts uzņēmums jau gadiem nespēj sarīkot iepirkuma konkursu, kura rezultāts būtu valstij izdevīgs un kuras iznākums nebūtu kārtējā tiesvedība. Jau tagad iepriekšējā vilcienu konkursa uzvarētājs “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” ir vērsies tiesā un pieprasījis iepirkumu pārtraukt. Konkursa rezultātus apstrīdēt solījis arī “Hyundai”.

Pašlaik tas, ka Latvijai jaunu vilcienu joprojām nav un kas zina, kad būs, nav lielākā bēda. Daudz nozīmīgāk ir tas, ka šāda veida afēras joprojām ir iespējams rīkot, turklāt naudas apjomi šādos apšaubāmos projektos tikai pieaug. Šis ir stāsts par politisko vidi un politisko spēku darbības vai bezdarbības rezultātā veidojušos situāciju, ka turīgie valsts uzņēmumi tiek izmantoti par barotavām.

PV gan nav vienīgais uzņēmums, kurā varētu atrast jocīgus darījumus. Taču vilcienu iepirkuma konkurss, kas kārtējo reizi noslēdzies ar apšaubāmiem rezultātiem un bez atbildīgajiem, ir īpaši skandalozs. Partijas, kas gatavojas Saeimas vēlēšanām, tagad varētu nodemonstrēt, kurai no tām ir risinājumi situācijas uzlabošanai un drosme izjaukt šo gadu gadiem izstrādāto sistēmu. Vismaz valdošās koalīcijas partijas uz to gan, šķiet, nav gatavas. Jānis Buholcs

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Nevedīsim svešo mājās

11:03
23.07.2024
10

Latvijā izsludināta kārtējā kampaņa. Šoreiz “Nevēlamie ieceļotāji”. Un uzmanība pievērsta      piecām invazīvajām sugām – Ķīnas cimdiņkrabim, Amerikas signālvēzim, rotanam, apaļajam jūrasgrundulim un dzeloņvaigu vēzim.    Pērn kampaņā “Ķeram svešos Latvijas dabā!” vairāk stāstīja par    augiem – Kanādas zeltslotiņu, puķu sprigani, krokaino rozi, vārpaino korinti un ošlapu kļavu. Lai pret svešo izturētos ar […]

Zobu labošana – dārga un vēl dārgāka

10:53
23.07.2024
16

Kamēr bērniem ir pieejami valsts apmaksāti zobārstniecības pakalpojumi, tikmēr pieaugušajiem brīžos, kad jāapmeklē zob­ārsts, maciņš jāver vaļā ļoti plaši. Un tas ir galvenais iemesls, kāpēc pieaugušie, kuriem vajag speciālista palīdzību, pie zobārsta tomēr nedodas. Centrālā statistikas pārvalde katru gadu vaicā iedzīvotājiem par iemesliem, kāpēc viņi neapmeklē zobārstu, un nemainīgi gadu no gada situācija ir līdzīga. […]

Siena laiku aizstājis svētku laiks

10:52
23.07.2024
17

Vasara savulaik bijusi karstākais darba laiks. Dārzs jāravē, kartupeļi jāvago, jāgādā siens, jūlija vidū jāsāk vākt dārza raža un jādomā, kā to vislabāk saglabāt ziemai. Tagad vasaras kļuvušas kā karstākais publisku svētku laiks. Katru nedēļas nogali kādā pagastā, pilsētā vai novadā valda līksmība, mūzika, dejas, kur netrūkst bagātīgu bufešu un visa cita, kas piedienas ballītei. […]

Cēsu ietves un veloceliņi

17:09
17.07.2024
46
1

Latvietis pēc dabas ir diezgan konservatīvs un visur grib zināmu kārtību. Tāpēc var saprast riteņbraucēju vēlmi pēc iespējami labākas velo infrastruktūras, kur galvenais elements ir veloceliņš. Tad skaidrs, tur uz divriteņa cilvēks var justies droši un kā galvenais. Jāpiebilst gan, ka velosipēdistus pamazām grib izkonkurēt citu mikromobilitātes ierīču lietotāji, piemēram, elektrisko skrejriteņu braucēji, bet šoreiz […]

Vienam atvaļinājums, citiem problēmas

08:55
16.07.2024
46

Cik nav dzirdēts gan skaļi un satraucoši, gan pieklusināti un argumentēti, ka Latvija izmirst, ka ģimenēm vajadzīgs atbalsts. Tad nez kāpēc ne viens vien iedomājas, ka runa atkal ir par naudu. Ir tik daudzas it kā vienkāršas lietas, kas būtu liels atbalsts un sapratnes demonstrējums jaunajām ģimenēm. Vasara ir atvaļinājumu laiks, ģimeņu speciālisti to vien […]

"Uzvarētāji"

16:53
15.07.2024
26

Nedēļas baisākais notikums ir agresorvalsts uzbrukums Kijivā lielākajai bērnu slimnīcai Ukrainā. Tiešs raķetes trāpījums, divi mediķi gājuši bojā, astoņi bērni ievainoti, viens bērns miris. Protams, Krievija apgalvo, kas slimnīcā bijis “Azov” kaujinieku centrs, jo teroristiem visā pasaulē tā ir ierastā lietu kārtība – izmantot iedzīvotājus, it sevišķi bērnus, kā vairogu kaujiniekiem. Tādēļ viņi negrib un […]

Tautas balss

Vai Baltijas ceļš aizmirsts?

12:07
23.07.2024
16
J. raksta:

“Visur dzirdu tikai par svētkiem, par Cēsu, Pārgaujas, Vecpiebalgas un citiem. Cēsīs uz svētkiem nezin kāpēc pat uzaicināts Livonijas ordeņa mestra Pletenberga radinieks. Bet kāda tur radniecība, ja pagājis pus gadu tūkstotis, kopš Pletenbergs sēdēja ordeņa pilī Cēsīs. Un nez vai vietējiem iedzīvotājiem bija no tā kāds labums. Taču šoreiz ne par to. Mani pārsteidz, […]

Lielā politika rada bažas

11:05
23.07.2024
13
Lasītāja K. raksta:

“Kad klausos par Amerikas prezidenta priekšvēlēšanu kampaņu un to, ko žurnālisti stāsta par Donaldu Trampu, sajūtas nav labas. Ja ASV tiešām Ukrainai vairs nepalīdzēs vai mazāk palīdzēs cīņā ar iebrucēju, Krievija jutīsies vēl varenāka. Ja sāksies sarunas par kara apturēšanu uz Ukrainai atņemto teritoriju rēķina, kur garantija, ka Krievija līdzīgu taktiku neturpinās citās kaimiņu valstīs? […]

Skujenes pazīšanās zīme - neasfaltēti ceļi

10:54
23.07.2024
12
Autobraucēja raksta:

“Mūsu pagastu, Skujeni, viegli atrast. Šeit nekādas ceļazīmes nav vajadzīgas. Ja sākas neasfaltēts ceļš (Krustakrogs- Skujene), dodieties tik tālāk un būsit Skujenē. Ceļmalās, kur krūmi, samaziniet ātrumu, aiz tiem sekos līkums. Mierīgi braucot, nepārsniedzot ātrumu, nokļūsiet uz asfaltētiem ceļiem un droši varēsiet turpināt ceļu – Skujene beigusies!” ar ironiju saka autobraucēja ar stāžu.

Laiks pļaut zeltslotiņas

10:54
23.07.2024
10
1
Lasītāja G. raksta:

“Gar ceļu no pašām Cēsīm, caur Dukuriem un pamazām līdz Valmierai izplatās invazīvās Kanādas zeltslotiņas. Tagad tās sāk ziedēt, drīz izplatīs pūkainas sēklas, kas nākamgad jau veidos biežākas audzes. Cēsu novada pašvaldība un Latvijas Valsts ceļi ir informēti par situāciju, bet pagaidām invazīvos augus nepļauj, taču gar ceļu ir arī Eiropa nozīmes aizsargājamie biotopi,” uzsver […]

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
31
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Sludinājumi