Svētdiena, 24. novembris
Vārda dienas: Velta, Velda

Izjaukt labi funkcionējošu sistēmu

Jānis Gabrāns
07:09
01.08.2018
7

Nesen masu medijus un sociālos tīklus apskrēja ziņa par Konkurences padomes (KP) secinājumu attiecībā uz transportlīdzekļu tehniskajām apskatēm.

Padome secinājusi, ka valsts nepamatoti liedz privātajiem uzņēmumiem iesaistīties transport­līdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles tirgū. KP uzskata, ka šīs funkcijas jāuztic arī autoservisiem, nevis tikai Ceļu satiksmes drošības departamentam (CSDD). Kā optimālu risinājumu konkrētajam tirgum Konkurences padome piedāvā valstij saglabāt uzņēmumu akreditācijas un uzraudzības funkciju, kamēr transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroli uzticēt privātajam sektoram- servisiem un remontdarbnīcām -, kas vienlaikus varētu gan identificēt un novērst transportlīdzekļa defektus, gan veikt tehnisko kontroli.

KP norāda, ka esošās sistēmas radītie konkurences ierobežojumi atstāj negatīvu ietekmi uz tiešajiem pakalpojuma saņēmējiem – patērētājiem. “Tikai brīvas konkurences apstākļos patērētāji var saņemt cenas, kas ir konkurētspējīgas un atspoguļo patieso tirgus situāciju. Noslēgtā tirgus apstākļos pēdējo desmit gadu laikā patērētājiem izmaksas par tehniskās kontroles veikšanu augušas par 50-60%. Salīdzinājumā ar citām ES valstīm, Latvijā tās ir vienas no augstākajām, kamēr Baltijā – augstākās.”

Komentējot norādi par augsto cenu, Satiksmes ministrija uzsver, ka Latvijā ir ceturtā zemākā cena Eiropas Savienībā, lētāks pakalpojums ir tikai Maltā, Bulgārijā, un Lietuvā. CSDD, atsaucoties uz KP ziņojumā minēto piemēru par Zviedriju, kur 2010. gadā tika atvērts tehniskās apskates tirgus un kopš tā laika tehniskās kontroles punktu skaits palielinājies trīs reizes, norāda uz kādu noklusētu informāciju. Proti, pakalpojuma cena šajā valstī palielinājusies pusotru reizi, turklāt attālākos reģionos pakalpojuma pieejamība būtiski pasliktinājusies.

Mūsu valstī bieži tiek uzsvērts, ka brīvais tirgus ļaus samazināt cenas, taču piemēri ar elektrību un gāzi rāda pretējo. Tāpēc maz ticams, ka tā būs šobrīd, jo patiesībā maksa nebūt nav liela, aptuveni 30 eiro. Jā, dodoties uz CSDD, nākas nolikt krietni lielāku summu, bet atceramies, ka lielāko daļu veido ikgadējais ceļu ekspluatācijas nodoklis, kas tāpat būs jāmaksā.
Pēc Konkurences padomes paziņojuma CSDD informēja, ka no 2020. gada vairs neveiks automašīnu tehniskā stāvokļa kontroles. Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem no 2023. gada tehniskās kontroles veicējus izvēlēsies konkursā, izsludinot publisko iepirkumu. Savukārt laikā no 2020. gada līdz 2023. gadam notiks pārejas periods uz jauno sistēmu, par kuru patlaban notiek juridiskais izvērtējums.

Autoservisa “Autogars” valdes priekšsēdētājs Aigars Logins, lūgts komentēt izmaiņas, sāk ar retorisku jautājumu: “Gribētu zināt, kas esošajā situācijā ir slikti, ka tā jāmaina? Ja reiz tāda kārtība iedibināta, lai tā darbojas. Apska­tes stacijas ir Cēsīs, Valmierā, Siguldā, visur moderni aprīkotas. Nesaprotu, kā interesēs tas tiek darīts, kādu naudu kāds grib pārdalīt.
Pilnīgi droši, ka lētāks pakalpojums nekļūs, jo būs prasības, kādām iekārtām jābūt, tās maksās naudu, būs izdevumi. Servisos strādājošajiem tagad patiesībā ir vieglāk. Sagatavojam automašīnu, īpašnieks dodas uz tehnisko apskati pie neatkarīga novērtētāja. Gribu teikt, ka korupcija šajās apskates stacijās ir neiespējama, darbojas videonovērošana, darbinieki zina, ka jebkurā brīdī var ienākt pārbaudītājs. Neticu, ka kāds gatavs iedot uzlīmi mašīnai, kam tā nepienākas. Vai tā nenotiks dažādos servisos, to neviens nevar garantēt.

Esam “Toyota” autorizēts serviss, mums ir viss nepieciešamais aprīkojums arī tehniskās apskates veikšanai, ja būs iespēja, to arī darīsim godprātīgi. Mums kontrole no koncerna puses ir ļoti stingra, nav nekādas atkāpes, to nepieļaujam arī savā darbībā.”

Uzņēmuma “Ogus”, kam pieder autoserviss “Auto Konti­nents”, valdes loceklis Gints Ozoliņš norāda, ka šobrīd nav skaidrības, kas notiks, kad CSDD šo pakalpojumu vairs nesniegs. Viņš arī atzīst, ka vienmēr var diskutēt par jautājumu, vai esošo situāciju nepieciešams mainīt: “Kā uzņēmējs teikšu, vienmēr visu var darīt labāk, citādāk, arī šajā sistēmā kaut ko varētu uzlabot. Gribu norādīt, ka CSDD visus būtiskos defektus ne vienmēr pamana, mēs kontroli veicam stingrāk, norādot, ko vajadzētu nomainīt, cits jautājums, vai auto īpašnieks to izvēlas darīt, vai dodas uz tehnisko apskati cerībā, ka izspruks. Šobrīd grūti izdarīt kādu vērtējumu, jo nav zināms, ne kāds būs šis pārejas posms, ne kādi noteikumi būs servisiem, kuri vēlēsies pretendēt uz tehniskās apskates veikšanu.”

