Joprojām gājēji nepietiekami novērtē savu lomu ceļu satiksmes drošībā, jo, “neapbruņojoties” ar tumsā labāk saskatāmiem apģērba elementiem un aksesuāriem, pakļauj riskam ne tikai savu dzīvību, bet arī līdzcilvēku likteņus.
Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes vecākā speciāliste Zane Vaskāne ceturtdien pavēstīja par jau atkal ar automašīnu notriektiem vairākiem gājējiem, turklāt vienas diennakts laikā. No trešdienas, 29.janvāra, rīta līdz ceturtdienas, 30.janvāra, rītam Vidzemē reģistrēti divi ceļu satiksmes negadījumi Smiltenes pagastā un Valmierā ar trim cietušajām personām – visi kājāmgājēji. Vismaz par diviem skaidri zināms, ka viņi šķērsojuši ceļu, bet viņiem nav bijis nekādu atstarojošu vai gaismas elementu.
Arī pērn kopumā negadījumos cietušo gājēju bijis diezgan daudz – Vidzemē vien tādi bijuši 66, no tiem 51 ievainots, bet divi gājuši bojā. Taču ne tikai negadījumu statistika liecina par zināmu iedzīvotāju vieglprātību, jo policijai visai bieži nākas izrakstīt administratīvos protokolus par atstarotāju nelietošanu, pārvietojoties diennakts tumšajā laikā. Kopumā 2019.gadā Vidzemes reģiona pārvaldes darbinieki gājējiem noformējuši 1090 protokolus par atstarojošo elementu nelietošanu.
Neredzamie gājēji ir problēma, atsaucoties uz apkopoto statistiku, norāda policija.
Vidzemes reģiona pārvaldes Patruļpolicijas nodaļas priekšnieks Jānis Lūks atzīst, ka visbiežāk neredzamo gājēju lomā manāmi seniori, lai gan ik pa laikam tādi ir arī jaunāka gada gājuma cilvēki. Kā visefektīvāko un – kas ne mazāk svarīgi iedzīvotājiem – jebkuram makam draudzīgāko drošības risinājumu Patruļpolicijas priekšnieks vērtē atstarojošās vestes. Tām ir pietiekami platas horizontālās atstarojošās joslas un tās veikalos nemaksā vairāk par pāris eiro. No pieredzes kārtībsargs teic – labu saskatāmību nodrošina arī atsevišķu dizaineru speciāli izstrādātie apģērbi un aksesuāri, piemēram, viscaur no atstarojošas dzijas adītas cepures, cimdi, īpaša dizaina vestes, taču šādi izstrādājumi ir daudz dārgāki par atstarojošo vesti. Arī ļoti gaiša virsējā apģērba izvēle var nedaudz palīdzēt, tā ģērbtu cilvēku arī tumsā var labāk saskatīt. Policists atzīst – tas drusku vairo redzamību tuvumā, taču pieredze rāda, ka satiksmes drošībai būtiskāk ir nodrošināt cilvēku ieraudzīt no lielāka attāluma. “Visbiežāk jau šādi negadījumi notiek brīdī, kad transportlīdzekļi tuvojas pretim viens otram, uz mirkli arī lukturu gaismas stari krustojas un vadītājs var pat tikt apžilbināts,” stāsta kārtībsargs, vēlreiz uzsverot, ka atstarotāji tomēr dod iespēju šoferiem laikus sagatavoties manevram, kur iesaistīts būs arī gājējs.
Tomēr, ja nu sanācis uz ielas vai ceļa atrasties no drošības viedokļa caurcaurēm nepārdomātā izskatā, tad īstajā vietā būs teju pārspīlēta piesardzība, šķērsojot jebkuru ceļu. Tad nepietiek ar sajūtu, ka tuvojošās automašīnas šoferis “laikam sācis bremzēt”, labāk spert kāju uz ielas braucamās daļas vien tad, kad mašīna pilnībā apstājusies. J.Lūks arī vērš uzmanību – tumšajā laikā ne tikai autovadītājiem grūtāk saskatīt gājējus, bet arī gājējiem nav iespējams objektīvi novērtēt transportlīdzekļa tuvošanās ātrumu un bremzēšanas ceļu.
Z.Vaskāne arī norāda, ka līdzīgi grēkojot velobraucēji. Viņi rada vēl lielāku bīstamību, pārvietojoties pa ielām un ceļiem bez apgaismes ierīcēm un tumšā apģērbā. Ceļu satiksmes negadījumu, kuros iesaistīti velosipēdisti, netrūkst arī gaišajos gadalaikos.
Valsts policija atgādina, ka gājējiem jārūpējas par savu redzamību gan ārpus apdzīvotām vietām, gan arī pilsētvidē, kas maldīgi tiek uzskatīta par mazāk bīstamu. Dažkārt arī uz labi apgaismota ceļa autovadītājam gājēju bez atstarotājiem ir grūti saskatīt.
Komentāri