Trešdiena, 8. maijs
Vārda dienas: Staņislavs, Staņislava, Stefānija

Kā skolām nezaudēt savus skolēnus

Mairita Kaņepe
07:30
29.03.2018
5

Izglītības dati liecina, ka mācības skolās ik gadu pārtrauc ap desmit procentiem skolēnu.

Pētot riskus, kuri attālina skolas vecuma pusaudzi vai jaunieti no mācīšanās, redzami vairāki iemesli. Tajā skaitā ir motivācijas trūkums, mācību un uzvedības traucējumi, vecāku nepietiekama iesaistīšanās, sekojot līdzi bērnam.

Aiziešana, pirms pabeigta skola, mēdz saistīties ne tikai ar konfliktiem pašā skolā, arī skolēnu materiālajiem apstākļiem mājās vai veselības problēmām. Seko neattaisnoti mācību kavējumi, algota darba uzsākšana, meitenēm grūtniecības iestāšanās.
Parasti runā par vairāku faktoru vienlaicīgu ietekmi, pirms skola pamesta, līdz eksāmeniem un ates­tātam nenonākot. Zēni pamet mācības divreiz biežāk nekā meitenes.

Latvijā Eiropas Sociālā fonda finansētu projektu “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai” sarunvalodā pedagogi dēvē vārdā PuMPuRS. Iecerēts, ka tajā iesaistīsies vairums pašvaldību, lai atbalstītu savā pusē esošās vispārējās un profesionālās izglītības iestādes. Starp pašvaldību, skolu, pedagogiem un vecākiem veidosies sistēma, kuras uzdevums ir laikus ievērot pusaudžus un jauniešus ar risku, ka viņi, iespējams, varētu pārtraukt mācības. Pieaugušie viņiem sāks sniegt personalizētu atbalstu.

Līgatnes novada vidusskola ar pašvaldības starpniecību ir iesaistījusies projektā, jo skolā vismaz desmit skolēni no 5. līdz 12. klasei atbilst riska grupai. Katram riska skolēnam projektā sniegs atbalstu. Konkrēts skolotājs vai ar viņa starpniecību atrasts speciālists, bez kura padoma neiztikt, par projekta līdzekļiem papildus strādās skolēna sociālo problēmu risināšanā. Līgatnē mācību gada pirmajā semestrī tam paredzēts gandrīz pusotrs tūkstotis eiro.

Dace Bērziņa, projekta koordinatore Līgatnē: “Latvijā nav nevienas skolas, kurā kādiem bērniem nebūtu sociālu problēmu. Ja projektā varēsim strādāt, palīdzot konkrētiem bērniem, kuriem kādu apstākļu dēļ ir traucēta mācīšanās, tas būs ieguvums! Reizēm būs vajadzīgas individu­ālās konsultācijas kādā mācību priekšmetā. To darīs pedagogi vienatnē ar bērnu. Reizēm vajadzīgs psihologa vai kāda cita speciālista atbalsts. Tad arī sāksies individuāli veicams darbs. Iespējams, skolai reizēm būs vajadzīga sociālā dienesta iesaistīšanās. Tas nebūs tikai projekta laikā. Skola sekos līdzi bērna mācību dinamikai, tam, vai ir neattaisnoti skolas kavējumi. Skolas atstāšanas riski ir saistīti arī ar ekonomiskiem un ar ģimeni saistītiem riskiem. Kad tos izpētīsim, zināsim, kāds atbalsts nepieciešams.”

Ineta Sējāne – Lāce, Cēsu Pilsētas vidusskolas direktores vietniece: “Vidusskolā atgriežas tie, kuri no mācību procesa bija izkrituši pirms gada vai pāris gadiem. Ar viņiem pedagogi strādā, jo jāiekļauj mācību ritmā. Skolotājiem tas ir papildu darbs. Pusaudžu vecumā mēdz būt, ka apkārt notiekošais tiek uztverts tikai kā melns vai balts. Ja pieaugušais stāsta, ka izglītībai dzīvē būs liela nozīme, jaunietis atbild: “Nē, nebūs! Tāpēc dzīvošu te un tagad!” Viņš aiziet no skolas, par rītdienu nedomājot.

