Aizvien vairāk ikdienā ienākot sociālajiem tīkliem un citiem virtuālās vides informācijas aprites veidiem, tiek veikti dažādi pētījumi un diskutēts ne tikai par to ietekmi, bet arī par satura veidotājiem. Patlaban daudz tiek spriests par influenceriem – populāriem sociālo mediju lietotājiem, kas mēdz pelnīt naudu ar dažādu lietu vai zīmolu reklamēšanu. Biznesa augstskolas Turība Komunikācijas virziena prodekāne Daina Einberga atgādina, ka arī šis darbs nav bez garoziņas un daudzi influenceri noklusē tā ēnas puses.
– Daudzi jaunieši uzskata, ka kļūt par influenceri ir vienkārši, domājot, ka šis darbs būs viegls un ātri nesīs lielu peļņu. Daudzi mēģina sākt influencera karjeru, daļa piedzīvo neizdošanos, tad būtiski krītas pašapziņa.
Jaunieši kļūdās un ļoti pārdzīvo, tāpēc, pirms izvēlēties šādu karjeru, ieteiktu iemācīties, ka kļūdīties ir normāli, un attīstīt spēju pieņemt kritiku, ar ko interneta vidē var nākties saskarties īpaši bieži. Daudzi veiksmīgi influenceri mēdz noklusēt, cik daudz arī kļūdījušies, cik ilgi mācījušies un cik naudas zaudējuši. Arī to, cik daudz investē savu profilu reklamēšanā un mērķtiecīgā virzīšanā auditorijai.
Ikvienam, kurš vēlas gūt panākumus šajā jomā, vajadzīga kritiskā domāšana, lai saprastu un analizētu informāciju, auditoriju, iespējamo saturu, kā arī izvērtētu reklāmas piedāvājumus. Jāsaprot, kā darbojas mediji, jāvērtē, vai patiešām vienmēr var rakstīt par visu un visiem. Jāsaprot, kā interneta vidē uzvesties pašam, kā uzvedas citi, kā arī neļautu manipulēt ar savām emocijām. Platforma “Instagram” jau šobrīd spriež par iespēju slēpt “patīk” jeb “like” skaitu, balstoties uz pētījumiem, kuri pierādījuši neskaitāmus gadījumus, kad tieši zemais “patīk” skaits bijis par pamatu jauniešu depresijai.
Uzmanība jāvelta valodas un rakstības stila izkopšanai. Neatkarīgi no tā, kādā valodā plānots rakstīt, svarīgi, lai teksti būtu viegli uztverami un, protams, bez kļūdām.
Vēl būtiska ir atbildības uzņemšanās. Ja reiz ir pieņemts lēmums kļūt par influenceri, rakstīt vai kā citādi publicēt savu viedokli, jāsaprot, cik liela ir atbildība pret sekotājiem. Diemžēl nav daudz tādu influenceru, kuri kritiski izvērtē, kādus produktus un pakalpojumus reklamēt, vai arī ir gatavi atzīt kļūdas. Pat ja sākumā produkts tiešām bijis labs, bet vēlāk tā kvalitāte mazinājusies, tikai retais gatavs par to godīgi informēt sekotājus.
Sociālajos tīklos ir viegli būt skaistam un ideālam, daudz grūtāk – būt patiesam un īstam. No pieredzes varu teikt, ka, publicējot informāciju, kurā esi atklāts, var saņemt pretī neizpratni un bieži vien arī nosodījumu. Man pēc dažām publikācijām jautājuši – kāpēc es dalījos ar grūtībām, bailēm, negatīvām emocijām? Jo cilvēki ir pieraduši, ka visi influenceri ir bezbailīgi, dzīvo bez kļūdām un to vien dara, kā bauda dzīvi. Bet jāiemācās būt tādam, kāds esi. Radot viltus realitāti, tā var ievilkt tik ļoti, ka pēc tam cilvēks pazaudē savu es.
Komentāri