Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Bezatbildības vilcieni

Druva
10:06
15.07.2014
23

Izskanot pārmetumiem par notikušā vilcienu iepirkuma konkursa norisi un uzvarētāja izvēli, pagājušajā nedēļā atkāpās valsts uzņēmuma “Pasažieru vilciens” (PV) valde. Šim solim acīmredzot bija jādemonstrē nu jau bijušās valdes atbildība par pieņemtajiem lēmumiem vilcienu iepirkumā. Taču atbildīgo nav.

Pavasarī beidzās jaunais konkurss par vilcienu piegādi Latvijai. Divi spēcīgākie pretendenti bija korejiešu uzņēmums “Hyundai” un šveiciešu uzņēmums “Stadler”. Neskatoties uz to, ka “Stadler” piedāvājums bija ievērojami dārgāks, konkursa rīkotājs PV izvēlējās to. Turklāt valdībai iesniegtajos aprēķinos par jauno vilcienu nomu no “Stadler” bija norādīts, ka būs nepieciešams papildu finansējums no valsts budžeta – lai gan tas tā nebija paredzēts.

Reaģējot uz valdības pārstāvju kritiku par jauno vilcienu projekta ieviešanas plāniem, PV valdes locekļi no amata tātad atkāpušies. Satiksmes ministrija, kuras pakļautībā PV ir, nekavējoties sāka meklēt jaunu valdi.

Šis viss jau reiz ir bijis. Kad Latvija pie jauniem vilcieniem tikt gribēja 2012. gadā, izrādījās, ka toreizējā PV valde ar konkursa uzvarētājiem ir noslēgusi līgumu, kas neatbilst uzdevumam, kādu Latvijas valdība sniegusi līguma slēdzējiem, un konkursa nolikumam. Eiropas Komisija norādīja uz neatbilstībām, kuru dēļ Latvija nevarēs pretendēt uz Eiropas Savienības fondu līdzfinansējumu. Arī tolaik atkāpās valde. Taču Latvija iedzīvojās pamatīgās juridiskās problēmās, jo PV ar spāņu uzņēmumu “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” nespēja vienoties par jau noslēgtā līguma grozīšanu. Līgumu PV lauza, bet uzņēmums šādu pavērsienu neatzīst. Cik šis strīds valstij vēl izmaksās, var tikai minēt – skaidrs ir tas, ka maksāsim mēs visi. Skaidrība ir arī par to, ka Eiropas līdzfinansējums vilcienu iepirkumam ir zaudēts.

Pēc tam tika izsludināts vēl viens konkurss, un atkal ar savādām procedūrām un iznākumu, kura izdevīgums valstij ir apšaubāms. Atkal izpratne par “atbildību” aprobežojas tikai ar amatpersonu nomaiņu. Satiksmes ministrija mierina, ka jaunā valde gan tikšot izvēlēta labu labā un atradīs risinājumu, kā finansēt vilcienu nomu no piegādātāja tādā veidā, lai papildu nauda no valsts budžeta nebūtu nepieciešama. Taču šādi apgalvojumi tikai kārtējo reizi pievērš uzmanību atbildības jautājumiem. Ja jau līdzšinējā valde nebija kompetenta, tad derētu gan skaidri pateikt, kurš to iecēla, kurš ļāva tai šādi darboties un kurš tagad izliekas, ka par to neko nav zinājis.

Šinī kontekstā tagad vēl jau zīmīgāk izklausās Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītāja Aivja Freidenfelda maijā uzsvērtais, ka pati ministrija nav konkursa tiešā rīkotāja un ka konkursu rīko PV: “Vēlreiz gribam arī uzsvērt, ka [PV] ir arī pilnīga atbildība par iepirkuma procesa korektu un tiesisku norisi.” Šos vārdus ministrijas pārstāvis sacīja neilgi pirms PV paziņoja savu lēmumu par konkursa uzvarētāju.

Valde ir labs grēkāzis. Tie ir mērķtiecīgi izvēlēti konkrēti cilvēki, kurus amatā var iecelt un, kad tie kaut ko ir izdarījuši, viņi no amata var aiziet. Šādi var nodrošināt, ka darījumi met ēnu tikai uz ierēdņiem, bet nevis uz politiķiem. Politiķiem taču rudenī jāstartē vēlēšanās, un viņu loma ir būt bargajiem situācijas kritiķiem un solīt, ka nekārtības tiks risinātas. To pašlaik dara arī satiksmes ministrs, “Vienotības” pārstāvis Anrijs Matīss. Viņš norāda, ka, pēc līdzšinējās valdes izstrādātā projekta PV ar jaunajiem vilcieniem ciestu lielus zaudējumus, kuri būtu jāmaksā valstij. Ministrs pamatoti uzsver, ka šāds risinājums ir nepieņemams.

Taču neatbildēts ir jautājums par to, kādā veidā vispār varēja rasties šāda situācija un ar kādu darbojošos personu atbalstu esam nonākuši tik tālu. Vai, vēl konkrētāk, kādi ir iemesli, ka valsts uzņēmums jau gadiem nespēj sarīkot iepirkuma konkursu, kura rezultāts būtu valstij izdevīgs un kuras iznākums nebūtu kārtējā tiesvedība. Jau tagad iepriekšējā vilcienu konkursa uzvarētājs “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” ir vērsies tiesā un pieprasījis iepirkumu pārtraukt. Konkursa rezultātus apstrīdēt solījis arī “Hyundai”.

Pašlaik tas, ka Latvijai jaunu vilcienu joprojām nav un kas zina, kad būs, nav lielākā bēda. Daudz nozīmīgāk ir tas, ka šāda veida afēras joprojām ir iespējams rīkot, turklāt naudas apjomi šādos apšaubāmos projektos tikai pieaug. Šis ir stāsts par politisko vidi un politisko spēku darbības vai bezdarbības rezultātā veidojušos situāciju, ka turīgie valsts uzņēmumi tiek izmantoti par barotavām.

PV gan nav vienīgais uzņēmums, kurā varētu atrast jocīgus darījumus. Taču vilcienu iepirkuma konkurss, kas kārtējo reizi noslēdzies ar apšaubāmiem rezultātiem un bez atbildīgajiem, ir īpaši skandalozs. Partijas, kas gatavojas Saeimas vēlēšanām, tagad varētu nodemonstrēt, kurai no tām ir risinājumi situācijas uzlabošanai un drosme izjaukt šo gadu gadiem izstrādāto sistēmu. Vismaz valdošās koalīcijas partijas uz to gan, šķiet, nav gatavas. Jānis Buholcs

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
20

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
23
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
31

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
23

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
20

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi