No 2. maija, modernizējot eksāmenu, CSDD B kategorijas teorijas eksāmenos tiks iekļauti videojautājumi. Tie būs par tēmām: ceļš un laikapstākļi; bīstamības paredzēšana ceļu satiksmē; satiksmes kultūra. Par jaunajiem jautājumiem satraukušies topošie autovadītāji.
Autoskolas “Einšteins” Cēsu filiāles klientu konsultante Elīna Strūka: “Protams, kā jau viss jaunais un nezināmais tas rada bažas. Audzēkņi par videojautājumiem ir satraukušies. Tie, kuri tos izmēģinājuši, atzīst, ka tos izprast un atbildēt nav viegli. Ar šo jautājumu palīdzību iespējams justies kā automašīnā pie stūres – iejusties konkrētās situācijās, kādas uz ceļa ir iespējamas. Atbildētājam jāspēj pārredzēt gan imitēto situāciju uz ceļa, gan to, kas notiek ar rādītājiem uz auto paneļa. Tiem, kuri pie stūres sēdušies nesen, tas sagādā problēmas.
Daļa audzēkņu cer eksāmenu pagūt nokārtot vēl aprīlī, pirms šie jautājumi tiek iekļauti eksāmenā. Pie mums mācās ne tikai jaunieši, autovadītāja apliecību vēlas iegūt arī vecāka gadagājuma cilvēki. Viņi par videojautājumiem satraukušies vēl vairāk, jo savas datora lietošanas prasmes nevērtē par labām. No 30 eksāmena jautājumiem trīs būs videoversijā. Ar tiem iespējams iepriekš iepazīties, tāpat kā ar jebkuriem citiem teorijas jautājumiem. Tādēļ domāju, ja audzēknis gatavojas, tad šiem jautājumiem nevajadzētu radīt papildu grūtības. Jāatzīst, ka nokārtot autovadītāja eksāmenu kļūst arvien sarežģītāk, bet tas nav slikti. Visi jaunumi, kas tiek ieviesti, topošajiem autovadītājiem liek justies atbildīgākiem, palīdz labāk sagatavoties dažādām iespējamajām situācijām.
Tāpat pozitīvi vērtēju arī pagājušajā gadā pieņemto lēmumu palielināt obligāto braukšanas stundu skaitu. Iespējams, puišiem, kuri pie auto stūres sēdušies jau agrāk, tas šķiet lieki, bet meitenes atzīst, ka tas ir lietderīgi, un priecājas. Dažādu jaunumu ieviešana ir viens no veidiem, kā veicināt jauno autovadītāju izpratni par drošu rīcību uz ceļa.”
Autoskolas “Ievas skola” vadītājs un instruktors Edgars Ķelpiņš: “Jaunumi, kas tiek ieviesti saistībā ar autovadītāja apliecības iegūšanu, topošajiem autovadītājiem nāk tikai par labu. Ar videojautājumu palīdzību ir iespējams vieglāk izprast situācijas, ar kurām uz ceļa varam sastapties. Redzot video formātā situācijas, kad bērns uz ceļa izmet bumbu vai ir slidens ceļš, vai pa priekšu brauc velosipēdists – audzēknis iejūtas šofera lomā un labāk izprot, kā situācijā reaģēt. Nākamajai grupai, kura kārtos eksāmenus, starp jautājumiem būs jau videojautājumi.
Šis ir jaunums audzēkņiem un pasniedzējiem. Laika līdz eksāmenam nav daudz, tādēļ tagad pasniedzēji ļoti strādā, lai šos jautājumus kursantiem iemācītu pēc iespējas labāk, lai eksāmenā audzēkņi justos pārliecināti.
Autovadītāju eksāmenu jautājumu pārskatīšana, papildināšana ik pēc laika ir nepieciešama. Tāpat pozitīvi vērtēju braukšanas stundu palielināšanu, jo iepriekš to bija par maz. Visas šīs pārmaiņas ir uz labu, autovadītāji kļūst zinošāki, satiksme drošāka. Tomēr, lai tas nebūtu īslaicīgs ieguvums, ir jādomā arī, kā jauno autovadītāju prasmes uzturēt. Kursants iemācās teoriju, apgūst braukšanas iemaņas un nokārto eksāmenu. Bet 18 gadus veciem jauniešiem lielākoties nav savas automašīnas, ar kuru ikdienā pārvietoties, līdz ar to iemaņas ar laiku var sākt zust.”
Šobrīd autoskolā teorētiskās zināšanas apgūst Jānis Baltavs: “Par jaunajiem jautājumiem nesatraucos. Kad tos izmēģināju pirmajā reizē, bija mazliet neierasti. Bet nu jau esmu piešāvies. Mums ir laiks, lai līdz eksāmenam sagatavotos, ja to dara, tad eksāmenā nevajadzētu būt problēmām. Situācijas, kuras šajos videojautājumos ir attēlotas, ir tādas, ar kurām ikdienā tik tiešām varam sastapties. Ja pieredzējis autovadītājs spēs reaģēt, tad jaunam šoferim tas var nebūt tik viegli. Tādēļ tikai priecājos, ka tiek domāts, kā labāk sagatavot topošos autovadītājus. Manuprāt, jauno autovadītāju zināšanas šobrīd nav pietiekamas, daudzi pret noteiktumiem izturas vieglprātīgi. Rezultātā redzam, cik daudz ceļu satiksmes negadījumu Latvijā notiek. Liela daļa nezināšanas un neuzmanības dēļ. Ja topošos autovadītājus ir iespējams labāk apmācīt, ieviešot šādus videojautājums, tad kādēļ gan to nedarīt.”
Komentāri