Sociālajos medijos pēdējās nedēļās apspriestākais notikums ir “Pasažieru vilciena” jaunā identitāte, jaunais nosaukums “VIVI Latvija”. Kad to izlasīju pirmo reizi, domāju, ka kārtējā viltus ziņa, jo nevar būt, ka nopietns uzņēmums izvēlēsies tādu, kā vakar rīta “Panorāmā” teica premjers Krišjānis Kariņš,- jancīgu nosaukumu. Taču izrādījās, jau maijā “Pasažieru vilciens” reģistrējis šo nosaukumu, kas man liek domāt par cilvēku, kurš rausta valodu: vi- vi- vilciens.
Sociālajos medijos tika piedāvāti daudzi citi tikpat labskanīgi nosaukumi: Čuk- Čuk, Tu – Tū un tamlīdzīgi. Kāds savā komentārā rakstīja – ceru, ka balvu tam bērnam, kurš to izdomāja, piešķīra!
Šūmēšanās arī par to, ka tā sauktajam rebrendingam jeb zīmola maiņai plānots atvēlēt 100 tūkstošus eiro. “Pasažieru vilciens” gan centās taisnoties, ka līdz ar jauno elektrovilcienu saņemšanu 2022.gadā būtiski mainīsies sniegtā pakalpojuma kvalitāte un pasažieru pieprasījums. Taču, kā saka, nesaki hop pirms neesi pārlēcis, jo vēl jau vi-vi-vilcieni nav piegādāti un šis gads skaidri parādījis, ka situācijas var mainīties no mums neatkarīgu iemeslu dēļ.
Otrkārt, šis iepirkums attiecas tikai uz elektrovilcieniem, maršrutā Cēsis – Rīga joprojām turpināsim braukt ar vecajiem dīzeļvilcieniem. Un valstī joprojām daudzviet stacijas, vilcienu pieturas nav tajā labākajā stāvoklī, peroni nav piemēroti ērtai iekāpšanai un izkāpšanai. Zīmola maiņa tādējādi vairāk atgādina tādu kā mēģinājumu piekārt spožas notekcaurules vecam un cauram jumtam.
“Pasažieru vilciena” pārstāve skaidro, ka nav pareizi izdarīt secinājumus tikai pēc nosaukuma, ka to nevajag skatīt atrauti no kopējās koncepcijas un zīmola filozofijas.
Jāatzīst, pēdējos gados zīmolu koncepcijas izstrāde kļuvusi par ienesīgu biznesu. Latvijā ir pietiekami daudz pašvaldību, kuras jaunā zīmola izstrādei tērējušas daudzus tūkstošus, pretī saņemot vizuālo identitāti, par kuru iedzīvotāji nebūt nav sajūsmā, jo tā ir daudz neizteiksmīgāka par iepriekšējo.
Taču zīmola izstrādātāji nāk ar savu stāstu, kāpēc tas ir tieši tā. Ieklausoties viņu pārliecinošajā skaidrojumā, liekas, ka tiešām tas ir pareizi, bet, ja paraugās uz to no malas, domas gluži citas. Cilvēki taču, pamanot nosaukumu, nemeklēs, kāda tad ir tā filozofija, stāsts, bet izdarīs secinājumus tikai no VIVI.
Nesaku, ka nevajag domāt par zīmola maiņu, tas tiešām var radīt jaunu izaugsmi uzņēmuma attīstībā, bet varbūt tomēr vispirms vajadzētu padomāt par to, lai jaunais zīmols tiešām būtu ar pilnīgi jaunu pienesumu, nevis kļūtu par sabiedrības izsmiekla objektu.
Kā portālā twitter rakstīja kāds komentētājs, angļi šo nosaukumu lasīs kā “vai vai”, kas vispareizāk apzīmēs reālo Latvijas situāciju pasažieru pārvadājumos pa dzelzceļu.
Komentāri