Arī es, skolotāja, ne visu varu zināt par rītdienu, bet manas zināšanas ļauj aizdomāties, runāt ar jaunieti, kādēļ izglītība noderēs. Jaunietis šobrīd var pateikt arī pretī: “Cik, skolotāj, tu esi tālu tikusi? Izglītība tev ir, bet tu strādā tikai par skolotāju.” Tas ir sabiedrības veidots burbulis, ka skolotāja profesija nav elitāra. Jauniešiem šķiet, ka vissvarīgāk ir nokļūt elitārā vietā pēc iespējas ātrāk, apejot mācīšanos. Skolotāja profesijas būtību nemaz nevar izstāstīt, jo pedagogs savam darbam jēgu redz, ja audzēknis, kuram nebija nekādu zināšanu, jau novērtējams ar četrinieku. Nevar izstāstīt to skolotāja prieku, kad audzēknis atkal sācis apgūt vajadzīgās zināšanas.

Man ir bijuši audzēkņi, kurus vidusskolā turējis viens mērķis – pabeigt to un nekad ar skološanos vairs nesaistīties. Tāda bija pat vesela klase: “Mēs vairāk nemācīsimies!” Tagad zinu par 20 šīs klases beidzējiem, kuri motivāciju ir mainījuši. Vidusskola pabeigta, viņi mācījušies klāt vēl ko citu. Iespējams, mūsu skolā jaunieši ieguva sajūtu, ka viņiem ir noticēts, un viņi noticēja paši sev. Pedagogam jāpieliek papildu pūles, lai skolēns pats sev noticētu, tad jaunieša tālākais ceļš pavērsies.

Projektā, kurā skola iesaistījusies, skolotāji strādās lēni, rūpīgi, darbojoties ar audzēkņiem papildus, apliecinot, ka pamata izglītības, vidējās izglītības iegūšana ir vajadzīga. Tiem, kas paši vēlējušies atgriezties skolā, bija jāsastopas ar to, ka vakarskolu vārds ir degradēts. Mācīšanās vakarskolā ir liels dzīves smagums pat tad, ja tagad jau veiksmīgi strādā biznesā. Cilvēks neuzdrošinās teikt, ka nav pabeidzis attiecīgas pakāpes skolu. Ja kāds to uzzinās, ar acu skatienu nodos, ka nosoda cilvēku par jaunībā pieļauto kļūdu.

Projekts skolām un skolotājiem dod papildu iespējas rīkoties, ja redzams, ka skolēni riskē pamest skolu, jo viņiem trūkst motivācijas mācīties. Te nav runa tikai par ārējo, bet iekšējo motivāciju, kura būs spēcīgāka. Nereti pedagogam jāvelta papildu darbs un laiks arī tam, lai pusaudzis spētu pārkāpt robežas sevī un piespiestos mācīties.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Apkārtklīstošas pārdomas

12:11
05.05.2024
31

Savulaik populārajā dzies­mā bija vārdi: “Eiropa mūs nesapratīs, Eiropa mūs nepazīs…” Vai 20 gados kas mainījies? Kādam – jā, kādam – nē. Bet Eiropas Savienība ir izdevīga ikvienam – gan tiem, kuri no tās saņem atbalstus un izmanto piedāvātās iespējas, gan tiem, kam negribas pašiem uzņemties atbildību par kādu lēmumu, neizdošanos, jo viegli var pateikt, […]

Ģimenes lieta

12:10
05.05.2024
26

Vērtējot padomju laiku un laiku Eiropas Savienībā, visvairāk nāk prātā domāšanas maiņa. Un tas attiecas arī uz ģimeni. Ja savulaik pastāvēja uzskats, ka viss, kas notiek ģimenē, arī tur paliek, pat ja tiek darīts pāri bērniem, tad tagad tas ir būtiski mainījies. Protams, redzams, ka daļai cilvēku šos uzskatus arvien ir ļoti grūti mainīt, viņiem […]

Dzīve Eiropā, ne pēcpadomijā

12:09
05.05.2024
20

Atceros brīdi, kad vēl tikai runāja, ka Latvija varētu kļūt par daļu no Eiropas Savienības. Tolaik mācījos skolā, nebija neviena vienaudža, kas sacītu: “Kā negribas, lai esam ES! Cik labi būtu, ja Latvija vienmēr paliktu tikai Latvija – bez dalības jebkādās starptautiskās organizācijās.” Visi tolaik zinājām – iestāšanās ES nozīmēs ne tikai to, ka Latvijā […]