Aptaujājot autovadītājus, viņu teikto varētu apkopot šādā atziņā: “Konkurences padomes teiktais, ka autoservisi vienlaikus varētu gan identificēt un novērst transportlīdzekļa defektus, gan veikt tehnisko kontroli, rada bažas, ka turpmāk iegūt skates uzlīmi būs dārgāk. Līdz šim vispirms varēja aizbraukt uz skati, kur konstatē trūkumus, tad doties uz autoservisu. Ja vispirms aizbrauc uz servisu, tur sastāda veselu sarakstu, kas jāmaina. Bet ja pēc tam, mašīnu neremontējot, aizbrauc uz apskati, var izrādīties, ka gandrīz neko no minētā neuzrāda. Ja skates būs servisu rokās, tur teiks, ka viss jātaisa, vien tad var dot uzlīmi. Varbūt necels maksu par apskati, toties pelnīs uz vajadzīgajiem remontiem.”

To, ka autovadītāji pozitīvi novērtē esošo sistēmu, liecina tas, ka 2016. gadā portālā manabalss.lv sākās parakstu vākšana, lai tehniskās apskates veikšana tiktu nodota arī sertificētiem servisiem, bet divos gados anonīmā balsojumā savāktas vien 1492 balsis.

Informācijai – Latvijā vieglo automašīnu vien ir vairāk nekā 700 tūkstoši.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Vitamīni, uztura bagātināji. Vai vienmēr ir palīglīdzekļi veselības uzlabošanai?

10:59
22.11.2024
16

Ieejot aptiekā, acu priekšā ņirb dažādas kastītes ar uzrakstiem, kas mudina aizdomāties – varbūt man arī vajag šo. Pie kasēm viegli pamanāmos plauktos rindojas multivitamīni dažādām cilvēku grupām – no raibiem gumijlācīšiem bērniem līdz specializētām zivju eļļām un vitamīnu kompleksiem senioriem. Tam visam blakus daudz dažādu “anti-stresa” uztura bagātinātāju un pat melatonīna tablešu. Lūk, viss […]

"Miera plānu konkurss"

10:38
21.11.2024
19

Jaunievēlētais ASV prezidents Donalds Tramps veido savu valsts vadības komandu. Tu­vākajās dienās būs skaidrs par tās sastāvu, jo pašlaik vēl kaut kas var mainīties. Eksperti jau vērtē Trampa izraudzītās personas un piesardzīgi cenšas prognozēt, kāda būs Trampa politika, ko viņš darīs vai nedarīs. Pirms vēlēšanām viņš sarunājis daudz, arī vispretrunīgākās lietas. Gan jau laiks parādīs […]

Bēdas, skumjas un prieks – viss vienmēr līdzās

10:31
21.11.2024
34
1

Pelēkais, drēgnais, tumšais laiks rada sajūtu, ka Veļu laiks turpinās, lai gan pēc latviskām tradīcijām Mārtiņos tas beidzas un sākas Sala laiks. Vēlajā rudenī šķēpi tiek lauzti par to, cik daudz bērnu svin importēto Halovīnu un cik maz latviskos Mārtiņus un Miķeļus. Šogad Halovīnā lija, bija pavisam nemīlīgs laiks, bet pilsētā visur bija redzami bērni, […]

Pārtikas cenas - realitāte un solījumi

10:29
21.11.2024
37

Dzirdēts jau, ka runāt var nezin ko, tāpat arī katrs vārds jāvērtē kritiski. Bet visdrošāk ir ik vārda patiesību pārbaudīt pašam. Kurš gan nav dzirdējis, ka pārtikas cenas nepārtraukti, pa centam vien, palielinās. To stāsta tie, kuri iepērkas. Un uz veikalu, tirgu nedodas vien retais.    Ekonomikas ministrija apstiprina, ka    oktobrī bija cenu kāpums […]

Sašņorēts Ikars vistu kūts laktā

11:38
20.11.2024
30

Nedēļas sākumā Valmieras pievārtē atklāja Industriālā parka būvniecību. Gandrīz 60 ha plaša teritorija, kas jau nākamajā gadā būs sagatavota rūpnieciskai apbūvei, stratēģiski izdevīgā vietā ar dzelz­ceļa pievadu, elektroenerģijas pieslēgumu, visu nepieciešamo    uzņēmējdarbībai. Būs parks ar potenciālu kļūt par jaudīgu ekonomisko dzinēju visai Vidzemei. Kā jau atklāšanā, bija uzrunas, vēstījuma kapsulas iemūrēšana, atbildes uz žurnālistu […]

Salnu mēneša pelēcītis

14:51
14.11.2024
27

Tagad esam tumšajā gada pusē, kad naktis ir garākas par dienām. Teorētiski tajā esam kopš rudens saulgriežiem, Miķeļdienas 29. septembrī, taču tagad, kad pulksteņi tikuši pagriezti par stundu atpakaļ, dienas gaismas šķiet vēl mazāk. Ik gadu ap šo laiku no daudziem paziņām dzirdu, cik grūti, ka pie mums ziema un uzkrītoši pelēcīgais, drēgnais un vīrusiem […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
49
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
18
14
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
33
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
27
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
66
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi