Jau kopš 1.jūlija spēkā ir grozījumi Obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) likumā, kas cita starpā paredz arī to, ka transportlīdzekļu īpašnieki OCTA polisi var iegādāties uz īsāku termiņu – vienu mēnesi.
Līdz šim likums paredzēja, ka polisi varēja iegādāties uz trim, sešiem, deviņiem vai 12 mēnešiem, paredzot atsevišķus izņēmumus.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins norādījis, ka apdrošinātāji nekad nav atbalstījuši šo priekšlikumu. Latvijas Televīzijā viņš skaidroja, ka pirmā mēneša laikā, kopš pieejamas viena mēneša polises, tās galvenokārt iegādājušies tie, kuriem tās tiešām nepieciešamas, piemēram, antīko automobiļu īpašnieki, lai ar auto dotos uz salidojumu: “Apdrošinātāji, balstoties uz statistiku, secinājuši, ka jaunā likuma norma par OCTA termiņa samazināšanu, iespējams, palielinās neapdrošināto transportlīdzekļu skaitu ceļu satiksmē. Ja rēķinām, ka vidēji neapdrošināto skaits ir divi trīs procenti, ar viena mēneša polisēm šis skaits varētu nedaudz pieaugt. Tas savukārt novedīs pie izmaksu pieauguma no Garantijas fonda par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisīto ceļu satiksmes negadījumu zaudējumu kompensēšanu. Mūsu apkopotā statistika un līdzšinējā pieredze rāda – jo īsāks OCTA derīguma termiņš, jo lielāka iespēja, ka transportlīdzekļa īpašnieks laikus neiegādāsies jaunu polisi. Domāju, drīzumā varēsim secināt, vai un cik daudz palielināsies spēkratu skaits, kas satiksmē piedalās bez derīgas OCTA polises.”
Saeima minētos grozījumus OCTA likumā pieņēma pērn decembrī, un galvenais to virzītājs bija deputāts Kaspars Ģirģens. Kā lasām Saeimas sēdes stenogrammā, viņš to skaidroja galvenokārt kā ieguvumu motobraucējiem un lauksaimniecības tehnikas īpašniekiem: “Šis priekšlikums svarīgs, jo, mainoties klimatiskajiem apstākļiem, vasaras un rudens sezonas kļuvušas garākas. Vairāk nekā pusē gadījumu īpašnieki apdrošina motociklus uz sešiem mēnešiem – līdz septembra beigām, tomēr arvien biežāk laikapstākļi ir atbilstoši, lai turpinātu sezonu ilgāk. Taču tādā gadījumā jāiegādājas polise uz vēl trim mēnešiem, tas ir, apmēram līdz decembrim, tādējādi pārmaksājot lieki divus mēnešus apdrošināšanas prēmijās.
Šis priekšlikums dotu pozitīvu efektu arī lauksaimniecības tehnikai. Kā piemēru varam minēt kombainu īpašniekus, jo ne visi izmanto, teiksim, trīs mēnešus šos transportlīdzekļus, pietiek arī ar vienu mēnesi. Tāpat var uzskaitīt arī būvniecības transportu, ūdens transportu un citus transportlīdzekļus.”
Deputāte Anita Muižniece minētajā sēdē gan norādīja, ka šī norma ir pretrunā topošajai Eiropas direktīvai, kas paredz, ka transportlīdzeklim, kas atzīts par derīgu ceļu satiksmei, jābūt apdrošinātam visu laiku. Viņa uzsvēra arī to, ka platformā “ManaBalss” šāda iniciatīva četru mēnešu laikā savāca tikai 521 parakstu, kas skaidri parādot, ka šī norma nav aktuāla arī pašiem braucējiem.
Arī J. Abāšins norādījis uz to, ka likuma norma par OCTA termiņa samazināšanu ir pretrunā ar Eiropas Savienības (ES) Tiesas spriedumos paustajām atziņām par nepieciešamību nodrošināt nepārtrauktu OCTA esamību: “Pastāv ļoti liela iespējamība, ka pēc gada vai diviem likums atkal būs jāmaina, lai tas atbilstu ES tiesību aktiem.”
Iepriekšējā norma, kas paredzēja, ka polisi var iegādāties trim, sešiem, deviņiem vai 12 mēnešiem, paredzot atsevišķus izņēmumus, pastāvēja vairāk nekā 15 gadus. Pēc J. Abāšina teiktā, šajā laikā jautājums par polises iegādes termiņu samazināšanu Saeimā skatīts daudzkārt, ikreiz atzīstot, ka pašreizējie OCTA iegādes termiņi ir pietiekami elastīgi, lai pielāgotos sezonalitātei vai citiem apstākļiem: “Līdzšinējās diskusijas deputātu un nozares ekspertu starpā, kā arī LTAB pieredze liecina – nav pamata uzskatīt, ka īsāks OCTA termiņš samazinās neapdrošināto transportlīdzekļu skaitu satiksmē. Gluži otrādi – palielinās risks, ka autoīpašnieki var laikus neiegādāties jaunu OCTA polisi aizmāršības vai aizņemtības dēļ.”.
Arī LTAB veiktā autovadītāju aptauja liecina, ka vairāk nekā puse autovadītāju laikus neiegādājas OCTA polisi, jo aizmirst datumu, kad iepriekšējās polises termiņš beidzies, bet 40,4 procenti respondentu atzīmējuši, ka iniciatīva transportlīdzekļu īpašniekiem iegādāties OCTA polisi arī vienam mēnesim var palielināt risku aizmirst vai nokavēt laikā iegādāties OCTA.
“Druvas” uzrunātie autovadītāji un motociklu īpašnieki norāda, ka par šādu iespēju vēl nav dzirdējuši, bet tā arī neesot svarīga. Motobraucējs Guntars saka, ka mocim OCTA polisi pērk uz deviņiem mēnešiem, tas esot ļoti optimāls laiks, lai pilnībā izbaudītu braukšanas priekus. Savukārt auto īpašnieki teic, ka vislabākā ir ilgāka termiņa polise. Dažs norādīja, ka izmantojot iespēju, ka polise tiek automātiski pagarināta ik pēc noteikta cikla: “Esmu vispār par to aizmirsis, zinu, ka polise vienmēr būs derīga.”
Komentāri