Par sajūtām, ne naudu

12:07
05.05.2024
20

Ieguvumi un zaudējumi, divdesmit gados Latvijai esot Eiropas Savienībā (ES), katram jāizvērtē pašam. Fondu un maksājumu naudu, ko esam saņēmuši kā dalībvalsts, saskaitīs valdības finansisti. Konkurences saspringumu sarēķinās uzņēmēji. Man vairāk sajūtas. To vienu pat tā īsti nevaru pieskaitīt ES devumam. Bet ik pa laikam esmu iedomājusies – tāpēc vien bija vērts stāties Eiropas valstu […]

Pārdomas par izglītībā notiekošo…

16:54
30.04.2024
41

Pavisam nesen ģimene izgāja cauri pavasara gripas tūrei. Skaidrs, ka slimojot iekavējas darbi – gan ikdienas, gan kāds svarīgāks, un bērniem – mācības un skolas procesi. Divu nedēļu laikā meita, kas mācās 4.klasē, paguva iekrāt veselus piecus parādus – tātad, divu nedēļu laikā bija pieci pārbaudes darbi. Un nav gluži nedēļa pirms brīvlaika vai semestra […]

Dzīve ar suni

13:00
30.04.2024
41

Pieņemt ģimenē suni ir atbildīgs lēmums, tam nav jātop emociju virpulī, bet gan ar prātu, apdomātu attieksmi. Vispirms ir jāapsver daudzi faktori, piemēram, vai ir pietiekami daudz finanšu resursu, lai nodrošinātu dzīvnieka veselību un labklājību.    Manam četrkājainajam mīlulim nesen radās veselības problēmas, un katrs ārstēšanās solis prasa diezgan lielus izdevumus. Svarīgi saprast, ka suns […]

Tautas balss

Krūmi aizsedz krustojumus

12:21
05.05.2024
31
Druva raksta:

“Viss sazaļojis, saplaukuši arī krūmi. Tāpēc gribētos lūgt dažos Cēsu ielu krustojumos tos pavērtēt, vai nevajag apcirpt, lai netraucē autovadītājiem pārskatīt ceļu. Nezinu, kuram dienestam vajadzētu apsekot pilsētu, bet gan jau tāds ir. Īpaši jau bažas par to, ka no krustojuma pa ietvi var izbraukt velosipēdists vai skrejriteņa vadītājs. Tie pārvietojas ātrāk nekā gājēji, un […]

Lielisks pakalpojums

12:20
05.05.2024
22
Druva raksta:

“Izlasīju avīzē par Cēsu Veselības istabu. Arī es gribu teikt paldies, ka ir vieta , kur var uzzināt to, ko par savu veselību nesaproti, jo nereti ģimenes ārstam tādas it kā vienkāršas lietas neērti prasīt. Māsiņa pastāsta, izskaidro, pasaka, kad tiešām jāmeklē dakteris, kad pietiek ar to, ko pats ikdienā vari uzlabot,” sacīja seniore.

Rezultātu gaidām pārāk ātri

12:20
05.05.2024
24
Druva raksta:

“Daži Saeimas deputāti rosina pārskatīt administratīvi teritoriālo reformu, jo neesot gaidīto ieguvumu. Ļoti dīvains arguments. Ko gan nepilnos trīs gados var tādu paveikt, lai jau būtu redzams būtisks rezultāts? Saprotams, ka pirmajos divos gados apvienotie novadi cits citu tikai iepazina, tapa un dažās vietās vēl top jaunā pārvaldības struktūra, veidojas padziļināta izpratne par kopējo attīstību. […]

Dažas pārmaiņas nogurdina

12:19
05.05.2024
46
Druva raksta:

“Nav jābaidās no pārmaiņām, no jaunā, bet vajag atcerēties, ka kāda racionāla kripata ir arī vecajā, pārbaudītajā. To es par Cēsu satiksmes organizāciju. Katru pavasari sākam ar pārmaiņām. Prieks par labajām, kad saņemam ziņu par kādas ielas remontu, kur radīs labāku un drošāku vidi gājējiem, velosipēdistiem un arī autovadītājiem. Taču pavisam nogurdinoši ir ik pēc […]

Daudznozīmīgās zīmes

12:11
05.05.2024
25
Druva raksta:

“Otrdienas “Druvā” redzamā zīme “70”, kuras stabiņš ir gandrīz horizontāls pret zemi un rāda uz lauka, ne ceļa pusi, varētu būt norāde, ka tur uz tīruma vai tuvīnā mežā strādā 70 cilvēki,” atsaucoties uz aicinājumu vērtēt, ko izsaka neparasti novietotā norāde, versiju pauda lasītājs A.

Sludinājumi