Vidējā paaudze sāk apjaust ko biedējošu. Nojauš vai pat tieši pamana, ka kāds viņus vēro. Kurš ir tas kāds?
Viedierīces – tajā skaitā modernākie telefoni. No tām daudzi mūsdienu cilvēki nešķiras ne dienu, ne nakti. Bez tālruņa viņi nevar ne pamosties. Modernā ierīce strādā modinātāja pulksteņa un arī vakara pasaciņas stāstīja vietā. Daļa vakarā atslābst un aizmieg ar telefonu blakus, pēc tam, kad aktīvi sērfots virtuālajā vidē, klejojot pa vietnēm, ko nodrošina internets.
Kaismīgākie viedierīču lietotāji pieķer sevi arī neomulīgās situācijās, piemēram, tādās, kas liek domāt, ka neizprotami, bet tiek nolasītas domas. Jautāsiet – kādas? Kādu rīt vai parīt izvēli veiksi, piemēram, par dīvāna pirkšanu.
“Ar vīru apspriedām, ka pienācis laiks nomainīt veco dīvānu. Piedāvāju šoreiz pirkt stūra dīvānu. Vīrs domai piekrita,” stāsta četrdesmitgadniece. Liels bijis viņas pārsteigums, ka jau nākamajā dienā, atverot internetu, savā sociālā tīkla vietnē ieraudzījusi dažādus piedāvājumus par stūra dīvāniem. Sieviete skatījusi piedāvājumu, tā arī nesapratusi, kāpēc šeit un tagad tas nonācis. Reklāmas iesūtītājs nav bijis ne rads, ne draugs.
“Ja man būtu atnākusi reklāma par jel kādiem citiem dīvāniem, es tā neizbrīnītos kā par šo. Cik gan bieži cilvēki maina mēbeles, ne jau katru mēnesi vai gadu!” spriež sieviete, tā kā nobijusies, ka kaut kādā veidā tiek ikdienā noklausīta. Tikko ar vīru apspriedusies par stūra dīvānu pirkšanu, bet interneta vidē jau iekritis mēbeļu piedāvājumus. Abi dzīvesbiedri secina, ka ne viens, ne otrs šo tēmu tālāk par notikušo sarunu nav cilājuši. Tātad sakritība – pēkšņais reklāmas piedāvājums ar virkni konkrētiem dīvāniem?
“Nebūsim naivi, mūs visus tagad var izsekot un noklausīties. Tādas ir mūsdienu tehnoloģiju iespējas. Tehnoloģiju progress,” spriež četrdesmitgadnieks ezermalā brīdī, kad arī sauļojoties viņam līdzās ir viedtālrunis – jaunākās paaudzes tehniskais brīnums. Kaut kas līdzīgs sirdsapziņai, domu centram, kuru nav iespējams atstāt ne mājās, ne mašīnā. Spriežam, ka šajos laikos ir tādas tehniskas iespējas, ka nav grūti izskaitļot – noteikta vecuma, profesijas un ienākumu cilvēks kaut kādā brīdī vēlēsies nomainīt veco dīvānu. Kāds brīnums, ja reklāma par tiem pienāk konkrētiem cilvēkiem.
“Kāpēc tieši par stūra dīvānu un tieši nākamajā dienā, kad pirmo reizi šo priekšlikumu izteicu skaļi?” ar aizdomu pilnu jautājumu atbild sieva. Viņa sliecas domāt, ka cilvēkus kaut kā izseko un izskaitļo viņu iespējamo rīcību. Tālāk saruna ievirzās par kliedzošiem piemēriem, kā ietekmēti cilvēku prāti. Ka tas notiek, amerikāņiem vairs neesot šaubu. Valsts prezidenta vēlēšanu laikā vairākos apgabalos cilvēku prāti ietekmēti, izmantojot sociālajos tīklos personīgus sūtījumus iepriekš atlasītās adresēs. Pirms vēlēšanām noteiktu vēlēšanu apgabalu svārstīgie vēlētāji savos sociālajos tīklos saņēmuši labvēļu sūtījumus ar skaidrojumu, kuru vajadzētu un kuru nebūtu vēlams redzēt prezidenta krēslā.
Komentāri