Pagājis gads, kopš skolās izskanējis pēdējais zvans iepriekšējām absolventu klasēm. Daļa jauniešu, kas pērn tika pie vidējās izglītības dokumenta, nu jūtas šokēti. Izrādās, dažam pat puse no skolasbiedriem nav izdarījuši pareizo izvēli, jo izraudzītās augstskolas un tās piedāvājums profesijā neatbildis cerētajam. Jaunieši atkal nonākuši krustcelēs. Jārisina problēma, kur tagad iesniegt dokumentus studijām. Vien ar vidējo vispārējo izglītību iekļauties darba tirgū, piemēram, lai apgūtu amatu praksē, ir ērkšķains ceļš.
Kādreizējie klasesbiedri tagad, 20 gadu vecumā, ķērušies pie analīzes. Kas darīts greizi, kas nepamanīts, ja karjeras ceļš aizvedis ne tur, kur ceļu rādījušas spējas, interese un zināšanas? Interesanti, ka šķēršļi, sastapti pēc vidējās mācību iestādes beigšanas, likuši aizdomāties, ka skolas laikā svarīgas lietas palaistas garām.
Jaunie cilvēki spriež, ka vienlīdz svarīgi ir ne tikai gūt labus rezultātus centralizētajos eksāmenos. Tikpat svarīgi ir iepazīt profesijas, par kurām esi domājis kā par sev piemērotām. Pedagogs – karjeras konsultants, lūk, profesionāls skolotājs, kura trūkumu skolās izjūt jaunieši. Šāds konsultants ir teju katrā skolā, bet šo pienākumu kāds no pedagogiem visbiežāk uzņemas veikt pastarpināti. Valsts pagaidām nav atzinusi to par svarīgu pedagoģisku darbu, vien piedāvā kādam skolā to veikt amatu apvienošanas kārtībā – simboliski.
Varbūt tā arī nav izeja – pie konsultanta veikt testus, lai izzinātu jomu, kurā vislabāk strādāt. Svarīgāk, lai jaunieši par daudz ko pārliecinās paši, jau laikus aizbraucot uz augstskolām, iepazīstoties ar fakultātēm, prasībām tajās. Lai nav tā, ka meitene izvēlas ekonomista profesiju, bet nesaprot, kāpēc jāmācās tik daudz par lauksaimniecību, kas ir sveša. Pilsētniece tā arī nebija aizdomājusies, ko tas varētu nozīmēt profesijas izvēlē, ja universitātes, kurā viņa studēs, nosaukumā iekļauts vārds – lauksaimniecības.
Profesiju ir tik daudz. Tās ir tik dažādas. Salīdzinot ar laiku pirms gadsimta ceturkšņa, daudzas profesijas nākušas klāt. Mācību iestādes veidojušas jaunas studiju programmas. Jautājums ir – kā atrast laiku un iespējas, lai par daļu no tām uzzinātu vēl skolas laikā?
Komentāri