Ikdienā dzīvojam nebeidzamā informācijas plūsmā, arvien grūtāk nošķirot graudus no pelavām. Protams, ir iespēja neieslēgt televizoru, radio, nedarboties internetā, bet gluži mucā dzīvot arī negribas. Tomēr jūtos piederīgs sabiedrībai, pasaulei, un nedaudz jāzina, kas notiek. Ir pierasts, ka šo notiekošo ik pa neilgam laikam pārtrauc reklāmas, lai kaut ko piedāvātu. Interaktīvajā televīzijā no tām var veiksmīgi izvairīties, taču mašīnā skanošajās radiostacijās reklāma izskan. Protams, var neklausīties neko vai uzlikt kādu mūzikas disku, bet te atgādinu par to vēlmi būt informētam.
Ar daudzajām reklāmām par ātrajiem kredītiem jau aprasts, var tikai pabrīnīties, kur tās rodas, jo vai ik nedēļu saklausāms kāds jauns nosaukums, jauns piedāvājums, vēl vilinošāks nekā iepriekšējie. Kas zina, varbūt pienāks brīdis, kad pirmais aizdevums būs ne tikai bez maksas, bet par to vēl piemaksās un varbūt pat neprasīs atdot.
Taču kāda no reklāmām lika aizdomāties par attieksmi pret lietām kopumā. Jau vairākkārt esmu dzirdējis reklāmu, kurā aicina iegādāties policijas kvalitātes alkometrus. Tā vietā, lai atgādinātu, ka dzērumā sēsties pie stūres ir bīstami ne tikai paša, bet arī apkārtējo dēļ, patiesībā tiek mudināts dzert. Tikai nopērciet alkometru, lai var zināt, cik izdzert. Manuprāt, pilnīgs absurds. Lai arī statistikas dati rāda, ka pēdējos desmit gados sarucis dzērumā izraisīto satiksmes negadījumu skaits, tas joprojām ir ievērojams. Var likties, kas tur, nedaudz, atļauto promiļu robežās, iedzeršu, nekas taču nenotiks. Lai sēstos pie stūres, nepieciešama uzmanība, adekvāta domāšana, ātra uztvere un koordinācija, bet alkohola reibumā šīs spējas pavājinās. Pasaules statistika liecina, ka cilvēkam, kurš sēžas pie stūres dzērumā, ir 17 reižu lielāks risks iet bojā ceļu satiksmes negadījumā.
Gluži vai šekspīriska izšķiršanās – dzert vai nedzert? – tāds ir jautājums! Droši vien labāks ir otrais risinājums, jo tad ir vairāki ieguvumi. Vienmēr varēsi droši sēsties pie stūres, nebēdājot par policiju. Otrkārt, nebūs jātērē nauda alkometra iegādei.
Atgriežoties pie reklāmas, jāteic, ka brīvā tirgus apstākļos jau neko nevar pārmest, katrs pelna, kā prot. Kādam jāpārdod alkometri, kādam – reklāmas laiks vai laukums medijā. Arī Reklāmas likums pārkāpts netiek, te jārunā par ētiku.
Komentāri